Integrating and maintaining people with severe mental health problems in employment CLAUDE CHARBONNEAU General Director Accès-Cible SMT LUCIE DUMAIS Research.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Les Services aux Employés Employee services The 10 % of the iceberg !
Advertisements

3 Limparfait: les emplois Les normes: –Communication 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding the nature of language.
Quelques éléments d'autodéfense intellectuelle
This powerpoint has some useful passages that you can read and adapt when thinking of your own answers about your plans for the future, whether it be.
H IRE E MBAUCHE. 1.POSITION – State the position you want filled in the TITLE. 2.JOB REQUIREMENTS – Let interested candidates know what you are looking.
mardi 16 octobre Table / Groupe / Couleur Classeur Absences?
Promouvoir le travail décent, cest réduire la pauvreté
Le professionnalisme Claude Cyr, M.D. 27 octobre 2005.
Merck Euro Forum 8 – 11 May 2012, Darmstadt.
Construisons un autre Cameroun! Lets build another Cameroon!
Please fill-out the appropriate slide and ensure that you use it as the second slide in your presentation: Ottawa Conference/CCME I have information.
Core Module 10 Advocacy: Engaging the Public Association des conseils scolaires des écoles publiques de l’Ontario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
Scouting’s Profile - strengthening communications, partnerships and resources Profil du Scoutisme renforcer les communications, les partenariats et les.
Reaching Out - breaking down barriers and working with all segments of society Ouverture - abattre les barrières et s’ouvrir à tous les segments de la.
Unité 1: Faisons Connaissance Leçon 2 Famille et copains
Ministère de l’Éducation, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (MEESR) Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs:
Adolescents - supporting their transition to adulthood Adolescents - soutenir la transition vers l’âge adulte.
Unité 1: Faisons Connaissance Leçon 1 Bonjour!
3 Les Verbes -ER Talking about people’s activities Les normes: –Communication 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding.
La norme Iso26000 La norme ISO définit comment les organisations peuvent et doivent contribuer au développement durable. Elle est publiée depuis.
Quelle force que celle de s’accepter comme on est !
Le projet Equal aquitain The Equal Project in Aquitaine S’inscrit dans la suite logique : Des réflexions menées par l’Aract aquitaine dans son projet handicap.

