Data Mining: Introduction

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Objectif Trouver les facteurs dun nombre. Objective Find the factors of a number.
Advertisements

Fractions impropres et nombres fractionnaires
RAPPORT et TAUX Objectif.
Apprentissage semi-supervisé
Le Passé Composé J'ai fini Elle a dansé Il a voyagé
The Partitive French 1 Ch 8. What is the partitive? When discussing food, you need to be able to indicate whether you are talking about a whole item or.
Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
Le passé composé & limparfait ensemble. Use imparfait: Used to happen/habitual/frequently repeated Information is used as background context Descriptions.
Talking about yourself
To use this resource, make sure you view the slideshow, not just open the file. You can learn a slide off by heart, then test yourself on the next slide.
Time with minutes French II Le 30 Octobre.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014©
Status report SOLEIL April 2008
1Chaire de commerce électronique RBC Groupe Financier HEC Montréal Is e-Commerce different ? Commercer en ligne : Est-ce différent ? Sylvain Sénécal Is.
What is todays date and when is your birthday Ask someone what star sign they are and answer Say and ask for the time Say what you do for your birthday.
Reading an analog clock
Université Des Sciences Et De La Technologie DOran Mohamed Boudiaf USTO République Algérienne Démocratique et Populaire Département de linformatique Projet.
Comparison Unite 6: Partie 1
Français I Leçon 2B Une semaine au lycée Au Debut #7 (for the dates of November 5 and 6) Please Translate the Following: 1. I love the math course. (Adorer.
What does en mean? The object pronoun en usually means some or of them.
Y and en Two little words with a lot of meaning. y.
Quelle heure est-il? What time is it?.
9e Année - Français Cadre
Quest-ce que tu fais à lécole? Buts: Using regular verbs to say what we do at school.
* Google Confidential and Proprietary Khaled KOUBAA Public Policy & Gov't Relations Manager - North Africa Google, Inc. Research, Innovation and Entrepreneurship.
How to solve biological problems with math Mars 2012.
Starter Fill in the gaps with the right words from the bottom:
1 of of 40 UPDATE UPDATE ON TV ANTENNAS SINCE LAST BOARD MEETING SINCE LAST BOARD MEETING HELD ON FEBRUARY 25, 2010, YOUR BOARD HAS MADE MORE PROGRESS.
Discussion, Youth Engagement, and Appreciation of Diversity Kelly Campbell 1, Linda Rose-Krasnor 1, Michael Busseri 1, Mark Pancer 2 and the Centre of.
Indefinite articles, plural of nouns
Mardi 20 Novembre 2012 Recap I can
Proposition for a new policy for MAPMT Gain Control Sylvie Dagoret-Campagne LAL EUSO-BALLOON 8th Progress meeting1.
Talking about the things you do
29e CONFÉRENCE INTERNATIONALE DES COMMISSAIRES À LA PROTECTION DES DONNÉES ET DE LA VIE PRIVÉE 29 th INTERNATIONAL CONFERENCE OF DATA PROTECTION AND PRIVACY.
140 ans Dune entreprise familiale à… Une famille dentreprises.
Blooms Taxonomy = Levels of learning Top: Active, participative, more emotionally linked The higher they are, the more they will learn Bottom: non-participative.
GRAMMAIRE Révision des verbes réflexives Les verbes et grammaire Fill in the phrases with the missing words: 1.Bonjour, comment vous sentez-_______?
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Laboratoire de Bioinformatique des Génomes et des Réseaux Université Libre de Bruxelles, Belgique Introduction Statistics.
L’ensemble microcanonique
Les Tâches Ménagères Learning Objectives:
29e CONFÉRENCE INTERNATIONALE DES COMMISSAIRES À LA PROTECTION DES DONNÉES ET DE LA VIE PRIVÉE 29 th INTERNATIONAL CONFERENCE OF DATA PROTECTION AND PRIVACY.
ETL et Data Mining Présenté par : Marc Catudal-Gosselin Université de Sherbrooke automne 2004 automne 2004.
1 ISBN John Wiley and sons. 2 IntroductionIntroduction Chapter 1.
Match-up the numbers to the letters
Cest mercredi le neuf octobre Le plan! 1.Révisions 2.Vocabulaire 3.Jouer 4.Ecouter 5.Parler Il fait beau! Le but! Les couleurs!
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
Il est vs. cest. How would you translate these sentences? Cest Pierre. Il est gentil. Cest un ami. Cest un ami français. It is Pierre. He is nice. Its.
Finger Rhyme 6 Summer Term Module 6 Culturethèque-ifru2013 May not be copied for commercial purposes.
Marketing électronique Cours 5 La personnalisation.
Le Baromètre Zone Cours : un environnement pour la micro-évaluation de ressources pédagogiques* Jacques Raynauld Olivier Gerbé HEC Montréal, MATI Montréal.
CLS algorithm Step 1: If all instances in C are positive, then create YES node and halt. If all instances in C are negative, create a NO node and halt.
Donnez l’heure “Time”… it’s a ticking!.
Français II H – Leçon 1B Structures
INDICATOR DEFINITION An indicator describes the manifestation of a process of change resulting from the pursuit of an action. Un indicateur décrit la manifestation.
3 Minutes Sprinter exercise: Write sentences in the
Différencier: NOMBRE PREMIER vs. NOMBRE COMPOSÉ
Leçon 4: L’heure Mlle Muhr French 1. The Hour There are 60 minutes in every hour. Each hour can be divided into 4 parts: 15/60 or 1/
KM-Master Course, 2004 Module: Communautés virtuelles, Agents intelligents C3: Collaborative Knowledge construction & knowledge sharing Thierry NABETH.
Study & revise the numbers carefully.
Quelle heure est-il? What time is it ?.
Formatting of Game © Candace R. Black, Al rights reserved. Révisions!
Responsible products via large retail chains in the EU: field reality and development needs Vincent Commenne For the European Network for Responsible.

