Module 2 Prise en charge de l’AVC hyperaigu

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
La Thrombolyse de 3 à 4h30 post AVC ischémique aigu
Advertisements

Aujourdhui cest mardi vingt-quatre septembre Le plan! 1.Réviser 2.Ecouter 3.Parler 4.Ecrire 5.Jouer! Il fait beau Le but! les numéros entre 1 et 31.
Cours de l’OACI sur les Systèmes de Gestion de la Sécurité (SMS)
Drs S.LOTTON & R.THIRION Séminaire Démences -DINAN
Niveau: 4ème Math Prof: Donia JEBALI Année Scolaire 2007/2008
PREVENIR LE NEUROLOGUE VASCULAIRE DE GRENOBLE
ACCIDENT VASCULAIRE CEREBRAL
PRISE EN CHARGE DE L’AVC Projet de soins en équipe pluridisciplinaire
Comment je traite un AVC à la phase aigue
INFARCTUS CEREBRAL ET FIBRINOLYSE INTRA-VEINEUSE
Prévention du risque cardiovasculaire
Signes neurologiques.
What is todays date and when is your birthday Ask someone what star sign they are and answer Say and ask for the time Say what you do for your birthday.
Opening and closing times How to say when a place opens, what time it closes and which days it is open.
L’Heure Telling Time.
Service de soutien communautaire Projet d'évaluation commune (SSC PEC)
Le mois de la santé de l’œil de 2012 porte sur la vision des enfants
SÉANCE DE VISIO-INFORMATION Projet de démonstration téléthrombolyse
Planifier la stratégie de Communication Concevoir le plan stratégique

