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Les Objectifs de développement durable et l’agenda post 2015 de l’ONU

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1 Les Objectifs de développement durable et l’agenda post 2015 de l’ONU
Pour l’Université d’automne 2014, Université Laval Chantal Line Carpentier Chef du Bureau de la Conférence des Nations Unies en Commerce et Développement à New York Le 30 octobre 2014

2 Plan Des ODMs aux ODDs Des ODDs à l’agenda après 2015
ODDs et agenda après 2015 – opportunitées et risques Plan Des ODMs aux ODDs Des ODDs à l’agenda après 2015 Le processus politique Le rôle de la CNUDED Le « pourquoi » de l’approche intégrée Les points chauds Travail à faire

3 Des ODMs aux ODDs

4 Progrès des ODMs objectifs
Atteints Réduction de la pauvreté (Chine) L’accès à l’eau potable Plus d’enfants en vie et à l’école, moins de mortalité par la malaria et le VIH Pénétration technologique Pas atteints Mortalité infantile et des mères Les émissions de CO2, augmenté de 46% Perte de forêts, d’espèces Objectif de 0.07% du PIB Asia and China growth help lift half a billion out of poverty Réduction de la pauvreté de plus de la moitié de 47 à 22% L’accès à l’eau potable a passé de 76% à 89% (2.1 milliard atteints); 40 million d’enfants de plus à l’école, 5 million de plus en vie, plus de 1.1 million n`ont pas succombés à la malaria, 8 million traités pour le VIH Mortalité infantile (41% < 2/3 du but), mortalité des mères (47% <3/4); Les émissions de CO2 46% de plus qu’en 1990; la déforestation et les perte d’espèces s’amplifient; aide avait diminuée en 2011 (2%), 2012 (4%),

5 Constats des ODMs Dépravation rampante malgré le progrès
Insécurité alimentaire Croissance de l’inégalité (non-inclusive) – milliard à la base de la pyramide toujours marginalisé Même le boom du prix des ressources n’a pas amené de gains substantiels de développement Financiarisation de l’économie, précarité et volatilité des revenus publiques (amplifiée par la crise) Taux de chômage inédit chez les jeunes, 200M La population passera de 8 à 10 milliards d’ici 2050 La classe moyenne augmente rapidement avec des modes de consommation non-durables, 2B – 5B

6 .. Inégalité et hétérogénéité augmentent
- top 10 PNB= 65% bottom ..nouveaux modèles de développement nécessaires!

7 Leçons à tirer des ODMs pour les ODDs
Les ODDs doivent inclurent le « comment » – MdME Politiques de développement en appui aux ODDs But sociaux insuffisants. L’élimination permanente de la pauvreté doit prendre en compte les facteurs économiques, commerciaux et financiers et leurs interdépendances Intégration des trois dimensions du dd Nécessité de « push » pour l’investissement ou transfert de technologie pour rencontrer les besoins alimentaires, énergétiques et autres ODDs « Transformative », inclusives et centrées sur les personnes et la planète - tels contruire la capacité de production, l’avancé technologique, et les transformations structurelles.

8 Les ODDs Focus sur l’élimination de la pauvreté ++, désagrégation des objectifs et indicateurs Protection des ressources de base Universels – ciblent tous les pays et gens Favorisent les modes de consommation et de production durables créant des emplois décents Tous les acteurs y ont contribués (OWG -194+) Prennent en compte la discrimination, l’égalité et l’équité au sein de et entre les pays Ciblent le « comment » - MdME pour chaque but et un but en soi-même Avec toutes les parties prenantes à la table

9 Des ODDs après 2015

10 Le processus du OWG Rio+20 a mandaté un OWG de 30 sièges
Partagé par 70 pays membres de l’ONU, représentant les régions onusiennes Co-présidé par les ambassadeurs du Kenya et de la Hongrie 13 sessions (ouvertes, inclusives et transparentes) État des lieux de mars 2013 à février 2014 (OWG1-8) Ébauches des domaines d’intérêt publiées par les co-présidents, en mars, version des groupes principaux Négociations et consultations avril à sept.(OWG9-13)

