Marketing Électronique Séance 10 La gestion et l ’utilisation de l ’information sur internet Jacques Nantel Novembre 2002
Partie 1 La notion de vie privée telle de vue par les consommateurs
Quelques mécanismes de base Identification minimale d ’un usager –Pays –Nature du serveur Distinction entre la machine et l ’utilisateur Utilisation des «cookies» Utilisation des «cookies étendus» Notion de passeport électronique Combinaison avec d ’autres mécanismes
Nature des informations colligées Nombre de clicks Click streams Temps moyen par page Circuits et liens –entre les sites –pour un usager Achats
Nature des modèles de réponse Aucun modèle Identification pour fins publicitaires –Placement –Marketing par affiliation Identification pour fins de revente de l ’information Identification pour fins de configuration du site –«Customization (rules-based systems) –Collaborative filtering –Open Profiling Standards
Le Cas DoubleClick Quelles sont les principales données que DoubleClick acquière sur les consommateurs Quel est l ’intérêt du système DART pour un annonceur? Quel est l ’intérêt pour DoubleClick d ’avoir acheté ABACUS La politique de vie privée de DoubleClick protège t ’elle bien la vie privée des consommateurs?
Ce qu ’en pensent les consommateurs De 1997 à 2001
Sous quelles conditions les consommateurs sont-ils prêts à donner de l ’information ?
Group G47 "Terms and Conditions" (Value tabulated = 1) Pct of Pct of Dichotomy label Name Count Responses Cases What's Being Collected Q How it will be Used Q In Exchange for Access to Site Q Discount at Site's Store Q Some Value Added Service Q Aggregated Only Q Would Not Give Q Other Q Total responses
Based on 50 companies responding Forrester May 2000
A Study of the Major Factors Influencing the Perception Consumers Have about How their Privacy Is Being Invaded while Surfing the Net Jacques Nantel Cristiana Elie HEC Montréal
Methodology Experimental Design –2x2x2x2 design Because marketing strategy ( ) is nested within type of data collection (forms), A partial factorial design was used (12 cells)
Methodology 120 consumers recruited on the site of one of the major Hardware retailers in Canada Lab experiment Paid 50$ each Summer consumers per cell in between experiment
Procedure Initial briefing Start navigation –Common first step: navigate on a DVD retailer –Ask to fill a form or not –Are being explain about cookies Receive – or advertisement (personal or not) –Relevant or not –From initial site or from a third party (Dept Store)
Methodology
Analyses
Conclusions and implications Consumers’ tolerance is high (no main effects) But not infinite (interactive effects) Contribution of an experimental design Predisposition to provide information is key. What do we do to keep it high?
Principales questions Forrester May 2000
The Privacy Squeeze Forrester May 2000
À qui appartient l ’information et qui doit la contrôler? IPS Les gestionnaires de sites Des intermédiaires Les consommateurs