Match-up the numbers to the letters
Objectives Revise the numbers Say and ask for the time in French Say when you do different activities Ecrivez la date.
Nous finissons Je regarde.. Le Présent Ils vendent.
Concevoir votre processus de
Les objectifs et priorités de traitements Rôle du physio (consultant/ intervenant)
1 Choix d’une méthode de programmation participative pour l’élaboration du Plan régional de santé publique dans le Nord - Pas-de-Calais E. VERITE, C. LAHOUTE,
Click to edit Master subtitle style La compétence par conception Conférencier, date.
Modèle d’une région qui s’organise Chantal Lehoux, B. Sc. inf., M. Sc. Conseillère aux services spécialisés Direction des services de santé et des affaires.
Atelier : Soins pré-hospitaliers et aigus «Du rêve à la réalité : pourquoi pas! »
Préparation du Schéma régional de prévention Contribution de la Commission spécialisée Prévention Commission permanente de la CRSA 17 octobre 2011 C. Ferron,
Objectives Revise the numbers Say and ask for the time in French Tell what part of the day it is Ecrivez la date Aujourd’hui c’est _________, le _____.
Chaînes de Résultats Conservation Coaches Network Formation des coachs Tester la logique de vos stratégies.
Méthodologie d’élaboration du CLS
Policy Literacy Workshop 1 Atelier du jour 1.Qu’est-ce que la politique et pourquoi en avons-nous besoin? 2. Qui élabore la politique? 3. Comment la politique.
EN ROUTE VERS UNE POLITIQUE SUR LA RECONNAISSANCE DES ACQUIS Josée Deschênes Lise Poirier Proulx RAC 2007.
Programme personnalisé cardiorespiratoire
La « trousse d’outils pour l’élaboration de rapports sur l’équité » : des méthodes et outils pour intégrer la notion d’équité dans l’élaboration des rapports.
Guide d’utilisation de PTS-Réservation 1 À compter de 2014, le CSB utilisera la plateforme PTS-Réservation pour optimiser l’usage des ses terrains. Ainsi,
Connaissez-vous les signes avant-coureurs d’une crise cardiaque?
Préparation à la simulation de pénurie de sang 2014 Test du plan ontarien d’urgence de gestion des pénuries de sang, version 2 Ministère de la Santé et.
Gestion de l'AVC en phase hyperaiguë Nom de la présentation Date
Présentation de l’outil
SERIOUS GAME et APPRENTISSAGE DE LA RELATION MEDECIN-PATIENT
La simulation en aéronautique : l'approche des performances d'équipe
1 L’évaluation de l’Entente entre le MCC et les CRC 19 mai 2005 Colloque SQEP Les résultats générés par la performance organisationnelle.
Élaborer la charte d’amélioration de son équipe
Savoir diriger la planification à l’échelle d’une unité Louise Sandmeyer Directrice générale, Bureau de la planification et de l’évaluation institutionnelle.
Prévenir les AVC, un à la fois Faire le point 2009.
Recommandations canadiennes pour les pratiques optimales de soins de l'AVC Introduction Date La Stratégie canadienne de lutte contre l'AVC a commencé en.
Session 27: FORMULATION DES OBJECTIFS Dakar, du 3 au 21 Mai 2010
Bonjour!! Pour être prêt: Répondez aux questions:
Programme sur le sodium alimentaire Mise à jour 2014.
Présence de la famille durant la réanimation pré-hospitalière
SECTION 2 L’équipe de soins interprofessionnelle et vous.
Ministère de l’Éducation, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (MEESR) Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs:
L’implication des patients/familles dans l’identification de leurs besoins de soutien de la part de l’infirmière en oncologie Implementation of a Nursing.
Atelier : Réadaptation Dre Nicol Korner-Bitensky Professeur agrégée, Faculté de médecine, École de physiothérapie et d’ergothérapie, Université McGill.
Popular Mobilization Creating a mass movement to take action and put pressure on decision makers for social change Créer une masse critique d’acteurs.
La rationalisation de la gestion des AVC graves
Pile-Face 1. Parlez en français! (Full sentences) 2. One person should not dominate the conversation 3. Speak the entire time The goal: Practice! Get better.
Territoire urgence Navarre Côte Basque
LE MODÈLE « INSPIRED » Implementing a Novel and Supportive Program of Individualized Care for Patients and Families Living with REspiratory Disease Un.
Roulement des patients : Projet de transition des soins
Ischémie cérébrale aigue Enseignement DCEM 3 Octobre 2009 JM Bugnicourt.
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
SCORE MOTEUR : ABCD² NIHSS WFNS
Scores troubles de langage : LAST, DPL 3
Un petit peu de grammaire… Le passé composé. On récapitule…le verbe “être” Jesuis Tu es Il est Elle est Nous sommes Vous êtes Ils sont Elles sont.
ECASS III Thrombolyse avec l’altéplase 3 à 4,5 heures après un AVC ischémique. Hacke et al. N Engl J Med 2008;359: Thrombolysis with alteplase.
Transcription de la présentation:

Module 2 Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference N S Pratiques optimales des soins infirmiers dans le continuum des soins de l’AVC N C Module 2 Prise en charge de l’AVC hyperaigu 1 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 1

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Bienvenue! La présente séance comprend des présentations et des activités visant à accroître votre apprentissage. Nous visons à ce qui vous découvriez la manière optimale de mettre en œuvre dans votre établissement les outils qui vous seront présentés ici, et ce, de concert avec vos collègues. Alors, allons-y! 4/6/2017 2 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 2

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Attentes? D’abord, que voudriez-vous tirer de ce module? 4/6/2017 3 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 3

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Objectifs Discuter de l’impact qu’a la prise en charge de l’AVC hyperaigu sur les résultats de santé des patients. Déterminer votre rôle dans les soins préhospitaliers et à l’urgence pour l’AVC. Examiner les Recommandations pour les pratiques optimales en matière de prise en charge de l’AVC hyperaigu. Envisager comment vous pouvez aider à les mettre en œuvre dans votre établissement. Cerner votre rôle dans l’enseignement au patient et à l’aidant. Élaborer un plan d’action pour la prise en charge de l’AVC hyperaigu. 4/6/2017 4 Slide 4

