La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

Conventions de Bâle, de Rotterdam et de Stockholm

Présentations similaires


Présentation au sujet: "Conventions de Bâle, de Rotterdam et de Stockholm"— Transcription de la présentation:

1 Conventions de Bâle, de Rotterdam et de Stockholm
Atelier sur le contrôle des nouveaux POPs inscrits à la Convention de Stockholm, 27-28 juin 2012, Alger Intervenant: Dr. Reiner Arndt Pékin, avril 2010 CONVENTION DE STOCKHOLM CONVENTION DE BÂLE CONVENTION DE ROTTERDAM

2 CONVENTION DE STOCKHOLM CONVENTION DE ROTTERDAM
Aperçu général (1) 2 CONVENTION DE STOCKHOLM Common objective: to protect human health and the environment. Taken together, the 3 Conventions offer a framework for a lifecycle approach to some hazardous substances: trade, generation, use, disposal: - The 3 conventions together cover elements of “cradle-to-grave” management Common thread = POPs CONVENTION DE ROTTERDAM CONVENTION DE BÂLE

3 CONVENTION DE ROTTERDAM
Aperçu général (2) CONVENTION DE ROTTERDAM CONVENTION DE BÂLE Adoption 22 mars 1989 10 septembre 1998 22 mai 2001 Entrée en vigueur 5 mai 1992 24 février 2004 17 mai 2004 Nombre de Parties à ce jour 179 148 177 CONVENTION DE STOCKHOLM Basel Convention on the Control of Transboundary Movements of Hazardous Wastes and their Disposal: - Adopted in response to concerns about developed country companies dumping hazardous wastes in developing countries; Two pillars: 1. Minimisation of generation of hazardous wastes and others, 2. Ensure environmentally sound management of hazardous wastes and others globally through PIC procedure. Rotterdam Convention on the Prior Informed Consent Procedure for Certain Hazardous Chemicals and Pesticides in International Trade - Adopted in response to dramatic growth in chemicals trade, and vulnerability of developing countries to uncontrolled imports. - Growth in internationally-traded chemicals during the 1960s and 1970s prompted efforts by the international community to safeguard people and the environment from the harmful effects of such chemicals. - These efforts resulted in the adoption of the International Code of Conduct for the Distribution and Use of Pesticides by the UN Food and Agriculture Organization (FAO) and the London Guidelines for the Exchange of Information on Chemicals in International Trade by the United Nations Environment Programme (UNEP). Both the Code of Conduct and the London Guidelines include procedures aimed at making information about hazardous chemicals readily available, thereby permitting countries to assess the risks associated with their use. In 1989, both instruments were amended to include a voluntary PIC procedure, managed jointly by FAO and UNEP, to help countries make informed decisions on the import of banned or severely restricted chemicals. Stockholm Convention on Persistent Organic Pollutants Adopted in response to an urgent need for global action on “POPs” (chemicals that are “persistent, bioaccumulate in fatty tissues and biomagnify through the food chain”).

4 Aperçu général (3) 4 4 4

5 Portée et champ d'application (1)
La Convention de Bâle s'applique aux déchets dangereux explosifs, inflammables, réactifs, poisons, infectieux, corrosifs, toxiques ou écotoxiques. La Convention de Rotterdam s'applique aux pesticides et aux produits chimiques industriels qui ont été interdits ou qui sont strictement réglementés par les Parties pour des raisons sanitaires ou environnementales et qui ont été inclus par les Parties dans la procédure PIC. La Convention de Stockholm s'applique à 14 pesticides et à 7 produits chimiques industriels et sous-produits. Lien commun La plupart des POP sont couverts par les trois conventions. La plupart des pesticides sont pris en considération dans les trois conventions. Basel: covers wastes listed in Annex I, as further elaborated in Annexes VIII and IX, and possessing hazardous characteristics (e.g. explosive, flammable, poisonous, infectious, corrosive, toxic, ecotoxic), as well as household wastes (“other wastes” of Annex II). Wastes defined as hazardous under national legislation can also be covered. Initially covered 9 pesticides and 3 industrial chemicals COP 4 amended the Convention including 9 new chemicals, 4 pesticides and 5 industrial chemicals

