Leçon 12: L’imparfait FREN 120. A few quick notes about material from the chapter before getting started…

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Les pronoms compléments
Advertisements

Le verbe être Person Verb Translation Je suis Tu You are Il/Elle est
PC vs. Imparfait L’imparfait = Le passé composé = short video footage

L’accord des adjectifs

French 1, Semester 1 concepts to know by
Les Articles Indéfinis
Unité 5 – Leçon C Adjectives.
By: Reshiga and Pavitra
Passé Composé ou Imparfait?
The Partitive French 1 Ch 8. What is the partitive? When discussing food, you need to be able to indicate whether you are talking about a whole item or.
Les Adjectifs Irréguliers
How to say 'the' Definite article:. In English, you only have one definite article, and it is THE Le Musée de la Musique La Place de la Bastille.
Talking about your House How to say where things are, what they are like, and to whom they belong.
Un/une and des are the French equivalents of a/an and some.
Par Madame Cook. When put into the passé composé, the reflexive verbs are always conjugated with être. Je me brosse les dents. Je me suis brossé les dents.
Les Questions Français I. YES or NO Questions There are 4 ways to form yes or no questions: 1. EST-CE QUE + SENTENCE Est-ce que tu aimes les hamburgers?
Le verbe être Person Pronoun Verb Je Tu Il/Elle/on Nous Vous Ils/Elles
Faire + Infinitif. Do your parents make you do things that you dont want to do? I dont know about you…but my parents always make me do things for them…cest.
les fournitures scolaires masculin! féminin! un crayon un stylo
So what are Garfield and Odie saying?
H. Stanistreet Exercice #22 Translate: Are there books in the classroom? Yes, there are books in the classroom. Are there markers in the classroom? No,
L ES ADJECTIFS SPÉCIAUX - BAGS Français 1 In French, most adjectives follow the noun that they modify. Par exemple – Elle est une élève intelligente.
Leçon 8 – à la terrasse d’un café
Y and en Two little words with a lot of meaning. y.
Unité 5: Leçon 15 Pages
Une Amie Un Ami Français I.
Chapitre 1 Structure.
Le verbe « avoir » The verb avoir means to have. It has irregular forms. jai tu as il a elle a on a nous avons vous avez ils ont elles ont I have you have.
PG. 43 Adjectives that Come BEFORE the noun. Adjectives that come AFTER the noun Most of the adjectives that we have learned in French come AFTER the.
Indefinite articles, plural of nouns
Welcome to a French lesson Bonjour classe Can you tell me using a verb what have you done yesterday, this morning or before you came to this class?
Direct and Indirect Object Pronoun Notes
Le 14 octobre Léchauffement: Complétez. 1. Un _______ à main 2. Une place _______ fenêtre 3. Le _______ de sécurité 4. Une __________ de lair 5. Le personnel.
formation and explanation
Idiomatic Expressions:
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Il est vs. cest. How would you translate these sentences? Cest Pierre. Il est gentil. Cest un ami. Cest un ami français. It is Pierre. He is nice. Its.
Imparfait v. Passé Composé
Definite and Indefinite Articles. The Writing the in French is more complicated than in English. You must determine a few things about the noun you are.
Le verbe être PersonVerbTranslation Jesuis TuYou are Il/Elleest NousWe are VousYou are Ils/Ellessont I am es sommes êtes He/She is They are.
Saying what you have been doing
Français II H – Leçon 1B Structures
A Compare the forms of the adjectives in heavy print as they
Français I. Une fille française Gabrielle est française. Elle est blonde. Elle est belle. Elle est de Paris.
Chapitre 2. Laccorde des noms, adjectifs, et verbes As you have already learned, in French, articles must agree with the nouns that they modify both in.
Chapitre 4 Structure. Avoir Study the following forms of the irregular verb avoir (to have). AVOIR ai as j’ tu il/elle/ona nous avons vous avez ils /elles.
LE PASSÉ COMPOSÉ (The Perfect Tense) GET IT “PERFECT” FOR LEVEL 2
Comment est-ce qu’on pose une question en français
Les pronoms Y et en. En Je mange du chocolat. Il en faut. J’ en mange Il faut des pommes. You use en to replace a noun when it implies a quantity. It.
IL EST OU C’EST?. When describing a person or a thing, French speakers use two different constructions: Il/elle est + adjective C’est + noun Example.
ADJECTIVES and how to figure out C’est vs. Il est and Elle est C’est le 16 octobre 2e niveau.
Unité 4 La grammaire d’Unité 4. Avoir - to have j‘ai nous avons tu as vous avez il a elles ont o Quel âge as-tu? – How old are you? o avoir… ans – to.
La Grammaire: Indefinite articles and plural of nouns Page 24.
Les adjectifs Or describing words..
Par Madame Cook. When put into the passé composé, the reflexive verbs are always conjugated with être. Je me brosse les dents. Je me suis brossé les dents.
Qui and que can both be translated as ‘that’ or ‘which’ or ‘who’. They are called relative pronouns because the relate back to a noun which has been mentioned.
1 Learn how to talk about where you are from as well as other people Learn how to ask about other people Definite and Indefinite articles Questions? Module.
Les adjectifs démonstratifs
Welcome to French Live Lessons! 3.01 & 3.02.
Start with verb ? in the ? tense Start with verb ? in the ? tense Change the ? of my participe passé with ? Change the ? of my participe.
 The compound past tense (past indefinite), more commonly known as the passé composé, refers to an action or event completed in the past.  The word “compound”
Les pronoms sujets Singular subject pronouns. Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.2  Les questions essentielles:  What is a subject pronoun?
How is it conjugated in the present tense?
Unité 1 Leçon 2B Connaître Vidéo Inquiring about someone… Tu connais…?Do you know…?
Indefinite articles & plural of nouns
Notes le 4-5 octobre Les articles définis (definite articles)
Faire and expressions with Faire
Faire and expressions with faire
Transcription de la présentation:

Leçon 12: L’imparfait FREN 120

A few quick notes about material from the chapter before getting started…

Tu fais quoi comme travail? Basic rules of describing work: 1)If the noun is unmodified (you aren’t describing it further), you do not need an article. -Il est medecin. -Elles sont étudiantes. 2)If the noun is modified (you are describing it further), you DO need an article. - Il est un medecin intelligent. - Elles sont des étudiantes parasseuses. 3)If you use “c’est” or the plural “ce sont”, you always need an article. - C’est une secretaire. - Ce sont des secretaires travailleuses. *NOTE: Pay attention to the use of INDEFINITE articles (un/une/des). As always, they mean one or some, while the use of DEFINITE articles (le/la/les) means a very specific thing. (Il est le medecin de mes parents.)

Tu fais quoi comme travail? A quick note about women in business: In traditional French, there are very few variations of masculine professions for women. – Elle est medecin. (medecin is always masculine) NOT elle est medecine. – Elle est secretaire. (secretaire is always feminine) There is some debate and change happening, especially in Canadian French, but stick to the traditional rules. – Angela Merkel est la présidente fédérale de l'Union chrétienne-démocrate d'Allemagne (changed to the feminine) – MAIS elle est aussi chancelier fédéral (remains masculine)

When To Use the Imparfait (and when not to)

ImparfaitPassé Composé Cause “Because I didn’t have your telephone…” Consequence “…I couldn’t call you.” Secondary Action “I was sleeping…” Primary Action “…when the fire alarm sounded and woke me up.” Background Action “While I was at work…” Specific Action “…you went to the supermarket.” “Yesterday, I bought a new skirt. It’s very beautiful but not too long, not too short.” Description of a person (appearance, clothing) “She had long blond and curly hair, and she wore a red dress.” Succession of Events “I woke up, ate, dressed.” Description of exterior conditions “It was beautiful outside. The trees were in bloom.” Habitual Action, Recurring Action “Everyday, when I was little, I ate a tartine with Nutella…” Change, passing from one state to another “She dyed her hair blond.” “He was single two months ago (<- IMPARFAIT) but now he married. (<- PC)”

