La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

Normalisation & gouvernance comptable internationale : 10 ans de pratique des IFRS, quels enseignements ? A l’aube du dixième anniversaire de l’entrée.

Présentations similaires


Présentation au sujet: "Normalisation & gouvernance comptable internationale : 10 ans de pratique des IFRS, quels enseignements ? A l’aube du dixième anniversaire de l’entrée."— Transcription de la présentation:

1 Normalisation & gouvernance comptable internationale : 10 ans de pratique des IFRS, quels enseignements ? A l’aube du dixième anniversaire de l’entrée en vigueur des IFRS en Europe, vous m’avez invité à commenter en quelques minutes deux sujets importants, et qui sont liés en partie, concernant l’impact des normes comptables sur les entreprises et sur l’économie: 1/ les IFRS et la transparence financière et de l’économie 2/ que peut on dire aujourd’hui de l’impact de la juste valeur dans les comptes des entreprises? (un sujet qui fait toujours couler beaucoup d’encre de ce cote ci des Alpes et des Pyrénées!) Plutot que de me livrer à un plaidoyer purement théorique, qui ne convaincrait peut etre pas toute l’audience, je vais essayer de livrer a votre appréciation des faits bruts et de m’appuyer sur des prises de position extérieures à notre organisation. Ce sera sans doute plus objectif. Par rapport à l’agenda politique de la nouvelle Commission européene, la position de la Fondation IFRS peut etre résumée comme suit (lettre IFRSF à Mr Barnier 20/10/2014) “Jean-Claude Juncker has outlined a number of areas of focus where the IFRS Foundation believes that IFRS has a vital role to play: the development of a jobs, growth and investment package outlining measures to improve the investment economy and presenting concrete initiatives on the long-term financing of the economy. This will include seeking ways to reduce the cost of raising capital in the EU; continuing to put in place a regulatory framework which ensures the resilience and stability of the financial services sector; and bringing about a well-regulated and integrated Capital Markets Union, encompassing all Member States, by 2019, with a view to maximising the benefits of capital markets and non-bank financial institutions for the real economy. Comme le note la Fondation robert Schumann dans sa livraison « Questions d’Europe numero 335 » ,la réalisation du potentiel du marché unique de capital nécessitera ainsi un ensemble de politiques cohérentes dont la ligne directrice devrait être de promouvoir une meilleure protection des investisseurs, une attractivité des marchés, et une culture "européenne" du risque. Philippe DANJOU - IASB Centre des Professions Financieres. 25 Mars 2015 © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

2 Plan de l’intervention
L’évolution de la Fondation IFRS La place des IFRS dans le monde et la convergence des référentiels comptables Consultation de la Commission Européenne sur le Réglement IAS 1606/2002 Focus sur le projet “Contrats de location” © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

3 La mission de la Fondation IFRS et son fonctionnement
Élaborer un ensemble cohérent de normes comptables financières de haute qualité, compréhensibles, à vocation contraignante et acceptées dans le monde entier, sur la base de principes clairement articulés, via Un organisme indépendant (le Board) chargé d’élaborer des normes, supervisé par un conseil d’administration (trustees) issus d’horizons géographiques et professionnels divers. Ceux-ci engagent leur responsabilité devant un Monitoring Board (Conseil de surveillance) composé de dirigeants d’autorités de contrôle des marchés de capitaux © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

4 La motivation : en finir avec ceci....
© 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

5 IFRS FOUNDATION - MISSION STATEMENT (draft) Financial reporting standards for the world economy
Our mission is to develop International Financial Reporting Standards (IFRS) that bring transparency, accountability and efficiency to financial markets around the world. We serve the public interest by fostering trust and promoting growth and long-term financial stability in the global economy. • IFRS brings transparency by enhancing the international comparability and quality of financial information, enabling investors and other market participants to make informed economic decisions. • IFRS increases accountability by reducing the information gap between the providers of capital and the people to whom they have entrusted their money. Our standards provide information that is needed to hold management to account. As a source of globally comparable information, IFRS is also of vital importance to regulators around the world. • IFRS contributes to economic efficiency by promoting efficient capital allocation and reducing reporting costs. Increased global comparability enables investors to identify opportunities and risks in all parts of the world. For businesses, the use of a single, trusted accounting language lowers the cost of raising capital and reduces international reporting costs. We are a not-for-profit, public interest organisation, overseen by a Monitoring Board of public authorities. Our governance and due process seek to make our standard-setting independent from special interests while ensuring accountability to our stakeholders around the world. © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