11 OWG un succès de Rio+20 OWG termine ses travaux le 19 juillet avec 17 objectifs et 169 cibles Puissant, ambitieux, inclusif et « people-centred » Appuyé sur les évidences/compromis politiques : droits sexuel et de reproduction, CBDR et capacités respectives, état de droits et bonne gouvernance, commerce, propriété foncière et héritage L’AG a décidé que les ODDs seront au cœur du post 2015 avec d’autres « inputs » tels : Groupe intergouvernemental d’experts sur le financement du DD Dialogues sur les technologies ; évènements du PAG Rapport de synthèse du SG le mois prochain Co-facilitateurs : Irlande et Kenya

12 Le OWG s’est mis d’accord sur les ODDs
Éliminer la pauvreté Éliminer la famine, nutrition et agriculture durable Vie saine à tous âges et pour tous Éducation de qualité et formation continue Égalité des femmes, des filles et responsabilisation Accès à la gestion de l’eau et sanitation Accès aux énergies abordables, durables et fiables Croissance économique durable et inclusive, pleins emplois, emplois décents Infrastructure résiliente, inclusive et durable; industrialisation et innovation

13 SDGs continued Égalité au sein et entre Nations
Villes inclusives, sécuritaires, résilientes et durables Consommation et production durable Urgente action envers les changements climatiques Ressources marines, océans et mers Écosystèmes, forêts, désertification et biodiversité Sociétés pacifiques et inclusives, accès à la justice, institutions adéquates Moyens de mise en œuvre, partenariat mondial

14 Agenda de développement post 2015 – processus politique
2012 à oct. 14 Nov – sept. 2015 De sept. 2015 Rio+20, juin ‘12 Rapports de : OWG, comité d’experts sur le financement, dialogues pour l’accès aux technologies Accord sur les modalités de négociations post 2015 Rapport du PAG Irlande et Kenya nominés co- facilitateurs État des lieux du Financing for Development (FfD) de novembre à décembre; Négociations janvier - juin AG début des négociations du post 2015 de janvier septembre 2015 Forum mondial sur les investissements de la CNUCED: Investir dans les ODDs, oct ‘14 Rapport de synthèse du SG, novembre ‘14 Conférence du FfD, Addis Abbaba, juin ‘15 Forum politique de haut niveau (post CDD) juin-juillet ‘15 21-23 sept Sommet de hauts niveaux de l’agenda post 2015 Changement climatique, Paris, décembre 2015 CNUCED XIV mars 2016

15 Les points chauds À base d’évidences scientifiques, mais aussi un compromis politique Danger de ré-ouverture des ODDs – trop nombreux pour communication, stratégiquement on doit les garder intacts. Cibles doivent être globales Réconciliation des ODDs avec les engagements existants et plus ambitieux Révolution des données – pour le « Leave no one behind » Maintenir la mobilisation sociale – CSOs ont été les premiers et ont énormément d’influence sur les ODDs Cadre de suivi des progrès et reddition de compte – participatif Universels vs CBDR Rôle du secteur privé vs APD APD pour les plus pauvres : LDC, LLDC, SIDS Système de reddition de compte pour le secteur privé

16 Le rôle de la CNUCED

17 Le rôle de la CNUCED au sein de l’ONU
50ème anniversaire – parallèle avec la création du G77 Point focal pour tout ce qui concerne le traitement intégré du commerce, du développement et des questions connexes concernant le financement, la technologie et l'investissement Point focal de l’impact du commerce sur les femmes de l’impact du commerce et du climat sur la restructuration de la dette souveraine Suivant la décision de la court de New York contre l’Argentine et le vote de la résolution à l’AG sur l’Argentine, restructuration de la dette souveraine, un cadre juridique multilatéral applicable aux opérations de restructuration de la dette souveraine.

18 3 piliers du travail de la CNUCED
Assistance technique Coopération technique à la demande des pays Analyse et recherche Rapports principaux, Revues de politiques, Documents de réflexion, Notes de politique Consensus Réunions intergouvernementales et de groupes d’experts As you may probably have heard in previous presentations, UNCTAD fulfill its mission by assuming three functional roles: the so-called pillars: Research- Here is where you find our flagship reports, our policy reviews and any piece of our analytical work Consensus Building- This is the pillar where you play a fundamental role, through the TDB, expert meeting and so on; Technical assistance- This pillar is relater to our work on the ground, directly helping countries that request our help. The idea here, as you can see with the red arrows, is that each “pillar” provides feedback to the other, which in turn helps us to increase our understanding of development issues and refine our policy recommendations.

