BOB 1 French
Benchmark of Brilliance! BOB Task : Write a response to the question which will show your best work. Year 7 : You must include a range of nouns, adjectives and verbs. Year 8: You must include a range of nouns, adjectives and verbs and a variety of tenses. Year 9 / 10 / 11 : You must a range of nouns, adjectives and verbs, complex sentences, prepositions and starter phrases.
How to be successful!BOB! Understand what the question is asking you to do. Think / plan out your ideas. Look at the markscheme. Look at the word count. Use old exercise books. Check punctuation,especially accents. Check grammar rules,eg position and agreement. Check forms of address. Use a variety of adjectives, eg nationality words,descriptions of character, size , physical appearance.
GCSE AQA markscheme 2016 - Communication – what you say. Content – what is in the answer. Quality of language – how good the language is. Convey key messages – answer all the questions. Application of grammatical knowledge of language and structures – how ell it is written. Make sure that you know who the question is aimed at – eg, “Vous / “Tu” = “You”.
Year 7 : Tu te présentes. 40 mots http://www.bbc.co.uk/education/guides/z9ynsbk/video Year 7 : Tu te présentes. 40 mots
Questions Year 7 : Tu te présentes. 40 mots Year 8 :Une ville en France. C’est comment,la ville? Qu’est-ce qu’il y a? Qu’est-ce qu’on peut y faire? 50 mots Year 9 : Fais une description d’une famille francophone fameuse. Tu voudrais une famille comme ça? Pourquoi? Tu as passé quelques heures en famille ce week-end? 90 mots Year 10 : Fais une description d’une ville en France. Tu voudrais y aller? Pourquoi? Tu y es déjà allé? C’était comment? 90 mots Year 11 : Fais une description de la météo en France par rapport à la météo en Angleterre. Tu aimes le climat en France? Tu y es déjà allé(e)? C’était comment? Tu voudrais y aller? Pourquoi? 160 mots
Year 7 :Tu te présentes. Moi, je suis grande et j’ai les cheveux mi-courts et bruns. Je suis intelligente – je pense! – et j’adore faire du jogging! J’aime aussi passer du temps en famille! Je suis assez mince avec les yeux bruns. Je suis assez bavarde et très sympa. J’aime bien aider les personnes et être avec ma famille. Quand j’étais plus jeune, j’étais plus introvertie et je n’aimais pas être avec des personnes nouvelles. J’aimais lire et écouter de la musique. Il faut dire que je voudrais être moins stressée et je voudrais avoir plus de temps libre mais, ça c’est la vie d’une professeur!
Year 7 :Tu te présentes. Moi, je suis ________et j’ai les cheveux__________. J’ai … Je suis __________et j’adore_____________! J’aime aussi ____________ Je suis assez___________. J’aime bien ______________ Quand j’étais plus jeune, j’étais ____________J’aimais… Il faut dire que je voudrais être moins stressée et plus …
Je me présente. Je vais parler de__________________. Je m’appelle____________Il y a … mais il n’y a pas de … À …., on peut…mais on ne peut pas… À mon avis, c’est …à … Je voudrais visiter … car c’est très… L’année dernière, j’ai visité …. et à mon avis, c’était …car j’ai fait….
Research checklist Year 8 Name of place List of places to visit List of activities that you can do there Opinions of the place Would you like to go there? Why?
Loville J’ai décidé de parler de Loville. Il y a un grand château On peut faire un tour du château et du grand parc À mon avis, la ville est très animée. Je voudrais y aller car c’est vraiment agréable.
Réponse idéale J’ai décidé de parler de Loville. I have decided to talk about Loville. Il y a un grand château. There is a big castle. On peut faire un tour du château et du grand parc. You can do a tour of the castle and the big park. À mon avis, la ville est très animée. In my opinion, the town is very lively. Je voudrais y aller car c’est vraiment agréable. I would like to go there because it is really pleasant.
Year 8 - Look at this exercise for an extended answer. http://www.languagesonline.org.uk/Hotpotatoes/Index.htm Year 8 - Look at this exercise for an extended answer.
Year 8 : La ville http://www. bing. com/images/search La ville s’appelle Lyon. Il se trouve dans le sud de la France. Il y a 10000 habitants. C’est une grande ville. J’y suis allée il y a deux ans et c’était fantastique. Je voudrais y aller encore une fois car c’est super!
Year 8 : La ville http://www. bing. com/images/search La ville s’appelle Lyon. Il se trouve dans le sud de la France. Il y a 10000 habitants. C’est une grande ville. J’y suis allée il y a deux ans et c’était fantastique. Je voudrais y aller encore une fois car c’est super! The town is called Lyon. It is in the south of France. There are 10,000 inhabitants. It is a big town / city. I went there two years ago and it was fantastic. I would like to go there again because it’s great!
