Soins pour le developpement de l’enfant Réponse intégrée au développement du JE à la crise alimentaire/nutritionnele Prepared by
Quelques Definitions Croissance : Evolution du poids, taille, circonférence de la tete selon l’age de l’enfant. Petite enfance: concerne la période de 0 à 8 ans chez l’enfant, est considérée comme la période la plus importante pour son développement. Période ou l’apprentissage se fait le plus rapidement. Stimulation: Attention/communication adaptés et prompts a une reaction/un comportement de l’enfant selon son age et pour son developpement. Soins au Jeune Enfant : Recouvrent les pratiques et actions qui affectent le développement du JE
Le development du jeune enfant Processus ordonné et continu au cours duquel un enfant apprend selon des niveaux de plus en plus complexes, à se mouvoir, à penser, à sentir et à entrer en relation avec autrui. Basé sur une stimulation et une nutrition adéquates indispensables au développement harmonieux pendant les trois premières années de la vie. Plus l’environnement initial est stimulant ( échanges et expériences vécues au cours des premières années de vie avec leur famille et leurs parents ) , plus l’enfant se développe et apprend vite. L’apprentissage du langage et le développement cognitif sont particulièrement importants pendant les six premiers mois et jusqu’à l’âge de trois ans. Un environnement moins stimulant ou moins propice émotionnellement et physiquement pendant les premières années de l’existence nuit au développement cérébral de l’enfant et entraîne des retards dans les domaines cognitif, social et comportemental.
L’importance du jeu Le langage et alphabétisation Le jeu et la communication adaptés selon l'âge depuis la naissance jusqu’a 3 ans sont les éléments clés de la stimulation et du développement de l’enfant. Le jeux touche le développement à travers : Le langage et alphabétisation Le Développement social et émotionnel Le Développement moteur et la santé physique La Logique et le raisonnement l’apprentissage précoce. The Domains are presented in Module 3A.3 XX (new number needed). Through the rest of this presentation these domains are taken into consideration in terms of what the child is learning and the kinds of play things they require in relation to each of these domains.
Early Childhood Development: Normalcy vis-à-vis Neglect Figure 1: The scan on the left is an image from a healthy three year old with an average head size. The image on the right is from a three year old child suffering from severe sensory-deprivation neglect. This child's brain is significantly smaller than average and has enlarged ventricles and cortical atrophy). Source: Perry (2004) – cited in Heckman (2008) and World Bank (2009)
Jamaica Project: Effects of supplementation and stimulation on the mean development quotient of stunted groups compared with non-stunted groups Here are the results of that study showing the effects of supplementation and stimulation on the child’s development quotient (practical reasoning, eye and hand coordination, hearing and speech, and performance). You can see that the red line describes the children who were not stunted. The other three lines below are the children who were stunted at the baseline (first measure at the beginning of the intervention). Let’s look at the progress of the stunted children. The blue is the control group of stunted children who received no intervention. The children represented by the pink (purple) line received food supplementation only, and the green line stimulation only. The yellow line represents the stunted children who received both supplementation and stimulation. These interventions were delivered through regular home visits (weekly). Take a moment to look over these results. [Ask participants, one by one: What do you see in these results? Make sure some of the following are stated:] Initially the stunted groups' DQs were lower than those of the non-stunted group. Poor mental development in stunted children is at least partly attributable to undernutrition. The Development Quotient of the control group declined during the study, increasing their deficit. Stimulation and supplementation had significant independent beneficial effects on the children's development. Stimulation appears to have produce greater gains than supplementation—an important finding. The treatment effects were additive. Combined interventions were significantly more effective than either alone. (Stimulation and supplementation produced an increase in 13 points.) The cognitive effects of early stunting can be reversed by supplementation and stimulation. And many children will catch up to children who were not stunted before the age of 24 months. In this study, we see that supplementation and stimulation each have a strong effect on the psychosocial and motor development of stunted children. Together they are even more powerful. [Notes to the presenter: Sally Grantham-McGregor, the leader in this study, serves on the WHO CAH advisory group on child development. This graphic summary of results is adapted from a presentation by Jacques van der Gaag at the World Bank Converence on Investing in Our Future, 2000.] \\\\\ Grantham-McGregor, S.M., Powell, C.A., Walker, S.P., and Hines, J.H. (1991). Nutritional supplementation, psychosocial stimulation, and mental development of stunted children: the Jamaica Study, in The Lancet, 338, 1-5. Development quotient includes practical reasoning, eye and hand coordination, hearing and speech, and performance. S.M. Grantham-McGregor, et al. (1991). 6
Réponse integrée à la crise nutritionnelle Objectif: Répondre aux besoins de stimulation (psychomotrice et émotionnelle) de l’enfant malnutri (qui est souvent dans un état dépressif) pour lui donner les chances d’une bonne récupération. Comment? Renforcement des capacités (ONG, DNPFEF, DN, CsReF) sur la mise en place des activités de stimulation et de jeu dans les centres de santé en réponse à la crise nutritionnelle. Aménagement de 52 espaces de jeux et de stimulation dans Centres de santé de référence ( exception de 12 Cscom dans le District de Kati ) Stimulation et jeux avec les enfants affectés par la malnutrition (hospitalisés) et counseling sur l’importance du jeu et de la stimulation aux mamans (enfants en ambulatoire Matériels et supports: Module et guide pour les formateurs, carte conseils pour les agents de sante et animateurs d’ONG. Quand: Octobre 2012-Decembre 2013
Je vous remercie!! UNICEF/MLIA2010/ASSELIN