2 0 0 8 C O N F E R E N C E / C O N F É R E N C E 2 0 0 8 Understanding Youth Development: Implications for UWs-Cs and Youth Engagement Comprendre les.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
TIC au service de léducation, le portail Tarbiya.
Advertisements

Negation… I go… I do not go. = Je vais… Je ne vais pas.
Mission X Superfli Emily Roberts Cette présentation sera écrit en français avec sous-titres anglais violet de couleur. This presentation will be written.
Starting up an experience-based training process Commencer un processus de formation basé sur lexpérience ABVV - FGTB Belgium – Belgique.
Lévaluation des établissements scolaires et des enseignants.
Girls and Boys, Women and Men - respecting differences, promoting equality and sharing responsibility Filles et garçons, femmes et hommes - respecter les.
Le Français en TGV 15 septembre, 2010 CECR-CEFR DELF-DALF om/CECR http://deniscousineau.pbworks.c om/CECR
Stratégies pour accroître lutilisation de lévaluation Brad Cousins, Ph.D. Université dOttawa, Canada CaDEA Serie d atelier Yaoundé, Octobre 2010.
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
Pour mieux écrire. 1. Do not use on-line translators (except as a dictionary for a single word) 2. Be very careful using a dictionary (be sure youre finding.
ADM (HR-Civ) Campaign Plan: 2015 Service Delivery Model
Mes activités.
Vzdělávací systém pedagogů ve Švýcarsku. Education 1. What type of education in on each stage of development children have - Elementary, Secondary, High.
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Core Module 10 Advocacy: Engaging the Public Association des conseils scolaires des écoles publiques de l’Ontario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
Être jeune à la Youth in Action at Commission canadienne pour l ’UNESCO The Canadian Commission for UNESCO Geneviève Talbot Commission canadienne pour.
Reaching Out - breaking down barriers and working with all segments of society Ouverture - abattre les barrières et s’ouvrir à tous les segments de la.
© Copyright Showeet.com S OCIAL M EDIA T HINKING.
DIRIGER LA RÉUSSITE DES ÉLÈVES Notre ligne directrice.
Network members said they... Les membres du réseau ont dit... have services but they are not connected, coordinated avoir des services, mais qu’ils ne.
DEMOCRACY, CITIES AND DRUGS II Thematic Platforms Presentation DRUG USE AND WOMEN SPECIFICITES IREFREA Italy Presentation Présentation IREFREA Italy develops.
Ministère de l’Éducation, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (MEESR) Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs:
Adolescents - supporting their transition to adulthood Adolescents - soutenir la transition vers l’âge adulte.
La norme Iso26000 La norme ISO définit comment les organisations peuvent et doivent contribuer au développement durable. Elle est publiée depuis.
Fédération canadienne des étudiants et étudiantes en génie | Canadian Federation of Engineering Students Facilitateur | Facilitator: Justin Bertagnolli,
Quelle force que celle de s’accepter comme on est !
WALT: To talk about the internet in French.
Core Module 1 Authentic Governance through Ethical Leadership Association des conseils scolaires des écoles publiques de l’Ontario (ACÉPO) Association.
Towards Food Security This is about more than dinner! This seminar is hosted in partnership with | En partenariat avec:
Faith and Light International Formation Session 2010 Energizing Meetings
Repositioning Family Planning in West Africa Repositionnement de la Planification Familiale en Afrique de l’Ouest Sponsored by: U.S. Agency for International.
MOSAIC et la maîtrise de l’information à The Open University, Angleterre Jo Parker Information Literacy Unit Manager Open University Library.
Cultural Comparison 1 minute for directions (in English and French, spoken consecutively): You will make an oral presentation to your class on a specific.
Forming questions in French
Greetings, formal and informal
“Regional Cooperation for e.Government Capacity Building” Fifth Caribbean Ministerial Consultation on “Regional Cooperation for e.Government Capacity Building”
Annual Best Practices Sessions / Ateliers annuels sur les pratiques exemplaires PERFORMANCE MONITORING, REPORTING AND EVALUATION: WHAT’S THE POINT OF.
Community development in Quebec Denis Bourque Université du Québec en Outaouais Canada Research Chair in Community Organization Annual Public Health Days,
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
Jeunes, qui êtes-vous? Using reading strategies for comprehension, comparisons, and preparation for Café français.
Work Duties Principles of Travaux Pratiques Principes des.
EU Joint Programming: Belgium Expert meeting on EU Joint Programming April 26th 2013.
La mémoire(1): Comment bien travailler
FLASH! Power Point Sample. Use FLASH! with any level I put a variety of topics in here so you can see how to make a FLASH! with different levels of learners.
Tache 1 Construction d’un simulateur. Objectifs Disposer d’un simulateur d’une population présentant un déséquilibre de liaison historique, afin d’évaluer.
Welcome everyone.
ICPHSO Participation des consommateurs et du public Alison Drover-Swift Directrice, Participation des consommateurs et du public Le 28 octobre 2009.
A WHITE PAPER ON RURALITY Gérard Peltre, president of R.E.D. 11 June 2015.
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
 My Exit Interview/Mon Interview de Sortie. "REAL power is in the mind and heart. Nowhere else. Know that about yourselves." - Scott Ramon Seguro Mescudi.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
Orientation 2006 by Pierrette Guimond Asssistant Director Graduate Programs School of Nursing.
EDHEC OPEN INNOVATION 2016 #OpenInno 2016 [Bus. Case title – Company] Company LOGO.
Nous parlons des matières Buts: To be able to give extended opinions on school subjects To express agreement or disagreement.
ECS1 – COURS D’ECONOMIE ECS1 –
OBJECTIVE: To know reasons for and against smoking and alcohol in French. To be able to give your opinion and say why you do/don’t smoke/drink. To practise.
 I am a new student in your school. You invite me for lunch. You start the conversation.
Stephen Gagné, DTM Laura Gagné, DTM.  Evaluation method  Test speaker  Break-out work groups  Evaluations  Evaluations of evaluations.
Verb Conjugation Learning to conjugate your first verb in French.
VOULOIR (to want). VOULOIR O Je veux O Tu veux O Il/Elle/On veut O Nous voulons O Vous voulez O Ils/Elles veulent.
O WHY IS IT IMPORTANT TO PLAN AHEAD FOR THE FUTURE?
Le Verbe Avoir L’Objectif: to learn the verb avoir in the present tense and to be able to use it in context By: B. Antoniazzi DDE French 1 U1 L2C AVOIR.
Resource allocation: what can we learn from HPC? 20 janvier 2011 Vincent Breton Crédit: Catherine Le Louarn.
Speaking Exam Preparation
Theme One Speaking Questions
F RIENDS AND FRIENDSHIP Project by: POPA BIANCA IONELA.
HealthPartners Canada
POLITIQUES EN FAVEUR DES JEUNES
Mr MAJDOUB Med Amine Computer Science 9th Level FB : Mr Majdoub Classroom.
Transcription de la présentation:

C O N F E R E N C E / C O N F É R E N C E Understanding Youth Development: Implications for UWs-Cs and Youth Engagement Comprendre les jeunes : incidences sur C-UW et l’engagement des jeunes

Moira MacDougall, Chair, Teen & Young Adult Strategy, YMCA of Greater Toronto Stoney McCart, Director, The Centre For Excellence for Youth Engagement Moira MacDougall, présidente, Stratégie axée sur les jeunes, YMCA of Greater Toronto Stoney McCart,directrice, Le Centre d’excellence pour l’engagement des jeunes PresentersPrésentateurs

YMCA of Greater Toronto’s Strategic Plan –Feedback from the Community –Feedback from young people –Creation of a Task Force Plan stratégique du YMCA of Greater Toronto –Observations de la collectivité –Observations des jeunes –Mise sur pied d’un groupe de travail Setting the ContextContexte

1) “Relationships are to healthy adolescence what location is to real estate.” -Dr. James Cormer, Yale University School of Medicine, ) The Teenage Brain: it is under construction! 3) Socio-economic status (SES) is the most consistent factor in shaping a young person’s future 1) « Pour un ado en santé les relations sont aussi importantes que l’emplacement pour un agent d’immeuble » - D r James Cormer, Yale University School of Medicine, )Le cerveau de l’ado : un site en chantier! 3) Situation socioéconomique : facteur qui façonnera toujours l’avenir d’un jeune 6 Key Learnings6 leçons clés

4) Path from high school out into the world and the need for structure 5) NGO’s as “informal educators” are in a unique position 6) Youth leadership in a developmental context 6 Key Learnings6 leçons clés 4)Le parcours de l’école secondaire au monde des adultes et le besoin de structure 5)Les ONG comme « éducateurs informels » occupent une place unique 6) Le leadership des jeunes dans un contexte de développement

7

7 Modèle logique Vision Le YMCA OF GREATER TORONTO reconnaît, accueille et célèbre l’énergie, les talents et les défis auxquels les jeunes font face. Nos ressources donnent aux jeunes l’occasion d’établir des relations qui leur permettent de s’épanouir en s’engageant au sein de la collectivité, de faire des choix, d’acquérir des compétences et d’apprendre à défendre leurs intérêts pour qu’ensemble nous puissions façonner des collectivités dynamiques, accueillantes et où il fait bon vivre.

