Introduction to Philosophy. Part 1 I wonder why Nous allons essayer de définir la philosophie, à travers létude dune attitude philosophique : létonnement.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Penser et dire le maintenant par Francis Wolff Séminaire Lidilem Grenoble 29 juin 2007.
Advertisements

Questions II How do you Form Questions in French??
Tout All you need to know. Weve learned possessive adjectives My in french is __________? Your in french is ___________? His/her/its in french is ________?
Quelle est la question?.
1 2 y en II I me le te la nous les lui vous leur l’
Introduction to Philosophy
SuzanneHenriMaríe Laure Jaime aller au cinéma Je naime pas Je préfère.
Les Expressions Négatives
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
Look at the following sentences and tell me if they are in the past or the present tense 1. I go to the swimming pool every Thursday. 1. I go to the swimming.
L’inversion --another way to make a question.. What are some ways to form a question? Est-ce que... N’est-ce pas? Voice inflection.
Irregular verbs Irregular verbs are verbs (doing words) that don’t follow the normal rules. Because of this, we have to learn them by heart. Thankfully,
Leçon 18 by Angela Jones & Yasmine Odat. Le Pronom “Y” There Replaces the place in a sentence Goes after noun Used in affirmative commands Can also replace.
Les Pronoms Objet: indirect et direct Rachel Mojdehbakhsh AP French - 2.
Les verbes en -er. –er 5000 –er verbs !!!  They are called REGULAR verbs because about 5000 verbs have the same endings.  It’s a good idea to learn.
Le passé composé The perfect tense Eg: J’ai mangé une pizza I have eaten/ate a pizza.
4 Le Pronom Y Les normes: Communication 1.2 Comparisions 4.1 Les questions essentielles: -How does the pronoun “Y” translate into English? -What does the.
Les nÉgations.
Quelle force que celle de s’accepter comme on est !
FORMING QUESTIONS ????????????????? ??. 3 WAYS TO ASK YES/NO QUESTIONS 1. Make your voice rise at the end of a sentence (Note: Your voice WILL rise at.
2 pt 3 pt 4 pt 5pt 1 pt 2 pt 3 pt 4 pt 5 pt 1 pt 2pt 3 pt 4pt 5 pt 1pt 2pt 3 pt 4 pt 5 pt 1 pt 2 pt 3 pt 4pt 5 pt 1pt Verbs: Past and Present Reflexive.
Les pronoms objets indirects.  Peux-tu identifier les règles des ‘pronoms objets indirects’ en regardant les exemples suivants?
Forming questions in French
Les adjectifs possessifs
Les Mots Interrogatifs
Nous allons .. préparer un texte (pour écrire ou décrire)
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
Warm up * Fromage, salade, entrée, fruits, and plat principal. Write courses in proper order and add an appropriate food item for each.
Français 2, 5 janvier 2015 Describe your holiday break, use the past tense. Things you did or ate. What is the difference between here and there? Sage.
Mots du jour Pauvre Riche L’homme Le Femme Pannier vagabond.
Les verbes réfléchis au passé composé
Year 10. Bon appetit unit. Introducing ‘en’. ‘en’ – ‘some of it’ or ‘some of them’ ‘En’ is a small but important word in French that is commonly used.
MINI-LECTURE SUR LA GRAMMAIRE (LA DEUXIÈME) Présentée par Megan Brown.
Les pronoms objets Mme Zakus. Les pronoms objets When dealing with sentences, subjects are part of the action of the verb. In other words, they “ do ”
Les verbes réfléchis.
Bienvenue and Welcome to Our French II Live Lesson! We will begin shortly!
Welcome to our French II Live Lesson! Today we will talk about: Lessons 03.05, 03.06, Des Verbes Irréguliers Le Négatif.
Je peux traduire le français au l’anglais!
Odd one out Cherche l’intrus J’aime jouer au tennis J’aime faire de l’escalade J’aime jouer du piano J’adore jouer du violon J’adore jouer de la flûte.
Year 12 Grammar Review. Les objectfs Apprendre l’usage des pronoms relatifs.
Let’s enjoy making Session 2. Let’s enjoy making: Session 2 Les déménageurs sont arrivés !
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
Alien has just landed in Disneyland Paris and is at the tourist information centre. He needs some help with asking questions.
Le monstre qui mangeait des oeufs
Pps Automatique "Amy's dragon" L’ami Dragon Texte de Dallas P. Bush Traduit par Papesquall.
Negatives ‘I ‘I don’t know’ ‘Je ‘Je ne sais pas’.
TRADUISEZ EN ANGLAIS  Elles viennent de sortir avec leurs amies.  Tu viens d’emballer les cadeaux.  Les invitations? Je viens de les envoyer.  Vous.
1. Est-ce que Est-ce que, literally translated "is it that," can be placed at the beginning of any affirmative sentence to turn it into a question: Je.
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
Le matériel scolaire. Vocabulaire Un compas Un sac Un stylo Un cahier.
‘Oddballs !’ Some more irregular verb revision in the Present Tense.
Unité 6 Leçon B. Forming yes/no questions  To form a yes/no question in French in the simplest way, add a question mark at the end of the sentence, and.
Français I – Leçon 6A Structures demonstrative adjectives passé composé with avoir.
What’s the weather like?. Look at the verb phrase fait-il above Turn it around and you have il fait The phrase Il fait can be used to describe lots of.
Introduction to philosophy Part 3. Problematization and conceptualization.
Flash-on-flash-off! You will see some French text in a minute but it will only be on the board for a minute then it will disappear.
Persuasif. 12.5% of test (1/8) You will read a source, interpret a graphic and listen to an audio source. YOU MUST REFERENCE ALL 3 SOURCES IN YOUR ESSAY!!!!!
 Persuasive Essay Unité 1- Les valeurs sociales et les traditions Le Télétravail.
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
ever for This presentation requires PowerPoint XP or later.
LES PRONOMS D’OBJET DIRECT. WHAT IS A SUBJECT? In a sentence, the person or thing that performs the action of the verb is called the SUBJECT.
Un petit peu de grammaire… Le passé composé. On récapitule…le verbe “être” Jesuis Tu es Il est Elle est Nous sommes Vous êtes Ils sont Elles sont.
Le Passif...getting to know the Passive Voice in French!
FSL10 – UNITÉ 4 LES PHÉNOMÈNES EXTRAORDINAIRES Les pronoms objets indirects.
LES PRONOMS D’OBJET DIRECT
Qu’est-ce que tu as dans ta trousse?
Question formation In English, you can change a statement into a question by adding a helping verb (auxiliary): does he sing? do we sing? did they sing.
What’s the weather like?
Transcription de la présentation:

