The Big Picture Fr>Eng translation workshop on voice-over texts Chris Durban Translate in the Townships / August 2012 © Chris Durban.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Primary French Presentation 2 Saying How You Are.
Advertisements

Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
ContractionsContractions How the French get around.
Français La mémoire (2) Les phrases. Nous allons…
Est-ce que tu aides à la maison? Le Lundi Le Vendredi Le Mercredi Le Weekend Le but: To learn how to use the negative in French with chores ________________________.
Seasons and Preferences Project French 1. Choose your favorite pass-time Je mappelle Madame Mac et Jaime apprendre les langues!
J’ai une question! Objectifs: 1) Poser une question de 3 manières différentes 2) Parler de vos vacances.
OHT 44 Starter 5, page 79 House vocabulary eée e a o auii e eueau aaàae esc. aaeeais a ae aoue acae eaae aa eeeu eai.
Pour mieux écrire. 1. Do not use on-line translators (except as a dictionary for a single word) 2. Be very careful using a dictionary (be sure youre finding.
WALT: SAY WHAT YOU CAN DO IN TOWN WILF: A PARAGRAPH OF DESCRIPTION USING THE PHRASE “ON PEUT” FOR LEVEL 3. OPINIONS WITH JUSTIFICATIONS FOR LEVEL 4. Translate.
Comment est-ce qu’on pose une question en français
When do we use numbers? Why are they important? Why is it important to know numbers in French (or any other language)? Can you think of some REAL WORLD.
Les salutations et les courtoisies
Unité 1: Faisons Connaissance Leçon 2 Famille et copains
WALT: UNDERSTAND QUANTITIES AND AMOUNTS IN FRENCH WILF: USING HIGHER NUMBERS AND WORDS FOR DIFFERENT PACKETS AND CONTAINERS FOR LEVEL 3A.
C’est combien ? Les euros
Song 3 Spring Term Module 3 2 Au clair de la lune Au clair de la lune, Mon ami Pierrot, Prête-moi ta plume Pour écrire un mot. Ma chandelle est morte,
La Famille McNamara Par Mme. McNamara.
Mon Ecole WALT: Promote The Cornwallis Academy
Le Comparatif et le Superlatif
La revue de la leçon 6 Le test est jeudi. Étudie bien! C’est un test pour 100 points!!!
Les Mots Interrogatifs
Greetings, formal and informal
Les activités quotidiens On the slides to follow are activities we do each day. Write them down! We will then discuss conjugating and create some sentences.
Français 1441 Chapître 3 Révision d’Examen.  Someone tells you where things on campus are located. You listen and fill in the blank with the missing.
L’Heure To ask what time it is in French, say: – Quelle heure est-il? To respond, say: – Il est... heure(s). – Ex: 02h00 Il est deux heures. 04h00 Il est.
Mon weekend How to write about your weekend Say where you went Le weekend dernier je suis resté(e) à Banchory. Le weekend dernier je suis allé(e) à Stonehaven.
Match up the questions and the answers.
Articles Objectives: to be able to tell the difference between “the” and “a”
WALT: GIVE OPINIONS ABOUT MY TOWN
Unit 1 – Greetings and Salutations
Unité 2 La vie courante Leçon 3 Bon appétit. Thème et Objectifs Everyday life in France In this unit, you will learn how to get along in France. You will.
WALT: Recognise and use phrases in the past tense with opinions of leisure activities. WILF: To be able to use opinions in the past tense. You must be.
Year 10. Bon appetit unit. Introducing ‘en’. ‘en’ – ‘some of it’ or ‘some of them’ ‘En’ is a small but important word in French that is commonly used.
International Language Week Pâté Paella Couscous Kebab Moussaka Sushi Burritos Green curry Pasta Morocco Mexico Japan Spain Thailand France Italian Greece.
Are these sentences grammatically correct??? I request that he arrive at 6pm. I request that she be in her seat when the bell rings. Final Answer? YES!
4B at the English lesson.
PC. 1. Lisez ce texte. 1. Lisez ce texte. 2. Faites un deuxième exemplaire du texte en dessous. 2. Faites un deuxième exemplaire du texte en dessous.
Passé, présent et futur lundi huit octobre WALT Recognise the past, present and future WILF Work at text level (NC Level 6)
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
Les aventures de Clément l’Aplati à Paris
The Perfect Tense with être. Some General Rules Most verbs in French, when used in the past tense, need a part of the verb avoir J’ai Tu as Il a / Elle.
L’objectif: Réviser les maladies Apprendre ‘depuis quand’ lundi, 30 septembre Dydd Llun, 30 Medi.
On conjugue! [Avoir et Etre] It is very important to learn and practise using the conjugations of verbs in French.
 C’est à toi 1 – Unité 6 - En voyage Nous avons visité Paris.
Write complete sentences. Use imparfait and the passé composé in each sentence. Link the sentences with QUAND. Bonne Chance! 1. Nous/ faire la vaisselle/Pierre/téléphoner.
Mardi 9 Juin Puis-je lire un texte au futur (L5) et réviser famille et description (L4)?
Write your answer in French
Aim To recap depuis + to say how long you have been doing something. J’ apprends le français depuis quatre ans. What does this sentence mean? Think of.
WILF: TO BE ABLE TO GIVE AN OPINION FOR LEVEL 3
Unité 6 Leçon B. Forming yes/no questions  To form a yes/no question in French in the simplest way, add a question mark at the end of the sentence, and.
What’s the weather like?. Look at the verb phrase fait-il above Turn it around and you have il fait The phrase Il fait can be used to describe lots of.
LEÇON 17.  Écrivez vos devoirs: Préparez- vous bien pour l’examen d’Unité 1!!!  Sortez vos devoirs: #21 et 22.  Tout de suite: #19, 20, 21, et 22 (It’s.
We all ready know two French verbs. What are they?
Leçon 4C: Le temps Main topic: Talking about the weather.
Section 1 Part A (Video in book)
ever for This presentation requires PowerPoint XP or later.
Le collège mardi le deux mars HL/ Fr1. Lesson objectives To revise basic principles of past tense in French To look at how to use the future tense.
Le Verbe Avoir L’Objectif: to learn the verb avoir in the present tense and to be able to use it in context By: B. Antoniazzi DDE French 1 U1 L2C AVOIR.
UNITÉ II: LEÇON 6 PARTIE B: LES MOIS ET LA DATE. LES MOIS DE L’ANNÉE janvier January.
Objective: To be able to say what you do on holiday.
Que veut dire…. 1.Un crayon 2.Une étagère 3.Un pupitre 4.Une fenêtre 5.Une porte 6.Des chaises 7.Des feutres 8.Des élèves un unedes Why do some words have.
Chapter 6- the verb ‘to go’ question words places time
Qu’est-ce que tu as dans ta trousse?
Quelle est la date aujourd’hui?
Qu’est-ce que tu as dans ta trousse?
Quelle est la date aujourd’hui?
Quelle est la date aujourd’hui?
Chapter 6- the verb ‘to go’ question words places time
Transcription de la présentation:

The Big Picture Fr>Eng translation workshop on voice-over texts Chris Durban Translate in the Townships / August 2012 © Chris Durban

When the phone rings… Be pleasant. Collect basic info immediately. Say something nice. Identify deadline/degree of urgency. Ask if you can call back; specify when. Call back. Translate in the Townships / August 2012 © Chris Durban

Drringg, drringg…

The client’s pitch was based on a clip with the following text; they needed a v-o script for taping the next day. « C'est au coeur des Alpes, Là où hier trônaient des glaciers millénaires Que j’ai sillonné plus de quinze années au creux de la roche. J'en ai tiré ma composition minérale unique, Pour jaillir enfin, pleine de vie, Au sein d’un site préservé par les hommes, Je suis l’eau d’Evian. Miracle de la nature Eternellement pure »

What are the biggest potential problem areas in this text/project?

… Audience? Images? Pace/timing? Existing docs? Chain of command? Speech + text? Voice talent? Deadline? AND ONLY THEN… phrasing Translate in the Townships / August 2012 © Chris Durban

Film:

Over to you!

Two months later…

Voix off vidéo pureté Je suis née au cœur des Alpes. J'ai parcouru des sommets enneigés et virevolté au- dessus de glaciers millénaires. Puis, je me suis élancée, et emportée par le vent, j'ai effleuré une nature préservée par les hommes. J'ai voyagé plus de quinze années au creux de la roche, Pour y puiser ma minéralité unique, Et aujourd’hui, je jaillis,… pure. Je suis… l'eau d'evian. Et toujours je resterai pure par nature.

Final French

Over to you!

Final English

A few tips & conclusions Ask questions up front. Four eyes good; four ears good. “The knee bone’s connected to the [!] shin bone…”. For tricky sections, prepare some alternatives (and guidance). Pre-empt questions from non-native decision- makers—and be available for them. Use each job to build your network. Familiarity with the client & its products really does pay—for you and for them. Translate in the Townships / August 2012 © Chris Durban

(But sometimes no words are best)

Thanks for your attention (and participation) Questions & comments: Translate in the Townships August 2012