19 Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective
Prenant en compte les interdépendances de l’économie mondiale, les différents niveaux de développement et les capacités des pays, la CNUCED a développé/soutenu : Dès Le système généralisé de préférences (1968), où les pays développés améliorent l'accès au marché des exportations des PeD. Les accords internationaux sur les produits de base visant à stabiliser les prix des produits d'exportation essentiels pour les PeD. Les politiques du commerce et de la concurrence. La convention relative à un code de conduite des conférences maritimes renforçant la capacité des PeD d’avoir des flottes nationales marchandes. Le groupe des pays les moins avancés (PMA) dès 1971, qui a appelé l'attention sur les besoins particuliers des pays les plus pauvres.  L'objectif pour les pays développés d’affecter 0,7 % du PIB à l’APD des pays les plus pauvres, adopté par l'AG de l’ONU en 1970. 1980s Le contenu analytique de la gestion macroéconomique et les questions financières et monétaires internationales du point de vue des PeD. Les travaux sur l'efficacité commerciale (facilitations des formalités douanières, transport multimodal). L’aide aux pays en développement à ré-échelonner leurs dettes publiques lors des négociations du Club de Paris. Independent UNCTAD thinking has contributed many useful and innovative policy ideas to the development discourse over the years. • Preferential tariffs under the Generalized System of Preferences helped launch many of today's industrialised developing economies; • The creation of the Least Developed Country category recognised the special needs of small or vulnerable economies; donor country targets for official development assistance supported the scaling up of aid flows; • The innovation of "special drawing rights" created a new form of international liquidity; • Over our history, UNCTAD supported Paris Club debt renegotiations and devised sustainable debt mechanisms; • UNCTAD issued early warnings on financial crises and global capital flow spillovers; • And today, UNCTAD is identifying new policies for south-south trade, to take note of the very different global environment that exists today compared to 50 years ago.

20 Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective

21 La CNUCED a (cont.): 1990s Depuis 2000
Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective La CNUCED a (cont.): 1990s La création de l’Association mondiale des agences de promotion de l’investissement. Les lignes directrices des politiques de compétition et protection des consommateurs de l’ONU. Recherche et analyse sur les liens entre le commerce, l'investissement, la technologie et le développement des entreprises. Depuis 2000 Le concept de limitation des politiques dû à la perte d'autonomie (policy space) États du développement – Développement de la capacité de production Globalisation à la base du développement centré sur les personnes vs financier Cadre politique d’investissement pour le dd (IPFSD) et Cadre politique pour l’entreprenariat (EPF) Mécanisme de restructuration de la dette souveraine Independent UNCTAD thinking has contributed many useful and innovative policy ideas to the development discourse over the years. • Preferential tariffs under the Generalized System of Preferences helped launch many of today's industrialised developing economies; • The creation of the Least Developed Country category recognised the special needs of small or vulnerable economies; donor country targets for official development assistance supported the scaling up of aid flows; • The innovation of "special drawing rights" created a new form of international liquidity; • Over our history, UNCTAD supported Paris Club debt renegotiations and devised sustainable debt mechanisms; • UNCTAD issued early warnings on financial crises and global capital flow spillovers; • And today, UNCTAD is identifying new policies for south-south trade, to take note of the very different global environment that exists today compared to 50 years ago.

22 Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective
E.G of entrepreneurship as engine of decent employment generation and sustainable development, especially for youth UNCTAD’s Entrepreneurship Policy Framework provides policy options, checklists, case studies and good practices to promote entrepreneurship UNCTAD Empretec C.B. program works to support entrepreneurs to build innovative and internationally competitive SMEs. Can stimulate economic growth through job creation; help formalize businesses; and strengthen local productive capacity by developing linkages with transnational corporations & GVC and thereby, indirectly, also maximize the impact of foreign investment. Can also contribute to social development by creating opportunities for and thereby empower disadvantaged groups such as youth and women E.g. Guiding Framework for Youth Entrepreneurship to address 200 M youth unemployment and informal sector Entrepreneurship can have a significant impact on job creation. According to ILO projections, 500 million new jobs will need to be created by 2020 in order to provide full employment. Developing countries will require more than 90% of these jobs, presenting an unprecedented challenge for countries. SMEs play an important role in job creation. These enterprises create two-thirds of all formal jobs in developing countries. In low income countries, the share of jobs created by SMEs is even higher at 80%.