4

3

3

C O N F E R E N C E / C O N F É R E N C E Centres of Excellence for Children’s Health and Well-Being Centre of Excellence for Youth Engagement Centre of Excellence for Early Childhood Development Centre of Excellence for Adolescents with Special Needs Centre of Excellence for Child Welfare The Centres of Excellence are funded in part by the Public Health Agency of Canada. The opinions expressed in this presentation do not necessarily reflect those of the Public Health Agency of Canada. Centres d’excellence pour la santé et le bien-être des enfants Centre d’excellence pour l’engagement des jeunes Centre d’excellence pour le développement des jeunes enfants Centre d’excellence pour les enfants et les adolescents ayant des besoins spéciaux Centre d’excellence pour la protection et le bien-être des enfants Les Centres d’excellence sont financés par l’Agence de la santé publique du Canada. Les points de vue mis de l’avant dans cette présentation ne reflètent toutefois pas nécessairement ceux de l’Agence de la santé publique du Canada.

Communautés publiques Distribution ouverte Partage du travail d’équipe Secréteriat de recherches Accroissement des programmes existant Implication jeunesse Partenaires principaux Adulte/jeune Formation/Soutien Consultants de recherches VIRTUEL élaboration de modèles ateliers en ligne formation en ligne meilleures pratiques évènements Internet EN DIRECT présentations ateliers élaboration de modèles publications conférences plaidoyer politique

Public communities open delivery Collaborative work Research secretariat Existing programs of partners Youth involvement Core partners Adult/youth Training/support Research consultants VIRTUAL Model building Online workshops Best practices Web events LIVE Presentations Workshops Model building Publications Conferences Policy advocacy

Our Core Team Brock University (CURA) Children’s Hospital of Eastern Ontario: Youth Net Fédération de la jeunesse canadienne française Integrated School Linked Services/Saskatoon Action Circle on Youth Sexuality: Youth Launch Project St. Mary’s University First Nations University of Canada The Students Commission: Wilfrid Laurier University City of Vancouver Université Brock (ARUC*) Centre hospitalier pour enfants de l’est de l’Ontario : Réseau ADO Fédération de la jeunesse canadienne-française Integrated School Linked Services/Saskatoon Action Circle on Youth Sexuality: projet « Youth Launch » Université des Premières nations du Canada Commission des étudiants : Université Wilfrid Laurier Ville de Vancouver Le noyau de notre équipe

What is Youth Engagement? Youth engagement is the meaningful and sustained involvement of a young person in an activity, focusing outside the self. Engagement has cognitive, emotional, and behavioural components. Head, heart, feet. En quoi consiste l’engagement des jeunes? L’engagement des jeunes est la participation significative et soutenue d’une jeune personne à une activité tout en s’ouvrant sur le monde. Cet engagement revêt des aspects cognitifs, affectifs et comportementaux : il implique la tête, le cœur et les pieds.

Who is participating? Who’s not? Research shows engagement benefits disadvantaged youth more than advantaged, but advantaged youth are participating more…. Who benefits? Opportunity to get involved / Occasion de s’engager Not Engaged / Non engagé Somewhat Engaged / Quelque peu engagé Highly Engaged / Très engagé Qui participe? Qui ne participe pas? La recherche montre que l’engagement des jeunes profite surtout aux jeunes défavorisés, mais que ce sont les jeunes nantis qui s’engagent le plus…. Qui en profite?

C O N F E R E N C E / C O N F É R E N C E What’s the issue? Low-income, less academically successful, less educated youth participate far less often in extra- curricular activities and community service. Participation reduces risk behaviours and provides benefits for individuals and for society. Participation benefits those experiencing risk more than those not. Les jeunes à faible revenu, ayant fait des études moins poussées et qui ont moins réussi, participent moins que d’autres à des activités parascolaires ou d’intérêt communautaire. La participation à ce type d’activités réduit les comportements à risque et se traduit par des bienfaits tant pour les jeunes visés que pour la société. La participation se révèle surtout bénéfique pour les jeunes à risque. Quels sont les enjeux?