La ville Je vais parler de__________________. La ville est en __________________. Il y a … mais il n’y a pas de … À …., on peut…mais on ne peut pas… À mon avis, c’est …à … Je voudrais visiter … car c’est très…
J’ai décidé de parler de la famille … Les …sont des … Year 9 : Fais une description d’une famille francophone fameuse. Tu voudrais une famille comme ça? Pourquoi? Tu as passé quelques heures en famille ce week-end? J’ai décidé de parler de la famille … Les …sont des … La famille habite…et il y a…personnes dans la famille. C’est une famille nombreuse / pas nombreuse. On peut dire que la famille est vraiment…mais un peu car ils … À mon avis, avoir une famille fameuse serait …car il y aurait beaucoup de… / il n’y aurait pas assez de…/ on pouvait… / on ne pouvait pas… Lw week-end dernier, j’ai passé beaucoup d’heures en famille. On est allé visiter un musée et je dois dire que c’était très intéressant car c’était un musée d’histoire et moi, j’adore l’histoire! On a fait de la natation aussi – on est allé à Stratford et on y a passé. C’était vraiment rigolo – moi, j’adore nager et ça fait du bien. Nager, c’est très bon pour la santé!
Year 8 : Comment sont tes vacances? Normalement, je vais en France en vacances en famille. On y passe deux semaines au bord de la mer où on peut faire de la natation et se bronzer. Cependant, en 2016, on est allé au lac d’Annecy, au sud-est de la France et on y a passé une semaine et c’était fantastique, à mon avis! On a fait de la natation, du jogging et on a fait des randonnées en montagne! Je me suis très bien amusée!On peut faire beaucoup de choses là-bas – on peut visiter les villes, faire du vélo, nager et encore plus de choses! Vraiment, j’ai passé beaucoup de vacances en France et je m’y suis bien amusée. J’adore aller nager dans les lacs, faire des randonnées à vélo et sortir le soir. On peut dire sans doute qu’il faut le beau temps pour faire ces activités de vacances! La vérité c’est que je vais retourner en vacances en France l’année prochaine avec ma famille. Tout le monde dans ma famille – mon mari et mes deux enfants – est ravi d’y aller encore une fois. On adore y passer les vacances à cause du très beau temps.
Year 10 La ville s’appelle Lyon. Il se trouve dans le sud de la France. Il y a 10000 habitants. C’est une grande ville. J’y suis allée il y a deux ans et c’était fantastique. Je voudrais y aller encore une fois car c’est super!
Year 11 : Fais une description de la météo en France par rapport à la météo en Angleterre. Tu aimes le climat en France? Tu y es déjà allé(e)? C’était comment? Tu voudrais y aller? Pourquoi? Il faut dire qu’en France, Il fait chaud quelquefois et il fait froid – ça depend de la region. En été, normalement, il fait chaud partout en France mais en hiver, il fait froid au nord du pays. Cependant, il fait plus froid en Angleterre qu’en France – le climat n’est pas aussi beau qu’en France. Pour moi, le climat français est génial car j’adore le beau temps et le soleil. Néanmoins, je déteste les climats plus froids car je ne suis pas heureuse quand il pleut ou il neige. Pendant ces jours, il faut porter un impermeable ou avoir un parapluie et, ça m’énerve! Je n’ai pas de temsp le matin pour m’organiser! Vraiment, j’ai passé beaucoup de vacances en France et je m’y suis bien amusée. J’adore aller nager dans les lacs, faire des randonnées à vélo et sortir le soir. On peut dire sans doute qu’il faut le beau temps pour faire ces activités de vacances! La vérité c’est que je vais retourner en vacances en France l’année prochaine avec ma famille. Tout le monde dans ma famille – mon mari et mes deux enfants – est ravi d’y aller encore une fois. On adore y passer les vacances à cause du très beau temps.
