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Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT.

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1 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. Long term Data preservation for PLM The example of the Falcon 7X 's Digital Mockup European Catia Forum Jean Sass (CIO Dassault Aviation) Max Fouache (IBM)Philippe Ebert (Dassault Aviation) Emplacement du Bandeau

2 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 2 European Catia Forum 17/11/2009 Agenda Dassault Aviation's context –PLM : history and perspective –Falcon 7X : what data to preserve ? Compliance with Regulatory Authorities Challenge and answer to requirements Conclusion

3 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 3 European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data Falcon2000 and Rafale Falcon 7X 1980 Rafale PLM History and Perspectives….

4 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 4 European Catia Forum 17/11/2009 Business Issue : Comply with Regulatory Authorities – No more drawings – Preserving information (and not only data (bits & bytes)) for 70 years – … Despite obsolescence : in IT the constant is… change ! IT Infrastructure obsolescence : 5-10 years PLM obsolescence : 10 years – No universal standard : Innovation versus standardization

5 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 5 European Catia Forum 17/11/2009 To look forward 70 years later… Let us have a look 25 years before IBM PC AT Diskette 5"1/4 Word 2 Document –Obsolescence Hardware : –Media lifetime –Drives (and drivers and OS…) Software : upward compatibility over time ??? –Native formats are specific to the authoring software and could be unreadable over time –Partial coverage of standards (e.g. Document versus ASCII characters)

6 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 6 European Catia Forum 17/11/2009 The 3 sizing factors Retention duration Complexity of information to be preserved Trusted integrity (at semantic level) 70 years 3D configured Data (un A/C = parts, fasteners) Ensure Engineering evidence is kept for any possible litigation actions

7 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 7 European Catia Forum 17/11/ Release CAD native data Migration 1 of CAD native data Migration 2 of CAD native data Migration 3 of CAD native data Migration 4 of CAD native data Migration 5 of CAD native data The question with no trusted answer How can I ensure there is no semantic alteration of information in my online PLM system for decades despite obsolescence and major migration of native data every 10 years ??? Works led with other A/C manufacturers in LOTAR project can be used to get an answer based on Standards

8 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 8 European Catia Forum 17/11/ Release CAD native data Migration 1 of CAD native data Migration 2 of CAD native data Migration 3 of CAD native data Migration 4 of CAD native data Migration 5 of CAD native data Conversion in open standard format 1 Using standards is the only way to decorrelate informations and applications

9 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 9 European Catia Forum 17/11/2009 The 3 different steps for long term archiving Separate information and client authoring : native to neutral format translation with no semantic alteration –Use of standards despite the gap between functionalities and standardization –Specific developments are needed (but everything does not have to be preserved) There is NO WAY to translate and to preserve everything But there are ways to translate what is necessary for certification process –Standardization improvements are needed : LOTAR project (Long Term Archiving & Retrieval) Keeping bit and bytes for years with no binary alteration despite obsolescence and failures / disasters Retrieving bit and bytes and retrieving information (with no semantic alteration)

10 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 10 European Catia Forum 17/11/2009 The 3 key points 1 - Being able to translate Information in native format to data in neutral format - with no semantic alteration (despite bit and byte modification) - with no loss of relevant information for certification process (despite gap between functionality and standards) 2 - Being able to preserve data for years with no binary alteration (despite obsolescence and in HW failures or disasters) 3 - Being able to retrieve data and to read information with no semantic alteration Audit

11 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 11 European Catia Forum 17/11/2009 LTPS Long Term Preservation System PLM Overall solution VPM BOM, configuration and geometrical 3D definition of parts Archival APS Archive Preparation System Native to neutral conversion ESTEL Electrical definition FIXATIONS 2000 Fasteners AS Audit System A/C # Data check Data read 3rd party Archive digital footprint Restitution Archive digital footprint

12 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 12 European Catia Forum 17/11/2009 Content of A/C archive –List of components (files) –Footprint –Neutral data –APS's logs –Translators and tools that have been used to transform data (with version/release ) –Standards that have been used –Reference of documentation THE ARCHIVE HAS TO BE AUTO DESCRIPTIVE

