Andreas Ladner Master PMP automne 2011 Politique et institutions 2 Le fédéralisme: théorie et pratique.

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Transcription de la présentation:

Andreas Ladner Master PMP automne 2011 Politique et institutions 2 Le fédéralisme: théorie et pratique

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 2 | Objectifs –Connaître différentes approches/conceptions du fédéralisme –Positionner et caractériser le fédéralisme en Suisse

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 3 | Fédéralisme – esprit de cloche(r)s? Mix&Remix, L'Hebdo 16/02/06

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 4 |

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 5 |

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Un petit problème à Zurich

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 7 | L‘importance des différents niveaux administratifs sur la vie quotidienne Source: Size and Local Democracy: Pourcentages de réponses „grande influence“

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 8 | /

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 9 | Plan de la présentation 1)Origines, définitions et fonctions du fédéralisme 2)Fédéralisme dans le monde 3)Fédéralisme en Suisse a)Institutions b)Processus législatifs c)Fédéralisme d'exécution

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 10 | 1) Origines, définitions et fonctions du fédéralisme Remarque préliminaire –La signification du fédéralisme varie d'un contexte (pays, langue) à l'autre –fédération, confédération, Etat décentralisé,...

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 11 | Origines théoriques –Johannes Althusius ( ) –Charles Louis de Montesquieu ( ) –Jean-Jacques Rousseau ( ) –Immanuel Kant ( ) –James Madison, Alexander Hamilton, John Jay: The Federalist Papers (85 articles, ) –et autres...

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 12 | No. 51 In a single republic, all the power surrendered by the people is submitted to the administration of a single government; and the usurpations are guarded against by a division of the government into distinct and separate departments. In the compound republic of America, the power surrendered by the people is first divided between two distinct governments, and then the portion allotted to each subdivided among distinct and separate departments. Hence a double security arises to the rights of the people. The different governments will control each other, at the same time that each will be controlled by itself.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 13 | Définitions possibles  Essai de définition (1) –"Le fédéralisme est une organisation politique dans laquelle les activités du gouvernement sont divisées entre les gouvernements régionaux et un gouvernement central, de sorte que chaque type de gouvernement décide sur ses activités" (Riker 1975: 101).  Essai de définition (2) –"Le fédéralisme implique une distribution fondamentale du pouvoir entre de multiples centres (…), pas la délégation de pouvoirs d'un centre unique (...)" (Elazar 1997: 239).  idée fondamentale: division du pouvoir

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Approches et conceptions du fédéralisme –Approche socio-philosophique: fédéralisme en tant que modèle d’organisation sociale et politique –Approche juridique: fédéralisme en tant que structure constitutionnelle et organisation de l’Etat –Approche politologique: fédéralisme en tant qu’institution et en tant que contexte de l’action –Approche économique: fédéralisme en tant que répartition (économiquement) optimale des compétences

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Avantages et inconvénients écono- miques de la décentralisation  Les avantages de la décentralisation?  Les avantages de la centralisation? exercice/discussion

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Point de vue économique: avantages d’un système décentralisé  Décision de la mise en place ou non d’une politique publique est prise dans les unités décentralisées -> préférences des citoyennes et citoyens sont mieux respectées.  Principe de l’équivalence fiscale mieux respecté.  Unités décentralisées sont en concurrence, produisent moins cher et sont plus novatrices.  Coûts de la planification et de la décision politique sont moindres car les préférences des citoyennes et des citoyens sont connues.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Point de vue économique: avantages d’un système centralisé  Certaines prestations ne peuvent pas être fournies au niveau des petites unités décentralisées (Unteilbarkeiten).  Moins d’effets de débordement (Spill overs) au niveau des grandes unités décentralisées.  Contraintes de coordination: moins (et donc plus grandes) d’unités décentralisés demandent moins de coûts de coordination et décision.  Economies d’échelle: prestations peuvent être fournies meilleur marché pour l’ensemble du territoire.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 18 | Plan de la présentation 1)Origines, définitions et fonctions du fédéralisme 2)Fédéralisme dans le monde 3)Fédéralisme en Suisse a)Institutions b)Processus législatifs c)Fédéralisme d'exécution