6 Portée et champ d'application (2)
Réglementation sur l'utilisation des produits chimiques et des déchets (restrictions et interdictions) X Contrôles des importations et des exportations Évaluation et estimation des dangers Gestion des déchets Communication des dangers et des risques Remplacement et alternatives Rejets dans l'environnement et rapport d'émissions Assistance technique et financière CONVENTION DE ROTTERDAM CONVENTION DE STOCKHOLM CONVENTION DE BÂLE Here on the screen is the commonalities that you can find between the three conventions. Evaluation and hazard assessment: Rotterdam requires that Parties shall exchange any scientific, technical, economic, and legal information concerning the chemicals of the convention, incl. toxicological, ecotoxicological and safety information. Stockholm requires Parties with regulatory and assessment schemes to prevent production and use of new pesticides or new industrial chemicals that exhibit POPs characteristics. The Convention lays down POPs screening criteria for assessing other chemicals. Waste management Basel requires each Party to minimize waste generation and transboundary movements of hazardous and other wastes; to ensure availability of disposal facilities for ESM located, to the extent possible, within its own territory; to strictly control transboundary movements and disposal operations (including storage, treatment, reuse, recycling, recovery and final disposal); to prevent pollution from hazardous waste management and, if occurs, minimise the consequences thereof for human health and the environment; Stockholm requires Parties to develop strategies to identify POPs wastes and manage them in an environmentally sound manner, defines POPs content of wastes generally to be destroyed or irreversibly transformed; prevents the creation of POPs in waste management practices Hazard/risk communication The three Conventions require Parties to communicate hazard information to the secretariat, other Parties and/or the public: Three conventions require labelling in conformity with generally accepted and recognized international rules and standards, Etc. Replacement/alternatives. Stockholm requires information exchange and research on POPs alternatives. It obliges each Party using DDT to develop an action plan, including for implementation of alternative products; Rotterdam requires that the public has access to information on alternatives that safer Environmental releases/emission reporting Stockholm’s principal articles aim to reduce or eliminate releases of POPs and ask for the undertakings of POPs inventories/reporting. Technical/ financial assistance Financial assistance: Stockholm financial mechanism, Basel Technical Cooperation Trust Fund + Bilateral and multilateral financial institutions Technical assistance: Basel and Stockholm provide for regional centres for training and technology transfer / Rotterdam works closely with FAO/UNEP regional and subregional offices Conventions recognize importance of technical assistance for developing countries and countries with economies in transition to fully implement their obligations under the conventions

7 Réglementation sur l'utilisation des produits chimiques et des déchets
Bâle demande aux Parties de contrôler leurs importations et exportations de déchets et de prendre des mesures pour s'assurer que la génération de déchets dangereux et d'autres déchets soit réduite au minimum. Rotterdam oblige les Parties à déclarer les actions de réglementation finale sur les produits chimiques interdits ou strictement réglementés. Stockholm enjoint les Parties de mettre un terme à la production et à l'utilisation de certains produits chimiques. La Convention établit les critères d'examen des POP pour évaluer d'autres produits chimiques (nouveaux POP). Regulating for chemicals/wastes use (restrictions/bans): Basel mentions that each Party shall take appropriate legal, administrative and other measures to implement and enforce the provisions of this Convention. Others: each Party has the right to prohibit the import or to limit/ban the export of hazardous and other wastes; or can take the appropriate measures to ensure that the generation of hazardous wastes and other wastes within it is reduced to a minimum, taking into account social, technological and economic aspects, Rotterdam obliges Parties to notify final regulatory actions for banned or severely restricted chemicals; Each Party shall take measures, incl. legislative and regulatory measures, for the effective implementation of the convention, Stockholm Parties shall eliminate certain chemicals from production and use by taking legal and administrative measures.

8 Importation et exportation (Bâle)
Bâle présente une procédure de consentement préalable en connaissance de cause pour l'exportation et l'importation de déchets dangereux et autres déchets. Renforcée par les décisions ultérieures d'interdire l'exportation de déchets dangereux depuis les pays de l'OECD vers d'autres pays (amendement d'interdiction pas en vigueur). Conditions strictes pour les mouvements transfrontières (documents d'information et de mouvement). Les mouvements transfrontières ne respectant pas les procédures d'information et d'autorisation représentent un trafic illicite, qui doit être considéré comme criminel. Les Parties ont le droit d'interdire l'importation ou de limiter voire interdire l'exportation de déchets dangereux et autres déchets. Les mouvements transfrontières entre les Parties et les non Parties, y compris le transit, ne sont pas autorisés (exception faite des accords de l'article 11). Import/export controls: Basel contains a prior informed consent procedure for the export and import of hazardous and other wastes; strengthened by later decisions to ban export of hazardous wastes from OECD to non OECD countries (ban amendment not in force); Rotterdam establishes a compulsory Prior Informed Consent procedure; mechanism by which Parties take informed decisions on future import of chemicals listed under the convention. Stockholm restricts import/export of POPs if not in compliance with environmentally sound disposal or for an exempted use that is permitted in the importing Party

