Rice market in the Volta basin: The case between Burkina Faso and Ghana Bruno Barbier CIRAD (Glowa Volta project) Laurent Compaoré (EIER) Kadidia Loncili (EIER)
Uncertain world rice market Pressure on rice prices Increasing demand for rice in Asia and Africa Increasing demand for feed in Asia Some large asian countries are ready to give up self sufficiency Two small countries produce most of the surplus India not interested in rice export All want to diversify Land and water are becoming scarce Expensive energy requires new hydroelectric dam Research in irrigation and rice production stagnant or decreased But US likely to increase its share of production EU likely to increase wheat exports to Africa sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice demand in Burkina Faso Typical of a landlocked country Rice still secondary in the national consumption Mostly urban consumption Population still attached to local cereals Shifting from sorghum and millet to rice and maize (marginaly to wheat) The CFA devaluation of 1994 (From Savadogo) Consummers reduced total food consumption Rice share only decreased among the poor Shares remainded similar Perspective Can local rice producers respond to incentives Wheat will become a competitor National demand likely to rise fast regardless of relative prices Définition de la sécurité alimentaire à la quelle on se réfère est celle de l’approche en terme d’accès et non de volume produit. Même si amélioration durant la décennie 90’ il reste toujours 15% de la population en situation Persistance de l’insécurité alimentaire Ce constat interpelle la pertinence ou l’efficacité des mesures de libéralisation comme moyen principal de lutte contre l’insécuruté alimentaire Effets différencié de la libéralisation. Tous ne bénéficient pas équitablement des effets d’entraînement sur les filières tournées vers l’exportation. La variabilité des revenus générés par les exportations Ouest Africaines ne permettent pas de garantir un pouvoir « d’importation » de bien alimentaire pour la sous région. L’ouverture des frontière se traduit par une forte pression sur les filières agro-alimentaires locales ce qui contribue à renforcer l’incertitude dans laquelle doivent opérer les acteurs des filières locales, un environnement peu propice à l’amélioration de l’efficacité de ces filières. sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Grain consumption in urban areas in Burkina Faso in 1997 Kgs/ month Average Source: Savadogo and Kazianga 1999 sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice production in perspective in Burkina Faso A small production with limited potential Rice production is very small in regard to national grain production Marginal environment for rainfed production Perspectives Increasing national demand Increasing transport costs for imported rice Regional integration Good response from lowland production after the 1994 devaluation Iimited potential from irrigaton and rainfed, better for lowland Competition from cotton and maize La constitution d’un ensemble régional est un processus ancien. Constitution de la Zone Franc, de la Commnauté Economqiues des Etats d’Afrique de l’Ouest Mais ceci ne se traduit pas par une forte interdépendance des économies de la sous-région. En 1998, les échanges intra-communautaire ne représentent que 12% des exports et 10% des imports en valeur des pays de l’UEMOA alors que l’on se situe autour de 60% pour l’UE (source Hugon 2003). Les causes avancées sont le coûts élevés pour échangés et la fort similarité des structures économiques. En fait le processus d’intégration régionale est essentiellement justifiés par référence au processus d’intégration dans l’économie mondiale. Soit vue comme un sas facilitant l’ouverture des économies locales vers les marché mondial et enracinant la libéralisation dans les politiques économiques, soit comme une possibilité de mieux gérer, contrôler cette intégration au marché mondial. La production agricole pour le marché national et la petite production marchande (secteur informel) - où l’artisanat agro-alimentaire occupe une place prépondérante – représentant plus d’1/3 du PIB de la sous-région, l’élaboration d’une politique agricole commune est devenu un axe majeur pour la concrétisation d’un espace régional. sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice production and imports in Burkina Faso sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Irrigated areas in sahelian countries Source: Faostat sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Irrigation development sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005 Modèle économique Mata GLOWAVolta Volta basin sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005 sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005 sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005 Rice irrigation ? The critics Irrigation area is very small Expansion of irrigation very expensive (more than $15000/ha) Sector still desorganised Water will be used for consumption and hydropower The pro arguments Climate variability and change High risk premium of rainfed production Increasing gap between production and consumption High yield potential La constitution d’un ensemble régional est un processus ancien. Constitution de la Zone Franc, de la Commnauté Economqiues des Etats d’Afrique de l’Ouest Mais ceci ne se traduit pas par une forte interdépendance des économies de la sous-région. En 1998, les échanges intra-communautaire ne représentent que 12% des exports et 10% des imports en valeur des pays de l’UEMOA alors que l’on se situe autour de 60% pour l’UE (source Hugon 2003). Les causes avancées sont le coûts élevés pour échangés et la fort similarité des structures économiques. En fait le processus d’intégration régionale est essentiellement justifiés par référence au processus d’intégration dans l’économie mondiale. Soit vue comme un sas facilitant l’ouverture des économies locales vers les marché mondial et enracinant la libéralisation dans les politiques économiques, soit comme une possibilité de mieux gérer, contrôler cette intégration au marché mondial. La production agricole pour le marché national et la petite production marchande (secteur informel) - où l’artisanat agro-alimentaire occupe une place prépondérante – représentant plus d’1/3 du PIB de la sous-région, l’élaboration d’une politique agricole commune est devenu un axe majeur pour la concrétisation d’un espace régional. sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005 Policy options Taxes Import taxes: increase the TEC Adjusted taxes Careful about the EPA (EU) Subsidies Already large subsidies for irrigated schemes Need of support on research, extension and training Migrations Towards less populated and more humid regions Infrastructure and services in less populated regions Promote mechanisation and herbicides in less populated regions sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Current CIRAD participation in projects on related policies Food security and regional integration (Cirad funding) CGEs for Sénégal, Mali, Burkina and Ghana Glowa Volta project (German funding) Sector economic models in Burkina and Ghana Linked to a volta basin an hydrologic framework Seamless (Eu funding) Sector model for Mali including « office du Niger » Lowland project (consortium bas-fonds) . sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005
Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005 Thank you sept.-18 Rice Policy - Warda Workshop Nov 2005