La Clâsse întermédiathe

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Comment former des questions
Advertisements

Poser des questions Asking questions.
Le passé composé The perfect tense Eg: J’ai mangé une pizza I have eaten/ate a pizza.
Les Mots Interrogatifs
Subject Pronouns Objectives : To explain and practise the pronouns.
8 Les pronoms interrogatifs et relatifs Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: - What are the 2 ways to ask the question.
Time Although o’clock may be left out in English, the expression heure(s) must be used in French when giving time. It’s ten (o’clock) il est dix heures.
8 Les pronoms interrogatifs et relatifs Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: - What are the 2 ways to ask the question.
Direct object pronouns le la l’ les. A direct object is the “what” of a sentence. Example: I am reading the book. What am I reading? the book The book.
Qui, que/qu’, où Just as in English, a French relative pronoun links a dependent/relative clause (i.e., a clause that cannot stand alone) to a main clause.
Indirect Object Pronouns how to say “to me”, “to you” etc in French.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.6B.1-1 An indirect object expresses to whom or for whom an action is done. In the example below, the indirect object.
Les Pronoms Disjoints Disjunctive / Stressed Pronouns Composition Notebook pg
Les Questions.
Ce sont les pronoms qui joignent deux phrases en une.
Leçon 6: Une Invitation Unité 7.
Reflexive verbs and morning routine FR2
How to form questions in French
Le Verbe Aller au Présent
Indirect Object Pronouns
? ? ? lundi 21 juin Asking questions Learning objective:
(= for (how long) / since (when?)
A1. Le passé composé des verbes réfléchis p. 50
L’infinitif Les normes: Communication 1.2 Comparisions 4.1
Les pronoms démonstratifs
Creating Questions in French
Question Jeopardy Les ? Les Adv Interrog.. Autrement dit Les ? 2
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Direct & Indirect Object Pronouns (D.O.Ps & I.O.Ps)
LES PRONOMS D’OBJET DIRECT
Leçon 6 I am what I am or to be or not to be
Chapitre 1, première étape, p. 11
Les pronoms Y et En Les normes: communication 1.2 Comparisions 4.1 Les questions essentielles 1. What does y replace in a sentence and how does it translate?
Francais 4 Chapter 4 Grammar 1
Grammaire 3 Chapitre 2.
Reflective verbs or Pronominal verbs
Le subjonctif avec les expressions impersonnelles
Les questions et les mots interrogatifs
Unité 1 Leçon 3c Updated 10/18/12.
A Le verbe venir p. 218 The verb venir (to come) is irregular. Note the forms of venir in the present tense. venir Nous allons venir avec des amis. je.
Direct and Indirect Object Pronouns
La Clâsse întermédiathe
WHAT? WHO? QUOI? QUI? OBJECT COMPLEMENTS 1- DIRECT OBJECTS: WHAT? WHO? QUOI?
1. Comment t’appelles-tu?
A Note the use of avoir in the following sentences:
Les actions réciproques au passé
The Passé Composé In the previous lesson we looked at the formation of the passé composé (perfect tense) with Avoir verbs. In this lesson we will further.
A Les verbes dire, lire et écrire p. 238 The verbs dire (to say, tell), lire (to read), and écrire (to write) are irregular. INFINITIVE dire lire je dis.
An indirect object expresses to whom or for whom an action is done
La Clâsse întermédiathe
Unit 9 Labo-langue Reflexive verbs Perfect tense with avoir
Aim: To learn about the use and formation of direct / indirect speech
Bienvenue Au monde des Pronoms.
Question formation In English, you can change a statement into a question by adding a helping verb (auxiliary): does he sing? do we sing? did they sing.
Le verbe « être » au pluriel
Les verbes réfléchis.
Questions Synthesis.
USE OF PASSIVE PASSIVE VOICE IS USED WHEN THE FOCUS IS ON THE ACTION. IT IS NOT IMPORTANT OR NOT KNOWN, HOWEVER, WHO OR WHAT IS PERFORMING THE ACTION.
Si clauses in French.
Date: To talk about new technologies and how we use them
Information Questions
Les Mots Intérrogatifs
Lé weekend tchi veint! Next weekend!.
Ce qui vs. Ce que Chap. 4. page 107.
Les Questions d’Information
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Les pronoms objets Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1
Aller Chapitre 5.
Le passif (The passive).
aniet et aut’fais (now and then)
Transcription de la présentation:

La Clâsse întermédiathe Léçon 3

Aniet ch’est Mêcrédi lé 27 dé Septembre Revision – perfect and preterit tenses Reported speech eisteddfod

Parfait ou prétérite? La s’maine pâssée j’bûchit un dent d’driéthe. J’visitis l’dentiste et i’ mînt en pliaiche un êtoupas. Hièr à l’êcole dé Saint Pièrre l’êtoupas tchit hors du dent. Aniet dé bouonne heuthe j’ai téléphoné l’dentiste pouor un appointement urgent, et j’y ai ‘té à onze heuthes du matîn. Il a rempliaichi m’n êtoupas et pis i’ m’a donné un aut’ appointement dans deux’trais s’maines. I’ n’ m’ a pon chèrgi pouor l’appointement aniet.

Achteu ch’est À vous Tell us about something in the recent past and the more distant past Spend the next few minutes preparing Be ready to ask and answer questions

Indirect questions In English, interrogative pronouns are used in direct questions and indirect questions In Jèrriais, interrogative pronouns in indirect questions (such as reported speech or after a main clause) are followed by qu’ or tch’ – the latter is sometimes used when the following vowel is an e or an i. Examples are:- Comme tchi qu’? / Comment qu’? (How?) Pour tch’est qu’? (Why?) Quand tchi qu’? (When?) Ioù qu’? / Où’est qu? (Where?) Tch’est qui? (Who?) Tch’est qu’? (Whom?) Tch’est qui? (What?) [Subject] Tch’est qu’? (What?) [Object]

Comme tchi qu’? / comment qu’? I’ dêmontit la télévision pour vaie comment qu’ v’là qu’était fait. J’vos montréthai comme tchi qu’ ma femme faîsait d’la soupe.

Pour tch’est qu’? I’ n’comprannait pon pour tch’est qu’ l’docteu v’nait vaie sa bouonnefemme. Jé n’vaie pon pour tch’est qu’ ch’est mus d’rester en ville.

Quand tchi qu’? Jé n’sai pon quand tchi qué l’affaithe quémenchit Ou dit qu’ ou n’savait pon quand tchi qu’ la souothis avait êcappé

Ioù qu’? / où’est qu’? Lé baté allait ioù qu’ l’vent l’en poussait N’împorte où’est qu’ nou va en Ville, nou vait bein du monde

Tch’est qui? / tch’est qu’? I’ n’savait pon auve tch’est qu’ il avait dansé dans la nièrcheu As-tu veu lé garçon dé tch’est qu’ i’ pâlait?

Tch’est qui? I’ nos dit tch’est qui s’tait arrivé. Ou d’mandit tch’est qui s’est dév’nu d’la maîson.

Tch’est qu’? Jé m’en vais vos dithe tch’est qu’ou m’avait dit. I’ dit à la fil’ye tch’est i’ f’thais à san tout seu.

eisteddfod Play reading Reading at sight Own choice Song

À bétôt