More reasons to care… 80% of Canadian adolescents do not meet Health Canada guidelines of 90 minutes of activity per day 25% watch four or more hours of TV per day 86% of street-involved youth were involved with one or more organization, with only 31% feeling connected to the organizations and opportunities provided. 69% said they felt disconnected from these organizations 49% of young people say they don’t get involved because they have never been asked Autres raisons de se soucier de l’engagement des jeunes… 80 % de nos ados ne font pas les 90 minutes d’activité physique quotidienne recommandées par Santé Canada 25 % passent quatre heures ou plus par jour devant la télé 86 % des jeunes de la rue sont engagés dans un ou plusieurs organismes, mais 31 % seulement accordent une importance particulière à ces organismes ou aux occasions qui leurs sont offertes; 69 % disent ne pas s’identifier du tout aux objectifs visés par ces organismes 49 % des jeunes disent qu’ils ne sont pas engagés parce que personne ne leur a jamais demandé

Quality versus frequency Encourage participating youth to focus in-depth creating openings for non-participating youth to explore vacated opportunities. New Program Direction Benefits of Engagement (Benefits to Youth Involved) / Avantages de l’engagement (pour les jeunes en cause) Negative Effects of Over Engagement / Effets négatifs d’un engagement trop poussé Number of Engagement Activities (General Involvement) / Nombre d’activités (engagement général) Quality? / Qualité? Qualité par opposition à fréquence Nouvelle orientation du programme Encourager les jeunes participants à approfondir leur engagement de sorte à créer des occasions pour d’autres jeunes de participer aux activités qu’ils ou elles auront abandonnées.

Levels of Analysis / Niveaux d’analyse Individual / Soi Social / Social System / Système ? Engagement Activity / Activité d’engagement ? ? ? A Youth Engagement Framework INITIATING / DÉCLENCHEURS SUSTAINING / SOUTIEN OUTCOMES / RÉSULTATS Cadre d’action pour l’engagement des jeunes

Initiators INDIVIDUAL / SOI INDIVIDUAL / SOI SOCIAL / SOCIAL INDIVIDUAL / SOI SOCIAL / SOCIAL SYSTEM / SYSTÈME Déclencheurs

Levels of Analysis for Framework System Individual Social Niveaux d’analyse pour le cadre d’action Soi Social Système

Engagement ? ? ? A Framework for Engagement INITIATORS / DÉCLENCHEURS SUSTAINORS / SOUTIEN OUTCOMES / RÉSULTATS Cadre d’action pour l’engagement des jeunes

Youth Engagement Framework Centre of Excellence for Youth Engagement © July 2007 YOUTH ENGAGEMENT YOUTH ENGAGEMENT INITIATORSBARRIERS SUSTAINORS BARRIERS POSITIVE OUTCOMES NEGATIVE OUTCOMES YOUTH ENGAGEMENT

Cadre d’action pour l’engagement des jeunes Le Centre d’excellence pour la participation pour l’engagement des jeunes © juillet 2007 YOUTH ENGAGEMENT YOUTH ENGAGEMENT DÉCLENCHEURS BARRIERS SOUTIEN BARRIERS RESULTATS POSITIFS RESULTATS NÉGATIFS ENGAGEMENT DES JEUNES

A wheel: sum of the parts is… Strength in integration. The centre hub or activity holds the pieces together, but is not the source of strength. Individual Social System La roue : la somme de ses parties… Soi Social Système L’intégration fait la force. Le moyeu, ou plutôt l’activité, au centre est ce qui rassemble toutes les pièces, mais ce n’est pas une source de puissance.

Engagement Framework New Research Questions INITIATORS The Centre of Excellence for Youth Engagement has developed a framework for looking at the factors that initiate and sustain various types of outcomes for various engagement activities. You can use this framework and insert the factors that you want to test and evaluate. OUTCOMES Self Values Religiousness Social Responsibility ? ? Social support Youth efficacy Support for engagement Attitudes re: engagement ? SUSTAINORS Engagement SKILLS Teamwork Leadership Communication ? SELF Self-esteem Optimism Coping with stress ? CONNECTIONS Parents Friends Societal institutions ?

Cadre d’action pour l’engagement des jeunes Nouvelles questions aux fins de recherche DÉCLENCHEURS Le Centre d’excellence pour l’engagement des jeunes a élaboré un cadre d’action afin d’examiner les facteurs qui déclenchent et soutiennent divers types de résultats pour divers types d’activités. Vous pouvez utiliser ce cadre et intégrer les facteurs que vous désirez aux fins d’évaluation. RÉSULTATS Valeurs personnelles Religiosité Responsabilité sociale ? ? Soutien social Efficacité des jeunes Soutien aux fins d’engagement Attitudes par opposition à engagement ? MAINTIEN Engagement COMPÉTENCES Travail d’équipe Leadership Communication ? PERSONNEL Estime de soi Optimisme Gestion du stress ? CONTACTS Parents Amis Institutions ?

