La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

Directives de conception et principes de conception (Design guidelines, design principles) Des énoncés qui donne des conseils sur comment procéder; des.

Présentations similaires


Présentation au sujet: "Directives de conception et principes de conception (Design guidelines, design principles) Des énoncés qui donne des conseils sur comment procéder; des."— Transcription de la présentation:

1 Directives de conception et principes de conception (Design guidelines, design principles) Des énoncés qui donne des conseils sur comment procéder; des règles Exemples (Hansen 1971) –Connaître ton utilisateur –Minimiser le besoin de mémoriser Exemple: permettre de selectionner graphiquement au lieu de mémoriser des codes –Optimiser les opérations Exemple: avoir des racourcis clavier –Concevoir en vue des erreurs possibles Exemple: toujours permettre un undo

2 Autres exemples … Rubinstein et Hersh (1984) –..... –2. Separate design from implementation –..... –4. Develop an explicit use model –..... –87. Articulate the evaluation goals –..... –93. Videotape real users

3 Tog On Interface (livre de Bruce Tognazzini, 1991) Présente 200 directives reliées à la conception des interfaces sur le Macintosh, touchant les sujets suivants: –The Design Process –Positively Determining System Behaviour –Positively Influencing User Perceptions and User Behaviour –Promoting Consistency –Making the Interface Visible –Reducing or Eliminating Navigation –Conceptual Models and the System Image –Human-Computer Conversation, Vocabulary –Screen Objects, Menus, Icons, Fonts, Error Messages –User Testing –Minimizing Impact of New Releases on Old Users

4 Macintosh Human Interface Guidelines...describes the way to create products that optimize the interaction between people and Macintosh computers (Apple Computer, Addision-Wesley, 1992) –Ch. 1: Human Interface Principles –Ch. 2: General Design Considerations –Ch. 3: Human Interface Design and the Development Process –Ch. 4: Menus –Ch. 5: Windows –Ch. 6: Dialog Boxes –Ch. 7: Controls –Ch. 8: Icons –Ch. 9: Colour –Ch. 10: Behaviours –Ch. 11: Language

5 Autres exemples … Joels Guidelines ( ) –A user interface is well-designed when the program behaves exactly how the user thought it would. –If your program model is nontrivial, it's probably not the user model. –Every time you provide an option, you're asking the user to make a decision. –Users Dont Read the Manual. –In fact, users dont read anything. –Users cant control the mouse very well. –Users cant remember anything.

6 Directives et principes de conception On distingue entre … –Les directives de conception: plus précises, plus détaillées, sappliquent dans moins de cas mais disent plus précisément que faire. Exemple: Toujours mettre le bouton « Okay » à gauche du bouton « Annuler » dans les boîtes de dialogue. –Les principes de conception: plus généraux, plus fondamentaux, plus vagues; sappliquent dans plus de cas mais peuvent être moins évidents à appliquer. Exemples: Tester avec des vrais utilisateurs. Les utilisateurs ont une mémoire à court terme limitée à seulement 7±2 choses

7 Directives et principes de conception Avantages: –Stimulent des idées –Servent comme listes de vérification qui donnent des conseils utiles –Peuvent être utilisés pour évaluer une interface (évaluation heuristique) Désavantages: –Parfois erronés –Il y a parfois des contradictions entre deux directives ou deux principes, nécessitant des compromis –Souvent trop vagues ou bien trop spécifiques pour linterface devant nous –Peuvent être trop nombreaux Exemple: Smith et Mosier: 679 (!!) directives (1984)

8 Des principes de Shneiderman: 8 règles dor 1. Être cohérent (« consistent ») –Les mêmes suites dactions pour des tâches semblables –Les mêmes termes employés à différents endroits pour référer au mêmes concepts –Les mêmes couleurs, polices, emplacements, widgets, etc. utilisés dans des situations analogues –Exemples dexceptions: Boîte de dialogue pour confirmer avant de supprimer un fichier Ne pas montrer les mots de passe qui sont entrées

9 8 règles dor de Shneiderman (suite) 2. Concevoir pour différents utilisateurs –Donner des explications pour les utilisateurs néophytes –Offrir des racourcis de claviers pour les experts –Concevoir pour des utilisateurs qui nont pas de Souris Clavier Vision parfaite Contrôle parfaite de leurs mouvements Etc.