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Confederations or unitarist states Alliance Federalism Unitary state Centrifugal state Centripetal state Co-operation Objectives: autonomy and diversity Objectives: integration and equality of living conditions Centralized organization in all domains Single purpose alliance (e.g. Nato) Confederation (e.g. EU) Confederal federal state (e.g. Canada, Switzerland, US) Unitary federal state (e.g. Germany, Austria) Decentralized unitary state (e.g. France) Centralized unitary state with centralized steering unit (communist republics) Quelle: Stalder, Kurt (1999). Föderalismus und Finanzausgleich. Schriftenreihe der Fachgruppe für kantonale Finanzfragen. Solothurn: Verlag FkF.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Federalism and devolved governments  In confederal systems, the central government is a legal creation of the constituent units (see the two oldest countries US and CH). Important here is the autonomous constitutional existence.  In unitary systems, any regional governments are legal creations of the central institutions (devolution). Some unitary countries are more decentralized that some federations.  Unitary countries such as Colombia, Italy and Japan have relatively strong regional governments. France and Peru are moving towards significant devolution to elected regional governments. In some countries such as the UK there are some regions asking for devolution.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Federalist countries

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Importance of Federalism  40 per cent of the world’s population  almost all democracies with large areas and/or populations are federal  democratization brings along federalism (Argentina, Brazil, Mexico)  with Belgium, Ethiopia and Spain formerly unitary countries become federalist  Federalism has been adopted in post-conflict democracies (Bosnia, Democratic republic of Congo, Iraq, Sudan, South Africa)  The EU has a number of federal characteristics Anderson (2008:1ff)

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | About 25 states

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Saint Kitts and Nevis

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | India

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | 26 La Belgique

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Kanada

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Common characteristics  At least two orders of government, one for the whole country and one for the regions with different elections  A written constitution with some parts which cannot be amended by the federal government alone  A constitution that formally allocates legislative and fiscal powers to the two orders of government ensuring some genuine autonomy for each order  Usually some special arrangements in the upper houses for the representation of the constituents units giving to smaller units greater weight than they would merit  An umpire procedure to rule on constitutional disputes between governments  A set of processes and institutions for facilitating or conducting relations between governments Anderson, George (2008). Federalism: an Introduction. Forum of Federations, Ontario: Oxford University Press.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Names of the constituent units  States: Australia, Brazil, Ethiopia, India, Malaysia, Mexico, Nigeria, US  Provices: Argentina, Canada, Pakistan, South Africa  Länder: Austria, Germany  Cantons: Switzerland  Regions, communities: Belgium  Autonomous communities: Spain  Regions, republics, autonomous areas, territories, cities: Russia

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Distinctive characteristics A.Territorial structure, disparities in terms of population and economy B.Division of tasks and services between the different levels C.Income and spending of the different levels D.Tax autonomy, tax system, formal and material harmonisation E.Role of the federal units in the decision making process of national level F.Financial disparities between the federal units and mechanism of equalization Stalder 1999: 3

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | The Constituent Units  From 2 (St. Kitts and Nevis, Bosnia-Herzegowina) to 50 (USA) or 86 (Russia)  The largest unit may be bigger than many countries (Uttar Pradesh in India: 160 million people, California: 34 million)  Some units may be very tiny: Nevis has only 12,000 people, AI has 15,000.  In some countries one or two units encompass the majority of the population (St. Kitts 75 %, Flanders 58 %, Punjab in Pakistan 56 %)  In other countries the largest unit constitute a small part of the population (California 12 %, Moscow 7 %, Zurich 17.3 %) Anderson (2008:14ff.)

