Particle Physics Quiz Masterclasses 2009 D. Barney, K. Cecire, S. Schuh, P. Steinbach.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Advertisements

Objectif Trouver les facteurs dun nombre. Objective Find the factors of a number.
Fractions impropres et nombres fractionnaires
RAPPORT et TAUX Objectif.
Aire d’un rectangle Mesurer et calculer.
Aire d’un triangle Calculer et comparer.
OBJECTIF: Arrondir un grand nombre. Objective: Round-Off numbers.
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns
Les expressions de quantité
MY. Which ones which? MON (masculine) p ère MA (feminine) m ère MES (all plurals) parents.
Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
Leçon 8 Pages JeNous TuVous IlElleIls/Elles suis es est êtes sont sommes NOTES So far, we have learned how to conjugate 1 irregular verb: Être.
Talking about your House How to say where things are, what they are like, and to whom they belong.
Quand, lorsque, aussitôt que, dès que, et après que
To use this resource, make sure you view the slideshow, not just open the file. You can learn a slide off by heart, then test yourself on the next slide.
Questions II How do you Form Questions in French??
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
ContractionsContractions How the French get around.
ContractionsContractions How the French get around.
Verbs that change Yeah, there are ones that change.
Les Adjectifs Possessifs
LINTERROGATION LES PHRASES INTERROGATIVES (INTERROGATIVE SENTENCES)
Les expressions de quantité Followed by de or d. Que veut dire… Assez de Beaucoup de Combien de Plus de Moins de Trop de Tant de.
Time with minutes French II Le 30 Octobre.
Le livre de français – pg 107 David: Jen ai marre! Jai une heure de chimie le lundi, deux heures de physique le mardi et deux heures de biologie le samedi.
French 3 & 4 October 17, When I was teaching in France, most of my students had all of their classes with the same group of people. How would this.
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
Starter: Use your vocab sheets and resources in your book to continue this word-chain using French words.
Reading an analog clock
DETECTORS EPFL / CERN Visible and invisible light Lumière visible et invisible High energetic: Violet is the highest energetic light our eye can see. UV.
Asking a question The following words are all common question words:
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Rules Each group answers every question. A student will be selected at random to answer the question. If that team misses, a 2 nd name is drawn, and they.
Les grandes cascades du monde.
Les pluriels Sometimes you cant just take one!. Les articles… There are « DEUX » articles that can show that something is plural. Les = the Les ciseaux,
Les matières WALT: Talk about school subjects in French Give our opinion about subjects and say why.
Year 6 French Transition Unit Personal Information Lesson 3 Salut!
PPS: TSL – December 2009 Le premier pas Jaimerais quelle fasse le premier pas Je sais cela ne se fait pas Pourtant jaimerais Que ce soit elle qui vienne.
Une Amie Un Ami Français I.
Starter Fill in the gaps with the right words from the bottom:
Les Questions dInformation. Information Questions Information questions are open-ended. They request new information and cannot be answered with a simple.
Indefinite articles, plural of nouns
Cultural Kaleidoscope The Beautiful Tourist Locations of France.
Mardi 20 Novembre 2012 Recap I can
Le système scolaire en France
Talking about the things you do
Magnets fiche projet / project sheet IAFACTORY THE MAGNETIC FACTORY magnets. IAFACTORY | conseil en architecture de linformation | |
Job Interview. Francais 3 Regulier (1 Oral Formative Assessment, 1 Written Formative Assessment, 1 Vocab Quiz Formative Assessment.
J’ai une question! Objectifs: 1) Poser une question de 3 manières différentes 2) Parler de vos vacances.
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
L’ensemble microcanonique
Les Tâches Ménagères Learning Objectives:
WALT: how to talk about your timetable
Quelle est ta matière préférée?
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
Il est vs. cest. How would you translate these sentences? Cest Pierre. Il est gentil. Cest un ami. Cest un ami français. It is Pierre. He is nice. Its.
Finger Rhyme 6 Summer Term Module 6 Culturethèque-ifru2013 May not be copied for commercial purposes.
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Chez moi! In this unit you will learn:
Les sujets I am certain that you will learn a lot today, and that we will understand the subject pronouns en français.
T HE VERB FAIRE A very versatile irregular verb You can DO the right thing by MAKING the conjugations of this verb fit the subject!
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
Expressing which or what And the whole or the entire and all or every.
Différencier: NOMBRE PREMIER vs. NOMBRE COMPOSÉ
Z SILICON DRIFT DETECTOR IN ALICE When a particle crosses the thickness of SDD electrons are released. They drift under the effect of an applied electric.
ANSWERS. What is Verb Conjugation? For one thing, conjugating a verb is simply putting a verb in an orderly arrangement. We will use a chart. To create.
F RIENDS AND FRIENDSHIP Project by: POPA BIANCA IONELA.
L'amour ne demande pas pourquoi Défilement automatique
Question formation In English, you can change a statement into a question by adding a helping verb (auxiliary): does he sing? do we sing? did they sing.
Transcription de la présentation:

Particle Physics Quiz Masterclasses 2009 D. Barney, K. Cecire, S. Schuh, P. Steinbach

Questions pour un champion en Physique des Particules Masterclasses 2009 D. Barney, K. Cecire, S. Schuh, P. Steinbach

Rules of the Game A.10 multiple-choice questions + 2 tie-breaker A.~30 seconds per question B.Work in groups of 2 A.Answer sheets 2 sections fill in both hand bottom part to your instructor A.Winning teams in each institute will receive a prize from CERN B.Overall winning team of the day will receive an additional prize from CERN A.But the main aim is to have fun!