Towards Food Security This is about more than dinner! This seminar is hosted in partnership with | En partenariat avec:
The AFRICAN CHILDREN’S CHOIR The African Children’s Choir features African children ages 7 through 11. Many have lost one or both parents through.
Sciences de l'atmosphère Université du Québec à Montréal Climate Variability La variabilité du climat A Millennium Perspective Une perspective millénaire.
EPRUS Etablissement de Préparation et de Réponse aux Urgences Sanitaires.
A. Le comparatif p.234 Comparative constructions are used to compare people or things. Cet hôtel est aussi moderne que l’autre. This hotel is as modern.
Questions: -W-W-W-What are their main tasks? - What skills should laboratory technicians have? (quote at least 6) -W-W-W-Why is it important for a lab.
Community development in Quebec Denis Bourque Université du Québec en Outaouais Canada Research Chair in Community Organization Annual Public Health Days,
FREE HEALTH CARE AND RISK OF MORTALITY ON UNDER 5 YEARS OLD CHILDREEN IN BURKINA FASO : EVIDENCE FROM SAPONE HDSS By Malik LANKOANDE Msc Demography Projet.
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
Comportements des consommateurs Cours 3: L’approche psychographique
Adjective agreement the wizard way
Proposals/Propositions Organisation of Union Events together with National Events Members will recall that in recent years, the level of participation.
The State of Rural Peter Hutten-Czapski President S R P C.
Bienvenue-Welcome Canadian Association of University Business Officers Association canadienne du personnel administratif universitaire.
Les noms et les articles
A Les articles pp. R4-R5 In French, articles and adjectives agree with the nouns they introduce. They are MASCULINE or FEMININE, SINGULAR or PLURAL. Definite.
1 Economic indicators 2nd part : The labour market v1.0.
SORTIR Leçon 8: Tu es sorti? to go out to get out je sors nous sortons
Demonstrative Adjectives. 0 These are used to point out specific people or things. 0 They mean “this, that, these, or those” in English. 0 this book 0.
‘Oddballs !’ Some more irregular verb revision in the Present Tense.
Orientation 2006 by Pierrette Guimond Asssistant Director Graduate Programs School of Nursing.
1 Les nouvelles frontières du rapport sur le rendement dans le secteur public : la perspective d’un économiste/ New Frontiers in Public Sector Performance.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
TAX ON BONUSES. Cette présentation appartient à Sefico. Elle est protégée par le code de la propriété intellectuelle : toute reproduction ou diffusion.
Knowledge Mobilization and Research Impact at UQAM La mobilisation des connaissances et l’impact de la recherche à l’UQAM KMb & Research Impact at UQAM.
Conflict of Interest Declaration I have/had an affiliation (financial or otherwise) with a commercial organization within the past two years Financial.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
Nombre d’enfants au Canada âgés de 0 à 12 ans Number of Canadian children ages 0-12.
Respect of dignity in Hospitals Anne-Marie Duguet MD, Ph.D Maître de Conférences des Universités Université Paul Sabatier Toulouse ( FRANCE) INSERM Unité.
Airport Region Conference 20 Novembre 2015
Dossier 2 depuis, il y a, pendant, pour. If you are asking a question about the duration of an action that began in the past and still continues in the.
Les emplois! Jobs possibilities: Relier les noms français et les noms anglais.
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
Negative sentences Questions
Est-ce que tu dors bien? Objectif: to be able to comment on your sleeping habits and other factors that affect well-being.
O WHY IS IT IMPORTANT TO PLAN AHEAD FOR THE FUTURE?
Français 12/14/15 Ouvrez vos livres á la page 112. Ecrivez six phrases de sports et activités. What is worse than “raining cats and dogs?” Important(e)
Belgische Federatie van Psychologen - Grasmarkt 105/18, 1000 Brussel Fédération Belge des Psychologues - Rue Marché aux Herbes 105/18, 1000 Bruxelles.
Ministère de la Santé Activité de communication dans un projet H2020 Définition, enjeux de la communication d’un projet européen et usage des réseaux sociaux.
ESIP Conference, Paris, 9 December Le systèmes de protection sociale au regard de la performance économique Les arguments en présence Social Welfare.
Resource allocation: what can we learn from HPC? 20 janvier 2011 Vincent Breton Crédit: Catherine Le Louarn.
Faculté de droit et de criminologie Institut pour la recherche interdisciplinaire en sciences juridiques Centre … Faculté de droit et de criminologie Institut.
Madagascar: building momentum after a change in government. Solphi Joli Hamelo, General Director, Ministry of Water and Sanitation.
Theme One Speaking Questions
HealthPartners Canada
University graduates and unemployement job in Tunisia Faculté des sciences a Sfax Département Informatique et Télécommunication Élaboré par: Année Universitaire.
Transcription de la présentation:

Integrating and maintaining people with severe mental health problems in employment CLAUDE CHARBONNEAU General Director Accès-Cible SMT LUCIE DUMAIS Research Professional LAREPPS/UQÀM Adminstrative council Secretary of Accès-Cible SMT Welfare to work: the next generation. St-John, N-F&L, 17 th november 2003.

Accès-Cible (Santé Mentale Travail)  Founded in  More than 1000 people have used the services.  Intensive program of 26 weeks aimed at the integration in the regular work environment.  Group intervention  « Démédicaliser »(Caring>curing)/focus on the work potential of the people/empowerment/ long term follow-up.

The different links with the State:  Intersectoral financing: DRHC ( ) = experimentation/trust. MESSF (1995- today) = partnership/contracting out. MSSS (1995-today) = medical framework.  Mesures for strongly disadvantaged people are phasing-out  Mesures for strongly disadvantaged people are phasing-out  The necessary delinquency.  The necessary delinquency. L.DUMAIS 2001(a). (LAREPPS/UQAM)

The people that uses the services:  Average age: 33 years old.  Absent from the work place: 3 years.  80% have been hospitalized in psychiatry.  90% are already on medication as they enter the program.  Available, willing, capable and motivated to reintegrate the regular workforce.  50%/60% integrate the labour market.