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Ordre du jour Introduction 15 min AVC 101 (facultatif) 15 min Soins préhospitaliers de l’AVC 45 min En salle d’urgence 30 min Pause 15 min RPO pour la prise en charge de l’AVC hyperaigu 45 min Enseignement au patient et à la famille 15 min Synthèse 30 min 5 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 5

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Continuum des soins de l’AVC Prévention de l’AVC Sensibilisation du public et enseignement au patient Prise en charge de l’AVC hyperaigu Soins actifs du patient d’AVC aigu hospitalisé Réadaptation post-AVC et réintégration dans la communauté Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 6

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Continuum des soins de l’AVC Prévention de l’AVC Sensibilisation du public et enseignement au patient L’évaluation précoce des soins de réadaptation devrait être amorcée ici. Prise en charge de l’AVC hyperaigu Soins actifs du patient d’AVC aigu hospitalisé Réadaptation post-AVC et réintégration dans la communauté Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 7

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Pourquoi est-ce si important? L’AVC aigu est une urgence médicale et l’optimisation des soins donnés à l’extérieur de l’hôpital améliore les résultats de santé du patient. Les SMU jouent un rôle clé dans l’évaluation et la prise en charge. Les interventions en phase aiguë, telle la thrombolyse, ont un délai de prestation critique. Diriger les ambulances vers un centre de soins de l’AVC permet une évaluation, un diagnostic et des soins précoces et favorise les résultats de santé. 4/6/2017 8 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 8

Recommandations canadiennes pour les pratiques optimales de soins de l’AVC 2008 Une synthèse des recommandations pour les pratiques optimales dans le continuum des soins de l’AVC Les RPO abordent les sujets clés. On s’est engagé à les actualiser et les mettre à niveau aux deux ans. Première édition diffusée en 2006 La mise à jour actuelle date de 2008 Comprend 4 nouvelles recommandations Amplifie les RPO existantes www.cmaj.ca 2 décembre 2008 Les Recommandations canadiennes pour les pratiques optimales sont le résultat d’une revue exhaustive de la recherche internationale et nationale et des publications traitant des lignes directrices pour les pratiques optimales fondées sur des données probantes. La première édition a été diffusée en 2006. On a alors pris l’engagement de mettre à jour et d’actualiser les recommandations tous les deux ans afin d’en assurer la pertinence et la cohérence avec les initiatives nationales et internationales. L’édition de 2008 comprend des mises à jour des recommandations originales et l’ajout de quatre nouvelles recommandations. Chaque édition est le résultat d’un processus rigoureux d’élaboration et d’examen. 9

Stroke Nursing Conference AVC 101 À l’intention des auditoires n’ayant pas de connaissances de base de l’AVC Prise en charge de l’AVC hyperaigu INSÉRER LE DIAPORAMA 4/6/2017 10 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 10

Soins préhospitaliers de l’AVC Stroke Nursing Conference Prise en charge de l’AVC hyperaigu Soins préhospitaliers de l’AVC 45 min 4/6/2017 11 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 11

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Soins préhospitaliers de l’AVC Votre rôle dans les soins préhospitaliers de l’AVC À vos tables, discutez des pratiques optimales pour des soins préhospitaliers de l’AVC efficaces : Quels renseignements les SMU doivent-ils réunir au sujet du patient? Que pouvez-vous faire pour que l’évaluation et le triage se fassent rapidement à l’hôpital? Quand vous aurez terminé, nous débrefferons le groupe complet afin d’en arriver à formuler quelques pratiques optimales. ACTIVITÉ PAR TABLE 4/6/2017 12 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 12