13 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 13 European Catia Forum 17/11/ Conversions with no semantic alteration Use of GVPs ISO ; HEADER; FILE_DESCRIPTION((''), '1'); FILE_NAME('F7XC A 6 RL LIA 005 FRAME 41 ', ' T10:04:46+02:00', (''), 'CATIA.STEP INTERFACE', 'CATIA SOLUTIONS V4 RELEASE 2.4 FR 4.2.4', ''); FILE_SCHEMA(('AUTOMOTIVE_DESIGN { }')); ENDSEC; DATA; #1=APPLICATION_CONTEXT('automotive_design'); #2=APPLICATION_PROTOCOL_DEFINITION('Draft International Standard','automotive_design',1997,#1); #3=PRODUCT_DEFINITION_CONTEXT(' ',#1,'part_definition'); #4=PRODUCT_CONTEXT(' ',#1,'mechanical'); #5=DIMENSIONAL_EXPONENTS( , , , , , , ); #6=(LENGTH_UNIT()NAMED_UNIT(*)SI_UNIT(.MILLI.,.METRE.)); #7=(NAMED_UNIT(*)PLANE_ANGLE_UNIT()SI_UNIT($,.RADIAN.)); #8=PLANE_ANGLE_MEASURE_WITH_UNIT(PLANE_ANGLE_MEASURE( ),#7); #9=(CONVERSION_BASED_UNIT('DEGREE',#8)NAMED_UNIT(#5)PLANE_ANGLE_UNIT()); #10=(NAMED_UNIT(*)SI_UNIT($,.STERADIAN.)SOLID_ANGLE_UNIT()); Catia V4 STEP File Catia V5 0, %4,04000E-034,17079E+024,17083E+02 z -0, %-3,50000E-042,60007E+002,59972E+00 y 0, %6,00000E-051,77859E+04 x Ctre Gravité 0, %0,00000E+002,13364E+06 Surface 0, %0,00000E+002,90555E+06 Volume %DeltaV5V4

14 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 14 European Catia Forum 17/11/ – Conversion with no loss of significant data (feeling the gap between functionalities and standards) Distribution of Airframe environment 3D entities (based on CAD parts*) * Composite and Fastners not included

15 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 15 European Catia Forum 17/11/2009 Audit System 1 – First case : 3D annotations ISO ; HEADER; FILE_DESCRIPTION((''), '1'); FILE_NAME('F7XC A 6 RL LIA 005 FRAME 41 ', ' T10:04:46+02:00', (''), 'CATIA.STEP INTERFACE', 'CATIA SOLUTIONS V4 RELEASE 2.4 FR 4.2.4', ''); FILE_SCHEMA(('AUTOMOTIVE_DESIGN { }')); ENDSEC; DATA; #1=APPLICATION_CONTEXT('automotive_design'); Archive System Step file CATIA V4 CATIA V5 Viewer TIFF STEP file TIFF file Online PLM IT System

16 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 16 European Catia Forum 17/11/2009 Audit System 1 – Second Case : Tubing elements ISO ; HEADER; FILE_DESCRIPTION((''), '1'); FILE_NAME('F7XC A 6 RL LIA 005 FRAME 41 ', ' T10:04:46+02:00', (''), 'CATIA.STEP INTERFACE', 'CATIA SOLUTIONS V4 RELEASE 2.4 FR 4.2.4', ''); FILE_SCHEMA(('AUTOMOTIVE_DESIGN { }')); ENDSEC; DATA; #1=APPLICATION_CONTEXT('automotive_design'); ISO Attribut e Online PLM IT System LTA System Text file STEP file CATIA V4 CATIA V5 Viewer txt Id Link Pre-processing and STEP export

17 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 17 European Catia Forum 17/11/2009 Audit System 1 – Third case : Composite elements ISO ; HEADER; FILE_DESCRIPTION((''), '1'); FILE_NAME('F7XC A 6 RL LIA 005 FRAME 41 ', ' T10:04:46+02:00', (''), 'CATIA.STEP INTERFACE', 'CATIA SOLUTIONS V4 RELEASE 2.4 FR 4.2.4', ''); FILE_SCHEMA(('AUTOMOTIVE_DESIGN { }')); ENDSEC; DATA; #1=APPLICATION_CONTEXT('automotive_design'); Archive System CATIA V4 CATIA V5 Viewer TIFF STEP file TIFF file Online PLM IT System