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Important distinction  Symmetric federalism –All federal units have the same tasks, competences and resources  Asymmetric federalism –There are differences between the federal units, especially as far as their autonomy is concerned

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 |  Federations typically divide their territory into one main class of unit  Some federations have special territorial units with lesser constitutional status usually making them subject to the central government (the national capital district -> Washington DC; remote and thinly populated territories -> Canada; special tribal areas, overseas territories, Québec) Anderson (2008:16) Exemples

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Congruent versus incongruent federalism  Congruent: The federal units are ethnically and culturally similar to the state as a whole.  Incongruent: The federal units differ from each other. Each unit is more homogeneous than the state as a whole.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Examples  Argentina, Austria, Australia, Brazil, Germany, Mexico, the United States have a clearly dominant language and relatively low levels of religious or ethnic diversity  In Switzerland, India, Canada, Ethiopia, Spain, Belgium or Russia the diversity is reflected in the composition of the constituent units. Anderson (2008:17f.)

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Who Does What and How? Basically two different approaches:  Dualist Models: Different jurisdictions are assigned to each order of government, which then delivers and administers its own programs (Canada, Brazil, US).  Integrated Models: Many shared competences and the constituent-unit governments often administer centrally legislated programs or laws (Germany, Austria, South Africa, Spain).  India and Switzerland have strong features of both. Australia is dualist in administrative arrangements, but has many areas of concurrency. Anderson (2008:21 ff.)

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Integrated Models (-> co-operative federalism)  For most subjects central government sets framework legislation that constituent units can complement with their own legislation.  In these areas the government of the constituent units delivers programs -> small civil service for central government  Challenge: Restricting the detail of central government policy making  Sometimes there is also joint decision making. Federal law must be approved by all constituent units (Germany)

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Dualist Models  Each order of government delivers programs in the area of its responsibility using its civil service and departments, the federal government is thus present throughout the country.  In all dualist constitutions there are some shared or concurrent powers (very few in Canada and Belgium, many in Australia). Where powers are concurrent, federal power is usually but not always paramount.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Patterns of distribution of power in different policy area  Defence: always federal sometimes constituent units (CU)  Treaty ratification: almost always federal, sometimes CU  Major physical infrastructure: usually federal, sometimes concurrent, joint or shared or CU  Primary and secondary school: usually CU, occasionally concurrent, rarely federal  Post secondary education and research: no clear pattern  Pensions: either concurrent, joint, shared or federal  Health care: usually CU, sometimes concurrent, joint or shared  Police: usually shared, occasionally concurrent or joint, rarely federal or CU joint = to orders make concurrent decisions; concurrent = both make laws in defined areas; shared = different legal powers, decisions are made independently

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Residual Power  In bottom-up federations residual power is in the hands of the constituent units  In federations that emerged from previously unitary regimes, residual power is in the hands of the federal state

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Relationship between the federal units  Competitive federalism –There is competition between the different federal units to the benefit of the citizens (exit, voting by feet)  Solidary federalism –Compensation of disadvantages among the federal units, equalization systems, co-operation.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Competition  Many economist argue that a federation should minimize the extent to which constituent units use tax competition to influence companies and individuals to locate in a particular area (limited control over mobile taxpayers). Danger: downward spiral of tax rates, loss of revenues, focus on other taxes.  Some economist favour fairly extensive tax competition because they believe it can promote better services (Anderson 2008: 31).

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Different revenue and spending arrangements  In some countries, the central government dominates the levying and collection of revenues as well as the delivery of programs.  In other countries, the constituent units play a more important role in the collection of revenues and their expenditures are larger.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Central-government revenues relative to total government revenues

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Central-government direct spending relative to total government spending

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Public expenditures in Switzerland

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 |

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Transfers to constituent units  In all countries central government raises more revenue than it spends for its own needs.  Some transfers are unconditional, others are conditional (and for example promote the achievement of national purposes or standards).

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Central transfer relative to constituent-unit spending

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Tax system  Income tax and value added tax  Which shares go to the different tiers?  Who decides on the tax rate?