10 8 règles dor de Shneiderman (suite) 3. Donner un retour visuel informatif –Un retour pour chaque action de lutilisateur –Pour des actions infréquentes et/ou majeures, donner un retour visuel plus important 4. … 5. … 6. Permettre de fair « undo » –Ça encourage lutilisateur dexplorer linterface –Rend les erreurs moins graves –Exemple: selon Aza Raskin, nos logiciels ne devraient jamais complètement effacer un fichier 7. … 8. …

11 Ronald Baeckers Design Guidelines (modified by M. McGuffin) Heavily Influenced by 30 design elements in P. Heckel, The Elements of Friendly Software Design, The New Edition, Sybex, 1991 Principles organized as follows: –The design and the design process –The user –The technology and the interaction –User support

12 Design principles: The designer and the design process 1. Be humble, and iterate often –You wont get it right the first time … –Or the second time either :-) 2. Follow a user-centered design process –Study work practice –Observe users as they use a system –Ask users with surveys, questionnaires, interviews –Try to put user(s) on the design team

13 Design principles: The designer and the design process 3. Use multidisciplinary design teams –Software –User interface design –Social/behavioral science –Visual/graphic design –Domain expertise 4. Really know the subject matter –Deep domain expertise required

14 Design principles: The designer and the design process 5. Consider the physical environment –Example: Workstation ergonomics –Example: Mobile use –Example: using the Internet for distribution of content (web publishing) 6. Consider the work (or school or play) environment

15 Design principles: The user 7. Really know the user –Who is a typical user? Who are all the users? –Observe, ask, have users participate on design team 8. Employ the users knowledge –Communicate with appropriate metaphors Example: Virtual museum Example: Electronic book –Speak the users language The users jargon, not computer jargon Example: Points and picas for typographers Movie authoring software: NTSC Timecode HH:MM:SS:FF

16 Design principles: The user 9. Build a mental model in the users mind –Begin with the metaphor –Example: Images made of pixels (painting program) or lines (drawing program) –Example: Financial data on a gridded worksheet with rows and columns (spreadsheet) 10. Design for varieties of user expertise –Example: novice and experienced users (e.g. shortcuts) –Example: user customization (adaptable interfaces) –Example: individual use, and collaborative use

17 Design principles: The technology and the interaction 11. Exploit new hardware paradigms –Example: mobile devices linked at high-bandwidth –Example: speech I/O, non-speech audio –Example: Novel 3D input / output devices 12. Communicate visually and articulately –Focus the users attention Key information at the tracking symbol (cursor) Graceful methods to grab the users attention –Structure the users interface A frame of reference, a mental map Use gestalt principles from graphic design

18 Application Example: Sabre Travel Booking Development BeforeAfter

19 Design principles: Technology & interaction 13. Respond to the users actions in a way that is clear and comprehensible –Speed and predictability of response –Complete, terse, comprehensible feedback –Hidden system state (modes) kept to a minimum Example: Cut and Paste Example: hitting Undo and not knowing what will be undone 14. Orient the user in the world –Where am I? Where have I been? Where can I go? –Example: Web sites with and without site maps –Example: Online form with and without indication of number of steps to perform 15. Enable articulate expression by users –Example: Widgets for controlling rectangular areas

20 Widget for controlling rectangular areas

21 Design principles: User support 16. Anticipate that users will have problems –Huge varieties of users, tasks, contexts –Need to anticipate and, if possible, prevent errors –Need for online help, error handling, training, support 17. Minimize user frustration –Consistency whenever possible –Error messages should use language that reduces defensiveness 18. Make your design simple –Elegance and simplicity aid everyone involved the designer, the implementer, and the user

22 Remarque Si vous avez à concevoir une interface de genre X, essayer de trouver des directives (ou même des principes) de conception spécifiques à X. Exemples: –Conception de site web –Conception dappareil mobile –Conception de logiciel pour Mac OS X Question: comment / où en chercher ?

23 Questions Seriez-vous capables de distinguer entre un principe de conception, et une directive de conception ? Quels sont les avantages de ces choses ? Les désavantages ?


Télécharger ppt "Directives de conception et principes de conception (Design guidelines, design principles) Des énoncés qui donne des conseils sur comment procéder; des."

Présentations similaires


Annonces Google