French II-Reprise Grammar A. Definite/indefinite articles B. Negative of Un/une/Des C. Subject pronouns D. Contractions E. Jouer + À or De F. Possession.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
FSF 2D Révision Globale I
Advertisements

French Subject Pronouns
Les verbes –ER Et Le partitif
Les pronoms compléments
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns
F 2 GRAMMAR REVIEW A. Definite/indefinite articles
French 1, Semester 1 concepts to know by
Leçon 8 Pages JeNous TuVous IlElleIls/Elles suis es est êtes sont sommes NOTES So far, we have learned how to conjugate 1 irregular verb: Être.
Talking about your House How to say where things are, what they are like, and to whom they belong.
Les objects directs. A direct object receives the action of the verb. It answers the question: whom or what I see the bird. What do I see? The bird. The.
‘Les Verbes au Présent’
The ‘near’ Future.
Les Verbes au Présent (The Present Tense) What is the Present Tense ? In English and in French the present tense is used to talk about things which are.
“Aller” is a very important verb.
Questions II How do you Form Questions in French??
Les Adjectifs Possessifs
Les Adjectifs Possessifs
The Present Tense of Regular Verbs
Conjugating –er verbs Take infinitive: regarder Chop off –er : regard- Add endings to agree with subject JE (I)= -eNOUS (us) = -ons TU (you)= -esVOUS (you)
A Le verbe être et les pronoms sujets p. 84 Être (to be) is the most frequently used verb in French. Note the forms of être in the chart below. être to.
French I-Unit 5 & 6 Grammar A. Definite/indefinite articles B. Negative of Un/une/Des C. Subject pronouns D. Contractions E. Jouer + À or De F. Possession.
A Note the forms of the irregular verb connaître (to know). connaître
ER, IR, AND RE VERBS are part of the “regular” verbs in French.
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
Mercredi le 28 novembre. Warm-up Ask in 3 different ways the following statements: John et Sophie sont à lécole.
So what are Garfield and Odie saying?
French Negative Adverbs French 2 – Term 2-1 I can.
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
French Possessive Adjectives
Conjugating in French step by step
Les Adjectifs Possessifs
Indirect object pronouns Leçon 16. En anglais Indicate the direct and indirect objects in the following sentences in English: 1.I am giving the book to.
Les pronoms compléments: le/la/les; lui/leur. You already know how to use direct object pronouns: Je mange le sandwich = Je le mange Il aime les films.
PARTIE A: PREFERENCES.
Les infinitifs Grammaire A. Les infinitifs (Infinitives) An infinitive is… the name of a verb. It is the verb in its most basic form. It is the form.
Français I Leçon 2B Une semaine au lycée Au Debut #7 (for the dates of November 5 and 6) Please Translate the Following: 1. I love the math course. (Adorer.
The present tense.
Mercredi, le 12 septembre. Allons enfants de la Patrie, Le jour de gloire est arrivé !
The Present Tense of Regular Verbs
Le Temps présent Les verbes reguliers By Mme Tatala.
Y and en Two little words with a lot of meaning. y.
I went to my friend’s house I have eaten my breakfast
Le futur… e.g. I am going to go shopping. He is going to play football. We are going to watch T.V. Remember: To achieve a Level 5, you need to be able.
Unité 3 La grammaire dUnité 3. Les activités o Est-ce que tu aimes… o Jaime… / Je naime pas… / Je préfère… / Je veux… / Je ne veux pas… / Je voudrais…
Unité 5: Leçon 15 Pages
STRESS PRONOUNS AND POSSESSIVES. WHAT IS A PRONOUN IN ENGLISH? A pronoun A subject pronoun Ex Replaces a noun Replaces a subject I I You He/She We Yall.
Stress pronouns and possessives
Unité 5 Leçon 14 Pages 204 – 213 Youll need a paper to do activities on and turn in (not part of notes)
Le but The simple future- understanding how to make sentences about whats going to happen…
regarder écouter dormir jouer sortir finir
Leçon 6: Une invitation Les pronoms sujets je nous tu vous il/elle
Les Sports et Loisirs Les Sports et Loisirs Talking about your sport and leisure time activities in French Jadore le football.
Talking about the things you do
Unité 5 La grammaire dUnité 5. Aller - to go je vais nous allons tu vas vous allez il va elles vont o Ça va? / Comment allez-vous? / Comment vas-tu? –
1) Expliquez les 2 règles concernant le négatif ! 1) 2) 3) Tu as fini les 2 conjugaisons au négatif? Montrez-les à votre partinaire et répondez à la liste!
??????????????????????? QUESTION WORDS Pensez!!! What words do we use in English to ask information questions???? Who What? When? Where? Why? How? How.
Jeudi, le 22 Mars Pass LATE Grammar tutor packet (50) & p.131 Workbook (50) Pass Puzzle Packet (100)
“ER” VERBS!!!!.
Jeu de Révision pour lexamen final 2ème Semestre.
An infinitive / linfinitif is 1) the name of a verb 2) the unconjugated form of a verb 3) the form of the verb that means to + the meaning of the verb.
A Le verbe venir p. 218 The verb venir (to come) is irregular. Note the forms of venir in the present tense. venir Nous allons venir avec des amis. je.
A Les verbes en -er: le singulier p. 94 The basic form of a verb is called the infinitive. Many French infinitives end in -er. Most of these verbs are.
A Le verbe aller p. 206 Aller (to go) is the only IRREGULAR verb that ends in -er. Note the forms of aller in the present tense. aller to go je vais I.
Pour commencer … Read the statements below and put them into three columns depending on whether they are written in the past, present or future tense.
Reprise Rappel 3, Part A Revised 9/10/12.
Les adjectifs démonstratifs
Welcome to French Live Lessons! 3.01 & 3.02.
Le shopping 6 6 UNITÉ Quit Un choix difficile 19 LEÇON B Les adjectifs beau, nouveau et vieux p. 279 A Les verbes reguliers en -ir p. 278 C La comparaison.
Qui est présent? Écoutons Les préférences Vocabulaire: les activités Panorama Culturel.
Transcription de la présentation:

French II-Reprise Grammar A. Definite/indefinite articles B. Negative of Un/une/Des C. Subject pronouns D. Contractions E. Jouer + À or De F. Possession with De G. Possessive adjectives H. Demonstrative Adjectives I. Interrogative Adjectives J. Stress pronouns K. ER, IR, RE verbs L. Questions + est-ce que M. Imperative (commands )

Definite articles Masc. Fem. Plur. Before vowel THE LE LA LES L

PAR EXEMPLE : 1.Le livre est ici. Le stylo nest pas ici. 2.La montre est ici. La voiture nest pas ici. 3.Les livres et les montres sont ici. 4.Larbre est ici. Les affiches sont ici. 5. Jaime la pizza. (In English we drop the La/Le/Les --I like Pizza-but not in French) ALWAYS use an article and especially if you like something!!!

INDEFINITE ARTICLES (A, AN, SOME) UN (Masc.) A or An: UNE (fem.) A or An: DES (Plur.) Some: Un livre Une voiture Des livres Des voitures

PAS DE (POD!!!) In a negative sentence, however, the Un, Une and Des become De (d) after PAS! Ex.: Jai un ordinateur mais ma soeur na pas dordinateur.

ENCORE DE PAS DE Jai des amis en France. Je nai pas damis ici. Jai des haricots ici, mais je nai pas dharicots verts. Jai un livre, mais je nai pas de stylos! AFTER PAS USE De or D!!! YOU NEVER SAY: PAS +UN +UNE+DES (Except with ÊTRE) to see examples…..

THE EXCEPTION WITH PAS DE The only exception is when you use ÊTRE 1. Cest un ordinateur? Oui, cest un ordinateur, ce nest pas un baladeur! (Is it a computer? Yes, its a computer, its not a CD player) 2.Ce sont des chaussures? Oui, ce sont des chaussures, ce ne sont pas des chaussettes! (Are those some shoes? Yes, these are some shoes, theyre not some socks ) NOTE! IT DOES NOT CHANGE TO PAS DE OR PAS D WHEN YOU USE AN ETRE VERB …est…sont…es…etc.

FRENCH CONTRACTIONS! The only contractions you must know!!! À + Le= AU (to the) À + Les = AUX (to the) De + Le= DU (from the) De + Les= DES (from the)

BUT…..THERE ARE NO CONTRACTIONS…. With À + La or À + L With De + La or With De + L EXAMPLE: Ce weekend, Je vais aller à léglise et Je vais aller à la plage.

Par example: (Fem. Words dont use the contraction) La maison Voici la maison Je vais à la maison Je viens de la maison.