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Income tax SchweizKanadaUSADeutschlandÖsterreich Einkommenssteuer (Lohnsteuer) Einziehende Stelle Bund, Kantone, Gemeinden Bund, ProvinzenBund, Staaten Steuerverbund (Gemein- schaftssteuer) Bund Anteil Bund Anteil Gliedstaatenca Anteil lokale Ebeneca Steuerföderalis- mus Bund regelt Steuerbasis und Progression, über die Höhe entscheiden Provinzen Steuerföderalis- mus harmonisiert (Verteil- schlüssel) Nach Stalder 1999, eigene Ergänzungen

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | VAT SchweizKanadaUSADeutschlandÖsterreich Wahrenumsatz- steuer Anteil Bund Anteil Gliedstaaten Anteil lokale EbeneSpezialsteuern Weitere Umsatzsteuern VerteilungVerteilschlüssel Nach Stalder 1999, eigene Ergänzungen

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Revenue structure

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Disparities between constituent units  The wealth of constituent units within federation differs greatly, affecting their ability to raise own-source revenue.  Most federations have provisions for dealing with these differences through transfers.  There is a great variety in the design and the underlying principles for these transfers.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Different redistribution systems  Usually there are transfers from central government to the constituent units. In Switzerland and Germany there also transfers from richer to poorer constituent units.  What is the aim of the equalization: minimal standards, same level, within a range, super-equalization?  The importance of unconditional transfers in equalization programs varies.  Conditional transfers can also include equalization considerations.  Central government spending (investments) in specific areas can also have a equalizing effect.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Vertical Relations In federations the two houses the parliament  are constituted on different representative principles, with one chamber (usually the upper house) using a formula based on constituent units whereas the system for the lower house is closer to the representation by population  are elected or namend in different ways  can have quite similar or distinct powers

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Bundesrat (Germany)  Probably the most distinct Upper House  Länder delegates are not elected but named by their governments and officially led by their minister- presidents  Legislation that affects the Länder must be approved by the Bundesrat

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Representation in the Upper House  Equal number of members from each full constituent units: Argentina, Australia, Brazil, Nigeria, Mexico, Russia, South Africa, Switzerland  Unequal number with weight given to population: Austria, Belgium, Canada, Ethiopia, Germany, India

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | Power of the Upper House  US: Senate has all power of the House of Representatives, but it alone approves key appointments, declarations of war and treaties.  Argentina, Australia, Brazil, Switzerland: absolute veto power  Germany: Veto over matters affecting Länder and suspensive veto over other matters  India, Nigeria: veto of the Upper House can be overridden in a joint sitting of the two Houses  Austria, Malaysia, Spain: Suspensive veto only  Canada: extensive legal powers but only uses them to revise and delay  Belgium: Veto on all matters that can affect the federal system.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 60 | Plan de la présentation 1)Origines, définitions et fonctions du fédéralisme 2)Fédéralisme dans le monde 3)Fédéralisme en Suisse a)Institutions b)Processus législatifs c)Fédéralisme d'exécution

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 61 | 3) Le fédéralisme en Suisse: Introduction (1)

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 62 | Introduction (2) Données tirées de  chiffres-clés des cantonswww.badac.ch

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 63 | Introduction (3)  Aperçu historique  a) Institutions du fédéralisme ("polity" – "le politique") –Bases constitutionnelles –Institutions verticales et horizontales  b) Processus politiques ("politics" – "la politique") –Rôle des cantons dans les processus législatifs fédéraux  c) Politiques publiques ("policy" – "les politiques") –Fédéralisme d'exécution

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 64 | Aperçu historique  Importance du fédéralisme dans l'histoire de la Suisse  Synthèse de l'évolution historique: –Centralisation progressive des compétences (en dépit des "points de veto fédéralistes") –Décentralisation des tâches de mise en œuvre  augmentation de la taille de l'Etat au niveau des cantons

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 65 | Plan de la présentation 1)Origines, définitions et fonctions du fédéralisme 2)Fédéralisme dans le monde 3)Fédéralisme en Suisse a)Institutions b)Processus législatifs c)Fédéralisme d'exécution

