French First Level Les couleurs!
First Level Significant Aspects of Learning Use language in a range of contexts and across learning Continue to develop confidence and enthusiasm to communicate using the language being learnt Develop an awareness and understanding of patterns and sounds of language Begin to develop an understanding of, interest in and respect for other countries, cultures and languages Appreciate and understand the value of language learning Recognise familiar written words when listening Explore how gesture, expression and emphasis are used to help understanding. Listen, recognise and respond to familiar voices in short, predictable conversations Understand and respond to familiar spoken vocabulary Actively take part in daily routines Listen and join in with stories, song or poem Enjoy engaging with simple and familiar texts on my own and with others using resources to support learning Participate in familiar games, paired speaking and short role plays Take part in simple, paired conversations about themselves giving simple opinions and asking simple questions
Vocabulary Colours Aim to teach at least 5 of the colours at Early Level initially and build up as pupils progress towards 1 st. C’est de quelle couleurWhat colour is it? C’est It is bleublue blancwhite rougered vert green jauneyellow rose pink noirblack gris grey violetpurple marronbrown Tu aimes le bleu?Do you like blue? J’adore le…I love J’aime le… I like Je n’aime pas le…I don’t like Je déteste le…I hate
For Early/First Level, start with about 5 only and work your way up to all the colours!
Introducing vocabulary You can try this as an alternative to introducing vocabulary. Make colour cards for and give each group/pair a set. Ask them to listen to the colour and look at the word and then hold up the colour they think it is.
Ecoutez et regardez les couleurs en français…
Choississez la couleur
bleu
orange
violet
blanc
rouge
vert
rose
gris
noir
marron
jaune
Des groupes arc en ciel
Des introductions en groupe. Bonjour Ça va? Je m’appelle… Ma couleur préférée c’est le….
Apportez-moi un objet….
C’est de quelle couleur?
C’est bleu
C’est blanc
C’est rouge
C’est vert
C’est jaune
C’est rose
C’est noir
C’est orange
C’est gris
C’est violet
C’est marron
C’est de quelle couleur?
C’est vert!
C’est rouge
C’est jaune
C’est marron
C’est noir
C’est bleu
C’est rose
C’est violet
C’est blanc
Regardez les couleurs. Qu’est-ce qui manque? Fermez les yeux. Ouvrez les yeux.
Oui, c’est bleu!
Oui, c’est rose!
Oui, c’est rouge!
Oui, c’est orange!
Oui, c’est noir!
Oui, c’est vert!
Oui, c’est blanc!
Oui, c’est violet!
Oui, c’est marron!
Oui, c’est gris!
A vous maintenant!
Mettez les cartes au centre de la table
Trois personnes ferment les yeux
Une personne enlève une carte
Ouvrez les yeux!
Qu’est-ce qui manque?
Mettez les cartes au centre de la table
Ecoutez la couleur…
Frappe la couleur sur la table!
Brain Training – Les Couleurs
Brain Training! Challenge: say the colour that the word is written in, and not the word itself!
rouge
noir
vert
rose
gris
bleu
jaune
marron
bleu
orange
rouge
blanc
vert
rouge
jaune
blanc noir
jaune
marron
bleu
vert
blanc
gris
rouge
orange
rouge
violet
bleu
jaune
noir
blanc
gris
rouge
violet
Arc en ciel
Rouge et jaune et rose et vert, Orange, violet et bleu. Je connais les couleurs, Toutes les couleurs De mon arc en ciel
Je connais les couleurs, Toutes les couleurs De mon et
Tu aimes quelles couleurs?
Tu aimes le bleu?
J’adore le bleu!
J’aime le jaune.
Je n’aime pas le rouge.
Je déteste l’orange!
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Tu aimes…? J’adoreJ’aime Je n’aime pasJe déteste
Class colour survey 1.Pupils can practice asking Tu aimes…+ a colour by surveying each other around the class. This can then be linked to creating a graph, tally marks etc. Tu aimes quelle couleur? Means which colour do you like? And could be used as a title for a graph. Combien de personnes aiment le jaune? = How many people like yellow
Embedding the language tip Use French colours for cooperative groups – les rouges, les bleus etc. Ask pupils “c’est de quelle couleur?” when reading stories, creating art work etc.
Les chansons
You will find a bank of sample ICT activities which you can use to practise the vocabulary in the classroom. This is not a prescriptive list of activities and you can use or adapt them to suit the needs of your class. You will find a set of more supported activities in Early Feelings and more challenging activities in Level 2 Feelings. Each of the slides contains an image of the website page. If you click on the image it will take you to the page. Alternatively you can use a link address which you will find in the slide notes. ICT Resources online
L’institut français Les deux petites souris
Languages online
Au revoir!