What about L?(with Vowels) NO contraction is used! Lhôpital Voici lhôpital. Je vais à lhôpital. Je viens de lhôpital.

BUT With MASCULINE words-YES! Le café Voici le café. Je vais au café. (À + le) Je parle du café. (De + le) Je vais au stade et Je parle du stade, je ne vais pas au cinéma!

With PLURAL words-YES! À + LES=AUX De + LES= DES Les magasins NOTE!!! Je vais aux magasins.(to the stores) Je viens des magasins.(from the stores )

Now you try! 1. Je vais _________ plage. (F) TO 2. Je viens _________aéroport. FROM 3. Je vais __________restaurant.(M) TO 4. Je viens __________parc.(M) FROM 5. Je vais ___________gare.(F) TO 6. Je viens ___________lycée.(M) FROM 7. Je viens ____________piscine. (F) FROM

To PLAY or NOT TO PLAY? JOUER + À + Le/La/Les for sports/games: (make contractions!) Je joue au football.(A + le) Elle joue aux cartes.(A + les) JOUER + DE for musical instruments: Marc joue de la guitare. (De + la) Je joue du piano.(De + le)

Les instruments! Masc.: le piano,le saxo(phone), le clavier (Key Board), le violon Femin.:la flûte, la guitare, la clarinette, la batterie (drums)

Who owns it? In English, we can say: Its Lukes car or Sophies book. BUT NOT IN FRENCH!!! Voici la voiture de Luc. (Here is the car of Luke) NEVER: Voici Lucs voiture!! NON!!!! SEE CORRECT WAY: Cest le livre de Sophie. (not Sophies livre) (Its the book of Sophie)

Also…. In English we say: Its a tennis racket. The French say: Cest une raquette de tennis. NOT une tennis raquette! NON! More examples: Its a sports car: Cest une voiture de sport. A Spanish class: Une classe despagnol. A bathroom. Une salle de bains.

Lets try it! 1.A computer game:_______________________ 2. Pauls motorcycle:______________________ 3. Alices birthday: ________________________ 4. Marc has Sylvies guitar and Erics radio. _______________________________________ 5. My history class is great! _______________________________________

SUBJECT PRONOUNS! Pros to know! SINGULAR 1.I = JE 2. You= Tu 3.He,She= Il, Elle One(We,They, You,People)= ON PLURAL 1.We= NOUS 2.You- VOUS 3.They= Ils, ELLES

STRESS PRONOUNS Je=MOI Tu=TOI Il=LUI Elle=ELLE Nous=NOUS Vous=VOUS Ils=EUX Elles=ELLES

What are STRESS pronouns for? 1. To reinforce or STRESS a subject pronoun: MOI, Je parle anglais! (Me, I speak English!) 2. After Cest & ce nest pas:Cest moi!(Its me!) 3.In short sentences w/ no verb.Pas moi!( not me) 4. Before & after ET and OU. Marc & moi, nous sommes copains. Jean ou moi? 5. After De, Avec, Pour & Chez: Je parle de toi. Il va avec moi. Je travaille pour lui. Je vais chez moi. (home, my place)

Lets practice! 1.Il travaille avec ________(them). 2._________, (Him), il habite en France! 3.Ce nest pas ______(me). 4. Elles travaillent chez _____. (at home, their place) 5. Ils travaillent pour _______.(them) 6. Étudies-tu chez ______? (Your place, home)

Dont stress out! More to try… 7.Elle ne dance pas avec _______ (him) 8. _______(Them), Ils voyagent souvent. 9. Qui vient? _______(Us!) 10. Qui parle anglais? _______(Me!) 11. Ils ne sont pas chez ________(home) 12. Je reste chez ________(home) ce weekend. 13. Je voyage avec ______(them-F).

Possessive adjectives MY= MON, MA or MES Your= TON, TA or TES Mon livre est ici. Est-ce que ton livre est ici? Ma voiture est noire. Est-ce que ta voiture est noire? MAKE IT AGREE WITH THE NEXT WORD!!!! Mes chaussures sont blanches. Tes chaussures sont blanches aussi?

HIS OR HERS? Son, Sa, Ses = HIS, HER, (ITS) MARIE PIERRE Cest son sac (her bag) Cest son sac (his bag) Cest sa chaise (her chair) Cest sa chaise (his chair) Cest son chien (her dog) Cest son chien (his dog) Ce sont ses CD.(her CDs) Ce sont ses CD (his CDs) Cest sa soeur (her sister) Cest sa soeur (his sister) WHAT MATTERS IS THE AGREEMENT OF THE POSSESSIVE ADJECTIVE & THE NEXT WORD !NOT WHO IS TALKING OR WHO IS THE SUBJECT/OWNER!

