Les dinosaures!
Activité 1 – Teacher’s notes Modern Languages I gain a deeper understanding of my first language and appreciate the richness and interconnected nature of languages English and literacy I can use my knowledge of sight vocabulary, phonics, context clues, punctuation and grammar to read with understanding and expression. ENG 1-12a Activity Read and listen to the information about the different dinosaurs and then do the quiz in groups or as a whole class. Prior learning: 1. Where I live 2. Simple descriptions 3. Colours 4. Pets 5. Food and drink
Voici Monsieur Diplodocus Bonjour! Je m’appelle Monsieur Diplodocus! Voici Monsieur Diplodocus
Diplodocus est très long. Diplodocus mésure 25 métres!
Diplodocus habite dans la forêt.
Diplodocus aime les plantes! Bon appétit Diplodocus!
Voici Stégosaure!
Stégosaure est de quelle couleur?
Stégosaure est vert!
Il y a combien de Stegosaures?
Il y a cinq Stegosaures!
Stegosaure est gros…
…comme un bus…
…mais son cerveau est petit… le cerveau Mais = but …mais son cerveau est petit…
…comme une noix! Comme = like
Au revoir Stégosaure!
Qu’est-ce que c’est? C’est un oiseau?
Non! C’est Ptérodactyle! Salut la classe! Non! C’est Ptérodactyle!
Ptérodactyle est de quelle couleur? Je suis jaune! Ptérodactyle est de quelle couleur?
Ptérodactyle mange les poissons, les insectes et les lézards.
Ptérodactyle est grand ou petit?
Ptérodactyle est très grand! J’habite en Afrique. Et toi? Ptérodactyle est très grand!
C’est Tyranosaurus Rex! Coucou! C’est qui?
Ça va Tyrannosaurus Rex? Ça va mal! Ça va Tyrannosaurus Rex?
Tyrannosaurus Rex a deux petits bras…
…deux grandes jambes…
…et une grande bouche!
Tyrannosaurus Rex mésure treize métres. J’ai faim – I’m hungry Tyrannosaurus Rex mésure treize métres.
Tyrannosaurus Rex mange les petits dinosaures. Raarr! J’ai faim! J’ai faim – I’m hungry Tyrannosaurus Rex mange les petits dinosaures.
Il y a un Tyrannosaurus Rex dans le Musée Nationale d’Ecosse à Chambers Street.
Bonjour! Tu t’appelles comment?
Je m’appelle Tricérotops!
Tricérotops a combien de cornes? Corne = horn Tricérotops a combien de cornes?
Tricérotops a trois cornes! 1 2 3 Corne = horn Tricérotops a trois cornes!
Tricérotops est gros…
Tricérotops mésure neuf métres…
A bientôt Tricérotops!
Chanson Comment ça va le dinosaure? Image links to youtube page http://www.youtube.com/watch?v=Wze2z1YuxOI Lines in the song – le dinosaure vole très haut – the dinosaur flies very high. And Le dinosaure court tres vite = dinosaur runs very fast.
1. Quel dinosaure aime le poisson? Quiz! 1. Quel dinosaure aime le poisson?
Oui! Bravo! C’est Pterodactyl! J’adore le poisson! C’est délicieux! Oui! Bravo! C’est Pterodactyl!
2. Quel dinosaure a trois cornes? Quiz! 2. Quel dinosaure a trois cornes?
Oui! Super! C’est Tricérotops! Bravo la classe! Oui! Super! C’est Tricérotops!
3. Quel dinosaure a deux petits bras? Quiz! 3. Quel dinosaure a deux petits bras?
Oui! C’est Tyrannosaurus Rex! J’ai deux petits bras. Oui! C’est Tyrannosaurus Rex!
4. Quel dinosaure habite dans la forêt? Quiz! 4. Quel dinosaure habite dans la forêt?
Oui! C’est Diplodocus!
5. Quel dinosaure a un petit cerveau? Quiz! 5. Quel dinosaure a un petit cerveau?
Je ne suis pas très intelligent Oui! C’est Stégosaure!
6. Quel dinosaure mésure 25 métres? Quiz! 6. Quel dinosaure mésure 25 métres?
Oui! C’est Diplodocus!
7. Quel dinosaure est grand comme un bus? Quiz! 7. Quel dinosaure est grand comme un bus?
Je suis très grand! Oui! C’est Stégosaure!
8. Le chien est déguisé en quel dinosaure? Quiz! Raar! co 8. Le chien est déguisé en quel dinosaure?
Oui, super! C’est Tyrannosaurus Rex!