The impact on health and well-being: Study M. Hyppolite, 1997: For the 14 people interrogated work represents: Dignity, social recognition, financial autonomy the strengthening of mental health, the fact of feeling useful, and surrounded. 14 people consider themselves: Increase of mental health. 3 declare that their journey has helped them: to downsizing the amount of hospitalisations.

Before their passage at Accès-Cible SMT Sources of revenue4 (Social ass.) 5(unemploye- ment ins.) 5(priv. ins.) 6 (others) Health state5 (good)15 (bad) After their passage at Accès-Cible SMT Current annual revenue 14 < $6 > $ Current employment status 15 in employment4 job search Current health status 19 (good)1 (bad) Did Accès-Cible meet your expectations? 15 (yes)4 (partially) To become a regular citizen once again and in good health L.DUMAIS 2001(b). (LAREPPS/UQAM)

The economic impact of integration: Study : 80 people admitted. The year preceding the program: 80 people received $ from different revenue support Social ass./ unemployment ins. The year following the program: 44 people worked and earned $ in salaries The 44 workers returned $ in income tax International Labour Organisation (2000). Mental Health and Work : Impact, issues and good practices, Genève.

« C’est une expérience positive et enrichissante de part et d’autre à plusieurs niveaux. Cette expérience nous fait prendre conscience davantage du privilège d’être en bonne santé mentale et de vivre dans des conditions qui la favorise. Cette expérience nous fait réaliser l’importance de notre rôle comme employeur-superviseur dans l’amélioration des conditions de travail des employés et par le fait même, de leur santé… » « On est jamais à l’abri des problèmes de santé mentale. On ne sait jamais quand ça peut nous arriver. Alors pour une organisation comme la nôtre, si on peut aider et qu’on a les ressources, on le fera. (…)Toute organisation devrait le faire ». «Il ne faut pas se leurrer, ce n’est pas seulement nous qui aidons les stagiaires. Ils nous apportent une dimension humaine. Ça nous force à mieux gérer nos relations interpersonnelles. Quand j’accueille des gens, le stagiaire y trouve son profit parce qu’il apprend à réapprivoiser un environnement de travail, mais mon environnement apprend aussi à faire preuve d’ouverture », Impact on work organisation:

Promotion/prevention of mental health in the workplace  Support and encourage research.  Awareness events: conferences, seminars…  Organisational consultations, promotion and education of mental health awareness in the workplace.  Financially support integration programs.  Encourage and maintain continuous presents at work.

References: Dorvil, H., Guttman, H., Ricard, N., Villeneuve, A.. (1997). Défis de la configuration des services de santé mentale. Comité de la santé mentale du Québec. Gouvernement du Québec, Ministère de la Santé et des services sociaux. Dumais, L., (2001) (a). Accès-Cible (S.M.T.) : Monographie d’une organisme d’aide à l’insertion p0our les personnes ayant des problèmes de santé mentale. Montréal, LAREPPS, Université du Québec à Montréal, No Dumais, L., avec la collaboration de Landry-Larue, C., Lauzon, M., Reuzé, A-S., Mathieu, R. (2001) (b). Parcours d'insertion d'usagers d'Accès-Cible (s.m.t.) et effets sur la santé mentale : une analyse de cinq récits de vie. Montréal, LAREPPS, Université du Québec à Montréal, No HYPPOLITE, M., (1997). Les facteurs de réussite de la réinsertion professionnelle des personnes ayant eu des problèmes de santé mentale, Mémoire de Maîtrise en sciences de l'éducation, U.Q.A.M. International Labour Organisation (2000). Mental Health and Work : Impact, issues and good practices, Genève. Mercier,C., Provost, G., Denis, G., Vincellette, F. (1999). Le développement de l’employabilité et l’intégration au travail pour les personnes ayant des problèmes de santé mentale. Rapport de la recherche-action « Impact-Travail ». Montréal, Centre de recherche de l’hôpital Douglas.

Address: Accès-Cible SMT 2600 rue Ontario Est Montréal (Québec) H2K 4K4 LAREPPS Université du Québec à Montréal C.P. 8888, succursale Centre-Ville Montréal (Québec) H3C 3P8 recherche_labo_larepps.html