FULBRIGHT HAYS SCHOLARSHIP PROGRAM CONCORDIA COLLEGE, MOORHEAD MN LINDA KRISTIN REED Cameroon 2009 Curriculum Projects.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
jeudi – le 4 décembre Je m’appelle ____________. J’ai (13 ou 14) ans!
Advertisements

“Je me présente”.
Verbe + infinitif (to post). Quels sont les deux parties du futur proche? ___________ + _______________ ___________ + _______________.
Enseignante: Tracy Rosen
Year 8 French Oral Examination Summer 2008
Le onze décembre: echauffement #9? Questions 1-3 refer to the picture 1.Identifiez: 2.Quel temps fail-il? 3.Cest quelle saison (season)? 1.En France, les.
SuzanneHenriMaríe Laure Jaime aller au cinéma Je naime pas Je préfère.
New Idiomatic Expressions:
Comment serait…? To be able to use conditional tense to talk about your ideal family and partner.
Match-up the numbers to the letters
Comment choisir un métier…
Unité 21 – Unité 24. Je m’appelle Ric. Mon nom est Verdonk.
By Thomas Russill. Bonjour je m’appelle Thomas. Mon collège s’appelle Robert Mays. Le collège commence à huit heures quarante et finit à deux heures vingt.
Les pronoms Objectives: M – understand what is a pronoun.
Mes activités.
Vzdělávací systém pedagogů ve Švýcarsku. Education 1. What type of education in on each stage of development children have - Elementary, Secondary, High.
Slide 1 of 39 Waterside Village Fête ses 20 ans.
Quelques erreurs communes à cause de v. parce que avant et après.
Unité 2 La vie courante Leçon 3 Bon appétit
le verbe ‘avoir’ Quelles expressions savez-vous déjà? J’ai Tu as
L’argent de poche Learning Objective: To be able to exchange information about pocket money in French. Lundi 3 juin.
Comment poser et répondre aux questions
Je vais jouer je vais sortir nous allons choisir ils vont rentrer tu vas aller elle va se détendre on va regarder la télé je joue au foot nous regardons.
LES PRONOMS LES VERBES L A CULTURE LES PRÉPOSITIONS Vocabulaire LES QUESTIONS.
Year 6 French Transition Unit Personal Information Lesson 2 Salut!
Possessive Adjectives What is a possessive adjective? – It's a word that tells who things belong to... my cell phone.
Faire maintenant! Do Now!
Bonjour!! Pour être prêt: Répondez aux questions:
Vous jouez a avec Votre presenteur Prendre venir Lire dire ecrire Sortir dormir Devoir vouloir.
Les 12 mois de l’année! janvier juillet février août mars septembre avriloctobre mainovembre juindécembre.
1. THE RELATIVE PRONOUN “QUI”. The relative pronoun qui is a subject pronoun. It may refer to people or things, and corresponds to the English pronouns.
Unité 1: Faisons Connaissance Leçon 2 Famille et copains
Notes les novembre SAVOIR et CONNAÎTRE The verbs savoir and connaître both mean to know, but they are not interchangeable.
The one exception:  All verbs that end in –er are regular, with one exception.  That is aller which means “to go.”
C’est mardi, le 28 janvier 2014 Les Objectifs: NS 1.1 Students engage in conversations, provide & obtain info. Express feelings & emotions, and exchange.
Le verbe aller : to go Je vais Tu vas Il/Elle/On va
WALT: To talk about the internet in French.
Mon Ecole WALT: Promote The Cornwallis Academy
Subjects Teachers Much new information Friends Lessons Good education Much homework Discipline Matières Maitres Beaucoup d`information Amis Leçons Bonne.
INDIVIDUAL ORAL AB INITIO.
Indirect Object Pronouns In French. In French an indirect object indicates to whom or for whom something is done. For example, in the sentence below:
A. Le comparatif p.234 Comparative constructions are used to compare people or things. Cet hôtel est aussi moderne que l’autre. This hotel is as modern.
Les activités quotidiens On the slides to follow are activities we do each day. Write them down! We will then discuss conjugating and create some sentences.
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
Qui est-ce? C’est …. Homer Simpson.
Les Questions d’Information (Information questions)
Jeunes, qui êtes-vous? Using reading strategies for comprehension, comparisons, and preparation for Café français.
La mémoire(1): Comment bien travailler
GCSE Speaking Assessment Presentation Based Discussion In your first GCSE Speaking Assessment, you are being interviewed by your French friend for their.
Phrases pratiques avec les verbes du premier groupe
Bienvenue and Welcome to Our French II Live Lesson! We will begin shortly!
FLASH! Power Point Sample. Use FLASH! with any level I put a variety of topics in here so you can see how to make a FLASH! with different levels of learners.
Christina Arecy April 10 th  In the standard dictionary, the term legacy is define as a gift by will especially of money or other personal property.
A Les articles pp. R4-R5 In French, articles and adjectives agree with the nouns they introduce. They are MASCULINE or FEMININE, SINGULAR or PLURAL. Definite.
1. Est-ce que Est-ce que, literally translated "is it that," can be placed at the beginning of any affirmative sentence to turn it into a question: Je.
Project- question words: Due- TUESDAY 11/22 1. write an essay, article, dialogue, etc 2. make a comic strip 3. make a poster 4. make a Powerpoint 5. write.
‘Oddballs !’ Some more irregular verb revision in the Present Tense.
Le Participe Présent Using the Present Participle in French!
Write your answer in French
Nous parlons des matières Buts: To be able to give extended opinions on school subjects To express agreement or disagreement.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
 I am a new student in your school. You invite me for lunch. You start the conversation.
Journal Grade only – Introductory Journal Entry Mon week-end  Students were asked to write a paragraph detailing a minimum of 5 things they DID.
LES PRONOMS D’OBJET DIRECT. WHAT IS A SUBJECT? In a sentence, the person or thing that performs the action of the verb is called the SUBJECT.
Les mots du mur Première année. L’anneau de mots In this presentation you will find 104 high frequency words that your child should be able to read by.
Descendre Revenir Monter Retourner Sortir Venir Aller Naître (né) Devenir Entrer Rentrer Tomber Rester Arriver Mourir (mort) Partir Passer (to pass/stop.
Les endroits I can talk about places.
Pronouns in French What is a pronoun? Give examples of pronouns you already know!
Transcription de la présentation:

FULBRIGHT HAYS SCHOLARSHIP PROGRAM CONCORDIA COLLEGE, MOORHEAD MN LINDA KRISTIN REED Cameroon 2009 Curriculum Projects

Why Cameroon ? Cameroon is located in Central Africa, on the Atlantic Ocean and is both English and French-speaking. The geography is quite varied: mountains, beach, forest, desert providing four climate zones. The cultures are even more diverse, with over 250 indigenous languages in a country the size of California. Because of this, Cameroon is often referred to as “L’Afrique en miniature.” Amy V video C:\Documents and Settings\Linda\Desktop\Amy V video.xspf C:\Documents and Settings\Linda\Desktop\Amy V video.xspf

Amy King’s Project Cultural Awareness Raising Cultural Awareness in the Foreign Language Classroom Foreign language teachers typically focus on the “Top 5” aspects of any given culture: language, art, food, religion and dance. However, as her unit illustrates, much of what is important in a given culture is invisible. The Iceberg Metaphor developed by One Ummah Consulting illustrates this concept. The lessons give students the chance to understand the elements of their own culture and compare/contrast them with elements from another culture. These lessons reference elements from the Cameroonian culture, but other cultures may be substituted as required by the teacher.

Amanda Myton’s Project: Commerce This unit is designed to help teachers and students explore, discuss, the everyday economy in Cameroon as well as compare and contrast this to the economy of their hometown. Les étudiants vont être capables de parler des « informelles. » Les étudiants vont distinguer entre les formelles et les informelles. Les étudiants vont comparer et contraster le commerce au Cameroun et chez eux. Les étudiants vont comparer le transport, la mode, les maisons et les écoles au Cameroun et chez eux.