9. Le chien est déguisé en quel dinosaure? Quiz! Ouaf! co 9. Le chien est déguisé en quel dinosaure?
Oui, fantastique! C’est Stégosaure!
Quiz! 10. Le chien est déguisé en quel dinosaure? Je suis un dinosaure. Je ne suis pas un chien! co 10. Le chien est déguisé en quel dinosaure?
Oui, bravo la classe! C’est Tricérotops!
Fin de quiz! Combien de points?
Activité 2 Tu aimes les dinosaures? Modern Languages I gain a deeper understanding of my first language and appreciate the richness and interconnected nature of languages English and literacy I can use my knowledge of sight vocabulary, phonics, context clues, punctuation and grammar to read with understanding and expression. ENG 1-12a Activity Ask pupils to choose an answer for each dinosaur – either j’aime or je n’aime pas. Count in French how many like each one to find out which one is most popular. Pupils could be asked to justify their answers in English. Extend task by counting Je n’aime pas answers. Prior learning: 1. J’aime 2. Je n’aime pas Follows on from previous task with information about different dinosaurs.
Tu aimes les dinosaures?
Tu aimes le Diplodocus?
Je n’aime pas le Diplodocus. J’aime le Diplodocus. Je n’aime pas le Diplodocus.
Combien de personnes aiment le Diplodocus? A noter! The ent ending on aiment is silent in French! It sounds just like aime as if you were saying J’aime. __ personnes aiment le Diplodocus.
Tu aimes le Stégosaure?
Je n’aime pas le Stégosaure. J’aime le Stégosaure. Je n’aime pas le Stégosaure.
Combien de personnes aiment le Stégosaure? A noter! The ent ending on aiment is silent in French! It sounds just like aime as if you were saying J’aime. __ personnes aiment le Stégosaure.
Tu aimes le Pterodactyle?
J’aime le Pterodactyle. Je n’aime pas le Pterodactyle.
Combien de personnes aiment le Pterodactyle? A noter! The ent ending on aiment is silent in French! It sounds just like aime as if you were saying J’aime. __ personnes aiment le Pterodactyle.
Tu aimes le Tyrannosaurus Rex?
J’aime le Tyrannosaurus Rex. Je n’aime pas le Tyrannosaurus Rex.
Combien de personnes aiment le Tyrannosaurus Rex? A noter! The ent ending on aiment is silent in French! It sounds just like aime as if you were saying J’aime. __ personnes aiment le Tyrannosaurus Rex.
Tu aimes le Tricérotops?
Je n’aime pas le Tricérotops. J’aime le Tricérotops. Je n’aime pas le Tricérotops.
Combien de personnes aiment le Tricérotops? A noter! The ent ending on aiment is silent in French! It sounds just like aime as if you were saying J’aime. __ personnes aiment le Tricérotops.
Quel dinosaure est le plus populaire dans la classe? Le plus populaire = the most popular
Chanson! Si tu aimes les dinosaures Click on the image to be taken to the song link on Youtube - http://www.youtube.com/watch?v=uEgDeYN1LEY
Activité 3 Linking languages Modern Languages I gain a deeper understanding of my first language and appreciate the richness and interconnected nature of languages English and literacy I can use my knowledge of sight vocabulary, phonics, context clues, punctuation and grammar to read with understanding and expression. ENG 1-12a Prior learning: 1. Dinosaur names Activity Listen to the French pronunciation of the dinosaur names compared with the English pronunciation. Ask pupils to identify where it differs e.g. Dinosaure (dee-no) and Dinosaur (di-no). Ask them to see if they can then pronounce the words following the activity correctly before listening to them to check.
Can you tell what sounds different in French and in English when you listen to the following words? Le plus populaire = the most popular
Compare the names of the dinosaurs in English and how they sound in French. Le plus populaire = the most popular
Can you tell what sounds different in French and in English when you listen to the following words? Le plus populaire = the most popular
How do you think you say these words in French? Lyon
Activité 4 – Teacher’s notes By comparing generations of families of humans, plants and animals, I can begin to understand how characteristics are inherited. SCN 1-14a Prior learning: 1. Body parts Activity Looking at a picture of a dinosaur, ask pupils to work out which body parts we and they have in common and to list (or to think of the name of) as many of them as they can in French.
Name all the body parts in French which you and the dinosaur have in common.
How many did you get?
La tête Les yeux Les bras Le nez La bouche Les jambes Les mains Les pieds Les genoux