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 66 | Art. 1 Confédération suisse Le peuple suisse et les cantons de Zurich, de Berne, de Lucerne, d’Uri, de Schwyz, d’Obwald et de Nidwald, de Glaris, de Zoug, de Fribourg, de Soleure, de Bâle-Ville et de Bâle-Campagne, de Schaffhouse, d’Appenzell Rhodes-Extérieures et d’Appenzell Rhodes-Intérieures, de Saint-Gall, des Grisons, d’Argovie, de Thurgovie, du Tessin, de Vaud, du Valais, de Neuchâtel, de Genève et du Jura forment la Confédération suisse.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 67 | L'autonomie des cantons  L'existence des cantons est garantie  Les cantons s'organisent de façon autonome et choisissent librement leurs autorités  Les cantons ne sont pas soumis à un contrôle politique  Les cantons ont des compétences législatives étendues  Les cantons sont chargés de mettre en œuvre la législation fédérale (fédéralisme d'exécution)  Les cantons disposent de leurs propres ressources financières  Les cantons participent à égalité de droits à la formation de la volonté au niveau fédéral

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 68 | Souveraineté? Aujourd’hui les cantons ne sont plus des États souverains, mais plutôt des États membres avec le droit d‘autogestion. Ils gardent leur souveraineté seulement là où la Constitution n‘intervient pas. Le droit fédéral est plus puissant que le droit cantonal.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 69 | „Kompetenzkompetenz“ La Confédération possède la „Kompetenzkompetenz“. Dans sa Constitution elle décide de la répartition des tâches parce que sa légitimité démocratique émane du peuple.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 70 | Titre 3: Confédération, cantons et communes  Chapitre premier: Rapports entre la Confédération et les cantons  Section 1: Tâches de la Confédération et des cantons  Art. 42 Tâches de la Confédération Art. 43 Tâches des cantons Art. 42 Tâches de la Confédération Art. 43 Tâches des cantons  Section 2: Collaboration entre la Confédération et les cantons  Art. 44 Principes Art. 45 Participation au processus de décision sur le plan fédéral Art. 46 Mise en oeuvre du droit fédéral Art. 47 Autonomie des cantons Art. 48 Conventions intercantonales Art. 49 Primauté et respect du droit fédéral Art. 44 Principes Art. 45 Participation au processus de décision sur le plan fédéral Art. 46 Mise en oeuvre du droit fédéral Art. 47 Autonomie des cantons Art. 48 Conventions intercantonales Art. 49 Primauté et respect du droit fédéral  Section 3: Communes  Art. 50 Art. 50  Section 4: Garanties fédérales  Art. 51 Constitutions cantonales Art. 52 Ordre constitutionnel Art. 53 Existence, statut et territoire des cantons Art. 51 Constitutions cantonales Art. 52 Ordre constitutionnel Art. 53 Existence, statut et territoire des cantons

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 71 | Institutions verticales  La participation des cantons aux décisions de la Confédération (Neidhart 1975):  Deuxième chambre au parlement (Conseil des Etats)  Majorité des cantons lors des révisions (partielles) de la Constitution  Initiative des cantons  Référendum des cantons  Convocation à une session extraordinaire de l’Assemblée fédérale  Les cantons dans le processus pré-parlementaire  Exécution de la politique fédérale par les cantons

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 72 | Institutions horizontales  La coopération entre les cantons (Neidhart 1975):  Accords intercantonaux (concordats)  Conférences des directeurs cantonaux et conférences sectorielles des haut-fonctionnaires  Conférence des gouvernements cantonaux (CdC)  Conférences régionales

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 73 | Plan de la présentation 1)Origines, définitions et fonctions du fédéralisme 2)Fédéralisme dans le monde 3)Fédéralisme en Suisse a)Institutions b)Processus législatifs c)Fédéralisme d'exécution

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 74 | b) Processus politiques: Le rôle des cantons dans les processus législatifs fédéraux (1) Impulsion  Initiative cantonale (Art. 160 al. 1, Cst.) fréquemment utilisée...  … mais peu de succès I) Phase pré-parlementaire  Commissions d'experts: cantons fortement représentés  Préconsultation et consultation: cantons fortement consultés car responsables de la mise en oeuvre…  … mais pouvoir limité