6 International Accounting Standards Board (14)
La Fondation IFRS: un organisme privé chargé d’une mission d’intéret public, surveillé par les autorités de marché Monitoring Board Board of Trustees (22) International Accounting Standards Board (14) Staff IC (14) The standard setting operation Advisory Council IFRS IFRIC Accounting Standard setters Advisory Forum

7 Le Monitoring Board The Monitoring Board was created in January 2009 with the aim of providing a formal link between the Trustees and public authorities in order to enhance the public accountability of the IFRS Foundation. The Monitoring Board's main responsibilities are to ensure that the Trustees continue to discharge their duties as defined by the IFRS Foundation Constitution, as well as approving the appointment or reappointment of Trustees. The Monitoring Board meets the Trustees at least once a year, or more often if appropriate The current members of the Monitoring Board are representatives of the Board and the Emerging Markets Committee of the International Organization of Securities Commissions (IOSCO), the European Commission (EC), Financial Services Agency of Japan (JFSA), US Securities and Exchange Commission (SEC), Brazilian Securities Commission (CVM), and Financial Services Commission of Korea (FSC). The Basel Committee on Banking Supervision participates in the Monitoring Board an observer”

8 L’ASAF The Trustees of the IFRS Foundation announced the inaugural membership of the Accounting Standards Advisory Forum (ASAF) on 19 March The Trustees will review the ASAF and its membership after two years. The objective of the ASAF is to provide an advisory forum where members can constructively contribute towards the achievement of the IASB’s goal of developing globally accepted high-quality accounting standards. More particularly, the ASAF is established to: support the IFRS Foundation in its objectives, and contribute towards the development, in the public interest, of a single set of high quality understandable, enforceable and globally accepted financial reporting standards to serve investors and other market participants in making informed resource allocations and other economic decisions; formalise and streamline the IASB’s collective engagement with the global community of national standard-setters and regional bodies in its standard setting process to ensure that a broad range of national and regional input on major technical issues related to the IASB’s standard setting activities are discussed and considered; and facilitate effective technical discussions on standard-setting issues, primarily on the IASB’s work plan, but which may include other issues that have major implications for the IASB’s work, in sufficient depth, with representatives at a high level of professional capability and with a good knowledge of their jurisdictions/regions. © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

9 ASAF Membership The ASAF comprises twelve non-voting members, represented by twelve individuals, plus the Chair. The IASB Chair or the Vice-Chair acts as the Chair of the ASAF. In order to ensure a broad geographical representation and balance of the major economic regions in the world, the twelve members are from the following geographical regions: One member from Africa; Three members from the Americas (North and South); Three members from the Asia-Oceania region; Three members from Europe (including non EU); and Two members appointed from any area of the world at large, subject to maintaining overall geographical balance. © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

10 ASAF Membership The initial members are:
Africa : South African Financial Reporting Standards Council, supported by the Pan African Federation of Accountants (PAFA) Asia-Oceania (inc. one 'at large') : Accounting Standards Board of Japan, Australian Accounting Standards Board, Chinese Accounting Standards Committee, Asian-Oceanian Standard Setters Group (AOSSG), represented by the Hong Kong Institute of Certified Public Accountants Europe (inc. one 'at large'): Accounting Standards Committee of Germany , European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) , Spanish Accounting and Auditing Institute , United Kingdom Financial Reporting Council The Americas : Group of Latin American Accounting Standard Setters (GLASS), Canadian Accounting Standards Board, United States Financial Accounting Standards Board © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

11 Evolution sensible de la composition du Board de l’IASB: géographiquement et professionellement plus divers

12 The standard-setting process
Today Research Discussion Paper PIR Exposure Draft Final IFRS Research programme Standards programme Implementation Proposal Request for Information Agenda Consultation 3-5 year plan IFRIC Narrow-scope In 2007, Trustees introduced Post Implementation reviews In 2011, Trustees introduced the three-yearly public Agenda Consultation In 2012, Trustees supported a move to more evidence-supported decision making, with more emphasis put on the research phase of the process Evidence supported decision making

