Chapitre 4 Sous les tropiques.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
2. 2 Linterrogation 1.The simplest and most common way to ask a question in French is by using intonation, that is, by simply raising ones voice at the.
Advertisements

Les verbes –ER Et Le partitif
Les pronoms compléments
Le passé composé des verbes réfléchis



Français 2 Chapitre 5 Grammaire 2
Comment former des questions
Le pronom en. What does it do? En is a french object pronoun that is used to replace many expressions dependent on quantity En mostly refers to things.
Le pronom en Some or any. Notice the use of en in the responses. 1. Tu fais du jogging. Oui, jen fais. 2. Vous avez fait de la gymnastique? Oui, nous.
2 Linterrogation La norme: Communication 1.2 –Understanding the spoken and written language Les questions essentielles: -How many ways are there to ask.
Relative Pronouns AND Relative Clauses. What is a relative clause and pronoun? A relative clause describes someone or something mentioned by the main.
Reflexive Verbs in French
Par Madame Cook. When put into the passé composé, the reflexive verbs are always conjugated with être. Je me brosse les dents. Je me suis brossé les dents.
Questions II How do you Form Questions in French??
To ask about preferences
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
French Negative Adverbs French 2 – Term 2-1 I can.
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Le livre de français – pg 107 David: Jen ai marre! Jai une heure de chimie le lundi, deux heures de physique le mardi et deux heures de biologie le samedi.
Les infinitifs Grammaire A. Les infinitifs (Infinitives) An infinitive is… the name of a verb. It is the verb in its most basic form. It is the form.
What does en mean? The object pronoun en usually means some or of them.
Aller* + infinitif. Jaime regarder la télé après les cours. Ma mère déteste préparer le dîner. Mon père naime pas laisser de pourboire. In French, when.
Chapitre un, niveau II Describing yourself and others Jai ___________ ans. Elle a __________ ans. Jai les yeux ___________. *remember to use the masc.
Mercredi, le 21 Janvier 2014 Agenda du jour Les Verbes Réfléchis
Y and en Two little words with a lot of meaning. y.
Les négatifs et linterrogation Grammaire A. Lélision/La liaison When a verb begins with a vowel or a silent h, je is shortened to j. This is known as.
Quest-ce que tu as fait ce week-end? Jai vu un film. Jai mangé au restaurant. Je suis allé(e) à une boum. Jai fait une promenade. Jai regardé la télé.
Chapitre 5 Structure. Aller The verb aller (to go) is an irregular verb. Study the following forms. ALLER vais vas j tu il/elle/onva nous allons vous.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Le futur… e.g. I am going to go shopping. He is going to play football. We are going to watch T.V. Remember: To achieve a Level 5, you need to be able.
Unité 3 La grammaire dUnité 3. Les activités o Est-ce que tu aimes… o Jaime… / Je naime pas… / Je préfère… / Je veux… / Je ne veux pas… / Je voudrais…
1. THE RELATIVE PRONOUN QUI. The relative pronoun ____ is a subject pronoun. It may refer to people or things, and corresponds to the English pronouns.
Le Passé Composé et LImparfait Comparaison. Limparfait You already know the imparfait is used to: Say what was happening (not what happened) Say how things.
Une journée In this unit you will learn:
En translates to some, any, of it, or of them.. Tu veux du yaourt? Non, merci, je nen veux pas.
Chapitre 1 Structure.
Lundi – le 16 novembre I. Ah, non! Jai oublié les 4 problèmes avec les conjugaisons en –er! Quels sont les 4? 1) 2) 3) 4) 5) Je = J when the infinitive.
Le but The simple future- understanding how to make sentences about whats going to happen…
Je regarde quelquefois la télévision.
Chap. 4. page 107. What are they? Ce qui and Ce que both mean WHAT However: They mean WHAT When making a statement NOT when asking a question.
Quest-ce que tu fais à lécole? Buts: Using regular verbs to say what we do at school.
Leçon 6: Une invitation Les pronoms sujets je nous tu vous il/elle
Pour mieux écrire. Do not use on-line translators (except as a dictionary for a single word) Be very careful using a dictionary (be sure youre finding.
Direct and Indirect Object Pronoun Notes
Les verbes comme acheter
Question words.
GRAMMAIRE Révision des verbes réflexives Les verbes et grammaire Fill in the phrases with the missing words: 1.Bonjour, comment vous sentez-_______?
1) Expliquez les 2 règles concernant le négatif ! 1) 2) 3) Tu as fini les 2 conjugaisons au négatif? Montrez-les à votre partinaire et répondez à la liste!
??????????????????????? QUESTION WORDS Pensez!!! What words do we use in English to ask information questions???? Who What? When? Where? Why? How? How.
A Le pronom y p. 282 Note the use of the pronoun y (there) in the answers to the following questions. Tu vas souvent à la plage? Oui, j’y vais souvent.
A Les questions d’information p. 106 The questions below ask for specific information and are called INFORMATION QUESTIONS. The INTERROGATIVE EXPRESSIONS.
A Les verbes en -er: le singulier p. 94 The basic form of a verb is called the infinitive. Many French infinitives end in -er. Most of these verbs are.
Vocabulaire 4.2 Français II.
Les Verbes Pronomial (aussi dit- les verbes à sens réfléchi)
Suggestions and L’imperitif
Chapitre 4 Sous les tropiques.
Notes les 8-9 octobre L’impératif (Command forms) Donne-lui ton crayon. (Give him your pencil.) Ne me parlez pas comme ça. (Don’t talk to me like that.)
Reprise Rappel 3, Part A Revised 9/10/12.
Les pronoms d’objet direct (Direct Object pronouns)
Essential Question: How can you tell someone in French that you do something everyday or just on a certain day? Lesson 5.
Les Mots Interrogatifs
Allez viens Leçon 4. Première Étape Where is…? Où se trouve…?
Template by Bill Arcuri, WCSD Who Wants to Be a Millionaire?
Revue: Answer each question with a command. Qu’est-ce que je dois prendre… 1.pour aller à Miami en été? 2.pour aller au Canada en hiver? 3.pour aller en.
Chapitre 4 Sous les tropiques.
Ce qui vs. Ce que Chap. 4. page 107.
Transcription de la présentation:

Chapitre 4 Sous les tropiques

Notes Culturelles Martinique is a small island in the Caribbean Sea. It is sometimes called la perle des Antilles Françaises or Madinina (l’île aux fleurs). Martinique is an overseas territory of France; people from Martinique are French citizens and use euros as currency. Fort-de-France is the capital. Until 1902, Saint-Pierre was the capital with a population of 30,000. Mount Pelée (un volcan) destroyed Saint-Pierre on May 8, 1902. There was only one survivor, a prisoner who was protected by his cell walls.

Vocabulaire Culturel Les épices L’artisanat Les ressources: la canne à sucre, des ananas, des bananes Le jardin de Balata Les gommiers et les yoles rondes

Les gommiers et les yoles rondes

Première étape: Asking for information and describing a place To ask about a place: Où se trouve_______________? Qu’est-ce qu’il y a à voir? Qu’est-ce qu’il y a à faire? Il fait comment? Il fait chaud/froid? C’est comment? To describe a place: ________________ se trouve dans _______________. Dans le nord/sud, il y a ______________. Dan l’ouest/est, il y a ________________. Il fait ___________________. Il fait plus chaud que ______________. Il fait moins froid que ______________. C’est plus grand que ________________. C’est moins grand que ______________. C’est charmante. C’est colorée. C’est vivante.

Deuxième étape: Vocabulaire, activités tropicales faire de la planche à voile faire du deltaplane faire de la plongée sous-marine faire de la plongée avec un tuba aller à la pêche danser le zouk déguster des fruits tropicaux se promener se baigner s’amuser

Asking for and making suggestions To ask for a suggestion about what to do: Qu’est-ce qu’on peut faire? To make suggestions: On peut ___________________________________. Ça te dit d’aller ____________________________. Si on allait _________________________________. On fait __________________________? On va __________________________?

Emphasizing likes and dislikes with ce que and ce qui To emphasize likes: Ce que j’aime bien, c’est _______________________. Ce que je préfère, c’est _______________________. Ce qui me plaît, c’est _________________________. To emphasize dislikes: Ce que je n’aime pas, c’est _____________________. Ce qui ne me plaît pas, c’est ____________________. Ce qui m’ennuie, c’est ______________________. Ce que must be followed by a subject and a verb: Ce que j’aime, c’est la plage. Ce qui is not followed by a subject, because ce qui is the subject of the clause: Ce qui est sympa, c’est le soleil. Ce qui me plaît, c’est la mer. *Note: Ce qui expressions with the verbs plaire or ennuyer require de before an infinitive. Ce qui me plaît, c’est de faire du deltaplane. Ce qui m’ennuie, c’est d’aller à la pêche.

Tout finit par une chanson Le zouk Le biguine Le mazurka

La Carnaval The week before Lent (le Carême). Sunday: elected Kings and Queens parade Monday: Mock weddings Tuesday: Parades, performances, wildly colorful costumes and masks (Mardi Gras) Wednesday: Dress in black and white costumes and mourn le Roi Vaval Ends on Mardi Gras* In Martinique it doesn’t end until midnight on Ash Wednesday (Mercredi des cendres)

Créole Mix of French and African, plus some Spanish, English, and Portugese. Oui/Non = Ouai/Han-Han Chouette! = I bon! D’accord = D’acco C’est une bonne idée. Ce’an bon bagaï Je ne peux pas = Mwen pé pa Ça ne me dit rien = Sa pa ka di mwen ayen Pas question! = Awa!

Troisième étape: Reflexive verbs Reflexive verbs contain a reflexive pronoun and a verb. The action of the verb is “reflected” onto the person performing the action of the verb. In the infinitive form, when not paired with a subject, reflexive verbs are always with the reflexive pronoun “se” se lever s’endormir se laver se maquiller se brosser les dents se peigner s’habiller se préparer se coucher

Troisième étape: Reflexive verbs When a reflexive verb is conjugated, the reflexive pronoun must be changed to match the subject of the sentence. Je me Nous nous Tu te/t’ Vous vous Il/Elle/On se/s’ Ils/Elles se/s’ Je me lave Nous nous levons Tu te couches Vous vous brossez les dents Elle s’habille Elles se maquillent Note: Don’t forget that se lever and se promener are regular –er verbs with an accent change. Je me lève Nous nous promenons Tu te promènes Vous vous levez Elle se lève Ils se promènent

Troisième étape: Reflexive verbs More with reflexive verbs… When using a reflexive verb in a sentence the reflexive pronoun must match the subject of the clause, even if the reflexive verb is in the infinitive. Examples: Je veux me coucher. Tu vas te brosser les dents? Nous aimons nous amuser. Vous pouvez vous baigner.

Troisième étape: A series of events D’abord Ensuite Et puis Vers Aprés ça Enfin Finalement

Troisème étape: Adverbs of frequency When discussing your daily routine, use adverbs to be more specific. D’habitude D’habitude, je me lève vers huit heures. souvent Je mange souvent un croissant au petit déjeuner. quelquefois J’arrive quelquefois en retard à l’école. ne….jamais Je ne me couche jamais avant dix heures. de temps en temps Mes amis et moi, nous nous baignons de temps en temps. ____ fois par semaine Je joue au golf une fois par semaine.