Règles du Jeu A.10 questions à choix multiple + 2 pour départager A.~30 secondes pour répondre B.Travaillez par groupes de 2 A.Fiches de réponses 2 sections Remplissez les deux Rendez la partie du bas A.Léquipe gagnante dans chaque labo recevra un jeu de cartes du CERN B.Léquipe gagnante du jour recevra un cadeau supplémentaire du CERN A.Mais le principal est de samuser !

Question 1 / 1 ère Question Our detector shows a signal only in the hadronic calorimeter (no signal in the tracker, electromagnetic calorimeter or muon chambers). Therefore, this signal is most likely Notre détecteur montre un signal seulement dans le calorimètre hadronique (pas de signal dans le trajectographe, ni dans le calorimètre électromagnétique, ni dans les chambres à muons). Ce signal correspond probablement à A.a NEUTRON B.a PION C.an ELECTRON D.a PHOTON A.un NEUTRON B.un PION C.un ELECTRON D.un PHOTON

Question 2 / 2 ème Question ATLAS and CMS will together produce 400MB of data every second. If written to CD how high a stack would this be in one year? Les expériences ATLAS et CMS produiront à elles deux 400 MB de données toutes les secondes. Si lon écrivait ces données sur des CDs, quelle serait la hauteur de la pile ainsi obtenue en un an ? A.Stratosphere, m B.Mt. Everest, 8 850m C.Sears Tower, 527m D.Eiffel Tower, 276m A.Stratosphère, m B.Mt. Everest, 8 850m C.Tour Sears, 527m D.Tour Eiffel, 276m

Question 3 / 3 ème Question A.Not at all B.By their characteristic spiral trajectory C.Via jets of hadrons they generate D.As two individual straight tracks in opposite directions A.On ne les voit pas B.Par leur trajectoire circulaire caractéristique C.Grâce aux jets de hadrons quils engendrent D.Comme deux traces rectilignes dans des directions opposées How do we see quarks in a detector? Comment observe-t- on des quarks dans un détecteur ?

Question 4 / 4 ème Question The CMS detector has the weight of how many Eiffel Towers? Le détecteur CMS représente la masse de combien de tours Eiffel ? A.1 B.2 C.3 D.5

Question 5 / 5 ème Question The particles carrying the strong force are the Les particules qui transmettent linteraction forte sont les A.Photons B.Gluons C.Bosons Z ou W D.Aucun des trois A.Photons B.Gluons C.Z- or W- bosons D.None of these

Question 6 / 6 ème Question Approximately how many times do the protons in the LHC fly around the accelerator ring in 1 second? Approximativement, combien les protons font-ils de tours en une seconde dans le LHC ? A.1 B.100 C D

Question 7 / 7 ème Question A.Room temperature, 300K B.Colder than outer space, 1.9K C.Temperature of outer space, 2.7K D.163.2K Superconducting magnets bend the protons around the LHC ring. What do you think is the temperature of these magnets? Les aimants supraconducteurs du LHC courbent la trajectoire des protons dans laccélérateur. Daprès vous, quelle est la température de ces aimants? A.La température ambiante, 300K B.Plus froid que lespace intergalactique, 1.9K C.La température de lespace intergalactique, 2.7K D.163.2K

Question 8 / 8 ème Question If you would take the energy of all the protons in the LHC beam and put their energy into the speed of Mikes Subaru, guess what it would it be? Si lon prenait lénergie de tous les protons circulant dans le LHC pour la transférer dans la vitesse dune Formule 1, quelle serait sa vitesse ? A.250 km/h B.1000 km/h C.1700 km/h D km/h

Question 9 / 9 ème Question A.Space plane B.We make huge amounts of anti-matter (few grams) C.Secret lab D.None of the above Which of the items below featured in Dan Browns book (Angels & Demons) is true? Parmi les choses décrites dans le roman de Dan Brown (Anges & Démons), lesquelles peut-on réellement trouver au CERN ? A.Un avion spacial B.La production de plusieurs grammes dantimatière C.Un laboratoire secret D.Aucun des trois

Question 10 / 10 ème Question How much of our universe is made of matter or energy, which we do not know about? Quelle fraction de notre univers est composée dénergie ou de matière dont nous ne savons rien ? A.0.001% B.10% C.45% D.96%

Why do tau and mu leptons decay? A.Because the Standard Model says so B.Because there are lighter particles they can decay to C.Because they interact with the magnetic field of the experiment D.Because there is so much energy produced in e.g. LEP collisions that they break apart Tiebreaker Question 1

Pourquoi les leptons tau et mu se désintègrent-ils ? A.Parce que le modèle standard le dit B.Parce quil existe des particules plus légères en lesquelles ils peuvent se désintégrer C.Parce quils interagissent avec le champ magnétique de lexpérience D.Parce que la quantité dénergie produite dans les collisions les fragmente 1 ère Question pour départager

Tiebreaker Question 2 Identify the 4 tracks coming from a heavy Higgs Boson in the following event. 1 point for every right track!

