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Evolution générale du développement des télécommunications

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Présentation au sujet: "Evolution générale du développement des télécommunications"— Transcription de la présentation:

1 Evolution générale du développement des télécommunications
Saburo TANAKA Conseiller Séminaire régional sur les coûts & tarifs Bamako, Mali 7-9 avril 2003 Your Excellencies, Ladies and Gentlemen, It is a pleasure for me to join you here in Hong Kong, China for the opening of the Forum at Asia Telecom 02. Since we held the last Asia Telecom, in December 2000, most of the world has entered a deep telecom recession. But here in Asia, markets continue to grow and the pace of technological change remains as fast as ever. Over the last decade, one new telephone subscriber has been added every second in the region. That is a remarkable achievement.

2 Ordre du jour Situation du marché Téléphonie (fixe) Cellulaire
Dans le monde en général En Afrique Téléphonie (fixe) Tendance future Ce qui doit être fait en Afrique (USO) Cellulaire Que faire pour être compétitif? Internet Connectivité dans les PMA One of the reasons for Asia’s continuing growth is because, when Asia faced its own financial crisis in the late 1990s, the region’s leaders decided the best way out was to invest in next generation networks, and to continue to innovate. Now, the region is reaping the rewards for that investment. In this presentation, I wish to pick up this theme of next generation networks to show how Asian economies are setting an example for the rest of the world to follow: I will begin by discussing Asia’s leadership in broadband networks, notably the case of Korea. Second, I will describe recent developments in the mobile Internet, and the launch of 3G services in Japan and Korea. Finally, I will conclude by showing what effect these new generation networks are having on Asia’s overall development, in areas like using ICTs for education and development leapfrogging. The examples and statistics used in this presentation are mainly drawn from the ITU’s new report, “Asia-Pacific Telecommunication Indicators”, which was specially prepared for this event.

3 La révolution mobile Réseaux fixes/Utilisateurs de mobiles Échelle mondiale, en millions 1'400 Utilisateurs 1'200 Lignes fixes 1'000 800 600 400 200 1993 1995 1997 1999 2001 2003 Source: ITU World Telecommunication Indicators Database.

4 Evolution des revenus (en milliards US$)
1000 900 14% 800 Autres: Données, Internet, lignes louées, telex, etc 700 600 Mobile 39% 500 Int'l Revenus du service (US$ milliards) 400 8% 300 200 Téléphone/fax (domestique) 39% 100 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 Source: ITU.

5 Le mobile et Internet: Vrais jumeaux nés à deux ans d’intervalle ?
Utilisateurs (millions) et pénétration par 100 pop. 1,000 18 Abonnés mobile 16 800 Utilisateurs Internet 14 Pénétration du mobile 12 600 Pénétration d’Internet 10 8 400 6 4 200 2 1992 93 94 95 96 97 98 99 2000 01

6 Répartition par région d’utilisateurs du mobile et d’Internet, 2001
Estimation du nombre d’utilisateurs d’Internet, 500 millions Asie-Pacifique Amériques, 38% 28% Asie-Pacifique, Europe, Amériques, 32% Africa, 31% 37% 3% Europe, Utilisateurs de mobiles 948 millions 29% Africa, 1%

7 Evolution des abonnés télephoniques

8 Répartition régionale des abonnés téléphoniques dans le monde
Afrique & Etats arabes 100% Amériques 80% 60% Europe 40% Over the last decade, the Asia-Pacific is the only region that has substantially increased its share of telephone subscribers—both fixed and mobile—growing from 21 per cent of the world’s total in 1991 to 36 per cent at the start of this year. The region has added a quarter of a billion new subscribers since last we met at Asia Telecom During 2001, the region officially became the world’s largest telecom market. In this new position, the region must offer leadership. Source: ITU Asia-Pacific Telecom Indicators 20% Asie-Pacifique 0% 1991 1996 2001

9 Lignes téléphoniques principales
Lignes principales Lignes principales pour 100 habitants 1995 (k) 2001 (k) CAGR (%) 1995 2001 Afrique 12’549.6 21’261.8 9.2 1.77 2.62 6.7 Amériques 221’295.8 296’508.4 5.0 28.71 35.14 3.4 Asie 183’456.0 392’671.0 13.5 5.42 10.68 12.0 Europe 263’183.7 324’484.0 3.6 33.27 40.54 3.3 Océanie 10’942.7 12’310.9 2.0 38.81 40.04 0.5 MONDE 689’251.6 1’144’884.6 7.2 12.29 17.19 5.8