When do we use numbers? Why are they important? Why is it important to know numbers in French (or any other language)? Can you think of some REAL WORLD.
Orbitales “s” Figure:
The Passé Composé Objective: to talk about things we have done on a visit to explain what events happened to speak and write about events in the past.
Quantifiers. Common quantifiers Quantifiers determine ‘how much’ there is of something but are less specific than numbers. FrançaisEnglish assez deenough.
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Transcription de la présentation:

Data Mining: Introduction Chapitre 1 Introduction au Data Mining

Pourquoi le Data Mining? Point de vue commercial Beaucoup de données collectées et emmagasinées (entrepots) Web, e-commerce Achats supermarchés, etc. Transactions avec cartes de crédit/ cartes bancaires Ordinateurs moins chers er plus puissants Concurrence très forte Fournir de meilleurs services personnalisés pour avoir un avantage (e.g. Gestion de la Relation Clients, CRM)

Pourquoi le Data Mining? Point de vue Scientifique Données collectées, sauvegardées à très grandes vitesses (GB/heure) capteurs à distance sur un satellite télescopes à scruter le ciel microarrays générant des données sur les gênes simulations scientifiques générant des téraoctets de données Techniques traditionnelles non utilisables sur des données brutes Le Data Mining peut aider les scientifiques à classer et segmenter des données formuler des hypothèses

Mining d’ensembles de données larges- Motivation Le plus souvent il existe des informations “cachées” dans les données (pas rapidement évidentes) Les analystes humains peuvent prendre des semaines à découvrir des informations utiles Bonne partie des données jamais analysées! L’écart de données! Disk total nouveau (TB) depuis 1995 Nombre d’analystes From: R. Grossman, C. Kamath, V. Kumar, “Data Mining for Scientific and Engineering Applications”

Qu’est-ce que le Data Mining? Beaucoup de définitions: Extraction à partir de données données d’informations implicites, non triviales, non connues précédemment et potentiellement utiles. Exploration & analyse, par moyens automatiques ou semi-automatiques de larges quantités de données afin de découvrir des modèles/ relations significatifs

Qu’est-ce qui n’est pas Data Mining? rechercher un n° de tél. dans un annuaire téléphonique Questionner un moteur de recherche web pour informations sur “Amazon” Ce qu’est le Data Mining: Certain noms sont plus communs dans certaines locations/provinces/wilayas (O’Brien, O’Rurke, O’Reilly… dans la région de Boston) Regrouper les documents similaires retournés par le moteur de recherche selon leurs contextes (par exemple forêt amazonienne, Amazon.com,)