Success criteria http://filestore.aqa.org.uk/subjects/AQA-46554-W-MS-JUN13.PDF http://filestore.aqa.org.uk/resources/french/AQA-86584FH-SMS.PDF http://filestore.aqa.org.uk/subjects/AQA-46554-W-MS-JUN14.PDF (legacy mark scheme)
I have excellent pronunciation. I often use subordinate clauses. SPEAKING WRITING LISTENING READING A* 8/9 I speak effortlessly, use lots of complex vocab, advanced grammar and at least 5 tenses and I am always precise and fluent. I have excellent pronunciation. I often use subordinate clauses. I express complex ideas and interesting opinions fluently and accurately. I always take the initiative My work is faultless . I have a wealth of interesting ideas, which are expressed accurately and succinctly. My vocab is sophisticated & I can write in different registers. I manipulate grammar & tenses effortlessly and accurately. I immediately understand long passages at normal speed. My answers are 100% accurate and detailed. I can cope with any topic even ones with which I’m not familiar. My vocab is excellent and I can cope with regional accents and slang. I can skim a text to pinpoint answers. I am a quick reader and only have to reread to pick up the finer details and nuances in a long, complex text. My answers are highly accurate and detailed. I have a huge vocabulary and understand both grammar and idioms. A 7/8 I speak spontaneously and confidently with good pronunciation and a nice accent. I can talk for a long time using a wide variety of grammar, vocab (including connectives) and at least 4 tenses correctly and I don’t make many errors. I can take the initiative and give lots of opinions and justifications. I use a wide range of tenses and structures accurately. My vocab is varied and interesting and my work is well structured. I express myself well and justify my opinions accurately. I make very few errors and my verbs are always correct. I readily understand long passages at normal speed. I can work out meaning of new words from context. I give detailed and accurate answers. I have a broad vocab and understand grammar very well. I understand any topic very well even difficult or unfamiliar ones. I can infer answers and work out meaning of new words in context. My answers are detailed and accurate. I have an in-depth vocab and I understand complex grammar. I can cope with idioms and expressions. B 5/6 I can speak quite a lot about things I know and like and I give some opinions. I can use 3 tenses and connectives generally accurately. My grammar is good and I pronounce words quite well. A lot of what I say is correct and everything I say is understood. My writing is generally correct. I can happily use 3 tenses including irregular verbs. I do make some mistakes but none are major. I give some opinions and justifications. I can use connectives correctly. I can pick out the main points of long passages. I can cope well with most topics. I don’t know all the words I hear. My answers are generally correct but I don’t get every detail. I occasionally get confused when I don’t know the topic well. I understand a lot of what I read. My answers are generally correct but not always detailed enough. I struggle sometimes with long texts. I’m good at topics I know well but find new topics a challenge. I have a good range of vocab and I understand most of the grammar. C 4/5 I can hold a short conversation. I speak reasonably correctly. My accent is not bad & I try to pronounce words correctly. I can say something about a past and future event but I make errors. I can use 3 tenses but there are mistakes. I don’t always spell correctly. I don’t always get verb endings and agreements correct. My opinions are quite simple. I get the gist of a lot I hear. I am better at topics I know well. My understanding is not always accurate. My answers are not very detailed. I often get confused or lost. I understand quite a bit of what I read. I find long, complicated passages or unfamiliar topics challenging. I am not a very fast reader and I often have to reread the text to understand. My answers are not detailed. D 3 I can answer some questions. I make frequent mistakes. I have difficulties with pronunciation . I don’t give opinions and use few connectives. My grammar and vocab are simple. My writing is very simple and I don’t write enough. I don’t use tenses correctly. I make lots of spelling and grammar mistakes I can pick out the main ideas in short, slow passages. There are lots of words I don’t know. My answers are simple. I can cope with short, simple passages. I am a slow reader and always need to reread. I don’t find it easy to get beyond gist reading or the main point. E 2/3 I can have a simple conversation with my teacher, using about 4 or 5 familiar sentences. My pronunciation is heavily influenced by my first language. I can write 4 or 5 simple sentences or adapt a model to write a short text. I can pick out the main points and some details from passages made up of familiar language if the speed is slow. I can understand the main points and some detail of written passages if the language is familiar. F 1/2 I can say a couple of simple sentences about familiar topics. My pronunciation is heavily influenced by my first language. I can write a couple of sentences using familiar vocabulary. My spelling isn’t accurate. I can understand some of the main points from passages on familiar topics. I can understand short, simple texts on familiar topics. B 1 I can answer simple questions and give short descriptions using familiar vocabulary. I can usually only answer with single words. My pronunciation is heavily influenced by my first language. I can copy short phrases correctly. I can write single words of familiar vocabulary from memory. I can understand short sentences, instructions and questions if people speak slowly and clearly and use words I know well. I can read and understand short phrases consisting of words we have learned in class. B2 I can answer simple questions and give single word answers. My pronunciation is very anglicised. I can copy single words correctly. I can write single words of familiar vocabulary from memory. I can understand single words if people speak slowly and clearly and use only words I know well. I can read and understand single words consisting of words we have learned in class. B3 I can answer simple questions and give single word answers. My pronunciation is completely anglicised. I can copy single words correctly. I can understand single words when people speak very slowly. I can understand single words consisting of words we have learned in class.