10 Trafic téléphonique international
Trafic téléphonique sortant Circuits telephon. Interna- tionaux M Minutes CAGR (%) 95-00 Minutes par habitant 2000 Minutes par abonné 2000 2000 (k) 1995 2000 Afrique 1’340.6 2’147.2 9.7 3.0 110.2 58.7 Amériques 22’343.8 47’191.5 16.9 57.5 163.4 499.3 Asie 10’612.0 17’756.2 10.7 4.9 51.2 420.2 Europe 27’800.7 46’739.8 10.9 147.5 459.9 Océanie 1’342.2 2’114.4 1.0 69.9 173.8 4.7 MONDE 63’362.8 115’847.5 13.1 19.5 117.8 1’442.5

11 Revenus des télécommunications Par ligne princiale (US$) 2000
Total (M US$) 2000 Par habitant (US$) 2000 Par ligne princiale (US$) 2000 Par employé (US$) 2000 Comme % du GPD 2000 Afrique 16’391.9 23.0 868 68’880 2.4 Amériques 379’521.4 470.7 1’315 239’818 2.9 Asie 235’089.8 65.9 679 163’131 2.6 Europe 276’607.5 347.1 873 141’229 2.8 Océanie 17’677.5 580.5 1’440 252’219 3.6 MONDE 925’074.0 156.5 942 176’824

12 Liste d’attente pour lignes téléphoniques
Liste d’attente pour une ligne teléphonique Demande totale Demande satisfaite Délai (années) 1995 (k) 2000 (k) CAGR (%) 2000 (%) 2000 Afrique 3’640.2 3’677.4 0.2 23’044.7 84.3 2.4 Amériques 2’788.8 4’864.6 11.8 288’761.0 98.4 0.3 Asie 13’419.1 10’386.6 -5.0 192’228.4 97.1 0.9 Europe 21’420.4 11’838.2 -11.2 321’204.0 96.4 1.2 Océanie 12.2 9.9 -4.2 12’223.4 99.9 - MONDE 41’277.6 30’772.5 -5.7 837’145.7 97.0 0.8 A Circular serves different purposes (ITU-T Circular templates are to be applied accordingly): Announces that the approval procedure by TAP will be applied during a Study Group meeting. This type of Circular is to be sent/posted on the web at least three months prior to the meeting. Notifies whether the Recommendation is approved or not at the relevant meeting. This Circular is to be sent out within four weeks after the closing date of the Study Group meeting. Informs about the approval of a new/revised Question at the Study Group meeting. This Circular is to be sent out as soon as possible after the meeting. Announces the agreement at the Study Group meeting to delete a Question or Recommendation and seeks for consultation. This Circular will be followed by another one giving the result of the consultation (after 2 months for Questions and 3 months for Recommendation). -

13 Investissements dans les Telecom Par ligne principale (US$) 2000
Total (M US$) 2000 Pr habitant (US$) 2000 Par ligne principale (US$) 2000 En % du revenu 2000 En % du GFCF 1999 Afrique 3’476.2 6.2 194 25.2 4.6 Amériques 53’972.8 68.3 188 14.2 2.3 Asie 88’163.8 25.1 263 38.4 3.6 Europe 53’056.9 66.6 168 19.2 3.1 Océanie 4’113.2 137.7 338 23.5 MONDE 202’771.8 35.7 209 22.1 3.0

14 Taux de pénétration par foyer de différents services domestiques en Malaisie
Téléviseurs 95% Lignes fixes 75% 59% Téléphones mobiles 54% 22% Total des ménages PC 24% En zone urbaine 9% En Zone rurale

15 Représentation graphique de quatre provisions de service universel
SERVICES Téléphonie basique Internet Objectif 1: Accès collectif aux services téléphoniques basiques et au téléphone public Objectif 3: Accès collectif aux services d’accès à Internet Accès collectif TYPE D’ACCÈS Objectif 2: Accès individuel aux services téléphoniques basiques Objectif 4: Accès individuel aux services d’accès à Internet Accès Individuel

16 Règlementation du PSU - Graphique
Desservi  Connecté Mise en place du service universel Rapport d’activités Conformité aux normes QOS Licenciés Désignation du fournisseur de service universel Estimation du PSU Réclamations Fond du PSU Projet de plan de service universel Notification des objectifs du service universel

17 Points essentiels choisis
Coût de la fourniture du service universel la commission doit rétribuer à l’aide du fond de S.U. les fournisseurs de S.U. désignés, pour les coûts occasionnés par la mise en place du plan de S.U. contenant les objectifs. Le coût net de la mise en place du plan de S.U. approuvé est calculé comme suit: Coût PSU = coût esquivé – revenu attendu Fond PSU Contribution - des licenciés pour 6% de leurs revenus net. Seulement si leurs revenus > RM500,000. La Commission doit maintenir un compte séparé pour le fond USP– Rapport annuel et état des comptes

