Faire écrire, pourquoi? pour qui?comment?

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Près du soleil / loin du soleil
Advertisements

Asking questions Les interrogatifs. Who? Qui aime la glace à la vanille? Qui aime la glace à la vanille? Qui va aller à la piscine? Qui va aller à la.
When you need clarification, and you want to ask Which one? use the following pronouns to refer back to the noun in the initial statement: MasculinFeminin.
Les pronoms démonstratifs II This one is going to be very useful with those lequel questions and other areas of description.
Les mots interrogatifs
Leçon “y” et “en” - exercices Pratique orale – diapo Pratique écrite
Connaître –vs-- Savoir Français 1442 Chapître 8 leçon 2.
Lire, Dire, Ecrire Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: 1.Are these three verbs regular or irregular? 2.Is there any.
FORMING QUESTIONS ????????????????? ??. 3 WAYS TO ASK YES/NO QUESTIONS 1. Make your voice rise at the end of a sentence (Note: Your voice WILL rise at.
10 Asking the questions “Who?”and “What?” Les normes: Communicaiton 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: How do you say “Who” in French? What.
Warm up About your dream vacation: Write five sentences about your dream vacation. Can you imagine things you would do once you arrive there. Make sure.
Booking a hotel room WALT: booking accommodation WILF: describing type of accommodation you want to book and creating/performing a role play (3-4) WILF:
Nous allons .. préparer un texte (pour écrire ou décrire)
To prepare for a discussion on school uniforms in French.
Parler en public Jean-Marc Aimonetti.
Les mots interrogatifs. Quand? when Le temps L’heure Le jour L’année “Quand est-ce que tu vas partir?”
Alien has just landed in Disneyland Paris and is at the tourist information centre. He needs some help with asking questions.
Dire, lire, écrire. The following verbs are irregular: écrire- to write lire- to read dire- to say.
Extra Practice with lequel, auquel and duquel. Lequel de ces livres voulez-vous? This means “Which one of these books do you want.” Use lequel because.
Warm up: Write about the day you thought that you were very sick; later on, it turned out to be only an illusion on your part. What happened that day?
I can answer questions to an interpretive reading. I can write a response to an . Aujourd’hui nous allons Lire et répondre aux questions Apprendre.
SITUATION: Imagine that you are studying in Europe for a year, and you would like to furnish your apartment in France. Consider the items that you are.
Negative sentences Questions
QUEL CADEAU! YOU HAVE BEEN OF GREAT SERVICE TO FRANCE. PRESIDENT HOLLANDE IS VERY GRATEFUL TO YOU! KNOWING OF YOUR INTEREST IN EGYPTOLOGY, THE DIRECTOR.
GUIDE DES PARENTS QUE FAIT MON ENFANT A L ECOLE MATERNELLE ? L’école maternelle est ouverte à la vie, et au monde.
ECRITURE COLLABORATIVE mercredi 12 octobre 2016 Le MANS novembre 2016 ANGERS.
Maîtrise de la langue Un dossier interdisciplinaire en inter-degrés.
Cycle élémentaire Année scolaire: Classe: CE1 Discipline: Français Éducatrice: Mme. Bernadette Melhem.
Objective: To be able to talk about what you would like to do for a living using je voudrais + infinitive “je voudrais faire…”
How to coach.
Classe 1 des Petits et des Grands
Connecting with language pupils in the UK
Diversifier les pratiques d’écriture
How to make the Present Perfect Tense in French…
Mon enfance Quand tu étais petit, tu étais comment?
The formerly French countries of Tunisia, Algeria, Morocco, and Mauretania are amongst the countries known as The Maghreb.
Il y a des moments dans la vie où la présence de l’autre
Review of Passé Composé
Bonjour! mardi, le dix octobre. On October 2, 1958, Guinea became the first of France’s colonies in Africa to achieve independence.
Why is it important to plan ahead for the future?
mardi, le douze septembre
Les Adjectifs Qualificatifs Irreguliers
L’écrit dans les textes réglementaires
Pronouns Pronouns are words used to replace nouns or proper nouns .
TASK for Tuesday 23rd; Thursday 26th and Monday 30th
Verbs followed by à, de or nothing
Articuler l’expression écrite et les autres compétences
Prise de Notes Prendre des notes en classe, quelle validité de cette coutume scolaire ? Jean Simonneaux.
in French and in English
QU’EST-CE QUE TU FAIS À LA MAISON?
LA VIE COLLEGIENNE.
TU AS QUEL ÂGE? How old are you?.
Français Les animaux (2).
L’école du dehors Pour répondre aux besoins des enfants et en cohérence avec les programmes de l’école.
Le Passé Composé Using negatives.
Les Verbes Réfléchis What you do to yourself.
Questions Synthesis.
Task while waiting for everyone to finish writing the WALT and WILF
comprendre et s’exprimer en CP
Lundi 5 novembre Français II
Les nouveaux programmes de français 2019 Étude de la langue
Révision! This lesson is about consolidating all the language learnt so far about music, likes, dislikes and reasons and bringing it together so that pupils.
Révision! This lesson is about consolidating all the language learnt so far about music, likes, dislikes and reasons and bringing it together so that pupils.
Vouloir, Pouvoir, Être.
The Marrons are decendants of slaves who escaped from their masters in French Guiana and founded their own communities in the interior of the country.
Le passé composé des verbes irreguliers
Réflexifs.
J’écris à mon correspondent
Moi Tituba, sorcière, written by Maryse Condé of Guadaloupe, is a novel imagining the life of a slave who was executed as a witch in Salem in 1692.
Moi Tituba, sorcière, written by Maryse Condé of Guadaloupe, is a novel imagining the life of a slave who was executed as a witch in Salem in 1692.
Transcription de la présentation:

Faire écrire, pourquoi? pour qui?comment? Luc Thuilleaux Nicolas Fischer

“In order to write the book you want to write, in the end you have to become the person you need to become to write that book.” ― Junot Díaz   “Those who write are writers. Those who wait are waiters.” ― A. Lee Martinez “I believe we've found out the big secret of the world.” Just so stories, Rudyard Kipling (About the discovery of writing)  

A quoi sert d’écrire? - A quoi sert l’écriture dans notre société? - A quoi sert l’écriture à l’école? A quoi sert l’écriture dans le développement de « l’écrivant »?

Communiquer, correspondre Apprendre à écrire Etre lu Jouer avec la langue, se défouler Structurer sa pensée Créer, imaginer, inventer S’exprimer Partager, transmettre Apprendre Laisser / conserver une trace Expliquer Convaincre Revendiquer Mémoriser Mieux se comprendre Informer Se révéler à soi-même / aux autres

Pourquoi écrit-on? Visées communicatives de partage, de transmission : échanger avec autrui, laisser une trace Visées esthétiques et/ou ludiques: prendre plaisir à l’expression personnelle, produire quelque chose de beau, s’amuser avec les mots Visées développementales: s’exprimer, se découvrir, se réaliser, s’épanouir à travers l’écriture – créer, imaginer, inventer Visées cognitives: s’informer, mémoriser, structurer sa pensée, réfléchir sur son écriture Visées pragmatiques: convaincre, revendiquer Visées scolaires : acquérir les codes de l’écrit, satisfaire les attentes des enseignants