Les engagements de l’industrie alimentaire De engagementen van de voedingsindustrie Chris Moris, directeur-général FEVIA Séminaire Ecolo – Groen: “Plan.

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Transcription de la présentation:

Les engagements de l’industrie alimentaire De engagementen van de voedingsindustrie Chris Moris, directeur-général FEVIA Séminaire Ecolo – Groen: “Plan National Nutrition-Santé ”

Inhoud  Basis Principes van het Voedingsbeleid −10 Pijlers van het Voedingsbeleid −Handvest Nutritioneel Beleid −Enquête Nutritioneel Beleid  Acties 1.Kennis 2.Informatie 3.Product ontwikkeling 4.Zelfregulerende marketing code 5.Promotie gezonde levensstijl op het werk 6.Promotie gezonde levensstijl i.s.m. derden

Basis principes Voedingsbeleid  10 Pijlers van het Voedingsbeleid Enkele basisprincipes de voedingsindustrie staat voor een gezonde levensstijl de voedingsindustrie produceert een breed spectrum aan producten alle producten hebben hun plaats in een evenwichtig dieet  10 Pijlers zijn omgezet in een Handvest

Principes de base Politique Nutritionnelle  Charte Politique Nutritionnelle de FEVIA (2005) Les entreprises s’engagent à 1.disposer de la connaissance des aspects nutritionnels et de santé 2.informer les consommateurs des aspects nutritionnels 3.utiliser la connaissance nutritionnelle lors du développement de nouveaux produits 4.appliquer le code marketing autorégulateur 5.collaborer à la promotion d’un style de vie sain dans les entreprises 6.dialoguer avec les parties concernées pour promouvoir un style de vie sain  Implémentation évaluée avec une enquête

 Enquête nutritionnelle FEVIA −tous les 2 ans −255 entreprises ont signé la Charte 89 entreprises ont contribué à l’enquête en 2009 = 36.2% du chiffre d’affaires total de l’industrie alimentaire = 70.6% du chiffre d’affaires des produits de marques −résultats utilisés pour le ‘Rapport sur la Politique Nutritionnelle’ engagement dans le cadre du PNNS-B informer les autres acteurs sur les actions de l’industrie alimentaire Principes de base Politique Nutritionnelle

1. Kennis −kennis van ‘nutrition’ in bedrijven (enquête 2009) 90% leest vaktijdschriften 88% volgt specialisatiecursussen 99% kent de nutritionele samenstelling van de producten −acties van de voedingssector seminaries voor de bedrijven bvb. claims wetgeving seminaries voor de sectorverenigingen bvb. nutritionele etikettering Acties

2. Informatie −nutritionele etikettering (enquête2009) Voorstelling (in %) van het soort nutritionele informatie die door de producenten wordt gegeven Acties

2. Information −étiquetage GDA introduit à l’échelle européenne en juin 2007 (CIAA) valeurs de référence confirmées par l’EFSA utilisé par une large majorité des entreprises −étiquetage GDA permet au consommateur de faire un choix informé de comparer les produits Actions

2. Information −FEVIA a développé une campagne de communication sur les GDA avec les associations de diététicien(ne)s toolkit pour les diététicien(ne)s brochure informative pour le consommateur website Actions

2. Informatie −NUBEL initiatief overheid – private sector FOD Volksgezondheid FEVIA en FEDIS wetenschappelijke databank met gegevens over de nutritionele samenstelling van de voedingsproducten generieke databank (publicatie in boekvorm) merken databank (on line applicatie) voedingsplanner (on line applicatie) referentie voor overheid: NVGP-B, Voedselconsumptiepeiling… bedrijven: etikettering… dietisten: samenstelling van evenwichtige diëten… Acties

3. Productontwikkeling: samenstelling −productherformulering (enquête 2009) 53% paste de samenstelling van minstens 1 product aan 79% introduceerde minstens 1 nieuw product % van de bedrijven dat minstens één product herformuleerde, voorgesteld in functie van het % SKU van de geherformuleerde producten Acties

3. Développement produits : composition −repris comme priorité par les entreprises (enquête 2009) réduction des teneurs en sel: 17% réduction des teneurs en sucres: 16% réduction des teneurs en acides gras trans: 13% réduction des teneurs en acides gras saturés: 7% −actions du secteur alimentaire Convention Sel FEVIA – FEDIS – SPF Santé Publique réduction de la consommation de sel de 10% d’ici 2012 Convention Boulangeries – SPF Santé Publique sel iodé : limiter son utilisation aux produits de boulangerie Actions

3.Développement produits : innovation −recherche et innovation: 57% a son propre département R&D 15% participe aux projets de recherche Flanders’ Food ou Wagralim −actions du secteur alimentaire Flanders’ Food p.ex. projets de recherche sur la réduction des teneurs en sel et en sucres Wagralim p.ex. projet de recherche sur les oméga-3 Actions

4. Zelfregulerende reclamecode −geïntroduceerd in 2005 door FEVIA, FEDIS en UBA van toepassing op alle voedingsbedrijven regelmatig geëvalueerd inhoud: door de FOD Volksgezondheid toepassing: jaarlijks evaluatierapport door de JEP −Onafhankelijk organisme −Paritaire vertegenwoordiging van bedrijven en consumenten (Test-Aankoop) −negatief advies = terugtrekking van de campagne rapporten beschikbaar op de website − Acties

4. Zelfregulerende reclamecode −EU Pledge : geïntroduceerd door 11 grote internationale bedrijven beperking van marketing voor voeding gericht op kinderen < 12 jaar marketing voor voeding in de schoolomgeving jaarlijkse onafhankelijke monitoring rapporten beschikbaar op de website Acties

5. Promotion d’un style de vie sain au travail −engagement Collectieve Gezondheidsovereenkomst −séminaires en collaboration avec VIGeZ −développement d’outils pour les entreprises Happy Body Company contrer les ‘freins’ à l’introduction d’une politique ‘santé’ donner des infos sur le matériel existant Actions

6. Promotion d’un style de vie sain en collaboration avec d’autres acteurs −fonds de l’industrie alimentaire géré par la Fondation Roi Baudouin promotion d’une alimentation équilibrée et de l’activité physique public cible = les jeunes actions durables en Belgique euros attribués chaque année jury indépendant appel à projets pour les écoles, les communes,… Actions

6. Promotie van gezonde voedingsstijl i.s.m. derden −campagne Happy Body gezamenlijk initiatief van FEVIA, NUBEL en BOIC objectief: partnerschap uitbouwen om een gezonde levensstijl te promoten mutualiteiten Gezinsbond..... erkenning door de overheden logo van het NVGP-B vertegenwoordiging in de stuurgroep −Federale regering (FOD Volksgezondheid) −Vlaamse regering (Minister Vandeurzen) −Waalse regering (Ministers Laanan en Demotte) Acties

6. Promotie van gezonde voedingsstijl i.s.m. derden −tools voor HB-partners Happy Body Coach on line applicatie, gratis focus op voeding en beweging Happy Body Company doel: bedrijven helpen bij het introduceren van een gezondheidsbeleid Happy Body Project Tool doel: helpen bij het verhogen van de projectkwaliteit Acties

 L’industrie alimentaire prend des initiatives... −dialogue avec les acteurs concernés −engagements dans le cadre du PNNS-B −évaluation, monitoring et rapports de suivi −développement de partenariats...et continuera à le faire. Conclusions