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 75 | Le rôle des cantons dans les processus législatifs fédéraux (2)  Pourquoi un pouvoir limité?  A cause des stratégies de l'administration fédérale –Peu d'intérêt pour la mise en oeuvre –Délais de réponses très courts –Proposition retenue par la Confédération seulement si ne modifie pas le contenu matériel d'une réglementation –Pas de critères uniformes pour pondérer les avis de la consultation –La consultation est une forme linéaire, peu interactive, et lourde  La préconsultation paraît plus prometteuse

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 76 | Le rôle des cantons dans les processus législatifs fédéraux (3) II) Phase parlementaire: Le bicamérisme intégral  Conseil des Etats: (n’est pas) une véritable chambre des cantons –mêmes circonscriptions électorales que pour le Conseil national –Sur-représentation des petits cantons –Système d'élection majoritaire  sur-représentation du PRD et du PDC –Problématique de la défense des intérêts des cantons (cf paquet fiscal)  Représentation des cantons au Conseil des Etats: Il y a-t-il des possibilités de réformes et où se posent les problèmes?

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 77 | Le rôle des cantons dans les processus législatifs fédéraux (4) III) Phase référendaire  Référendum obligatoire (règle de la double majorité):  minorité théorique et empirique de blocage  cas empiriques de collision  Référedum facultatif (référendum cantonal) –Pas utilisé jusqu'en 2003: paquet fiscal

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 78 | Référendum obligatoire: Minorités de bloccage  Minorité théorique de blocage = 9 pourcent  Minorité réelle de blocage = 20 – 25 pourcent  1 Appenzellois = 35 Zurichois  Représentation des cantons lors du référendum obligatoire: Il y a-t-il des possibilités de réformes et où se posent les problèmes?

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 79 | Référendum obligatoire: Collisions

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 80 | Référendum facultatif: Collisions sans conséquence

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 81 | Référendum facultatif (cantonal)  Cst. Art. 141 al. 1a; voir aussi Loi fédérale sur les droits politiques Art. 59 « Si citoyens et citoyennes ayant le droit de vote ou huit cantons le demandent dans les 100 jours à compter de la publication officielle de l’acte, sont soumis au vote du peuple: les lois fédérales, (…) ».  Lors du référendum cantonal, les "demi-cantons" (OW, NW, BS, BL, AR et AI) comptent une voix entière.  Exemple du paquet fiscal (2003)

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 82 | Plan de la présentation 1)Origines, définitions et fonctions du fédéralisme 2)Fédéralisme dans le monde 3)Fédéralisme en Suisse a)Institutions b)Processus législatifs c)Fédéralisme d'exécution

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 83 | c) Fédéralisme d’exécution: Introduction Répartition des dépenses entre les cantons, les communes et la Confédération, selon la classification fonctionnelle en % du total (sans les doubles imputations) Tableau tirée de: "Les cantons suisses sous la loupe" (Bochsler et al. 2004). Sources: AFF, Finances publiques en Suisse (1990, 2000).

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 84 | Bases constitutionnelles  Constitution fédérale: Art. 46: Mise en oeuvre du droit fédéral –al. 1: Les cantons mettent en oeuvre le droit fédéral conformément à la Constitution et à la loi. –al. 2: La Confédération laisse aux cantons une marge de manoeuvre aussi large que possible et tient compte de leurs particularités. –al. 3: La Confédération tient compte de la charge financière qu’entraîne la mise en oeuvre du droit fédéral; elle laisse aux cantons des sources de financement suffisantes et opère une péréquation financière équitable.  Parfois, la Constitution le rappelle expréssement –art. 74 al. 3; art. 83 al. 2; etc.

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 85 | Distinction: Le système suisse et le système américain  Aux Etats Unis le gouvernement central peut compter sur sa propre administration dans la mise en oeuvre de sa politique  En Suisse (en Europe), le gouvernement central dépend largement des cantons et des communes --> fédéralisme coopératif

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 86 | La notion de "mise en œuvre"  Définition: –(...) processus social au cours duquel les acteurs font valoir leurs intérêts, leur pouvoir et leurs possibilités d'influence. (...) Les lois, les ordonnances et les autres prescriptions sont dans une large mesure des offres normatives que les différents acteurs peuvent utiliser pour des buts variables (Linder 1987: 187).  Trois sortes de mise en oeuvre –Mise en œuvre par les cantons (la plus répandue) –Mise en œuvre par des acteurs para-étatiques –Nouvelle subsidiarité