Origines du Data Mining Emprunte des idées à l’apprentissage automatique/IA, reconnaissance de formes, statistiques, et SGBD Techniques traditionelles peuvent ne pas être adéquates Taille énorme des données Haute dimensionalité des données nature hétérogène, distribuée des données Statistics/ AI Machine Learning/ Pattern Recognition Data Mining Database systems

Les tâches du Data Mining Méthodes de Prédiction Utiliser des variables pour prédire les valeurs inconnues ou futures d'autres variables Méthodes de description Trouver des modèles humainement interprétables qui décrivent les données. From [Fayyad, et.al.] Advances in Knowledge Discovery and Data Mining, 1996

Les tâches du Data Mining… Classification [prédictive] Clustering [descriptif] Découverte de règles d'association [descriptif] Découverte de motifs séquentiels [descriptif] Détection de déviations [prédictive]

Classification: Définition Étant donnée une collection de documents (ensemble d'apprentissage) Chaque enregistrement contient un ensemble d'attributs, l'un des attributs est la classe. Trouver un modèle pour l'attribut classe en fonction des valeurs des autres attributs. Objectif: assigner aux enregistrements précédemment invisibles une classe de façon aussi précise que possible. Un ensemble d'apprentissage est utilisé pour déterminer la précision du modèle. Habituellement, l'ensemble de données est divisée en ensembles d'apprentissage (modèle) et d'essai (valider le modèle),

Example de Classification categorique categorique continue classe Test Set Learn Classifier Model Training Set

Classification: Application 1 Marketing Direct But: Réduire les coûts de postage/ publicité en ciblant un ensemble de consommateurs susceptibles d'acheter un nouveau produit de téléphonie mobile Approche: Utiliser les données pour un produit similaire introduit précédemment Nous savons quels clients ont décidé d'acheter ou pas. Cette décision {acheter, ne pas acheter} devient l'attribut de classe. Recueillir diverses caractéristiques démographiques, style de vie, et informations sur les intéractions sociales sur tous ces clients. Type d'entreprise, où ils vivent, combien ils gagnent, etc. Utilisez ces informations comme attributs d'entrée pour apprendre un modèle de classification From [Berry & Linoff] Data Mining Techniques, 1997

Classification: Application 2 Détection de Fraudes But: Prédire les cas de transactions fraudules d’utilisations de cartes de crédit. Approache: Utiliser les transactions par cartes de crédit et les informations du titulaire du compte comme attributs Quand est-ce qu’un client fait des achats, qu’achète -t-il, combien de fois il paie à temps, etc . Label les transactions passées comme des opérations frauduleuses ou correctes. Cela constitue l'attribut de classe. Apprendre un modèle de la classe de transactions. Utiliser ce modèle pour détecter les fraudes en observant les transactions par carte de crédit sur un compte donné.

Classification: Application 3 Désabonnement / perte de clients: But: prédire si un client est susceptible d'être perdu à un concurrent. Approche: Utilisez un rapport détaillé des transactions avec chacun des clients passés et présents, pour trouver des attributs. Fréquence d’appels du client, où il appelle, quelle heure de la journée il appelle, sa situation financière, l'état matrimonial, etc. Label les clients fidèles ou infidèles. Trouver un modèle de fidélité From [Berry & Linoff] Data Mining Techniques, 1997

Classification: Application 4 Catalogage d’une étude “exhaustive” du ciel (Sky Survey) But: prédire la classe (étoile ou galaxie) des objets célestes, en particulier les plus difficiles à déceler, basés sur les images télescopiques (de l'Observatoire Palomar). 3000 images à 23,040 x 23,040 pixels par image. Approche: Segmenter l'image. Mesurer les attributs de l'image (caractéristiques) - 40 par objet. Modeliser la classe en fonction de ces caractéristiques. Success Story: vous pourrez trouver 16 nouveaux quasars à » haut décalage vers le rouge », quelques-uns des objets les plus éloignés qui sont difficiles à trouver! From [Fayyad, et.al.] Advances in Knowledge Discovery and Data Mining, 1996

Classifying Galaxies Tôt Classe: Attributs: Intérmédiaire Tard Courtesy: http://aps.umn.edu Tôt Classe: Phase de Formation Attributs: Caractéristiques de l’Image, Caractéristiques des ondes de lumière reçues, etc. Intérmédiaire Tard Taille des données: 72 millions d’étoiles, 20 millions de galaxies Catalogue d’Objects : 9 GB BD d’Images : 150 GB

Clustering Definition Given a set of data points, each having a set of attributes, and a similarity measure among them, find clusters such that Data points in one cluster are more similar to one another. Data points in separate clusters are less similar to one another. Similarity Measures: Euclidean Distance if attributes are continuous. Other Problem-specific Measures.