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Rôle des SMU dans les soins de l’AVC hyperaigu Le patient devrait être immédiatement transporté à l’établissement le plus proche qui fournit des soins d’urgence pour l’AVC (RPO 3.1) Le patient ou d’autres membres du public doivent immédiatement communiquer avec les SMU. Les répartiteurs des SMU qui assurent le triage doivent attribuer la priorité. Les ambulanciers doivent utiliser un outil standard de dépistage. Des protocoles pour le transport direct doivent être en place. Les renseignements/antécédents cruciaux doivent être obtenus. L’établissement de destination doit être avisé. habituellement défini par l’apparition des symptômes au cours des 4,5 heures précédentes DÉBREFFAGE 4/6/2017 13 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 13 13

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Soins préhospitaliers de l’AVC De la reconnaissance des symptômes à la pré-admission Répartition Détection Livraison Porte 14 4/6/2017 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 14

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Soins du patient d’AVC Pourquoi l’heure de l’apparition des symptômes est-elle un donnée cruciale? Les patients d’AVC qui arrivent à l’urgence en moins de trois heures et demie de l’apparition des symptômes peuvent être des candidats à un traitement thrombolytique. Les décisions quant à l’hôpital de destination peuvent être basées sur l’heure de l’apparition des symptômes d’AVC. 15 4/6/2017

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Dernière fois vu normal - 1 Un homme de 53 ans, avec des antécédents d’hypertension, est arrivé en ambulance à l’urgence. Son employeur avait remarqué des troubles de la parole, de la marche et de la vision.  L’employeur a signalé que le patient quittait habituellement sa maison à 3 h 40 et arrivait au travail avant 4 h; toutefois, personne ne l’a vu arriver et une horloge enregistreuse n’est pas utilisée.  On a appelé les ambulanciers vers 5 h.    Quelle est l’heure d’apparition de l’AVC?  Quand il s’est couché? 3 h 40? 4 h? 5 h? 16 ÉTUDE DE CAS 4/6/2017

Dernière fois vu normal - 2 Nous savons : que le patient est arrivé en automobile; il est peu probable que l’AVC a débuté avant qu’il ne quitte la maison.  Il est possible : que les symptômes de l’AVC PEUVENT d’abord avoir été très légers, qu’il les a ignorés et est parti néanmoins de chez lui pour aller au travail. Décision : Puisque nous n’en avons pas la preuve, nous pourrions PROVISOIREMENT indiquer 3 h 40 comme heure de l’apparition de l’AVC quitte à la réviser après une étude plus approfondie des antécédents. Ce qui manque : c’est de trouver une personne qui l’a vu et peut témoigner qu’il était normal ou manifestement pas dans son état normal avant l’appel aux ambulanciers. 17 ÉTUDE DE CAS 4/6/2017

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Étapes préhospitalières importantes Une détermination et un dépistage rapides par les fournisseurs de soins préhospitaliers sur le terrain La mesure de la glycémie pour écarter l’hypoglycémie en tant que cause du déficit neurologique Un avis donné à l’hôpital de destination Le transport Les traitements en vue de stabiliser le patient 18 4/6/2017

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Composantes clés des aide-mémoire des ambulanciers Cerner les patients d’AVC de manière cohérente Évaluer trois principaux signes : Affaissement de la face Faiblesse du bras Troubles de la parole Fondé sur la Cincinatti Pre-Hospital Stroke Scale (CPSS) ou la Los Angeles Stroke Scale 19 4/6/2017

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Cincinnati Pre-Hospital Stroke Scale Patients qui présentent 1 des 3 signes : Probabilité d’AVC aigu si les symptômes sont nouveaux : 72 % Patients qui présentent les 3 signes : Probabilité d’AVC aigu si les symptômes sont nouveaux : 85 % Si le patient a un score positif sur la CPSS ou présente un ou plusieurs des signes, il faut activer immédiatement le protocole d’AVC aigu local. 20 REVUE 4/6/2017

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Soins préhospitaliers de l’AVC Apparition des symptômes Heure Trauma (antécédents) Crise épileptique Examen neurologique Perte de connaissance Échelle d’AVC préhospitalier Données de base Âge et sexe Principale plainte Autres éléments excluant le t-PA Selon les critères d’inclusion/d’exclusion pour le t-PA Les renseignements obtenus et transmis par les SMU sont cruciaux. 21 4/6/2017