Introduction to Philosophy

Part 1 I wonder why

Nous allons essayer de définir la philosophie, à travers létude dune attitude philosophique : létonnement. Philosophy was born in Greece 26 centuries ago.

« Philosophy, beginning in wonder, as Plato and Aristotle said, is able to fancy everything different from what it is. It sees the familiar as if it were strange, and the strange as if it were familiar. » William James, 1903.

So, what is « wonder »? Can you explain this word? When can you wonder something? Why could strange be familiar, and why could familiar be strange? Could you find some examples?

Exercise Read this David humes text « If it happen, from a defect of the organ, that a man is not susceptible of any species of sensation, we always find that he is as little susceptible of the correspondent ideas. A blind man can form no notion of colours; a deaf man of sounds. Restore either of them that sense in which he is deficient; by opening this new inlet for his sensations, you also open an inlet for the ideas; and he finds no difficulty in conceiving these objects. » Enquiry concerning the Human Understanding, 1758

Let me introduce you David Hume. Here is David hume. He was a Scottish philosopher. He was born in 1711 and died in He was an empirist philosopher, and thought all our ideas came from the experience and our senses.

Traduction en français : « s'il arrive, par le défaut d'un organe, qu'un homme soit fermé à une espèce de sensations, nous trouverons toujours qu'il est fermé de même façon aux idées correspondantes. Un aveugle ne peut former aucune idée des couleurs, un sourd aucune idée des sons. Restituez à l'un et à l'autre le sens qui leur manque. En ouvrant cette porte d'entrée à leurs sensations, vous ouvrez aussi la porte aux idées, et ils ne trouveront aucune difficulté à concevoir ces objets. » David Hume, Enquête sur lEntendement Humain, 1758

Que veut dire David Hume? Essayez dexpliquer avec des mots simples la thèse quil avance, et aussi lorigine de son interrogation : Pourquoi se pose-t-il une telle question? Est-ce que vous-même vous vous êtes déjà posés une telle question?

La conséquence est que pour David Hume, nous ne pouvons pas connaître une chose, si nous nen avons pas eu lexpérience. Cela vous semble évident? Si oui, trouvez des exemples pour nourrir cette idée. Ce nest pas si sûr… car certaines idées peuvent être fabriquées par notre esprit :

La thèse défendue par David Hume est une théorie dite « empiriste », véritable enquête sur lorigine de nos idées. Le rôle du philosophe est ainsi de se poser des questions non pas sur ce qui est extraordinaire, mais sur ce qui est ordinaire, ce qui nous entoure. Ici cela nous amène à la thèse que toutes nos idées viennent de lexpérience. Ce qui semble évident. Mais ce nest pas si sûr… car certaines idées peuvent être fabriquées par notre esprit :

Second text : « Suppose, therefore, a person to have enjoyed his sight for thirty years, and to have become perfectly acquainted with colours of all kinds except one particular shade of blue, for instance, which it never has been his fortune to meet with. Let all the different shades of that colour, except that single one, be placed before him, descending gradually from the deepest to the lightest; it is plain that he will perceive a blank, where that shade is wanting, and will be sensible that there is a greater distance in that place between the contiguous colour than in any other. Now I ask, whether it be possible for him, from his own imagination, to supply this deficiency, and raise up to himself the idea of that particular shade, though it had never been conveyed to him by his senses? I believe there are few but will be of opinion that he can »

Traduction : Supposons donc un homme qui ait joui de la vue pendant trente ans et qui soit devenu parfaitement familier de couleurs de toutes sortes, sauf d'une nuance particulière de bleu, par exemple, qu'il n'a pas eu l'occasion de rencontrer. Plaçons devant lui toutes les diverses nuances de cette couleur, à l'exception de cette nuance inconnue, dans une gradation descendante de la plus foncée à la plus claire. Il est évident qu'il percevra un vide là où la nuance de couleur doit se trouver, et il sera sensible au fait qu'il se trouve une plus grande distance entre les deux couleurs contiguës qu'entre les autres couleurs. Je pose cette question : cette personne, par sa seule imagination, sera-t-elle capable de suppléer à ce manque, et de produire par elle-même l'idée de cette nuance particulière, bien qu'elle ne lui soit jamais parvenue par ses yeux? Je crois que peu nombreux sont ceux qui penseront qu'il ne le peut pas.

Donc David Hume semble se contredire, ou du moins noter que sa théorie sur lorigine de nos idées est plus complexe que cela. Nous naurons donc pas toutes nos réponses, car le réel semble plus riche et plus complexe que cela Il est ainsi au début de son enquête…. que nous suivrons bien souvent au fur et à mesure de nos propres interrogations.