Sutra du Lotus Chapitre II Moyens salvifiques

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
le français I Chapitre 8 Grammaire 1
Advertisements

Negation… I go… I do not go. = Je vais… Je ne vais pas.
Les Questions dInformation. Information Questions Information questions are open-ended. They request new information and cannot be answered with a simple.
EXT: can you translate them too?
Les Expressions Négatives
Irregular verbs Irregular verbs are verbs (doing words) that don’t follow the normal rules. Because of this, we have to learn them by heart. Thankfully,
FORMING QUESTIONS ????????????????? ??. 3 WAYS TO ASK YES/NO QUESTIONS 1. Make your voice rise at the end of a sentence (Note: Your voice WILL rise at.
* NOT * Je n’ai pas vu ce film. * Il n’a pas étudié pour l’examen. * Elles ne sont pas allées au parc. * He didn’t come to school for two weeks!
Les Questions d’Information (Information questions)
Year 10. Bon appetit unit. Introducing ‘en’. ‘en’ – ‘some of it’ or ‘some of them’ ‘En’ is a small but important word in French that is commonly used.
MINI-LECTURE SUR LA GRAMMAIRE (LA DEUXIÈME) Présentée par Megan Brown.
Pps Automatique "Amy's dragon" L’ami Dragon Texte de Dallas P. Bush Traduit par Papesquall.
Les Pronoms Objets Indirects: lui & leur Français II A/B M. Jackson GHS.
RÉVISION POUR L’EXAMEN DE CHAPITRE 6. FORMAT Reading – 2 sections, multiple choice Listening – 2 sections Passé compose – fill in the blank, no word bank.
LES MATIÈRES – SCHOOL SUBJECTS
Sutra du Lotus Chapitre II Moyens salvifiques
The passé composé with être
LE PassÉ ComposÉ Avec Être
(= for (how long) / since (when?)
LES MODULES PLAN DE DEVELOPPEMENT PERSONNEL LEADERSHIP ART ORATOIRE.
There exists more negatives than just Ne…pas
IT  IS  STRANGE  ISN'T  IT.... C'EST ÉTRANGE N'EST-CE PAS....
Sutra du Lotus Chapitre II Moyens salvifiques
Les pronoms COI C’était l’idée du chat. Je te le jure.
l y a which we have already learned means “there is/are l y a which we have already learned means “there is/are.” When we put a measure of time.
Il y a des moments dans la vie où la présence de l’autre
T Thème du Mois de Septembre 2016
More subjunctive….
Quantum Computer A New Era of Future Computing Ahmed WAFDI ??????
ÊTRE To be (ou: n’être pas!).
COMMENT PRÉPARER UN GÂTEAU MICHELIN A*
Les Fruits :.
Mercredi 1 Novembre Français I
F RIENDS AND FRIENDSHIP Project by: POPA BIANCA IONELA.
The passé composé with être
The Great debate Day 2: In which we intone, persuade (again) and we begin developing vocabulary for debate and argumentation.
Sutra du Lotus Chapitre II Moyens salvifiques
L'amour ne demande pas pourquoi Défilement automatique
Qu’est-ce que tu as dans ta trousse?
Bienvenue Au monde des Pronoms.
Voir, Croire, Apercevoir
Quelle est la date aujourd’hui?
Quelle est la date aujourd’hui?
HealthPartners Canada
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
Qu’est-ce que tu as dans ta trousse?
Révision – Phrases Importantes
Quelle est la date aujourd’hui?
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
C’est quel numéro? Count the numbers with pupils.
Quelle est la date aujourd’hui?
Le SUBJONCTIF OUI ou NON?
Quelle est la date aujourd’hui?
Les expressions négatives Click on the speaker symbol for narration.
Quelle est la date aujourd’hui?
Bienvenue Au monde des Pronoms.
Vulnerability Analysis by : Wail Belhouchet Dr Djouad Tarek 1.
Question formation In English, you can change a statement into a question by adding a helping verb (auxiliary): does he sing? do we sing? did they sing.
Les verbes réfléchis.
Les Verbes Réfléchis What you do to yourself.
HawaÏÏ.
5 Whys A technique for getting past first impressions and finding the root cause of a problem.
© by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.4A.1-1 Point de départ In Leçon 1A, you saw a form of the verb aller (to go) in the expression ça.
Les formes et les couleurs
Another world If I find in my self a desire that no one experience of the world could not meet, probably explanation would be that II am made for another.
Partitives —Vous avez de la chance.
Les négatifs et l’interrogation
Les Mots Intérrogatifs
Vouloir, Pouvoir, Être.
Les opinions Les opinions = Opinions. In this lesson pupils will learn to understand and give their own opinions about singular items.
Transcription de la présentation:

Sutra du Lotus Chapitre II Moyens salvifiques Diaporama 3 / 4

Shariputra

l'Ainsi-Venu opère habilement de multiples distinctions, il prêche adroitement les enseignements, 如 來 能 種 種 分 別 巧 說 諸 法 nyorai no shu ju fun betsu gyo ses sho ho c'est pour cela, dis-je, qu'ils expliquent les diverses lois (Burnouf, original sanskrit) by making a variety of distinctions, the Thus Come One can skillfully preach the dharmas. (Hurvits, original chinois)

et par ses paroles pleines de douceur il comble de joie les coeurs de la multitude. 言 辭 柔 軟 悅 可 眾 心 gon ji nyu nan ek ka shu shin so skillfully and with such gentle voices that living beings are delighted. (Murano, original chinois ) cheering the hearts of all with gentle words. (Reeves, original chinois)

Shariputra

s'il ne faut dire que l'essentiel, ce Dharmas qui n'a jamais été révélé et qui est incommensurable et illimité, le Bouddha l' a pleinement réalisé. 取 要 言 之 無量 無 邊 未曾有法 佛 悉 成 就 shu yo gon shi mu ryo mu hen mi zo u ho bus shitsu jo ju Ils ont acquis une grande merveille et une chose bien surprenante, ô Çâriputtra, les Tathâgatas vénérables, etc. lois (Burnouf, original sanskrit) to speak of the essential: as for the immeasurable, unlimited dharmas that have never been before, the Buddha has perfected them all. (Hurvits, original chinois)

Shariputra

je n'en dirai pas plus. 不須 復 說 fu shu bu setsu 不須 復 說 fu shu bu setsu C'en est assez, ô Çâriputtra, et ce discours doit suffire; (Burnouf, original sanskrit) Cease, Sâriputra, we need speak no more. (Hurvits, original chinois) But this is enough Shariputra. No more needs to be said. (Reeves, original chinois)

Kiyozumi dera

Pourquoi cela ?

[Parce que] ce que le Bouddha a réalisé est le Dharma le plus difficile à comprendre et le plus rare. 佛 所 成 就 第 一 希有 難 解 之 法 bus sho jo ju dai ichi ke u nan ge shi ho C'est le Tathâgata, ô Çâriputtra, qui seul peut enseigner au Tathâgata les lois que le Tathâgata connaît (Burnouf, original sanskrit) because the Dharma attained by the Buddhas is the highest Truth, rare [to hear] and difficult to understand. (Murano, original chinois)

Seul un bouddha avec un autre bouddha peut élucider parfaitement l'aspect réel des phénomènes. 唯 佛 與佛 乃能 究 盡 諸 法 實 相 yui butsu yo butsu nai no ku jin sho ho jis sho Le Tathâgata seul, ô Çâriputtra, enseigne toutes les lois, car le Tathâgata seul les connaît toutes. (Burnouf, original sanskrit) only a buddha and a buddha can exhaust their reality, (Hurvits, original chinois)

Suite et fin sur Diaporama 4 / 4