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Prise en charge de l’AVC hyperaigu Échelle d’AVC des NIH Outil standard d’évaluation et de mesure du déficit neurologique Mesure le niveau de conscience, les mouvements des yeux, la vision, la paralysie faciale, les fonctions motrices, le langage, la dysarthrie, l’extinction et l’inattention Peut servir à quantifier les fonctions neurologiques dans des catégories précises à divers moment. 4/6/2017 22 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 22

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Prise en charge de l’AVC hyperaigu Échelle de l’AVC des NIH EXEMPLE 4/6/2017 23 Source: www.ninds.nih.gov Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 23

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Prise en charge de l’AVC hyperaigu Échelle d’AVC des NIH EXEMPLE 4/6/2017 24 Source: www.ninds.nih.gov Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 24

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Échelle d’AVC CNS La Canadian Neurological Scale (échelle neurologique canadienne) a été conçue en vue de servir d’outil clinique simple permettant d’évaluer l’état neurologique de patients d’AVC aigu. Elle mesure le niveau de conscience, le sens de l’orientation, la parole et les fonctions motrices. 4/6/2017 25 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 25

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Échelle d’AVC CNS EXEMPLE 4/6/2017 26 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 26

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Jeu-questionnaire Bilan JEU

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Bilan À l’hôpital le plus proche qui offre des soins d’urgence pour l’AVC À quel type d’établissement les SMU devraient-ils immédiatement transporter le patient pour la prise en charge de l’AVC hyperaigu? 4/6/2017 28 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 28

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Détection, Répartition, Livraison, Porte Quelles sont les quatre étapes des soins préhospitaliers de l’AVC de la reconnaissance à la pré- admission? 4/6/2017 29 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 29

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Détection, d'expédition, de livraison, de porte Quels sont les quatre étapes de soins de l'AVC pré-hospitaliers de la reconnaissance de pré-admission? 4/6/2017 30 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 30

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Les patients d’AVC qui peuvent être diagnostiqués à l’aide de la TDM dans les trois heures qui suivent l’apparition des symptômes pourraient être des candidats au traitement thrombolytique. Pourquoi connaître l’heure de l’apparition des symptômes est-ce si crucial? 4/6/2017 31 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 31

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Pour exclure l’hypoglycémie en tant que cause du déficit neurologique. Pourquoi la mesure de la glycémie est-elle si importante? 4/6/2017 32 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 32

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up L’affaissement de la face La faiblesse du bras Les troubles de la parole Que mesure l’échelle préhospitalière d’AVC? 4/6/2017 33 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 33

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Une probabilité de 85 % Quelle est la probabilité d’un AVC si le patient présente des anomalies à l’égard des trois mesures de l’échelle de Cincinnati et que les symptômes sont nouveaux? 4/6/2017 34 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 34

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Le niveau de conscience, les mouvements des yeux, la vision, la paralysie faciale, les fonctions motrices, le langage, la dysarthrie, l’extinction et l’inattention Que mesure l’échelle de l’AVC des NIH? 4/6/2017 35 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 35

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Niveau de conscience, sens de l’orientation, parole et fonctions motrices Que mesure la Canadian Neurological Scale? 4/6/2017 36 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 36

En salle d’urgence 30 min

Prise en charge de l’AVC hyperaigu « Chaîne de survie » en 7 étapes Répartition Livraison Détection Porte Intervention Données Décision

Le temps, c’est du cerveau

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Où vous pouvez faire la différence! Les soins à l’urgence ne sont qu’un début. Les patients auront des résultats de santé différents : une ressuscitation (récupération complète ou presque complète) une incapacité légère à modérée une incapacité modérée à grave VOILÀ OÙ VOUS POUVEZ VRAIMENT FAIRE LA DIFFÉRENCE!