Yours, theirs & ours…… Our=NOTRE, NOTRE, NOS (M, F, Pl) 1.Notre livre est ici, mais nos stylos ne sont pas ici! Your=VOTRE, VOTRE, VOS (M, F, Pl) 2. Vos copains sont ici, mais votre prof nest pas ici! Their=LEUR, LEUR, LEURS (M,F,Pl) 3. Leur maison est grande et leurs voitures sont italiennes! Ils sont riches!

THIS & THAT Demonstrative adjectives are used to point out specific people or things. (Demonstrate) In French, it must AGREE with the noun that follows! (AS ALWAYS!) CE (CET)= THIS, THAT (Masc. and Masc.vowel) CETTE=THIS, THAT (Fem.) CES=THESE, THOSE (Vowel and vowel sound)

FOR EXAMPLE: THIS/THESE MASCULINE: Ce maillot de bain est jaune. (This swimsuit is yellow) Cet imper est bleu. This raincoat is blue. Cet homme est bleu! This man is blue! FEMININE: Cette casquette est violette. Cette ceinture est bleue. PLURAL: Ces chapeaux sont noirs. Ces chaussures sont noires.

Now you try….. 1.Regarde _________ CDs! (these) 2. Je vais acheter _________cravate. (This-F) 3. Tu voudrais ________ chapeau? (This-M) 4. Jadore ________ blousons. (These) 5. Il naime pas _____manteau. (This-M) 6. Elle aime ________ chaussures. (These)

Quelle heure est-il? What time is it? Time to learn Quel, Quels, Quelle and Quelles! Quel blouson aimes-tu? (M/Sing.) Quels blousons aimes-tu? (M/Plur.) Quelle chemise aimes-tu? (F/Sing) Quelles chemises aimes-tu? (F/Plur.)

Interrogative adjectives-WHAT??? Quel(s) & Quelle(s)=WHICH OR WHAT AGAIN, You must agree with gender and number with the word that comes next! QUEL-Masc.Sing. QUELLE- Fem. QUELS-Masc. Plural QUELLES-Fem. Plur.

Your turn…. 1.__________ casquette aimes-tu? 2. __________livre aimes-tu? 3. __________ films aimes-tu? 4. __________chaussures aimes- tu? 5. ___________ classe aimes-tu? BONNE CHANCE ON YOUR 1 st QUIZ

ER VERBS 1. Aimer 9. Dîner 2. Aider 10. Écouter 3. Acheter 11. Étudier 4. Apporter 12. Gagner 5. Bavarder 13. Habiter 6. Chanter 14. Inviter 7. Danser 15. Jouer 8. Détester 16. Louer

MORE ER Verbs 17. Manger 24. Prêter 18. Marcher 25.Regarder 19. Nager 26. Rester 20. Organiser 27. Rencontrer 21. Parler 28. Rentrer 22. Porter 29. Retrouver 23. Préparer 30. Travailler

Last of the ER verbs….for now 31. Visiter 32. Voyager Somethings weird about: Manger: (add an E) for NOUS form: Nous mangEons! Acheter: (add correct accents-see R section)

BONUS ER Verbs 1. Apporter 8. Fermer 2. Chercher 9. Garder 3. Coûter 10. Laver 4. Demander 11. Montrer 5. Donner 12. Oublier 6. Emprunter 13. Penser 7. Enseigner 14. Pleurer

More BONUS ER Verbs 15. Porter 22. Traverser 16. Préparer 23. Trouver 17. Quitter 24. Cacher 18. Raconter 25. Voler 19. Remarquer 26. Déjeuner 20. Sonner 27. Casser 21. Tomber 28. Cesser

More BONUS ER Verbs 29. Briller 36. Éviter 30. Brûler 37. Frapper 31. Cacher 38. Fumer 32. Chasser 39. Manquer 33. Déranger 40. Réveiller 34. Embrasser 41. Téléphoner 35. Enchanter 42. Terminer

Final Bonus ER verbs Voler Tuer

HOW DO THE ER Verbs WORK? When one Conjugates a verb, one is putting it a subject with a verb-together correctly in the tense needed. In English, we say: JE- I verb, am verbing, do verb TU-You verb, are verbing, do verb IL-He verbs, NOUS-We verb, VOUS- You (all) verb, ILS-They verb etc.