23 Average Job Creation of Firms by Size in Developing Countries
Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective Average Job Creation of Firms by Size in Developing Countries LDCs and African countries are characterized by a so-called ‘missing middle’ i.e. they don’t have the middle-size firm, which could enhance employment creation.

24 Le rôle de la CNUCED dans les processus de Rio+20, ODDs, et post 2015
Responsable des moyens de mise en œuvre au sein du UN Development Group Task Team Plan d'action et cadre stratégique pour l’investissement privé dans les ODDs (WIR2014) Évaluer les avantages vs contraintes dues à la perte d'autonomie (policy space) découlant des règles et engagements commerciaux et d’investissements régionaux et internationaux  Étudier les défis nouveaux et émergeants associés aux politiques commerciales, notamment en ce qui concerne les mesures non tarifaires et les biens et services « verts » Pour mettre de l’avant des politiques cohérentes et intégrées pour chaque et à travers des buts

25 Pourquoi la CNUCED met de l’avant une approche intégrée pour la mise en œuvre des ODDs?

26 Système multilatéral du commerce et développement
Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective Système multilatéral du commerce et développement Lorsqu’il est bien approprié, le commerce international est un « activateur » pour le succès des ODDs à travers la promotion de la croissance inclusive et durable, en créant des emplois décents, favorisant l’utilisation des ressources efficaces, incitatifs pour l’entreprenariat, avec pour but d’améliorer les normes de vie dans tous les pays. Ce sont les conditions sous lesquelles le commerce a lieu, et la cohérence des politiques commerciales avec les autres politiques pour catalyser les effets positifs. Au-delà des objectifs, cibles et indicateurs, nous devons identifier le mixte de politiques nationales, supporté par des mesures de commerce, investissement, et finance international qui peuvent activer le commerce en support de DD. Nous avons donc besoin d’un cadre cohérent pour atteindre les objectifs où les cibles et indicateurs sont appuyés par un mixte adéquat de politiques nationales et internationales pour chacun des buts, individuellement et transversalement. UNCTAD´S TRADE COMMISSION 2014

27 Partenariat mondial Taming finance
Le successeur du ODM8 devra permettre des paradigmes de développement différents, plus compréhensifs et inclusifs. Le partenariat mondial pour le développement doit être immensément plus ambitieux, accompagné d’un renouvellement du système multilatéral qui prend en compte le nouveau système économique mondial – surtout post crise. Malgré le manque de progrès à l’OMC, il faudra développer des consensus pour la cohérence des politiques du commerce & développement qui supportent des politiques nationales cohérentes avec des mesures compensatoires pour les politiques sociales et l’emploi seront d’importance pour le post 2015. De plus, remplir les dimensions environnementales vont nécessiter des ressources financières et technologiques adéquates pour assurer, par exemple, l’accès à l’énergie, pour tous, tout en réduisant les émissions. (Doha Mandate, para. 18) Taming finance Exchange rate stability (surveillance of reserve currency economies; surplus economies) Sovereign debt (a workout mechanism) Automatic liquidity provision (SDRs) Reliable long-term finance (aid plus) Policy space (capital controls) South south cooperation (regional)…BRICS bank?