13 Les IFRS : un référentiel comptable de qualité, qui répond aux besoins de l’économie de marché
Les IFRS sont un pilier fondamental pour la régulation des marchés et le financement long des entreprises. L’IASB contribue à la transparence, à la confiance des acteurs des marchés de capitaux, donc à la stabilité à long terme. Les normes fournissent aux superviseurs prudentiels une base harmonisée d’informations Le référentiel traite (presque tous) les sujets importants, et répond aux recommandations formulées par le G20 à la suite de la crise financière: Hors bilan, consolidation, risques liés aux instruments financiers (IFRS 7,10, 12) Modalités d’application de la juste valeur (IFRS 13) Classement, mesure des instruments financiers; dépréciation des instruments financiers (IFRS 9) Tout d’abord, on peut évoquer trois aspects significatifs du dispositif IFRS : les IFRS forment un pilier de la réglementation des marchés; les IFRS constituent un référentiel complet, modernisé en reponse à la crise financiere; les IFRS et les US GAAP ont été suffisamment rapprochés; à l’issue d’une dizaine d’annees de travaux de convergence entre le FASB et l’IASB, pour que les IFRS soient considérés par la SEC comme répondant aux besoins de protection des investisseurs US et fournissent ainsi un “visa d’entrée” en matiere d’information financiere, sans formalites de reconciliation des donnees . J’ajouterais au premier point, qui a trait à la régulation des marchés, que les comptes en IFRS sont également la fondation commune et harmonisée sur laquelle les superviseurs bancaires déterminent leurs exigences en capital réglementaire. Un récent rapport de la Banken Verband allemande (Novembre 2014 The Future of IFRS in Europe) mérite d’etre largement cité: “Since the adoption of the IAS Regulation (Regulation (EC) No 1606/2002 on the application of international accounting standards) in 2002, the International Financial Reporting Standards (IFRSs) have served as the authoritative accounting rules for publicly traded companies in the European Union. Disclosure of financial information is no longer conceivable for such companies without IFRSs. This is because, besides being an “admission ticket” to the international capital markets, the application of IFRSs helps to make financial statements more meaningful and comparable and to harmonise internal and external accounting…/.. Two developments have given cause for concern recently, however. Firstly, the US has turned its back to some extent on the principle of uniform global standards. The US standard-setting body FASB has, for example, withdrawn from joint work on some projects and is pursuing its own agenda. Secondly, the debate on a big enough say for Europe in the standard-setting process and on the IASB’s political legitimation has flared up again in Europe. We take a critical view of these developments. So that it can continue to perform its job as an independent global standard-setter, the IASB should not be allowed to become a plaything of diverging national interests.” © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

14 Les IFRS : un référentiel comptable de qualité qui répond aux besoins de l’économie de marché
Un référentiel largement comparable au référentiel américain grace aux travaux de convergence avec le FASB depuis 2002 Par exemple: stock options (IFRS2); consolidation (IFRS10 &11); information sectorielle (IFRS8); regroupements d’entreprises (IFRS3); engagements postérieurs à l’emploi (IAS19); application de la JV (IFRS13); reconnaissance du chiffre d’affaires (IFRS15) …Contrats de location (2016?) accepté depuis 2007 par la SEC pour l’accès des entreprises (FPI’s) au marché US des capitaux – environ 450 Foreign Private Issuers Un référentiel qui influence de plus en plus les évolutions des référentiels nationaux © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

15 Convergence mondiale des référentiels
Chinese GAAP, Hong Kong Japan J-GAAP/JMIS Directives UE (2014) Indian GAAP IFRS US GAAP Norwalk Agreement 2002; MoU 2006

