Page 1 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 1/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 1/20 EPITA IT Markets Basic Finance and Marketing Lecture.

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Page 1 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 EPITA IT Markets Basic Finance and Marketing Lecture #5 Nov 21st 2006 Jean-Noël GORGE

Page 2 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 Previous week V.I.P. (Very Important Points)

Page 3 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 IT professional services Segmentation based on Business Models FMOn LineEditors Consulting/SSII E D SATOSS A PACC. Cap TradeToll T0 PurchaseImage FactoriesNetworksCl. coverage TrafficStaff Body Shoping GlobalMulti Local Distribution Creation (Authors) Exemple Base Crit. factor Crit. function Region/LocalGlobal/NicheGeography StrategyPartneringLoyaltyScales eco.Specialization CA/head> 150 K €120 – 150 K€200 K € 100 K € (+)

4 VERSION Très forte prédominance des CDI (97%) Développement de l’apprentissage et des contrats de professionnalisation Moyenne d’âge de 34 ans 25% de nos collaborateurs ont plus de 10 ans d’ancienneté Augmentation moyenne des rémunérations de 3,9% Fluidité du marché de l’emploi Observatoire social Syntec informatique 2005 (1/2) * Source : Oberthur

5 VERSION SOA : un alignement sans « big bang » du SI sur le business Interactivité ›Dialogue / collaboration entre services (agents intelligents) Cohérence orientée business ›Urbanisation du SI fondée sur un raisonnement « processus utilisateurs » Interopérabilité ›Possibilité de pérenniser ses applications existantes en les faisant communiquer avec une plateforme SOA Évolutivité ›Possibilité de réutilisation des briques logicielles sous forme de composants pour développer d’autres applications Déplacement des métiers vers l’assemblage de services et la connaissance des clients → création de valeur

6 VERSION R & D France = 35 MM€, soit 2.1 % du PIB *** R & D externalisée, 25 % de la R&D, soit 9 M€*** R&D externalisée IT : 40 % de la R & D externalisée, soit 3,5 MM€** ISTIE = R&D externalisée IT + L&S informatiques et techniques › 5 MM€, environ 16 % du Marché L&S Logiciels & Services informatiques et techniques* soit 1,5 MM€ ISTIE * Bancs de tests, automatisme, inf. scientifique** Estimations Syntec informatique, PAC *** Source Ministère de la Recherche L’Informatique Scientifique Technique Industrielle et Embarquée (ISTIE)

7 VERSION Forte croissance depuis plusieurs années › : +1 à +2 % au dessus de la croissance annuelle L&S › 2005 : + 8%, 2006 : entre +8 et +10% Secteurs : défense, aéronautique, automobile, télécoms, transports, informatique embarquée, etc … Acteurs : › 5 grands spécialistes en France › Un très grand nombre de PME ont une offre ISTIE L’ISTIE : tendances * Source : PAC 22% % % 2005 Évolution de la part des dépenses en R&D externalisée dans les dépenses R&D*

Page 8 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 IT and large corporations (Cigref etc.)

Page 9 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 IT : a daily challenge (internal)

Page 10 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 IT : a daily challenge (internal) Colleagues and other employees are : –Users with extremely diverse IT expertise with extremely diverse requirements –Clients One way or another, they pay for IT resources and services Extremely diverse expectations in terms of IT added value to their own challenges

Page 11 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 IT : a daily challenge (external) FAXMESSAGERIEFORMULAIRESTELEPHONEFAXMESSAGERIEFORMULAIRESTELEPHONE

Page 12 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 IT : a daily challenge (external) All large corporation are IT dependant on a daily operational basis Business “partners” : –Clients –Suppliers –Government –Banks –Lawyers etc.

Page 13 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 IT added value

Page 14 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 Need for Internal Integration Company A Digital times IT systems xxNet Conception Fabrication Logistique Achats Ventes Finance Mktg-Comm Need for external integration Company B Design/Engineering Logistics Purchasing Sales Finance Mktg-Comm Design/Engineering Manufacturing

Page 15 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 Corporate IT expenditures control IT department (DSI in French) –< 50 % of company’s total IT expenditures Company’s businesses (métiers in French) –> 50% of company’s total IT expenditures

Page 16 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 Players position IT department –More and more a « standard » supplier, exposed to fierce competition from other suppliers –Should focus on core competencies and responsibilities: Strategic technical choices and options, the « IT framework » or “Bible” IT systems architecture and “urbanization” infrastructure User’s support Security Non stop “run” It production, and IT production control and management Consulting to other businesses of the Company

Page 17 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 Players position « Businesses » –They pay ! –They define their requirements and specs, and very often have the last word on selecting IT solutions, contracting development, installation and deployment to other suppliers than the internal IT dept. –Often own and manage some 100% independent IT solutions (trading) –Cost conscious and sensitive –Very sensitive to quality of services provided (VIP users etc.)

Page 18 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 Hot topics IT governance Legal compliance, auditing, reporting (Sarban Oxley) IT costs (TCO), benchmarking Flexibility, IT and business “alignment”

Page 19 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 Some corporate spending behaviors ÉconomesPragmaticsHigh spenders slowaverage fast « manage » Basic back-office + self service intranet 70 to 100%<50% Basic web pages, no access to data Web pages + Products specs, orders tracking… 50 to 80 % 10 + Data access, online ordering, real time order tracking, etc. Robust and evolutive Business platform + e-commerce Company + company’s market(s) growths It solutions needs Needs coverage by ERPs Internet usage 10 2 – External users ERP based example

Page 20 Jean-Noël Gorge 3 mai /58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st /20 Questions ?