9 Importation et exportation (Rotterdam)
Rotterdam établit une procédure de consentement préalable en connaissance de cause obligatoire. Elle fournit aux Parties les moyens de prendre des décisions avisées sur l'importation future de produits chimiques en s'aidant des documents d'orientation des décisions (DOD). Elle améliore la capacité à prévenir les importations non désirées et à éviter les réserves futures de pesticides obsolètes.

10 Importation et exportation (Stockholm)
Stockholm contrôle l'importation et l'exportation de POP. Celles-ci sont autorisées s'il s'agit d'une élimination écologiquement rationnelle ou d'une utilisation faisant l'objet d'une dérogation et permise pour la Partie réalisant l'importation.

11 Évaluation et estimation des dangers
Rotterdam demande aux Parties d'échanger toute information scientifique, technique, économique et juridique concernant les produits chimiques de la convention, y compris les informations toxicologiques, écotoxicologiques et celles sur la sécurité. Stockholm demande aux Parties possédant des systèmes de réglementation et d'évaluation d'éviter la production et l'utilisation de nouveaux pesticides ou de nouveaux produits chimiques industriels présentant des caractéristiques de POP. Evaluation and hazard assessment: Rotterdam requires that Parties shall exchange any scientific, technical, economic, and legal information concerning the chemicals of the convention, incl. toxicological, ecotoxicological and safety information. Stockholm requires Parties with regulatory and assessment schemes to prevent production and use of new pesticides or new industrial chemicals that exhibit POPs characteristics. The Convention lays down POPs screening criteria for assessing other chemicals.

12 Gestion des déchets (Bâle 1)
Bâle présente un objectif sous-jacent : la gestion écologiquement rationnelle (GER) des déchets dangereux ou des autres déchets. GER : « prendre toutes mesures pratiques permettant d'assurer que les déchets dangereux ou d'autres déchets soient gérés d'une manière qui garantisse la protection de la santé humaine et de l'environnement contre les effets nuisibles que peuvent avoir ces déchets » (Art. 2). La GER est définie plus en détails dans des directives techniques, par exemple celle sur la GER des POP en tant que déchets. Decision VI/36 of the Conference of the Parties established the OEWG with a mandate to: (i) Assist the Conference of the Parties in developing and keeping under continuous review the implementation of the Convention’s work plan, specific operational policies and decisions taken by the Conference of the Parties for the implementation of the Convention; (ii) Consider and advise the Conference of the Parties on issues relating to policy, technical, scientific, legal, institutional, administration, finance, budgetary and other aspects of the implementation of the Convention within the approved budget, including identification of the specific needs of different regions and sub-regions for training and technology transfer and to consider ways and means of ensuring the establishment and functioning of the Basel Convention Regional Centres for Training and Technology Transfer; Part of the work of OEWG therefore includes developing guidelines for adoption by COP – It prepared the guidelines on POPs as wastes as part of its work programme and at the request of the COP of the Basel Convention and the COP of the Stockholm Convention.

13 Gestion des déchets (Bâle 2)
Bâle demande à chaque Partie de : Minimiser la génération de déchets ainsi que les mouvements transfrontières de déchets dangereux et autres déchets. Assurer la mise en place d'installations d'élimination qui devront, dans la mesure du possible, être situées à l'intérieur du pays, en vue d'une gestion écologiquement rationnelle. Contrôler strictement les mouvements transfrontières et les opérations d'élimination (y compris le stockage, le traitement, la réutilisation, le recyclage, la récupération et l'élimination finale). Éviter la pollution générée par la gestion des déchets dangereux et, si elle se produisait, minimiser les conséquences sur la santé humaine et l'environnement. Annex IV specifies a range of operations on hazardous and other wastes which would be covered under the Convention including: Deposit into or onto land; Landfill; Incineration; Release; Treatment (biological or physico chemical); Storage (permanent or pending other disposal operations); Use as fuel; Reclamation/regeneration/recycling; Use of residual materials.