16 En conséquence de quoi, de trés nombreuses juridictions ont fait le choix des IFRS
126 juridictions sur 130* ont pris un engagement public de recourir aux IFRS comme jeu unique de normes comptables; 114 (82%) imposent déja les IFRS à toutes, ou à l’essentiel, de leurs sociétés d’intéret public; 12 autres l’autorisent** (Japon, Inde, Chine…) Le GDP (PNB) total de ces juridictions s’élève à US$ 40trn, plus de 50% du PNB mondial L’Union Européenne représente un PNB total de US$ 17trn; les juridictions IFRS en dehors de l’UE totalisent US$ 23trn de PNB (*) Source : “IFRS as global standards: a pocket guide”; IFRS Foundation, 2014; étude de 130 juridictions dans le monde (**) En Chine continentale, sur 296 sociétés cotées à la bourse de Hong Kong, 30% communiquent en IFRS et représentent 69% de la capitalisation. Un nombre croissant de sociétés japonaises cotées à Tokyo (>60) utilisent les IFRS plutot que les US GAAP = 15% de la market cap.. Avantage des IFRS selon le rapport de la Banken Verband : Opens up international sources of funding ƒƒ Enhances corporate transparency and comparability ƒƒ Harmonises and simplifies group accounting ƒƒ Harmonises internal and external accounting ƒƒ Simplifies and improves communication with shareholders, creditors, banks and interested members of the public “Even though the IASB and IFRSs are repeatedly criticised on some specific points, the IFRS Foundation generally enjoys broad worldwide support for its work. The progress made by the IASB in global acceptance of IFRSs with a view to creating a single global accounting langage is unmistakable. » ******************************************* Les 126 juridictions qui officiellement soutiennent l’utilisation des IFRS représentent 96% du PNB mondial. Certains n’ont pas encore mis en application cet engagement, ce qui fait tomber le “score” actuel à un peu plus de 50% du PNB. Les développements récents au Japon, en Chine et en Inde sont très prometteurs. Les IFRS ont déja dépassé les US GAAP pour les sociétés cotées à Tokyo et représentent plus de 13% de la market cap. L’Inde vient d’adopter un programme de convergence avec les IFRS. La Chine a fait de meme il y a plus de 5 ans. La situation aux USA est au point mort depuis 2007, mais la nouvelle equipe en charge à la SEC a annoncé que les orientations possibles seraient discutées dans un avenir proche (cf. speech de Jim Schnurr devant la US Chamber of Commerce debut décembre) © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

17 Utilisés par plus de la moitié des sociétés du Fortune 500 Global list
Source : Mr Paul PACTER

18 Les mécanismes d’approbation des IFRS
Certaines juridictions ont estimé nécessaire de conserver leur souveraineté en mettant en place un mécanisme d’adoption des normes (par exemple, l’UE) Les modifications apportées aux IFRS au niveau local sont rares et généralement décidées à titre transitoire A ce jour, l’UE a entériné toutes les normes IFRS avant leur date d’entrée en vigueur Le “carve out” européen d’IAS39 est utilisé par une vingtaine d’entités sur les 8000 sociétés cotées Parfois, une juridiction diffère d’un ou deux ans l’entrée en vigueur d’une norme

19 Et les PME (SME)? 2009 : publication de la norme IFRS pour les PME ( sociétés autres que d’intéret public) aprés cinq années de développement Première révision publiée en 2015 (imminente) Champ d’application confirmé suite à consultation publique A ce jour, 63 juridictions ont adopté cette norme, 16 autres ont mis la question à l’examen – La Commission européenne ne s’est pas prononcée. 2014: mise à jour de la Directive comptable européenne 2015 : Le Commissaire européen Lord Hill lance le projet de Capital Markets Union Le Green Paper pose la question du développement éventuel de normes européennes d‘information financière applicables aux (utilisables par) sociétés petites et moyennes dont les titres seraient négociés sur une plate-forme de négociation multilatérale (MTF) IFRS Foundation statement in response (18/02/2015) “We will closely cooperate with the EC on this important project and will share our views on the Green Paper”