LaRae Ellingson’s Project: CAMEROUN: Gateway to French-speaking Black Africa and the study of immigration, social issues, colonization and popular culture Objectives: To explore social problems around the world To explore post-colonial times in former French colonies in West and Central Africa To meet and explore the music of MEIWAY, a popular African musician from the Ivory Coast To discuss legal and illegal immigration in France/USA To compare and contrast France/Cameroun/USA through demographic statistics

Linda Reed’s Project: Des Enfants/Des Jeunes Comme Moi This project provides American students with information on everyday life in Cameroon which they can contrast with their own lives. The information is available through short video interviews of Cameroonian children and young people in French (12) and English (2). The information is transcribed onto questionnaires that the American students can complete also before the compare and contrast exercise. French students may complete listening comprehension exercises. There is also information about young adults who are working or being an apprentice. All the interviews provide “food for thought” for Americans.

Questionnaire: DES ENFANTS / DES JEUNES COMME MOI 1. Je m’appelle ___________________. 2. J’ai ___________ ans. 3. J’habite avec (nomme les personnes et leurs parentés) ______________. 4. Dans ma famille, il y a aussi (les parents que tu vois souvent, qui te sont chers/chères) ______________. 5. Avec (choisis une personne de ta famille)____________ j’aime faire _______. 6. J’habite (nom de ville/village)__________________. dans (quelle sorte d’habitation-maison, immeuble, case etc. décris-la) ______. 7.Mon plat préféré à la maison, c’est (nom et décris-le) ________________. 8.Mon plat préféré au restaurant ou chez la famille, c’est (nom et décris-le) _______. 9.Ce qu j’aime faire dans mon temps libre (et avec qui?), c’est ________________. 10. Ce que j’aime lire ___________________________________________. 11. La musique que j’aime c’est ___________________________________. 12.Les films ou les émissions de télé que j’aime sont (nomme-les et décris-les) _____. 13.Aimes-tu l’école? Pourquoi ou pourquoi pas? Quelle est ta matière préférée? _____. 14. D’habitude après l’école je _______________________________________. 15.Quand je serai grand(e), je serai (choisis ton métier ou ta profession et dis pourquoi)__________________. 16.(Pour ce projet: Si tu peux dire quelque chose aux élèves étrangers, qu‘est-ce que tu leur diras?_________________________________________________)

D’où je viens (Poem Template) 1.Des choses qu’on trouve chez toi: __________________________ 2.Des choses qu’on trouve dans ton jardin: _____________________ 3. Des choses qu’on trouve dans ton voisinage/quartier: ____________ 4.Les noms de tes parents qui habitent chez toi: _________________ 5.Les noms de tes parents que tu aimes bien: ___________________ 6.Ce qu’on dit souvent chez toi: ______________________________ 7.Les plats que ta famille aime: ______________________________ 8.Les parfums/les odeurs chez toi: ___________________________ 9.Les évènements spéciaux de ta vie et pourquoi: __________________ 10.Les endroits que tu aimes et pourquoi:________________________ 11.Les endroits d’où vient ta famille: ___________________________ 12.Les sports ou les activités dans lesquels tu participes: ____________ 13.Ce que tu fais quand tu rentres de l’école : _____________________ 14.Ton surnom, ton sobriquet: _________________________________ 15.Tes livres favoris ou ce que tu aimes lire: ______________________ 16.Tes films favoris, tes émissions de télé favoris: ________________ 17. Tes groupes de musique favoris____________________________ 18.Les écoles auxquelles tu as assisté: __________________________ 19.Tes maîtres/instituteurs/professeurs préférés et pourquoi: (ou Est-ce que tu aimes l’école? Quelles sont tes matières préférées?) ____________________________________________________ 20.Les activités ou traditions de ta famille: ______________________ 21. Ce qui te rend unique: ____________________________________ 22.Tes souvenirs d’enfance, tes jouets préférés: __________________ 23. Ce que tu veux devenir quand tu seras grand(e)/ta carrière future et pourquoi: _____________________________________________ (Pour ce projet: 24.Si tu peux dire quelque chose aux élèves étrangers, qu’est-ce que leur diras? _______________________________________________)