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 87 | Modalités de mise en oeuvre  Règles juridiques –Confédération domine dans la phase d’élaboration des lois et des textes d’application –Cantons s’occupent de la législation complémentaire et de l’exécution proprement dite –Souvent, division du travail pas aussi nette (dominance de la Confédération pour la protection civile, dominance des cantons dans l’économie de l’énergie ou bien les lois cadres qui délègue une grande partie de la concrétisation de la législation aux cantons)  Moyens financiers et organisationnels –Délégation de tâches traditionnelles de l’Etat  pas de mesures administratives particulières –Nouvelles obligations imposées par la Confédération aux cantons  nouvelle administration cantonale –Contributions financières et collaboration étroite entre Confédération et cantons (<- RPT) Kriesi (1998: 62s.)

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 88 | Diversité et déficits de mise en œuvre: Mesures et signes de la diversité  Degré d’uniformité des résultats –Cas de résultats contrastés sont les plus fréquents. Exemple: acquisition de biens immobiliers par des étrangers, réduction des primes d'assurance-maladie  Degré d’efficacité / d’impact –Absence, insuffisance ou retard dans la mise en œuvre. Exemple: pollution  Expérimentation –Semble développée dans les domaines complexes. Exemple: protection des marais, politique de la drogue

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 89 | Analyse explicative de la diversité: "4 raisons"  Caractéristiques du programme politico- administratif  Constellation d'acteurs  Caractéristiques des cantons  Facteurs exogènes Linder 1987; Kissling-Näf/Wälti 2002

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 90 | Diversité et déficits de mise en oeuvre: Constat  Accent sur l’autonomie des cantons  diversité extraordinaire de mise en œuvre, voire déficits ( la capacité administrative des petits cantons mise en question)  La mise en œuvre n’est pas un processus linéaire, top-down, mais un processus politique, interactif, complexe, incertain

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 91 | Quelques problèmes concrets du fédéralisme en Suisse  Petite taille, différentes tailles  Coopération accrue entre les cantons, fusion des cantons et réforme de la double majorité  Recherche d‘un consensus minimal cause beaucoup de coûts accessoires (Log rolling et solutions de „paquet“)  référendum constructif  Grandes différences de mise en oeuvre des politiques  Formulation du programme politique détaillé au niveau fédéral et intégration des cantons dans ce processus; suivi de la mise en oeuvre par la Confédération  Enchevêtrement des tâches (fédéralisme coopératif): Attribution des responsabilités pas claire. Plusieurs niveaux administratifs sont responsables de la même politique publique  désenchevêtrement des tâches, équivalence fiscale  Solution: RPT?

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 92 | Un des plus grands projets de réformes accepté Les cantons non: ZG, SZ und NW

| ©IDHEAP – | | 20/04/2015 | | Diapositive 93 | Bibliographie  Bochsler D., Koller Ch, Sciarini P., Traimond S. et Trippolini I. (2004). Les cantons suisses sous la loupe – Autorités, employées publics, finances. Berne: Haupt.  Hirschman A. O. (1970). Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Harvard University Press.  Kissling-Näf I. und Wälti S. (2002). "Der Vollzug öffentlicher Politiken." In: Klöti U. et al. (Hrsg.). Handbuch der Schweizer Politik. Zürich: Verlag Neue Zürcher Zeitung  Kriesi H. (1998). Le système politique suisse. Paris: Economica.  Linder W. (1987). La décision politique en Suisse – Genèse et mise en oeuvre de la législation. Lausanne: Réalités sociales.  Neidhart L. (1970). Plebiszit und pluralitäre Demokratie. Eine Analyse der Funktionen des schwwizerischen Gesetzesreferendums. Berne: Francke.  Riker W. (1975). "Federalism." In: F. I. Greenstein and N. Polsby (eds). The Handbook of Political Science. Volume V: Government Institutions and Processes. Reading MA. Addison Wesley.