20 Les IFRS et la Transparence Financière (synthése des 200 réponses
Les IFRS et la Transparence Financière (synthése des 200 réponses* à la consultation de la Commission Européenne) Les répondants pensent que : Les objectifs du Réglement de 2002 sont toujours pertinents, et ont été renforcés par la globalisation croissante de l’économie (95%) Les critères d’adoption (endorsement) par l’Europe restent appropriés (86%) L’adoption des IFRS en Europe a significativement favorisé la crédibilité et l’acceptation mondiale de ces normes (85%) Les états financiers des sociétés ont gagné en transparence (86%) et la qualité globale des comptes est maintenant bonne ou trés bonne (75%) L’adoption des IFRS a créé un “level-playing field” pour les sociétés qui les utilisent (87%) La protection des investisseurs a été améliorée (71%) L’utilisation des IFRS a contribué à la confiance dans les marchés financiers (67%) En majorité, le champ d’application prévu par le Réglement reste approprié EUROPEAN COMMISSION CONSULTATION ON THE EFFECTS OF USING IFRS IN THE EU- The Commission is evaluating the IAS Regulation to assess: IFRS's actual effects; how far they have met the IAS Regulation's initial objectives ; whether these goals are still relevant any areas for improvement. The European Commission today launched a public consultation on the impact of International Financial Reporting Standards (IFRS) in the European Union. All citizens and organisations are welcome to give their views on important aspects, such as the conditions all new IFRS should satisfy to become EU law as well as the costs and benefits which are usually associated with IFRS. In particular, the Commission aims to examine whether the adoption of IFRS improved the efficiency of EU capital markets by increasing the transparency and comparability of financial statements. IFRS are international accounting standards used by companies in more than 100 countries to prepare their financial statements. In the EU, Regulation 1606/2002 has required since 2005 all publically traded companies to prepare their consolidated financial statements according to IFRS. The Commission will report to the EU Council of Ministers and the European Parliament on the ongoing evaluation of Regulation 1606/2002 by the end of this year Les résultats, que la Commission vient de mettre en ligne sur son site Internet, sont évidemment trés satisfaisants pour la Fondation IFRS. Vous les voyez résumés ici. Il est utile de souligner que seule une faible minorité (14%) souhaite modifier les critères à l’aune desquels les instances européennes évaluent l’adoption de nos normes. Certains proposent qu’une nouvelle norme IFRS ne soit adoptée que si elle améliore une norme existante: a titre personnel, je n’y vois pas d’inconvénient, puisque c’est le meme objectif qui guide l’IASB lorsqu’il modernise les normes héritées de l’IASC. Le Ministère de l’Economie a répondu que les objectifs de 2002 sont toujours pertinents; il a reconnu que l’utilisation des IFRS a rendu les états financiers nettement plus transparents et plus comparables au plan européen, et que l’accès aux marchés des capitaux des émetteurs français a été facilité (avec une réserve s’agissant des PME-ETI -- Je mentionnerais ici que les IFRS ne sont pas requis pour l’accès à Alternext). Il note que “la protection des investisseurs a été améliorée de façon importante par rapport à certains risques qui n’étaient pas [inscrits] au bilan antérieurement et en raison de l’exigence de transparence figurant dans la Norme 36 au titre des hypothèses clé des tests de perte de valeur. De plus, je suis heureux de citer cette phrase : “Concernant les instruments financiers, l’exigence de valoriser les dérivés en juste valeur a permis de refléter au bilan les risques de contrepartie » [ meme si le Ministère souligne le risque d’une volatilité artificielle des performances – un point dont on peut débattre].. La SFAF note dans sa reponse quue: La comparabilite des etats financiers est de la plus haute importance pour les investisseurs Les normes IFRS sont globalement plus completes, plus a jour, plus utiles et plus homogenes que de nombreux autres referentiels compatbles utilises au sein de l’UE Le cout du capital a legerement diminue L’utilisation des IFRS a facilite l’acces au capital au niveaux domestique et europeen (pas d’avis au niveau mondial) et a legerement ameliore la protection des investisseurs L’utilisation des IFRS a significativement reduit le cout de traitement des infos financieres pour l’analyse © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