Carole’s interview

Carole’s information on the Des Enfants comme moi questionnaire 1. Je m’appelle ­___Carole______. 2. J’ai ___10____ ans. 3. J’habite avec (nomme les personnes et leurs parenté) __M et Mme Kenfack, mes parents. 4. Dans ma famille, il y a aussi (les parents que tu vois souvent, qui te sont chers/chères) mes grands- parents, ils sont les parents de mon père. 5. Avec (choisi une personne de ta famille)___________j’aime faire _______________. 6. J’habite (nom de ville/village)__Bafoussam dans un immeuble qui apparetient à mes parents. Nous habitons au rez-de-chaussée et il y a des locataires aux autres étages. 7. Mon plat préféré à la maison, c’est les pommes de terre pilé. 8. Mon plat préféré au restaurant ou chez la famille, c’est (nom et décris-le) _____________. 9. Ce qu j’aime faire dans mon temps libre, c’est jouer avec mes camarades. 10. Ce que j’aime lire mes livres de classe: Parlons français, I can speak English. 11. La musique que j’aime c’est ___________________________________. 12. Les films ou les émissions de télé que j’aime sont (nomme-les et décris) ________________. 13. Aimes-tu l’école? Pourquoi ou pourquoi pas? Quelle est ta matière préférée? J‘aime l‘école. J‘aime les maths. 14. Que fais-tu après l’ école?D’habitude après l’école je lis mes cahiers et je prends une sieste. 15. Quand je serai grand(e), je serai médecin. 16. Si tu peux dire quelque chose aux élèves américains, qu‘est-ce que tu leur diras?__Bonjour!_

Carine’s video

Carine’s information on the Des Jeunes comme moi questionnaire 1. Des choses qu’on trouve chez toi: _______________________________ 2. Des choses qu’on trouve dans ton jardin: ___________________________ 3. Des choses qu’on trouve dans ton voisinage/quartier: _________________ 4. Les noms de tes parents qui habitent chez toi: À ma belle sœur, mon cousin, ma mère et moi et une de mes nièces 5. Les noms de tes parents que tu aimes bien: Je viens d’une grande famille. Mon frère a 20 ans et ma sœur a 15 ans. Elle fait le BEPC cette année. C’est un examen générale. 6. Ce qu’on dit souvent chez toi: ________________________ 7. Les plats que ta famille aime: ____________________________ 8. Les parfums/les odeurs chez toi: ____________________________ 9. Les évènements spéciaux de ta vie et pourquoi: ______________________ 10. Les endroits que tu aimes et pourquoi:__________________________ 11. Les endroits d’où vient ta famille: ______________________________ 12. Les sports ou les activités dans lesquels tu participes: ________________

Carine’s info continued 13. Ce que tu fais quand tu rentres de l’école : Quand je rentre du travail, je me mets devant la télé, je me mets à visionner avec ma famille. On dialogue de tout et de rien. On se dit des blagues pour les laisser rire. 14. Ton surnom, ton sobriquet: __________________________________ 15. Tes livres favoris ou ce que tu aimes lire: ________________________ 16. Tes films favoris, tes émissions de télé favoris: ___________________ 17. Tes groupes de musique favoris_______________________________ 18. Les écoles auxquelles tu as assisté: J’ai quitté l’ecole il y a deux ans (à l’âge de 14 ans!). 19. Tes maîtres/instituteurs/professeurs préférés et pourquoi: __________ 20. Les activités ou traditions de ta famille: Quand je rentre du travail, je me mets devant la télé, je me mets à visionner avec ma famille. On dialogue de tout et de rien. On se dit des blagues pour les laisser rire. 21. Ce qui te rend unique: Je deviens coiffeuse. Je travaille dans la rue à 100 mètres de ma maison. Il y a 5 apprenties, la patronne et deux autres coiffeuses. Elles touchent F CFA par mois. ($40US) Je suis apprentie, j’apprends encore le métier. Alors je ne touche pas de salaire. Ça dure encore trois ans. Ma journée commence à 9h et je rentres à 18h. 22. Tes souvenirs d’enfance, tes jouets préférés: ____________________ 23. Ce que tu veux devenir quand tu seras grand(e)/ta carrière future et pourquoi: Je serai coiffeuse. 24. Quelque chose à dire aux jeunes Américains? Quand on m’a donné la fiche, j’ai un peu douté. Je suis venue et ma sœur (terme générale pour une personne feminine) m’a dit que vous faites ça un peu partout au Cameroun. Je suis venue alors ce matin. Je vous remercie de m’avoir parlé.