ER Verbs are conjugated like…. THIS! You take the whole verb (the infinitive----for ex.: Parler), and take off the ER. WHY? Cuz its an ER Verb!!!!! THEN,you add the following endings: Je=E Nous=ONS Tu=ES Vous=EZ Il/elle/on=E Ils/Elles=ENT

LETS PRACTICE! 1.Je ___________(parler) anglais. Et toi? 2. Il ____________(regarder) la télé. 3. Nous_______________ (étudier)le français. 4. Vous _______________(manger) la pizza. 5. Ils __________________(habiter) en France. 6. Elle _________________(chanter) mal. 7. Tu _________________(aimer) les frites?

ENOUGH ER VERBS! Now IRs! 1. Choisir 8. Obéir/Desobéir 2. Finir 9. Nourrir 3. Maigrir 10. Punir 4. Réussir 11.Réfléchir 5. Bâtir 12. Remplir 6. Guérir 13. Réussir 7. Agir 14. Rougir 15. Saisir

HOW DO WE CONJUGATE IRS? Take the full verb (the infinitive) minus the IR and add the correct endings. Ex: Finir FINIR- IR= FIN Je - IS (Je finis) Nous-issons(Nous finissons) Tu – IS (Tu finis) Vous-issez (Vous finissez) Il- IT (Il, elle, on finit) Ils-issent (Ils finissent) I finish, am finishing, do finish etc.

Your turn again! 1. Je_____________ un livre. (choisir) Translate: 2. Il _______________une maison. (bâtir) Translate: 3. Elles _____________ les enfants. (nourrir) Translate: 4. Tu _______________! (maigrir) Translate:

Now, here it is! The last of the normal verbs! REs!!! With RE verbs, its the same method. Take the whole verb (the infinitive….like VENDRE-to sell) and take OFF the RE….Cuz its an RE verb!!! Then add the correct endings: JE=S NOUS-ONS TU=S VOUS-EZ IL=---- ILS-ENT

HERES SOME RE VERBS! 1. Attendre 8. Répondre (à) 2. Défendre 9. Rompre 3. Descendre 10. Vendre 4. Entendre 11. Rendre visite à-to 5. Interrompre visit a person (not a place) 6. Perdre 7. Rendre

Time to practice! 1. Je ___________ mon vélo.(vendre) Translate: 2. Nous ____________ la prof. (entendre) Translate: 3. Ils ______________ le bus (attendre) Translate: 4. Tu _____________ton chien? (perdre) Translate:

COMMANDS! KNOW THIS! THIS IS THE LAST GRAMMAR PART OF THE RAPPEL SECTION! Its called the limpératif, imperative,or the command form of a verb. In English: LISTEN! (Talking to you, a friend, or you (polite or plural), or LETS LISTEN! EX: CALL ME! Téléphonez-moi! LETS FINISH! Finissons!

COMMAND FORMATION Tu, Vous and Nous are used. ER verbs IR verbs RE verbs (tu) PARLE! FINIS! ATTENDS! (note-no S) (vous) PARLEZ! FINISSEZ! ATTENDEZ! (nous) PARLONS! FINISSONS! ATTENDONS!

BUT WHAT IF YOU them to NOT DO SOMETHING? ER VERBS IR VERBS RE VERBS To a friend: NE PARLE PAS! NE FINIS PAS! NATTENDS PAS! To be polite: NE PARLEZ PAS! NE FINISSEZ PAS! NATTENDEZ PAS! To express Lets do something: NE PARLONS PAS! NE FINISSONS PAS! NATTENDONS PAS!

THIS IS IT! SELF-QUIZ! 1. ______________LISTEN! (TU) 2. ______________ DONT CALL!(VOUS) 3. ________________LETS WATCH TV! 4. ________________SWIM! (TU) 5. ________________ LETS PLAY! 6. ________________ WALK! (VOUS) 7. _________________ LETS SING! 8. _________________ CHOOSE! (TU) 9. _________________LETS SELL! 10. _________________ DONT SPEAK! (TU)

NOW MAKE SURE YOU KNOW…. ALL THE GRAMMAR, VERBS, and VOCABULARY FROM THE REPRISE SECTION and R SECTIONS OF YOUR BOOK! ITS TEST TIME! MAKE AN………..