21 Les IFRS et la Transparence Financière (synthèse des 200 réponses
Les IFRS et la Transparence Financière (synthèse des 200 réponses* à la consultation de la Commission Européenne) Des améliorations restent toutefois possibles: Seulement 60% pensent que les bénéfices de l’utilisation des IFRS excèdent le cout du dispositif Seulement 63% pensent que l’utilisation des IFRS a facilité l’accès aux capitaux au niveau européen ou au niveau mondial (*) 55% des répondants sont des entreprises (dont 2/3 des entreprises industrielles) ou des fédérations professionnelles (dont 2/3 du secteur bancaire et financier). Peu de réponses reçues d’entreprises non cotées. La France, l’Allemagne et le Royaume-Uni ont fourni l’essentiel des réponses, en dehors des organisations européennes. Sources: Venons en à ce second transparent: Je note avec satisfaction la participation importante à cette consultation des entreprises en général, et de la France en particulier, avec 10% du total des réponses, et j’en retire la conviction que les enseignements que je vous présente sur ces slides ne trahissent pas la vision exprimée par les entreprises françaises. Bien sur, je ne prétends pas que la situation soit parfaite. Meme si un score de 60% n’est pas mauvais, il indique que des efforts sont maintenant nécessaires, pour, aprés avoir construit l’édifice, le rendre plus fluide, simplifier et clarifier un peu mieux ce qui peut l’etre. Avec la “disclosure initiative”, l’IASB a déja lancé un chantier important à cet effet. La refonte du Cadre Conceptuel permettra aussi de corriger à la marge certaines normes jugées contre-intuitives. J’attribuerais la réponse un peu mitigée à la question de l’accès aux capitaux en partie au fait que les cinq derniéres années n’ont pas été brillantes sur le plan du marché financier et de l’accès au financement bancaire , ce qui a rendu difficile une appréciation objective des avantages du dispositif. En pleine tempete, des instruments de navigation sophistiqués sont certes utiles, mais leur degré de precision extreme n’est peut etre pas ce dont l’homme de barre a le plus besoin… © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

22 Une vision synthétique de cette consultation (Professeur Chris Nobes, 25/01/2015*)
200 réponses au total, mais seulement 90% réellement exploitables (répondant suffisamment aux questions). Sur une base exploitable (100% = 180 réponses), la vision de l’apport des IFRS est: Enthousiaste : % Globalement positive : 48% Neutre : ,7% Négative : ,7% Trés negative : ,6% Un nombre conséquent de répondants souhaite étendre le champ d’application du Règlement; par exemple : Comptes des sociétés cotées qui ne préparent pas de comptes consolidés Option société (plutot qu’option Etat membre) de recourir aux IFRS pour les comptes individuels (*) 93% 5,3% © 2012 IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

23 Quelques rapports ont étudié les bénéfices de l’adoption des IFRS dans l’UE
ICAEW: “The effects of mandatory IFRS adoption in EU” “The report finds that there is evidence of benefits following IFRS adoption in relation to financial reporting transparency and comparability, the cost of capital, market liquidity, corporate investment efficiency and cross-border capital flows. But the evidence on some of these matters is disputed and it is unclear how far the benefits identified are attributable to the adoption of IFRS or to other concurrent institutional changes, particularly in enforcement”.  IFRS Foundation: “The Case for Global Accounting Standards: Arguments and Evidence” (Ann Tarca - Professor of Accounting, University of Western Australia. Academic Fellow - Research, IFRS Foundation) “Using a variety of research techniques, studies provide evidence that IFRS has improved efficiency of capital market operations and promoted cross border investment. In addition, many studies point to the importance of the infrastructure that surrounds the use of IFRS”. © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

24 En guise de conclusion…
“More than 100 countries speak the same accounting language today, whereas a decade ago, no major economy used the International Financial Reporting Standards (IFRS). I trust that the momentum will be kept, and in particular that European policymakers will progress swiftly in the adoption of IFRS 9.” Mr Mario DRAGHI, Président de la BCE, 9 juillet 2014, Londres Je laisserai à Mario Draghi le soin de conclure pour moi et de formuler une recommandation. Il a prononcé ces mots au mois de Juillet dernier. Cet encouragement à adopter rapidement (swiftly) la nouvelle norme IFRS 9 est partagé par l’industrie bancaire allemande (et je pense par une forte majorité au sein de l’industrie européenne, et pas seulement bancaire). Pour preuve, un Communiqué de presse de Banken Verband (la Fédération Bancaire allemande) 13/11/2014 “IFRSs a success story – press ahead quickly with endorsement of IFRS 9” “The International Financial Reporting Standards (IFRSs) are a success story, for they unite the relevant accounting rules worldwide under one roof,” said Michael Kemmer, General Manager of the Association of German Banks, in Berlin, today. Europe, as the driving force, had been instrumental in spreading the standards around the globe. “IFRSs are the internationally uniform language of accounting and strengthen transparent and comprehensible capital market communication,” Mr Kemmer added. The most important standard for banks is the new IFRS 9 on financial instruments accounting. After years of deliberation and discussion, it was adopted by the International Accounting Standards Board (IASB) in July “We now expect endorsement to be initiated soon and completed quickly”, Mr Kemmer urged the European authorities”. © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