Imparfait or Passé Composé? 1.Because I forgot my raincoat… 2.…I returned home in cab. 3.She ate at the restaurant. 4.My brother moves the car on Tuesdays. 5.While I read my book… 6.The doorbell rang. 7.He was so good looking. 8.I parked the car, made dinner and called you. 9.It was a cold and rainy night. 10.When I was a little girl… 11.I watched Mary Poppins everyday. 1.Imparfait 2.Passé Composé 3.Passé Composé 4.Imparfait 5.Imparfait 6.Passé Composé 7.Imparfait 8.Passé Composé 9.Imparfait 10.Imparfait 11.Imparfait

Imparfait ou Passé Composé? Hier, il _____________(décider) de vendre ses tableaux. La mère de Cendrillon ___________ (mourir) quand elle ________(avoir) six ans. Elle __________ (savoir) ce poème par coeur. Mon frère ___________ (avoir) cinq ans quand il ____________ (commencer) l’école primaire. Hélène _____________ (vouloir) retourner en France, mais je lui a demandé de rester. a décidé (PC) est morte (PC) avait (IMP) savait (IMP) avait (IMP) a commencé(PC) voulait (IMP)

Je _________ (voir) ce film hier. Ils ___________ (faire) les achats le lundi. Mon cousin ____________ (tomber). Ma grand-mère _____________ (retourner) en Suède quand elle __________ (avoir) 94 ans. Je ___________ (écouter) la radio quand tu ____________ (téléphoner). Son père __________ (partir) il y a trois ans. Qui ____________ (voler) ma voiture? Nous ____________ (visiter) le musée le samedi, sauf quand il __________ (pleuvoir) ai vu(PC) faisaient (IMP) est tombé (PC) est retournée (PC) avait (IMP) écoutais (IMP) as téléphoné (PC) est parti (PC) a volé (PC) visitions (IMP) pleuvait (IMP)

Paul McCartney __________ (ecrire) la chanson, “Let It Be”. Je ne ___________ (aller, pas) au Louvre. Il ne ____________ (venir, pas) à l’heure. Il ne ____________ (venir, jamais) à l’heure. Je __________ (avoir) peur des araignées. Marie ____________ (essayer) deux fois. Je __________ (regarder) la Tour Eiffel plusieurs fois. Il ___________ (être) une fois. Ernest Hemingway _________ (naître) aux Etats-Unis. a écrit (PC) suis pas allée (PC) est pas venu (PC) venait jamais (IMP) avais (IMP) a essayé (PC) ai regardé (PC) était (IMP) est né (PC)

Forming the Imparfait

It all begins with nous… Step One:Conjugate the verb into it’s present tense “nous” form. Aimer – nous aimons Parler – nous parlons Prendre – nous prenons Aller – nous allons Avoir – nous avons Vendre - nous vendons

It all begins with nous… Step Two: Remove the ending “-ons”. Aimer – aimons Parler – parlons Prendre – prenons Aller – allons Avoir – avons Vendre - nous vendons

It all begins with nous… Step Three:Add the correct imperfect endings. Aimer – j’aimais Parler – tu parlais Prendre – il parlait Aller – nous allions Avoir – vous aviez Vendre - ils vendaient je-ais tu-ais il/elle/on-ait nous-ions vous-iez Ils/elles-aient

It all begins with nous… Verbs that end in –cer add a cedilla to the “c” before an ending that begins with a. commencer jecommençais tucommençais Il/Elle/O n commençait nouscommencions vouscommenciez Ils/ellescommençaient

It all begins with nous… Verbs that end in –ger add an “e” before an ending that begins with an “a”. Manger jemangeais tumangeais Il/elle/o n mangeait nousmangions vousmangiez Ils/ellesmangeaient

Le problème de être The verb être is the only verb with an irregular imperfect stem, meaning it cannot be derived from “nous”. Jeétais tuétais Il/elle/o n était nousétions vousétiez Ils/ellesétaient