14 Gestion des déchets (Stockholm)
Les Parties doivent mettre en place des stratégies permettant d'identifier les déchets POP et de les gérer de manière écologiquement rationnelle. Les POP contenus dans les déchets doivent généralement être détruits ou transformés de façon irréversible. Éviter la création de POP dans les pratiques de gestion des déchets. Les Meilleures techniques disponibles (MTD) et les Meilleures pratiques environnementales (MPE) doivent être appliquées.

15 Communication des dangers et remplacement
Les trois conventions obligent les Parties à communiquer des informations sur les dangers au secrétariat, aux autres Parties et/ou au public. Remplacement Stockholm demande des échanges d'informations ainsi qu'une recherche sur les alternatives aux POP. Elle oblige chaque Partie utilisant du DDT à développer un plan d'action incluant notamment la mise en place de produits alternatifs. All three Conventions require Parties to communicate certain information to the Secretariat, other Parties, users and/or the public: International information exchange, mainly with Secretariats: Contact Points; Reporting, e.g. on transboundary movement (hazardous waste, etc.), measures taken to severely regulate listed substances (waste, PIC and POPs chemicals), other measures taken (POPs); Clearing-house mechanism; National information systems/exchange; sometimes based on chemical list and/or inventory; Hazard/risk communication, especially labelling;

16 Rejets dans l'environnement
Stockholm, dans ses principaux articles, vise à réduire et éliminer le rejet de POP à partir de : La production intentionnelle et l'utilisation ; La production non intentionnelle ; Les réserves et déchets. Environmental releases/emission reporting: Stockholm’s principal articles aim to reduce or eliminate releases of POPs and ask for the undertakings of POPs inventories/reporting.

17 Assistance technique et financière (1)
Bâle dispose d'un fonds d'affectation spécial pour la coopération technique Rotterdam propose un programme d'assistance technique pour répondre aux besoins identifiés par les Parties Stockholm met en place un « mécanisme financier » Le FEM, en tant qu'organisme principal, est chargé du fonctionnement à titre provisoire + Institutions financières bilatérales et multilatérales

18 Assistance technique (2)
Bâle et Stockholm offrent des formations et un transfert de technologie aux centres régionaux Bâle - Centres régionaux de la convention (14) Stockholm - Centres régionaux et sous-régionaux de la convention pour le renforcement des capacités et le transfert de technologie (15) 5 centre régionaux de Bâle servent également de centres régionaux et sous-régionaux de la Convention de Stockholm Stockholm Convetion COP 4 endorsed 8 SC regional and subregional centres for a period of 4 years. (2 of the endorsed centres are also Basel Regional Centres (Uruguay and China) Out of the 7 Nominated Stockholm Convention Centres (3 are also Basel Convention Centres: Russian Federation, Senegal and the Islamic Republic of Iran). Three new regional centres have been nominated during the course of 2010, Pretoria, South Africa; Nairobi, Kenya, Japur, India. Further details onthe regional centres will be provided in the presentation on technical assistance

19 Assistance technique (3)
19 Rotterdam travaille en étroite collaboration avec les structures régionales existantes afin d'apporter une assistance technique aux Parties : Bureaux régionaux et sous-régionaux de la FAO, Bureaux régionaux du PNUE. Stockholm Convetion COP 4 endorsed 8 SC regional and subregional centres for a period of 4 years. (2 of the endorsed centres are also Basel Regional Centres (Uruguay and China) Out of the 4 Nominated Stockholm Convention Centres (3 are also Basel Convention Centres: Russian Federation, Senegal and the Islamic Republic of Iran) Further details onthe regional centres will be provided in the presentation on technical assistance 19

20 Autres questions institutionnelles
20 COP : rôles similaires, contrôler et évaluer en continu la mise en œuvre effective de la Convention. Organismes techniques et scientifiques : CS : Comité d'étude des POP ; CR : Comité d'étude des produits chimiques ; CB : Groupe de travail à composition non limitée. Mise en œuvre et mécanismes en cas de conformité/non- conformité : CB : Comité de surveillance de la conformité depuis 2002 ; CR et CS : En cours de négociation. Dispositions sur le règlement des différends (CS, CR, CB) Secrétariats : rôles similaires, comprenant l'apport d'assistance aux Parties à la demande.

21 Pour en savoir plus, rendez-nous visite sur :
Merci ! Pour en savoir plus, rendez-nous visite sur :


Télécharger ppt "Conventions de Bâle, de Rotterdam et de Stockholm"

Présentations similaires


Annonces Google