18 Politique de service universel Mise en place sur le marché
Source: ITU/BDT Tariffs Policies Database

19 Comment sont financés les coûts de votre service universel
Source: ITU/BDT Tariffs Policies Database

20 Délai d’absorbtion du déficit d’accès (Rééquilibrage des coûts)
Source: ITU/BDT Tariffs Policies Database

21 Le mobile les secrets de son succès
Pourquoi le mobile augmente-t-il dix foix plus vite (~55% p.a.) que les réseaux fixes à l’échelle internationale (~5.5% p.a.)? Pour quelles raisons l’utilisateur du mobile est-il beaucoup plus jeune que l’utilisateur du fixe? Pour quelles raisons les utilisateurs téléphonent de leur mobile alors qu’ils pourraient le faire depuis leur ligne fixe pour un prix moindre? Quel est le secret du succès du mobile? Options tarifaires

22 Sélection d’options tarifaires Orange (UK)
Source:

23 Prix d’accès au mobile en baisse Moyenne en US$, 1992-2000
One of the main reasons why telecommunication users are pushing governments to allow new market entry is because of the lower prices that competition brings. A good example of this is in the mobile sector where competition has reduced the price of connection from more than US$500 in 1992 to below US$200 now and has cut monthly subscription charges by around 6 per cent each year. The development of pre-paid mobile, a phenomenon which is transforming the industry and making service available to even the most price-conscious consumers, is a good example of the innovation which occurs with competition. Pre-paid has enlarged the mobile market for all players, meaning that incumbent operators as well as new market entrants have benefited from competition. Note: CAGR = Compound Annual Growth rate. Source: ITU “World Telecommunication Development Report 1999: Mobile cellular”

24 Prendre soin des gros consommateurs
Dépense par mois Prendre soin des gros consommateurs 14 % des plus gros Revenu moyen consommateurs génèrent 53% du par utilisateur (ARPU) revenu 14% 53% 22% 36% 24% 8% 40% 3% Consommateurs 40 % des consommateurs à faible pouvoir d’achat génèrent 3% du Source: Price Waterhouse Coopers, based on Canadian data. revenu

25

26 Générations de mobiles: Hong Kong, Chine (million d’utilisateurs)
7 2.5G users 6 Other prepaid "Activated" 5 prepaid 4 users Analogue PCS 1.7/ 1.8 GHz 3 Source: ITU Asia-Pacific Telecom Indicators. OFTA Here, in Hong Kong, we have seen progressive upgrades in mobile technology and usage, with a major change occurring on average every two to three years. Prepaid mobile use has been driving the market for the past few years, but now demand is beginning to slow down. New hopes are pinned on the development of 2.5 and 3G mobile. Hong Kong completed a successful auction for 3G licences around 15 months ago, and those new networks will be coming on stream soon. They will give a new boost to market growth. Mobile operators in the developed countries of the region have largely solved the problem of how to sell mobilephones to users. Now they face a new task of selling them multiple mobile devices. That will require working much more closely with application service providers, as NTT DoCoMo has been doing successfully in Japan, with its i-Mode service. 2 Digital, 800/900 MHz 1 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002.8

27 Opportunités d’appel dans le monde
5.0% 5.0% 0.3% 7.5% 19.9% 1993 89.7% 52.7% 23.4% 26.7% Fixed-to- Mobile-to- 19.9% fixed mobile 1998 Mobile-to- Fixed-to- fixed mobile 25.0% 25.0% 2003 Source: ITU Fixed-Mobile Interconnect website:

28 Abonnés au service mobile
Abonnés au mobile Abonnés pour 100 habitants 1995 2001 CAGR (%) Afrique 652.0 25’504.2 114.9 0.2 5.9 100.8 Amériques 40’257.1 223’366.0 64.6 2.0 20.8 61.7 Asie 23’104.7 335’767.4 74.7 3.0 20.2 63.0 Europe 24’084.1 349’563.8 0.0 4.7 48.3 71.3 Océanie 2’618.0 13’732.8 45.9 22.8 43.5 MONDE 90’715.91 947’934.2 80.80 2.81 23.58 71.26 Normal contributions, also known as “white contributions”, white documents or COM documents, are those submitted by Member States and other duly authorized entities registered with a study group or other group, or the chairmen and/or vice-chairmen of study groups and working parties prior to a two-month deadline before the meeting. These documents contain comments or results of experiments and proposals designed to further the studies to which they relate. They are translated (if requested), dispatched and posted on the web. As they are available well before the meeting date, paper copies are not made available during the meeting. The heading of a contribution provides: The number of the contribution (numbered sequentially over a four-year period starting and finishing with meetings of the WTSA); The name of the study group to which the contribution should be submitted; The date of the contribution; The language in which the contribution is originated; The study group Question number(s) which the contribution is addressing; The source of the contribution: originating country and/or organization; The title of the contribution. The footnote provides the author or contact person with address, telephone, fax and numbers.