Measures for Qualities of Engagement Engagement Activity Challenge Fun Meaningfulness Being good at These are some of the components that make engagement effective. Sense of Control Nature de l’activité Stimulation Plaisir Sens de l’activité Aptitudes Maîtrise de son rôle Voici quelques-uns des éléments essentiels à l’efficacité d’un engagement. Mesures des qualités nécessaires à l’engagement

Engagement Framework INITIATORS / DÉCLENCHEURS The Framework can be adapted for specific programs. / Le cadre peut être adapté à des programmes précis. OUTCOMES / RÉSULTATS ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? SUSTAINORS / SOUTIEN Activity / Activité SKILLS / COMPÉTENCES ? ? ? ? SELF/ PERSONNELS ? ? ? ? CONNECTIONS / CONTACTS ? ? ? ? Cadre d’action pour l’engagement des jeunes

What’s the picture? De quelle image s’agit-il? CMYK: a printing metaphor for looking at the structures of programs. Cyan Magenta Yellow Black CMJN : sigle emprunté au domaine de l’imprimerie pour examiner la structure des programmes. Cyan Magenta Jaune Noir

Create CMYK Créez CMJN

the full CMYK CMJN une image

picture! CMYK CMJN complète!

“Rideau Hall will never be the same” Leverage opportunities with research. Be in action. Create models. Change institutions and adults. Accroître les occasions avec la recherche. Agissez. Créez des modèles. Changez les institutions et les adultes. Adult space Espace adulte Meet in youth space Rencontre dans l’espace des jeunes Meaningful relationship Effective listening Rapport significatif Écoute authentique “Rideau Hall, à jamais changé”

Values Relationships Learning Charismatics Couches structurelles A full picture of engagement Valeurs Relations Logistique Apprentissage Droits Charisme ????? Rights Logistics L’image complète de l’engagement Structural layers

Physical and psychological safety Appropriate structure Supportive relationships Opportunities for belonging Positive social norms Support for efficacy and mattering Opportunity for skill building Integration of family, school and community efforts –National Research Council and Institute of Medicine (US): J.S. Eccles and J.S. Gootman Sécurité physique et psychologique Encadrement approprié Relations réconfortantes Possibilités d’appartenance à un groupe Normes de groupe positives Renforcement de l’efficacité et du sentiment d’importance face aux autres Possibilités de renforcement des capacités Intégration des efforts de la famille, de l’école et de la collectivité –National Research Council et Institute of Medicine (États-Unis) : J.S. Eccles et J.S. Gootman Features of contexts that promote positive development Particularités des situations propices à un développement favorable

CHAOS Where we work best? CERTAIN 100% 0% 100% 0% AGREEMENT I like it when I don’t know where we’re going when we start. not at all a little bit so-soquite a bit totally I like it when people don’t all think the same way. not at all a little bit so-soquite a bit totally Innovation Creativity New approaches New relationships (adapted from Robert Stacey)

CHAOS Contexte dans lequel nous travaillons le mieux? CERTITUDE 100% 0% 100% 0% ACCORD J’aime ça quand je ne sais pas où nous allons lorsque nous commençons Pas du tout Un peuPassable -ment AssezEntière- ment J’aime ça quand les gens ne pensent pas tous de la même façon Pas du tout Un peuPssable- ment AssezEntière- ment Innovation Créativité Nouvelles approches Nouveaux rapports (adaptation de Robert Stacey)

YMCA of Greater Toronto Youth Leader Corps Program & The Centre for Excellence in Youth Engagement Research Project YMCA of Greater Toronto Youth Leader Corps Program & Le Centre d’excellence pour l’engagement des jeunes (CEEJ) Projet de recherche

YMCA & CEYE Research Project Preliminary Findings Projet de recherche YMCA et CEEJ Résultats préliminaires

YMCA & CEYE Research Project Research as Tool for Engagement Research as Program Evaluation Research as Contributing to a body of knowledge Projet de recherche YMCA et CEEJ La recherche en tant qu’outil favorisant l’engagement La recherche en tant qu’outil d’évaluation des programmes La recherche en tant qu’élément qui contribue à l’ensemble des connaissances

YMCA & CEYE Research Project Implications Projet de recherche YMCA et CEEJ Répercussions

Youth Engagement Continuum InterventionDevelopment /Collective Empowerment / Systemic Change / DéveloppementHabilitation collective Changement systémique Youth ServicesYouth Youth Civic Engagement / Youth Organizing / Approach /Development /Leadership/ Engagement Organisation par les Approche – services DéveloppementLeadership civique jeunes des jeunes Funder’s Collaborative On Youth Organizing, 2000 Continuum de l’engagement des jeunes