28 Yet systemic crisis reflected in changing world economy
Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective Yet systemic crisis reflected in changing world economy Growth is still slow International trade and investment have undergone transformative shifts Developing countries grown faster (trade and output) But LDCs & SSA remain marginalized though their economies have continued to grow fueled by exports of primary commodities Yet export-led development strategies are showing their limits and hindered by low int’l demand Development strategies must increase the role for domestic and regional demand; if many countries (in a region) coordinate to expand their domestic demand, they become markets for each other More South-South cooperation (regional) 6 years after the latest financial crisis, taming finance remains a priority : financial systems need to serve the ‘real’ economy and facilitate adaptation to new global demand patterns A prolonged period of slow growth in developed countries will mean continued sluggish growth in their imports. Developing and transition economies can compensate for resulting growth shortfalls through countercyclical macroeconomic policies for some time, the study says. But their longer term policy options need to include a review  of development strategies that have been overly dependent on exports. Instead, the report says, these strategies require a new perspective on the role of wages and the public sector in the development process.  

29 Getting out of the post crisis- new normal is abnormal
Les pays pauvres et riches devront démontrer des ambitions politiques accrues pour sortir du marasme et se diriger vers un futur inclusif et durable. Les pays de l’OCDE ont évité une grande dépression, stabilisé leur marchés financiers et regagné la plupart de la production perdue durant la crise de 2008/9 ; retour à la normale... avec croissance lente… (WEO April 2014) ? Mais… le marché de l’emploi est faible, les salaires sont stagnants, le taux d’endettement des familles est anormalement haut, donc, manque de demande mondiale. La reprise la plus lente de l’histoire. L’austérité fiscale et la pression vers le bas réduisent la demande nationale, l’expansion monétaire augmente le prix des avoirs. Le « Business as usual » amène une croissance lente, l’augmentation des inégalités, la vulnérabilité financière et les cycles de « boom-bust ». Cela n’est pas un environnement propice à l’atteinte des ODDs.

30 Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective
Financing the real economy to meet the new patterns of demand to restore developing countries growth _____________________________________________________________________________ Redesign development strategies to expand and diversify productive capacities, including through entrepreneurship, and their adaptation to new demand patters, all of which requires investment and its financing Improve economic performance through countercyclical macroeconomic policies for some time and providing coordinated economic stimuli; Redesigning the income and wealth distribution channels through enabling policies would also serve as catalyst for emergence of real economy and indigenous domestic demand patterns thus stimulating economic growth. Key challenges: Capital flows management: pragmatic exchange-rate and capital-account management needed to reduce vulnerability to external financial shocks Reduce fiscal haemorrhaging via tax havens (8-15 net financial wealth up to $290 B/y and transfer mispricing ($160 billion/y) International and domestic financial systems need to channel credit towards productive investment: central banks should pursue a credit & monetary policy > 3000 IIAs, 568 known investor-state investment dispute- 75% targeted at DCs better regulation of the financial system is needed, aiming at both monetary and financial stability, as well as at orienting the financial sector towards serving the real economy. This requires restructuring the financial system, especially banking, which could include a larger and more active role for central banks, development banks and specialized credit institutions. 30

31 There is an alternative
GDP growth in selected regions, There is an alternative Average annual growth of GDP* (Per cent) Scenario World Baseline 3.3 3.4 3.6 Balanced-growth 4.7 5.5 Developed economies 1.9 1.8 2.0 2.8 3.5 CIS 2.7 2.1 4.9 Developing Asia 6.3 5.4 6.7 7.2 Africa 3.8 3.9 6.1 7.0 Latin America and the Caribbean 3.1 2.9 3.0 4.5 5.7 * Data refer to PPP, constant 2005 international dollars. Breaking with the protracted period of low economic growth requires stronger aggregate demand, especially in surplus economies, through: Reflation (government spending and credit policies) Regulation (ring fence bank activities and manage capital flows) Redistribution (incomes policies, progressive taxation, improved debt restructuring)

32 Industry (still) matters…
Many countries have acknowledged the important role of industrial policy in maintaining a robust manufacturing sector, and in boosting productivity growth, innovation and employment creation    Replication of success stories has become more difficult: Restrictive international rules and agreements since the Uruguay Round; dejure (and ideological) Limits to export-led growth – low demand, slow growth Financialization (premature deindustrialization) Global value chains (footloose corporations)

33 …which will require greater policy ambition to get out of “new normal” and then some for ODDs
Addressing structural weaknesses and ensuring inclusive growth, in a less favourable external economic environment, will need: Industrial policies – supported by macroeconomic policies – to stimulate productive investment, develop local markets and diversify the economy Public investment in infrastructure and human capital Stable and long-term capital inflows Greater fiscal space: global financial cycle drive by OECD domestic policies. Their volume and instability have disruptive effect on Developing countries and ODDs

