A Mentoring-based Approach to Writing for Publication / Accompagnement d’étudiants-chercheurs lors des étapes menant à la publication scientifique Casey Burkholder Nancy Allen Joelle Nagle McGill University Université du Québec en Outaouais Western University
Why publish during your graduate work? What goes into writing for publication?
Pourquoi amorcer le processus de publication dès les études supérieures? Qu’est-ce qu’implique ce type d’écriture?
Our Mission: The Canadian Journal for New Scholars in Education/ Revue canadienne des jeunes chercheures et chercheurs en éducation (CJNSE/RCJCÉ)’s mandate is to give graduate students studying in Canada opportunities for: learning essential steps for future publishing with peer-reviewed journals; receiving mentorship through the publishing process by the editorial team; gaining a valuable publication experience; disseminating their work in a multilingual online journal; and, connecting with other graduate students and their work.
Notre mission: La Revue canadienne des jeunes chercheures et chercheurs en éducation est une revue scientifique à accès libre, dirigée par des étudiant(e)s diplômé(e)s, avec comité de lecture par les pairs: réservée à la publication de travaux des étudiant(e)s diplômé(e)s en éducation du Canada; favorisant les échanges; à la disposition des étudiant(e)s diplômé(e)s en éducation un espace pour leur permettre de s’exprimer, de publier leurs travaux et, ainsi, offrir un lieu pour tisser des liens.
Casey: Managing Editor (Jan. 1, 2016 - Dec. 31, 2016). Our Roles: Casey: Managing Editor (Jan. 1, 2016 - Dec. 31, 2016). Joelle: Associate Editor (Jan. 1, 2016 - Dec. 31, 2016). The associate editor will become the managing editor on Jan. 1 of the following year. We can each speak a bit about what we do!
Nancy: directrice du volet francophone (mai 2014-sept. 2016) Nos rôles: Nancy: directrice du volet francophone (mai 2014-sept. 2016) •Ugo Collard-Fortin: directeur associé (directeur à partir de septembre 2016) •Andréanne Gagné (directrice associée, à partir de septembre 2016) We can each speak a bit about what we do!
Other Roles at the CJNSE: Reviewer Review Mentor Senior Review Mentor Copy Editor Senior Copy Editor Associate Editor (beginning Jan. 1st, 2017) We can each speak a bit about what we do!
Notre équipe et autres rôles: •Réviseures de copies : Charlène Bélanger et Émilie Tremblay-Wragg •Une équipe indispensable d’évaluateurs et de réviseurs linguistiques •Besoins: équipe de réviseurs séniors We can each speak a bit about what we do!
How does the publication process work at the CJNSE / RCJCE? Paper is submitted → read by the managing editor → sent to two additional reviewers First round of decision making: a) reject, b) resubmit, c) accepted with revisions, d) accepted
How does the publication process work at the CJNSE / RCJCE? 3) If accepted, the author is matched with a review mentor and senior reviewer; 4) Once changes are made, and revisions are accepted by the senior reviewer, the author is matched with a copy editor and senior copy editor; 5) Once changes are made and revisions are accepted by the senior copy editor, the piece is submitted to the editor for a final review; 6) Once the editor feels the publication is ready, it is sent for publication.
Étapes menant à la publication: 1.Inscription et dépôt de l’article sur le site (acceptation ou refus) 1.1 Envoi à 2 évaluateurs 2.Retour des évaluations à la directrice, qui collige les commentaires 3.Retour des commentaires à l’auteur et assignation d’un mentor
Étapes menant à la publication: 6.Réception de la copie bonifiée par l’auteur 6.1 Renvoi de l’article au mentor pour relecture, au besoin 7.Envoi de la copie à un réviseur linguistique 8.Envoi de la copie au réviseur junior (étape de mise en forme) 8.1. Derniers détails et publication!
How long does this process generally take? 6-9 months 8-12 semaines
Advice for authors: Read the journal’s focus / scope to see if your piece is a good fit. Identify the journal’s audience. Read previously published articles to get a sense of the style. Volunteer as a reviewer with the journal.
Pourquoi accompagner les auteurs? Visée de formation Constructivisme Échanges, partages de points de vue Rétention
How to get involved? Register as a reviewer: http://cjnse-rcjce.ca/ojs2/index.php/cjnse/user/register Volunteer with the journal Submit your articles!
Comment s’impliquer? •S’inscrire en tant qu’arbitre ou réviseur linguistique •Devenir bénévole •Soumettre un article!
Questions? Commentaires?