Illustrating Clustering Euclidean Distance Based Clustering in 3-D space. Intracluster distances are minimized Intercluster distances are maximized

Clustering: Application 1 Market Segmentation: Goal: subdivide a market into distinct subsets of customers where any subset may conceivably be selected as a market target to be reached with a distinct marketing mix. Approach: Collect different attributes of customers based on their geographical and lifestyle related information. Find clusters of similar customers. Measure the clustering quality by observing buying patterns of customers in same cluster vs. those from different clusters.

Clustering: Application 2 Document Clustering: Goal: To find groups of documents that are similar to each other based on the important terms appearing in them. Approach: To identify frequently occurring terms in each document. Form a similarity measure based on the frequencies of different terms. Use it to cluster. Gain: Information Retrieval can utilize the clusters to relate a new document or search term to clustered documents.

Illustrating Document Clustering Clustering Points: 3204 Articles of Los Angeles Times. Similarity Measure: How many words are common in these documents (after some word filtering).

Clustering of S&P 500 Stock Data Observe Stock Movements every day. Clustering points: Stock-{UP/DOWN} Similarity Measure: Two points are more similar if the events described by them frequently happen together on the same day. We used association rules to quantify a similarity measure.

Association Rule Discovery: Definition Given a set of records each of which contain some number of items from a given collection; Produce dependency rules which will predict occurrence of an item based on occurrences of other items. Rules Discovered: {Milk} --> {Coke} {Diaper, Milk} --> {Hammoud}

Association Rule Discovery: Application 1 Marketing and Sales Promotion: Let the rule discovered be {Bagels, … } --> {Potato Chips} Potato Chips as consequent => Can be used to determine what should be done to boost its sales. Bagels in the antecedent => Can be used to see which products would be affected if the store discontinues selling bagels. Bagels in antecedent and Potato chips in consequent => Can be used to see what products should be sold with Bagels to promote sale of Potato chips!

Association Rule Discovery: Application 2 Supermarket shelf management. Goal: To identify items that are bought together by sufficiently many customers. Approach: Process the point-of-sale data collected with barcode scanners to find dependencies among items. A classic rule -- If a customer buys diaper and milk, then he is very likely to buy baby food. So, don’t be surprised if you find baby food stacked next to diapers!

Association Rule Discovery: Application 3 Inventory Management: Goal: A consumer appliance repair company wants to anticipate the nature of repairs on its consumer products and keep the service vehicles equipped with right parts to reduce on number of visits to consumer households. Approach: Process the data on tools and parts required in previous repairs at different consumer locations and discover the co-occurrence patterns.

Sequential Pattern Discovery: Definition Given is a set of objects, with each object associated with its own timeline of events, find rules that predict strong sequential dependencies among different events. Rules are formed by first disovering patterns. Event occurrences in the patterns are governed by timing constraints. (A B) (C) (D E) (A B) (C) (D E) <= ms <= xg >ng <= ws

Sequential Pattern Discovery: Examples In telecommunications alarm logs, (Inverter_Problem Excessive_Line_Current) (Rectifier_Alarm) --> (Fire_Alarm) In point-of-sale transaction sequences, Computer Bookstore: (Intro_To_Visual_C) (C++_Primer) --> (Perl_for_dummies,Tcl_Tk) Athletic Apparel Store: (Shoes) (Racket, Racketball) --> (Sports_Jacket)

Regression Predict a value of a given continuous valued variable based on the values of other variables, assuming a linear or nonlinear model of dependency. Greatly studied in statistics, neural network fields. Examples: Predicting sales amounts of new product based on advetising expenditure. Predicting wind velocities as a function of temperature, humidity, air pressure, etc. Time series prediction of stock market indices.

Deviation/Anomaly Detection Detect significant deviations from normal behavior Applications: Credit Card Fraud Detection Network Intrusion Detection Typical network traffic at University level may reach over 100 million connections per day

Challenges of Data Mining Scalability Dimensionality Complex and Heterogeneous Data Data Quality Data Ownership and Distribution Privacy Preservation Streaming Data