18 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 18 European Catia Forum 17/11/2009 Preserve SALT (Système d'Archivage Long Terme) PLM (Product Life Cycle Management) Authoring Solution Overview SFA (Système Fabrication des Archives) Convert SA (Système d'Audit) Retrieve Third Party archiver

19 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 19 European Catia Forum 17/11/ – Data preservation, without altering Binary stream IS / IT Technology obsolescence does not permit reliance on so called permanent hardware media The archiving solution infrastructure is therefore based on SW components –Management of media obsolescence and migration support without loss –Permanent control of integrity (scan & verify) –Logging of all activities as a proof of Archive integrity –Interface with a third party archiver for deposit of logs and hashes –… This SW Infrastructure requires: –Reversibility –Non mandatory to read the data –Compliancy with Standards such as OAIS model and NF 42013

20 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 20 European Catia Forum 17/11/2009 Reference Model for Open Archival Information System" (ISO 14721) : basis for IBM DIAS solution SIP = Submission Information Package AIP = Archival Information Package DIP = Dissemination Information Package SIP Descriptive Info. AIP DIP Administration PRODUCERPRODUCER CONSUMERCONSUMER queries result sets MANAGEMENT Ingest Access Data Management Archival Storage Descriptive Info. Preservation Planning orders

21 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 21 European Catia Forum 17/11/2009 IBMs Digital Information Archiving System (DIAS PLM) DIAS PLM is an OAIS Compliant solution to store preserve and reuse PLM objects over a long period DIAS PLM is an add on to IBMs content management solutions (Content Manager) with storage systems Nseries. In particular, DIAS PLM provides : –Long term data archiving and … Management of multiple copies Management of WORM and Archiving policy / Expiry date Identification of neutral data format used and check of description consistency Storage of electronic signature (SHA/512 & Whirlpool), checking at injection, regular scanning and audit Automatic recovery from one site to the other of damaged objects Storage evolution Total reversibility (direct file access)

22 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 22 European Catia Forum 17/11/2009 DIAS PLM Query Interface ISIP IDIP Delivery & CapturePackaging & Delivery Security CORE Administration Data Management Archival Storage Administrative Interface AuthenticationAuthorisation DIP SIP AccessIngest Preservation Planning (Preservation Manager) Preservation Action Migration Execution Policy Execution Log SIP Preservation SIP DIAS PLM Product SIP Audit / Log SIP Preservation Manager SIP Component SIP Part SIP Product SIP Audit / Log SIP Preservation Manager SIP Component SIP Part SIP AIP

23 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 23 European Catia Forum 17/11/2009 A consistent set of complementary components and capabilities that answer to the needs of long term data preservation, despite technology obsolescence PLM/PDM Archive construction Audit Process OAIS Audit OAIS Archiving System Databases and Files PS 3D … Normalized Interfaces for Data and services (SIP) IBM ECM (foundations) Normalized Interfaces for Data and services (DIP) Normali zed Interfac es for Data and services Storage Management IBM TSM Backup and Archive Normalized Interfaces for storage management Server Disk Tape Hardware Services Software Consulting Design Implement Managed Hosted TSM Disk Pools Online; DR WORM LT0-4, Robot; DR Cloud IBM PLM LTDP OAIS Asset Disk

24 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 24 European Catia Forum 17/11/2009 Conclusion The Solution addresses needs from various Industries It is based on Standards on which we are promoting continued evolution It has been acknowledged by the relevant authorities and it is replicable It allows to validate data migration procedures, as dictated by application SW obsolescence

25 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 25 European Catia Forum 17/11/2009 And after 70 Years ….

26 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 26 European Catia Forum 17/11/2009 And after 70 Years … ??? Years bits information

27 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. 27 European Catia Forum 17/11/2009 Answers and perspectives based on IS/IT Standards… AEP03010-USEN-00


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