Rendement décroissant alors que le temps passe Résultat favorable (mRS 0-1, BI 95-100, NIHH 0-1) à 90 jours Ratio d’incidence approché ajusté, intervalle de confiance de 95%, de l’apparition des symptômes jusqu’au moment du traitement (OTT) ITT population (N=2776) Analyse d’ensemble NINDS tPA, ATLANTIS, ECASS-I, ECASS-II ~4h 40min Courtesy Brott T et al

Prise en charge de l’AVC hyperaigu In the Emergency Room Your Role in the Emergency Room At your tables, discuss and flip chart key points about your role in the ER: What can you do to assess patients & triage rapidly? What are the key activities of the stroke team? What is your role in facilitating a smooth transfer from ER to an inpatient unit? When done, we’ll debrief the whole group to arrive at some best practices TABLE ACTIVITY

Prise en charge de l’AVC hyperaigu In the Emergency Room What is the single most important key to stroke care success? Interprofessional Communication! … so that everyone knows what to do and things can be activated simultaneously!

Prise en charge de l’AVC hyperaigu In the Emergency Room What needs to get done? TABLE ACTIVITY

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Treatment Objectives Include: Maintaining or improving breathing, CV function, nutrition, hydration and electrolyte balance Evidenced based neurological assessment Limiting further neurological damage Preventing complications Treating or modifying reversible risk factors Patient and family education

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Early Management – Initial Steps Check airway, breathing, vitals (including temperature) Ensure adequate respiration, monitor BP and cardiac rhythm Establish time of stroke symptom onset Alert “stroke team” Establish IV access-possibly 2 lines Draw blood for CBC, blood glucose and other tests (INR)

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Early Management – Initial Steps Perform neuro assessment NIH Stroke Scale Canadian Neurological Scale Use of preprinted standard orders or protocols Order a CT scan Keep NPO until swallowing screen completed Educate patient and family

Hyperacute Stroke Management In the Emergency Room Candidates for t-PA

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Optimal Stroke Management with rt-PA Bypass and repatriation protocols to closest Regional Stroke Centre Established thrombolysis protocol Triage: Rapid assessment using Acute Stroke protocol eligibility criteria / NIH Stroke Scale t-PA target times: ensure you can meet the < 4.5 hr window (ECASS III) Access to CT scanning Stroke team: (Stroke expert, emergency or family physician, nursing staff, allied healthcare professionals, stroke survivor, family, support network central to team)

Hyperacute Stroke Management In the Emergency Room Exclusions for t-PA

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Optimal Stroke Mgmt with t-PA: Triage Exclusion criteria for intravenous t-PA CT evidence of cerebral hemorrhage or an infarction that involves >1/3 of the middle cerebral artery territory Blood pressure >185/110 mmHg that cannot be reduced with appropriate intravenous bolus dose of labetalol (alpha blocker) A prolonged PTT (Partial Thromboplastin Time), or an INR (International Normalized Ratio) >1.7 (1.4), or platelet count <100,000/mm Stroke or head injury within past 3 months Major surgery within past 14 days

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Optimal Stroke Mgmt with t-PA: Triage Exclusion criteria for intravenous t-PA, cont… Seizures at onset of stroke Other major bleeding (e.g., gastrointestinal) within past 21 days MI within past 14 days Rapidly improving neurological signs or minimal deficit Other illness that, in the physician’s judgment, could limit effectiveness of t-PA or increase risk of bleeding

Prise en charge de l’AVC hyperaigu In the Emergency Room EMonitoring needs during t-PA treatment Canadian Guidelines for Intravenous Thrombolytic Treatment in Acute Stroke: (1998) Vital signs should be taken every 15 minutes during the drug infusion, then 30 minutes for the next 2 hours, then hourly for 5 hours Neurovital signs should be performed hourly for 6 hours, and then according to the patient's condition Source: Can. J. Neurol. Sci. 1998; 25: 257

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Check Up Quiz QUIZ

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Interprofessional Communication! … so that everyone knows what to do and things can be activated simultaneously What is the single most important key to stroke care success 4/6/2017 55 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 55