25 Une autre opinion… “While IFRS is not perfect, with some areas needing improvement (particularly with regards to the disclosure regime and to deal with complexity), it is the only game in town. There are no other credible alternatives in Europe. This was the case when the IAS Regulation was adopted and remains the case today. The EU policy-making system, characterised by the search for compromise, is not well-suited to development of high quality standards.” Mark Vaessen, Global Head of IFRS KPMG International Membre de l’EFRAG Board © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

26 Focus sur le projet de norme “contrats de location”
© IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

27 Under IAS 17 (IASC, 1982 &1997) Does the lease transfer to the lessee substantially all risks and rewards incidental to ownership of the asset (title may or may not eventually be transferred)? No “Right of use” is recognized in either model, although the standard applies to agreements that “transfer a right to use assets” Does not apply to agreements that are contracts for services Operating lease Lessee: Off balance sheet; Lessor on balance sheet Rental expense / Revenue in P/L (typically straight line) Disclose commitment IAS 17 Lessor and Lessee Finance lease Lessee asset on balance sheet (in substance purchase) Financing debt Interest and depreciation expense in P/L Lessor derecognizes asset, recognizes receivable © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

28 A thorough and measured approach
The IASB has consulted extensively since 2006 hundreds outreach meetings with investors, analysts, preparers, regulators, standard-setters, accounting firms and others 3 public consultations on the proposals (2009 DP, ED 2010, ED 2013) that were elaborated jointly with FASB more than 1,500 comment letters 15 public round tables 40 fieldwork meetings with preparers meetings with investors and analysts in 2013, 270 investors and analysts around the world The IASB is obliged to evaluate and balance all feedback © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

29 Lessor accounting In essence, no change to existing lessor accounting
Feedback on 2013 ED Existing lessor accounting is not broken Concerns about cost and complexity Redeliberations : enhanced disclosures Information about the residual value risk Operating leases: separate disclosures for leased assets and assets used by a lessor for other than leasing Finance leases: separate disclosure of lease receivable and unguaranteed residual value © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

30 Lessee accounting—the need for change
All leases create assets (right to use) and liabilities (to pay rent during non cancellable period) Most leases are not reported on a lessee’s balance sheet Long term debt of heaviest users of off balance sheet leases1 understated by: 20% Europe 23% North America 46% Asia Pacific Huge variation across and within industries (1) 950 companies in Europe, North America and Asia Pacific each with estimated operating lease liabilities of >$300M (discounted basis). Data obtained from financial data aggregators that may contain errors; this information should, therefore, be used with a degree of caution. © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

31 Why do investors need better information?
Expert investors attempt to estimate; others do not Asymmetry and inaccuracy of information in the market Many do not succeed in adjusting reported numbers More sophisticated investors do, using estimation techniques (eg multiples of rent expense) Based on incomplete information so difficult to do and inaccurate 950 companies1 Reported on balance sheet If all leases on balance sheet1 Common market practice (rent x8) Long-term (LT) debt (In millions of US dollars) 5,623,307 7,080,412 7,673,513 LT debt to equity 56% 71% 77% (1) 950 companies in Europe, North America and Asia Pacific each with estimated operating lease liabilities of >$300M (discounted basis). Data obtained from financial data aggregators that may contain errors; this information should, therefore, be used with a degree of caution. © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