Questionnaire pour les élèves de français Répondez aux questions suivantes selon les réponses données par les personnes interviewées. 1. Il/elle s’appelle comment? 2. Il/elle a quel âge? 3. Il/elle vient d’une grande famille? 4. Il/elle a beaucoup de frères et de sœurs? Combien? Ils ont quel âge? 5. Il/elle aime l’école? 6. Qu’est-ce qu’il/elle fait après l’école où le travail? 7. Qu’est-ce qu’il/elle fait dans son temps libre? 8. Quelle est sa matière où son sujet préféré? 9. Qu’est-ce qu’il/elle veut devenir un de ces jours? 10. Qu’est-ce qu’il/elle veut dire aux Américains?

Venn Diagram Cameroonian and American Camerounais ___________ Américains/moi

I’m from Poem (English) I’M FROM KATIE I’m From Oklahoma, Michigan, and Puyallup From “The lake cabin” and “Granny’s House” I’m From “Bear, Blankie, and Baby Pillow From Stone school, Miss Annie and Miss Barbra I’m From the big back yard, to the bushes full of Japanese Beetles, and the plastic play set from the purple “grape” flowers and tanks full of fish I’m From my first day of school with Mrs. Boe, To the winter day when I became a sister From Mr. Doig and Larry and Latish I’m From “Bucks”, “Shrinsiss”, and “mousie” From the big move to new friends I’m From Pope and QUEST From Best sisters Buffet and the tree house I’m From Harry Potter and Eragon From waffles on Friday and donuts on Sunday All these things make me, me WILLEBRAND

Photo Album on Picasa CameroonAlbum02# CameroonAlbum02#

Together Let Us Find Solutions

Why was Université des Montagnes created? The number of students going abroad to study was increasing steadily The policy of numerus clausus in Europe and even in Africa made the situation worse Huge sums of money were spent on sending students abroad in a difficult economic situation marked by drastic cuts in salaries and the devaluation of CFA franc

Context Limited possibilities of training in medicine and pharmacy: Only one faculty of medicine had been enrolling less than 100 students per annum for over 30 years No faculty of pharmacy Limited possibilities of training in Technology: Only one polytechnic school recruiting less than 100 students per year Areas of study highly solicited by students going abroad to study

UdM Project Ambition To train students capable of becoming accelerators of development in their society To stand out in the University system in Cameroon as a model Current Schools at UdM include: Higher Institute of Health Sciences (HIHS) Higher Institute of Science and Technology (HIST) Institute of African Studies and Languages (IASL)

UdM Today: Budget Financial Sources Dues and other forms of contributions from the members of AED  Preliminary studies and work carried out by volunteers: Land survey, building plans, etc Fees paid by students Massive support from Cameroonians abroad and their network of friends acting in groups or associations or as individuals Support from partner associations and partner institutions

For further information on UdM Informational power point presentation is available in English and French Slide 29 has pictures of the clinic Slide 58 has pictures of the hospital/surgery unit

To Choose To Support UdM Is to join a collective project preoccupied with community interest Is to take part in an efficient North-South Cooperative venture which is chosen and not imposed Is to be involved in the mastery of the development of Africa in general and Cameroon in particular

Picasa photo album onAlbum02# onAlbum02# or view pictures from project site