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Ensure you can meet the < 4.5 hr window (ECASS III) What is the t-PA target time? 4/6/2017 56 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 56

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Stroke expert, emergency or family physician, nursing staff, allied healthcare professionals, stroke survivor, family, support network central to team Who should be part of the Stroke team? 4/6/2017 57 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 57

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Every 15 minutes during the drug infusion, then 30 minutes for the next 2 hours, then hourly for 5 hours According to the Canadian Guidelines for Intravenous Thrombolytic Treatment in Acute Stroke, when should vital signs be taken? 4/6/2017 58 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 58

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Stroke Nursing Conference Check Up Stroke or head injury within past 3 months A stroke or head injury within what period of time is an exclusion for intravenous tPA treatment? 4/6/2017 59 Rev 1.1 March, 28 2008 Slide 59

Hyperacute Stroke Management Let’s take a break… 15 min

Best Practice Recommendations Hyperacute Stroke Management Best Practice Recommendations 45 min

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Best Practices Recommendations 3.1 EMS management of acute stroke patients Patients who show signs and symptoms of hyperacute stroke, usually defined as symptom onset within the previous 4.5 hours, must be treated as time-sensitive emergency cases and should be transported without delay to the closest institution that provides emergency stroke care Patient or other members of public must make immediate contact with EMS EMS dispatchers must triage as priority Paramedics should use diagnostic screening tool Direct transport protocols should be in place Critical information/history should be obtained Receiving facility must be notified OVERVIEW

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Best Practices Recommendations 3.2 Acute management of TIA and minor stroke Patients who present with symptoms suggestive of minor stroke or transient ischemic attack must: Undergo a comprehensive evaluation to confirm the diagnosis Begin treatment to reduce the risk of major stroke as soon as is appropriate to the clinical situation OVERVIEW

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Best Practices Recommendations 3.3 Neurovascular imaging All patients with suspected acute stroke or transient ischemic attack should undergo brain imaging immediately In most cases, initial modality in a non-contrast CT scan Vascular imaging should be done as soon as possible If MRI is performed, it should include diffusion-weighted sequences OVERVIEW

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Best Practices Recommendations 3.4 Blood glucose abnormalities All patients with suspected acute stroke should have their blood glucose concentration checked immediately. Blood glucose measurement should be repeated if the first value is abnormal or if the patient is known to have diabetes. Hypoglycemia should be corrected immediately Elevated blood glucose concentrations should be treated with glucose-lowering agents OVERVIEW

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Best Practices Recommendations 3.5 Acute thrombolytic therapy All patients with disabling acute ischemic stroke who can be treated within 4.5 hours after symptom onset should be evaluated without delay to determine their eligibility for treatment with intravenous tissue plasminogen activator (alteplase) All eligible patients should receive intravenous alteplase within 1 hour of arrival (door-to-needle time < 60 min) Administration of alteplase should follow the ASA guidelines OVERVIEW

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Best Practices Recommendations 3.6 Acute ASA therapy All acute stroke patients should be given at least 160 mg of ASA immediately as a one-time loading dose after brain imaging has excluded intracranial hemorrhage In patients treated with recombinant tissue plasminogen activator, ASA should be delayed until after the 24-hour post-thrombolysis scan has excluded intracranial hemorrhage ASA (80–325 mg daily) should then be continued indefinitely or until an alternative antithrombotic regime is started OVERVIEW

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Best Practices Recommendations 3.7 Management of subarachnoid and intracerebral hemorrhage Patients with suspected subarachnoid hemorrhage should have an urgent neurosurgical consultation for diagnosis and treatment Patients with cerebellar hemorrhage should have an urgent neurosurgical consultation for consideration of craniotomy and evacuation of the hemorrhage Patients with supratentorial intracerebral hemorrhage should be cared for on a stroke unit OVERVIEW

