Le Subjonctif Q: What is it? A: It is a MOOD of a verb that has various tenses (similar to verbs being in a parallel “universe”) It usually has something.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
A. Le subjonctif: formation irrégulière p. 86
Advertisements

Le subjonctif.
Pour commencer: put these verbs in the present tense 1. Nettoyer (ils) 2. Finir (ils) 3. sortir (ils) 4. Faire (ils) 5. Etre (ils) 6. Avoir (ils) 7. Aller.
Le subjonctif.
Pour commencer: put these verbs in the present tense 1. Nettoyer (ils) 2. Finir (ils) 3. sortir (ils) 4. Faire (ils) 5. Etre (ils) 6. Avoir (ils) 7. Aller.
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
A. Le concept du subjonctif: temps et modes p. 270
Le subjonctif Emploi et formation. Emploi When to use it?
The subjunctive mood If I were you, I’d call him It is absolutely necessary that you be there on time May God save the queen! Normally, in English we would.
Les Pronoms Disjoints Disjunctive / Stressed Pronouns Composition Notebook pg
Français II – Leçon 7A Structures -The subjunctive (part 3) -Possessive pronouns.
Le Subjonctif Comme l’indicatif, c’est un mode pas un temps
Subjunctive REGULAR irregular MEMORIZED ©NicoleRichelle.
LE SUBJONCTIF Leçon quatre.
3H/ Le Subjonctif Unit 1/ Bon Voyage.
LE PASSÉ COMPOSÉ J’ai aimé ce leçon!
Past Tense (Past Perfect)
Talking about what may or may not happen
Discovering French Rouge.
Theme Three Speaking Questions
Le subjonctif.
Le verbe faire au présent
Le Futur/”will happen”
Notes le 2 mars Le verbe ALLER.
Subjunctive REGULAR stem changing stem NOUS VOUS ©NicoleRichelle.
Le Subjonctif Verbes: page 279.
Talking about what may or may not happen
A Les verbes en -er: le singulier p. 94 The basic form of a verb is called the infinitive. Many French infinitives end in -er. Most of these verbs are.
What is the subjunctive?
Le SUBJONCTIF.
Allons-Y! Français 11.
Le subjonctif après des conjonctions
Subjunctive when form ©NicoleRichelle. subjunctive when form ©NicoleRichelle.
Le Subjonctif Avec les Expressions de Doute
Le subjonctif C’est un mode du verbe [il y a quatre modes: l’indicatif, l’mperatif,
Do now 2/22 irregular past participles P.C.
Direct & Indirect Object Pronouns (D.O.Ps & I.O.Ps)
Notes le 20 avril FAIRE (to make, to do) je fais nous faisons
LES PRONOMS D’OBJET DIRECT
Point de départ Since Leçon 6A, you have been learning about subjunctive verb forms. Because there is no exact English equivalent of the subjunctive.
Les Pronoms me, te, nous, vous
Doubt and possibility:Je doute qu’elle vienne ce soir.
—Je doute que tu te sois dépêché de rentrer…
Chapter 6- the verb ‘to go’ question words places time
L'emploi du subjonctif.
More subjunctive….
Le subjonctif avec les expressions impersonnelles
Pronouns Pronouns are words used to replace nouns or proper nouns .
Français I – Leçon 6A Structures
Grammar Workshop – Week 05 – Level 4 Subjunctive or Indicative/Infinitive?
Do now 10/15 irregular P.C. Elle _____________ un roman. (écrire)
Direct and Indirect Object Pronouns
Conditional Clauses By Mª Mercedes Sánchez Year
Français II – Leçon 7A Structures
Les expressions impersonnelles
Français III – Leçon 6B Structures
Grammar Flash Cards La révision.
Le SUBJONCTIF OUI ou NON?
J’ai mal !!!!! FINAL REVIEW.
Le présent du subjonctif
© by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.4A.1-1 Point de départ In Leçon 1A, you saw a form of the verb aller (to go) in the expression ça.
Le SUBJONCTIF.
The subjunctive mood obligation doubt necessity desire wish feeling
Travail de cloche Translate into French: It is essential that Snow White eats the poisoned apple.
Si clauses in French.
Les Mots Intérrogatifs
Imperfect Subjunctive
Chapter 6- the verb ‘to go’ question words places time
Point de départ In Leçon 2A, you learned how to negate verbs with ne... pas, which is used to make a general negation. In French, as in English, you can.
Le Subjonctif Français II Avancé.
Transcription de la présentation:

Le Subjonctif Q: What is it? A: It is a MOOD of a verb that has various tenses (similar to verbs being in a parallel “universe”) It usually has something to do with a hypothesis or something dubious or doubtful that may, or may not, happen. Ex: I want you to jump out of the window (is the person going to jump? Maybe, maybe not..)

La règle des trois alarmes: Est-ce qu’il y a DEUX sujets différents? (si OUI, sonne l’alarme #1 et continue) 2. Est-ce qu’il y a DEUX clauses séparées par QUE? (si OUI, sonne l’alarme #2 et continue) 3. Qu’est-ce qui se passe dans la clause principale? (si la clause principale contient un verbe ou expression qui oblige le subjonctif, le DEUXIÈME verbe va être conjugué au subjonctif)

Les 8 situations qui obligent le subjonctif (1): Verbes ou expressions de DÉSIR, VOULOIR, SOUHAITER, PRÉFÉRER, NÉCESSITÉ, OBLIGATION (= desire, wanting, wishing , preference, necessity, obligation) Verbes ou expressions d’ ÉMOTION (**Note** ESPÉRER (= to hope) does NOT take the subjunctive) Ex: Je suis content que vous soyez venus (= I’m happy that y’all have come) Ex: Nous préférons que vous soyez calmes (= we prefer you to be calm) J’espère que tu seras mon ami (= I hope that you will be my friend) Je veux que tu viennes avec moi (= I want you to come with me) 4 . Après certaines conjonctions spécifiques: Verbes ou expressions de DOUTER ou NIER (= doubt or denial) (**Note** if either DOUTER or NIER are used negatively then the DOUBT or DENIAL is then removed and the second verb is in the INDICATIVE) avant que = before pour que = in order that afin que = in order that Bien que = although Ex: Le prof doute que les étudiants sachent tout (= the teacher doubts that the students know everything) Quoique = although sans que = without pourvu que = provided that Le prof ne doute pas que les étudiants sont sympas (= the teacher does not doubt that the students are nice) à condition que = provided that de crainte que (+ NE) = for fear that de peur que (+ NE) = for fear that à moins que (+NE) = unless jusqu’à ce que = until

Les 8 situations qui obligent le subjonctif (2): Après TOUTES les expressions impersonnelles (**Note** expressions that express CERTAINTY, PROBABILITY & CLARITY take INDICATIVE) Après un ANTÉCÉDENT SUPERLATIF (= superlative antecedent) il est temps que = it’s time that Ex: C’est le meilleur film que j’aie vu (= it’s the best movie I’ve seen) il est possible que = it’s possible that il vaut mieux que = it’s better that C’est le pire repas que j’aie mangé (= it’s the worst meal I’ve eaten) il est dommage que = it’s a pity that il est nécessaire que = it’s necessary that Après un ANTÉCÉDENT NÉGATIF (= negative antecedent) il se peut que = it may be that Ex: Il est dommage qu’il fasse mauvais (= it’s a pity the weather is bad) Ex: il n’y a rien que je puisse faire (= there’s nothing I can do) il est probable qu’il fera beau demain (= it’s likely that it will be nice weather tomorrow) Après un ANTÉCÉDENT NON-SPÉCIFIQUE (= non-specific antecedent) Ex: Je cherche une personne qui puisse parler allemand (= I’m looking for a peroson who can speak German) je cherche la personne qui peut parler allemand (= I’m looking for THE person who can speak German)

I want the students to do their homework Subjonctif ou pas? S1 S2 I want the students to do their homework verb of wanting second clause separated by QUE We should say: I want that the students might do their homework (modern English uses an infinitive expression to cover up the clause change and thereby avoid the subjunctive)