34 À venir RIO+20 a mené à une contribution intégrée du système onusien, sans parallèle à travers le UNTT– doit continuer. Pour assurer la capacité de réaliser les objectifs, l’architecture de l’ONU ainsi que la gouvernance de l’assistance au développement sont entrain d’être revus « Fit for Purpose ». En gardant la spécialisation des agences mais en éliminant les silos. Pour la MdMO, on doit traduire les objectifs et cibles en plans d’action et projets à être délivrés par un ensemble d’acteurs clés – coalition. Restaurer le « policy space » est nécessaire pour la MeO des ODDs. Le financement et autres MdMO doivent être concrets et à la hauteur de 2.5 trillions de dollars manquants Réduire la fuite de capitaux illicites & paradis fiscaux, et ISDS Renforcement de capacités – incluant niveau cabinet Intégrer les ODDs dans les stratégies de développement Systèmes de reddition de compte pour secteur privé

35 Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective
The United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) will need to bridge a large investment gap Estimated annual investment needs in key SDG sectors, 2015–2030 (Trillions of dollars, annual average developing countries only) 1.4

36 Strategic framework for private investment in the SDGs

37 A Big Push for private investment in the SDGs: Action Packages
Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective A Big Push for private investment in the SDGs: Action Packages

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39 Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective
2012: 2.3% 2013: 2.2% The fact that the global economy is in a structural crisis concerns all countries Specific for developing countries is the implication that they can no longer rely on exports to developed countries for their growth and development Moving towards a more balanced growth path could, on a sustained basis, compensate for the adverse growth effects from slower growing exports to developed countries. Moreover, it could be pursued simultaneously by all developing and transition economies, including the largest, without the beggar-thy-neighbour effects and the contractionary wage and tax competition inherent in export-led strategies.

40 Shares in world exports, selected country groups, 1995–2012 (per cent)
Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective The direction of global trade has shifted towards a greater importance of South-South trade Shares in world exports, selected country groups, 1995–2012 (per cent)

41 Trade and investment as engines of growth and enablers of SD
Trade and Sustainable Development: An UNCTAD’s perspective Trade and investment as engines of growth and enablers of SD Rio 1992: Promoting SD through trade Poverty eradication essential for SD Direct poverty – environment degradation links MDGs 2000: poverty and social issues WTO Doha Round: Development Round (never completed) Johannesburg Plan of Implementation 2002 Accelerating progress, MOI SDGs: 3 Ds with trade and related policies as enabler Why cant countries be left to themselves to deal with these problems? Free-riding Externalities Rising incomes…economists have thrown 100s of variable in to millions of regressions but cant really tell you what causes it Capital accumulation is important; so is technology Strong correlations with social welfare…though not perfect The old development tradition thought it should be a target…they were right; 5 to 6 per cent per annum Catching-up vs convergence? Growth is obviously about institutions and policies…because markets don’t automatically deliver it…back to Adam Smith Scale Responsibilities

42 Weakest recovery since Great Depression
Constant GDP in developed economies index numbers, crisis year=100 Employment in developed economies index numbers, crisis year=100 These two charts compare four business cycles in terms of GDP and employment in developed economies at time of economic weakness. In particular, they plot the evolution of GDP and employment, whose indices were normalized by their respective crisis year (1973, 1980, 2001 or 2008). The red line, which refers to the recent crisis (y=2008), clearly shows that the post-crisis recovery of GDP and employment has been the weakest in recent history. As one can see, five years after the crisis (at y+5), the levels are significantly below the ones that were registered five years after 1973, 1980 and 2001.

43 SD Goals coherent with post 2015 (MDG)
Rio+20 achievement & follow up SD Goals coherent with post 2015 (MDG) Higher profile forum for SD (HLPF) Actionable innovative financing Technology transfer Mainstreaming SD in UN system Global SD reports Intergenerational solidarity 10 YFP on SCP (para 47) CSR reporting, sustainable entrepreneurship Green Economy Beyond GDP


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