32 Conclusion—the need for change
Current accounting for leases does not provide a true and fair depiction of economic reality ‘..while a disclosure-only solution might be acceptable to expert users of financial statements, it would not be helpful to the majority of investors who require financial statements to provide them with clear information from the outset.’1 Recognition of all material leases on balance sheet is essential (1) Extract from the Capital Markets Advisory Committee formal recommendation to the IASB in October 2013—the Capital Markets Advisory Committee is the investor advisory body to the IASB. © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

33 Lessee model IASB tentative decisions FASB tentative decisions Single model Dual model (IAS 17 classification) Fixed asset Financial liability Amortisation (Operating expense) Interest (Financing expense) Former operating leases Lease asset1 Operating expense Former finance leases Same liability and initial asset measurement – P&L differences for individual leases (1) Same initial measurement as fixed asset but different amortisation profile to achieve P&L profile © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

34 Illustration—lessee model
A company wants to lease a truck for a 4-year period. It considers two different lease structures: Lease 1—pay €60,000 in equal amounts over 4 years Lease 2—pay €53,000 at the end of year 1 Difference in total payments relates solely to difference in timing of payment. Accounting over 4-year lease term Lease 1 Lease 2 Lease Asset—cost €50,000 IASB Operating expense Interest expense €10,000 €3,000 FASB €60,000 €53,000 Same expense reflecting use of an identical asset that costs the same amount in PV terms Higher operating profit © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

35 Decisions to reduce cost and complexity
IASB responding to feedback in redeliberations: Single lessee model Exemption for short-term and for small asset leases1 Portfolio application Simplified separation of lease and non-lease payments Use of estimates - Option to not separate components Simplified measurement of liability Exclude variable payments and most optional payments Changed disclosure to focus on the most relevant information Enhanced cost relief on transition Materiality applies (eg recognition on the balance sheet, discounting) (1) Exemption for small asset leases is a tentative decision of the IASB only © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

36 Lease Service Lease vs service Clear principle
Customer controls the use of an identified asset Supplier controls the use of an asset Clear principle Vast majority of cases—straight forward Leases different from service / executory contracts Separate services provided with leases Separate using available information (including estimates) © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

37 European comment letters background
The following 3 slides includes a summary of feedback received from European stakeholders in comment letters on key aspects of the leases project—those comment letters were submitted to the IASB in response to the 2013 Leases Exposure Draft. © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

38 Recognition of leases on the balance sheet —overview of European comment letters
43%1 support, or did not disagree with, recognition of operating leases on a lessee’s balance sheet 47%1 did not support recognition of operating leases on the balance sheet Includes: 9 of 10 investor responses in line with investor responses to EFRAG consultation in August 2014 (14 of 16 investor responses support recognition on the balance sheet) All regulators A large majority of accounting firms and bodies, and standard setters Almost half of responses from individual lessees Over 50% of which are lessors or industry representative bodies (1) 10% of responses not clear—mainly those that provided comments only on lessor accounting proposals © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

39 Lessee model —overview of European comment letters
Of those that support recognition on the balance sheet: Over 50% prefer the IASB model Less than 20% prefer the FASB model Over 50% of all responses explicitly criticise Type B accounting (ie single ‘straight line’ lease expense) Includes: 6 of 9 investor responses in line with investor responses to EFRAG consultation in August 2014 (11 of 14 investor responses support the IASB model) A large majority of accounting firms and bodies, and standard setters Includes most retailers and almost half of lessors that support recognition on the balance sheet © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

40 Definition of a lease —overview of European comment letters
80% support, or did not comment on, the proposed definition 20% either disagree or suggest more substantive modifications Including all investors and analysts, and all regulators Almost 80% of which did not support recognition of operating leases on the balance sheet © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

41 Next steps Finalisation of redeliberations
Board decided on 17 March 2015 to go ahead and instructed staff to begin the balloting process Decision about effective date will be taken later in the balloting process (likely to be no earlier than 01/01/2018) Publication of new standard – end of 2015 EU Endorsement… © IFRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.

42 Merci pour votre attention
© FRS Foundation. 30 Cannon Street | London EC4M 6XH | UK.


Télécharger ppt "Normalisation & gouvernance comptable internationale : 10 ans de pratique des IFRS, quels enseignements ? A l’aube du dixième anniversaire de l’entrée."

Présentations similaires


Annonces Google