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Recommendations Briefing Imagine you have been asked to brief your colleagues back home on one of the key sections in “Hyperacute stroke management”. Form two groups at your table and have each select and prepare a “briefing” on one of the sections in Hyperacute stroke management Use the worksheet in your PW to help structure your briefing Focus on the following topics: Rationale for recommendation System implications of it Performance measures When done, each group will present its briefing to the other and discuss TABLE ACTIVITY

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Recommendations Briefing Imagine you have been asked to brief your colleagues back home on one of the key sections in “Hyperacute stroke management”. Now switch sections with the other group at your table and prepare to answer the following: How will this recommendation improve stroke care at your institution? What role can you play in implementing it? What barriers or enablers do you see? When done, brief the other group on these issues and discuss Then, we’ll debrief the whole group to arrive at some best practices TABLE ACTIVITY

Patient and Family Education Hyperacute Stroke Management Patient and Family Education 15 min

From the Patient and Family’s Perspective:

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Where You Can Make a Difference! At your tables, discuss What would be your role in educating and supporting patients and caregivers about hyperacute stroke management? When done, brief the other group on these issues and discuss When done, we'll debrief the whole group to identify some best practices Did you know that skills training of caregivers makes a huge difference in patient outcomes in areas of functionality and depression!

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Patient and Family Education Content should be specific to; The phase of care Patient/caregiver readiness Patient/caregiver needs Education should be timely, interactive, up to date and provided in a variety of formats, languages including aphasia friendly Processes should be established by clinical teams for education including designating team members for provision and documentation of education REVIEW

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Patient and Family Education Education content should include: The nature of the stroke and its manifestations Signs and symptoms of stroke Impairments and their impact on the person Caregiver training to manage Risk factors Post-stroke depression Cognitive impairment Discharge planning and decision making Community resources Home adaptations REVIEW

Putting It All Together 30 min

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Case Study Review the case study in your PW With your team, answer the questions on the worksheet at the end of the study We’ll review when done to share some best practices and get ready to create a Stroke Care Action Plan TABLE ACTIVITY

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Case Study Mrs. R is a 76 year old right handed woman who was shopping at Canadian Tire at 1030am when she suddenly started to feel unwell. She went to the clerk to ask for assistance but was unable to talk and had a right sided weakness. The clerk called 911 and she was taken to the local stroke centre where she was assessed at 1115am Her past medical history includes: hypertension, hypercholesteremia, osteoporosis and gastroesophageal reflux Her current medications include: hydrochlorothiazide, coversyl, simvastatin, didrocal and ranitidine She has no known allergies and does not smoke or drink alcohol

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Case Study On admission to ER: BP 162/72 Pulse 100 and irregular Respirations 26 Temperature 37.0’C Heart sounds irregular but no murmurs heard Lungs clear. No peripheral edema. Abdomen soft and non tender and non-distended Neurologically: Mental status limited due to expressive aphasia but able to follow simple commands Right visual field defect Right facial weakness Dense right flaccid hemiparesis Blood work: Glucose: 6.8, WBC: 5.0, Platelets: 221, Hemoglobin: 122, Sodium: 137, Potassium: 3.7, Troponin < 0.04, INR: 0.9

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Case Study Questions Did Mrs. C meet the criteria to activate the Code Stroke Team? Is Mrs. C a candidate for tPA? Why? TABLE ACTIVITY

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Case Study Questions If Mrs. C met the criteria for tPA, what possible complications would you monitor for? If Mrs. C receives tPA, when is the recommended time to administer ASA 160mg? What teaching would you give the patient/family in this phase of care? TABLE ACTIVITY

Prise en charge de l’AVC hyperaigu Creating a Stroke Care Action Plan With the case study we just reviewed in mind, create a stroke care action plan Identify 1-2 key learnings from today that you could take back to help kick start your change initiatives Use the Stroke Care Action Plan worksheet in your PW to record your plan INDIVIDUAL ACTIVITY

Best Practice Nursing Care Across the Acute Stroke Continuum Thank you for your participation!