29 Répartition géographique des utilisateurs d’Internet
LAC 5% C&E Europe 3% North America 32% Asia- Pacific 33% W. Europe 25% Arab States 1% Africa

30 Les PMAs reculent encore: Quelle part d’utilisateurs Internet pour eux ?
25% LDCs 20% Représentent 10.6% de la population mondiale China = 0.2% des utilisateurs d’Internet 15% Other 10% Emerging Economies 5% LDCs 0% 1995 1996 1997 1998 1999 2000 Source: ITU World Telecommunication Development Report, 2002: Reinventing Telecoms

31 Barrières à la connectivité dans les PMAs
Barrières réglementaires Beaucoup de PMA restent en situation de monopole, y compris pour les données et pour le trafic Internet Certains restraignent l’entrée de leur marché aux ISPs Barrières économiques Coûts élevés de location des lignes internationales pour certains marchés, particulièrement pour ceux sans infrastructure concurrentielle Là où la demande IP est faible, les coûts unitaires de largeur de bande sont plus élevés que là où la demande est élevée (économies d’échelle) Bcp de pays ne sont pas désservis en câbles internationaux (ex., pays entouré de terres, petits états insulaires)

32 Le problème du retardataire
Au départ Internet était: Nord Américain Non lucratif Principalement pour le courrier électronique et les transferts de fichiers Au milieu de années 90s, Internet: S’était étendu aux pays de l’OCDE Avait commencé à “privatiser” le réseau dorsal Était devenu principalement une voie pour le Web En 2005, Internet sera peut-être: disponible dans le monde entier une entreprise purement commerciale utilisé principalement pour le transfert de multimédia

33 Bandwidth begins with “B”
Source: ITU World Telecommunication Development Report, 2002: Reinventing Telecoms

34 760 millions d’Africains partagent moins de connectivité IP que 400’000 Luxembourgeois
Africa's IP bandwidth (Mbit/s) 1'400 0.3% Africa's share of 1'200 global total 1'000 0.2% 800 600 0.1% 400 200 0.0% 1999 2000 2001 Source: ITU African Telecom Indicators, adapted from TeleGeography Inc. “Packet Geography, 2002”. Note: Figures are for mid-year.

35 Même au sein de l’Afrique, de larges disparités sont évidentes
Répartition de la largeur de bande Internationale en Afrique, 2001 100% 90% South 80% Africa 70% 60% 50% Northern 40% Africa 30% Sub 20% Saharan 10% Africa 0% Population Bandwidth Source: ITU World Telecommunication Development Report, 2002: Reinventing Telecoms

36 Réussite de deux PMAs Nepal Ouganda
Augmentation de 16-fold de connectivité IP dans les 8 mois qui ont suivi la libéralisation du marché VSAT en 1999 Les plus bas prix d’accès IP de toute l’Asie du sud MAIS, l’ouverture du marché VSAT a provoqué une chute drastique du trafic téléphonique entrant/des règlements Ouganda Suite à l’arrivée d’un deuxième opérateur national, MTN Uganda et à la libéralisation du marché VSAT, augmentation rapide du réseau Neuf ISPs différents se partagent les passerelles internationales MAIS, la capacité nationale totale est inférieure à 20 Mbit/s Source: Internet Diffusion Case Studies at:

37 Il faut faire quelque chose...
Etude de practicabilité d’un projet international pour augmenter la connectivité IP dans les PMAs Evaluer les points réglementaires, économiques et commerciaux et chercher les preuves d’un échec du marché Les VSATs peuvent-ils fournir une solution? Les cas du Népal et de l’Ouganda qui ont ouvert avec succès leur marché VSAT peuvent vraiment changer les choses Mais les VSATs sont chers Comment arriver à une solution? Fournir “une prime” sans intervenir dans les opérations des forces du marché (éviter de devenir dépendant des donnateurs étrangers) Travailler avec les ISPs plutôt qu’avec l’utilisateur final.

38 Points à discuter Y a-t-il un problème? Peut-il être résolu?
La connectivité IP est-elle plus onéreuse et plus rare dans les PMAs? Les prix de connectivité plus élevés engendrent-ils des prix d’accès plus élevés? Peut-il être résolu? Ce qui peut être fait par les PMAs? (e.g., liberaliser les marchés VSAT, libéraliser les marchés des FSIs) Ce qui peut être fait par la communauté internationale. Comment structurer le projet? Quels donnateurs, quelles agences, quels joueurs? Comment compter sur DOT Force, UN ICT Task Force etc?


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