2 ème Question pour départager Trouvez les 4 traces provenant de la désintégration du boson de Higgs dans lévénement suivant. Un point par trace trouvée !

Quiz Answers Réponses

Question 1 / 1 ère Question Our detector shows a signal only in the hadronic calorimeter (no signal in the tracker, electromagnetic calorimeter or muon chambers). Therefore, this signal is most likely Notre détecteur montre un signal seulement dans le calorimètre hadronique (pas de signal dans le trajectographe, ni dans le calorimètre électromagnétique, ni dans les chambres à muons). Ce signal correspond probablement à A.a NEUTRON B.a PION C.an ELECTRON D.a PHOTON A.un NEUTRON B.un PION C.un ELECTRON D.un PHOTON

Question 2 / 2 ème Question ATLAS and CMS will together produce 400MB of data every second. If written to CD how high a stack would this be in one year? Les expériences ATLAS et CMS produiront à elles deux 400 MB de données toutes les secondes. Si lon écrivait ces données sur des CDs, quelle serait la hauteur de la pile ainsi obtenue en un an ? A.Stratosphere, m B.Mt. Everest, 8 850m C.Sears Tower, 527m D.Eiffel Tower, 276m A.Stratosphère, m B.Mt. Everest, 8 850m C.Tour Sears, 527m D.Tour Eiffel, 276m

Question 3 / 3 ème Question A.Not at all B.By their characteristic spiral trajectory C.Via jets of hadrons they generate D.As two individual straight tracks in opposite directions A.On ne les voit pas B.Par leur trajectoire circulaire caractéristique C.Grâce aux jets de hadrons quils engendrent D.Comme deux traces rectilignes dans des directions opposées How do we see quarks in a detector? Comment observe-t- on des quarks dans un détecteur ?

Question 4 / 4 ème Question The CMS detector has the weight of how many Eiffel Towers? Le détecteur CMS représente la masse de combien de tours Eiffel ? A.1 B.2 C.3 D.5

Question 5 / 5 ème Question The particles carrying the strong force are the Les particules qui transmettent linteraction forte sont les A.Photons B.Gluons C.Bosons Z ou W D.Aucun des trois A.Photons B.Gluons C.Z- or W- bosons D.None of these

Question 6 / 6 ème Question Approximately how many times do the protons in the LHC fly around the accelerator ring in 1 second? Approximativement, combien les protons font-ils de tours en une seconde dans le LHC ? A.1 B.100 C D

Question 7 / 7 ème Question A.Room temperature, 300K B.Colder than outer space, 1.9K C.Temperature of outer space, 2.7K D.163.2K Superconducting magnets bend the protons around the LHC ring. What do you think is the temperature of these magnets? Les aimants supraconducteurs du LHC courbent la trajectoire des protons dans laccélérateur. Daprès vous, quelle est la température de ces aimants? A.La température ambiante, 300K B.Plus froid que lespace intergalactique, 1.9K C.La température de lespace intergalactique, 2.7K D.163.2K

Question 8 / 8 ème Question If you would take the energy of all the protons in the LHC beam and put their energy into the speed of Mikes Subaru, guess what it would it be? Si lon prenait lénergie de tous les protons circulant dans le LHC pour la transférer dans la vitesse dune Formule 1, quelle serait sa vitesse ? A.250 km/h B.1000 km/h C.1700 km/h D km/h

Question 9 / 9 ème Question A.Space plane B.We make huge amounts of anti-matter (few grams) C.Secret lab D.None of the above Which of the items below featured in Dan Browns book (Angels & Demons) is true? Parmi les choses décrites dans le roman de Dan Brown (Anges & Démons), lesquelles peut-on réellement trouver au CERN ? A.Un avion spacial B.La production de plusieurs grammes dantimatière C.Un laboratoire secret D.Aucun des trois

Question 10 / 10 ème Question How much of our universe is made of matter or energy, which we do not know about? Quelle fraction de notre univers est composée dénergie ou de matière dont nous ne savons rien ? A.0.001% B.10% C.45% D.96%

Pourquoi les leptons tau et mu se désintègrent-ils ? A.Parce que le modèle standard le dit B.Parce quil existe des particules plus légères en lesquelles ils peuvent se désintégrer C.Parce quils interagissent avec le champ magnétique de lexpérience D.Parce que la quantité dénergie produite dans les collisions les fragmente 1 ère Question pour départager

2 e Q. pr Départager : 1 point par trace correcte !

2 ème Question pour départager SOLUTION : Un point par trace trouvée !