Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 1 Auto-evaluation Report Objectives.

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Transcription de la présentation:

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 1 Auto-evaluation Report Objectives l Offer an honest assessment of the academic unit in light of: –the objectives of the program –the specific missions of the university –the needs of its clientele –resources provided l Offer an honest assessment of the academic unit in light of: –the objectives of the program –the specific missions of the university –the needs of its clientele –resources provided

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 2 Rapport d’auto-évaluation Outils l Données provenant du service de la recherche institutionnelle: –Description de la clientèle étudiante (âge, sexe, région d’origine, langue maternelle, etc.) –Évolution des cohortes –Taux de diplomation et d’abandon l Données provenant du service de la recherche institutionnelle: –Description de la clientèle étudiante (âge, sexe, région d’origine, langue maternelle, etc.) –Évolution des cohortes –Taux de diplomation et d’abandon

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 3 Rapport d’auto-évaluation Outils l Données provenant du service de la recherche institutionnelle: –Évaluation de l’enseignment dans l’unité par rapport aux données obtenues pour la Faculté –Résultats d’une enquête auprès des étudiants –etc. l Données provenant du service de la recherche institutionnelle: –Évaluation de l’enseignment dans l’unité par rapport aux données obtenues pour la Faculté –Résultats d’une enquête auprès des étudiants –etc.

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 4 Rapport d’auto-évaluation Processus de rédaction l Projet départemental (rédigé par une équipe et soumis aux professeurs et aux représentants étudiants pour leurs commentaires avant d’être soumis au comité du sénat) l Les étudiants doivent être impliqués dans le processus l Projet départemental (rédigé par une équipe et soumis aux professeurs et aux représentants étudiants pour leurs commentaires avant d’être soumis au comité du sénat) l Les étudiants doivent être impliqués dans le processus

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 5 Auto-evaluation report It should... l Provide the external evaluators with a clear overview of the academic unit l Allow the external evaluators to answer the questions set out in the senate document l Provide the external evaluators with a clear overview of the academic unit l Allow the external evaluators to answer the questions set out in the senate document

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 6 l Answer all the questions listed in the senate document l Concentrate on facts and emphasize significant trends l Contain a section on strenghts and concerns regarding the program(s) l Should be (at least partially) bilingual l Answer all the questions listed in the senate document l Concentrate on facts and emphasize significant trends l Contain a section on strenghts and concerns regarding the program(s) l Should be (at least partially) bilingual Auto-evaluation report Should...

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 7 Rapport d’auto-évaluation Doit inclure... l Les objectifs spécifiques et généraux du programme (annuaire en annexe) l Un résumé des recommandations faites par les évaluateurs lors de la dernière évaluation ainsi qu’un résumé des correctifs qui ont été faits l Une comparaison avec les programmes de même taille d’autres universités l Le cheminement et la progression des étudiants dans le programme (formation spécialisée et générale) l Une présentation du corps professoral et du personnel de soutien l Les objectifs spécifiques et généraux du programme (annuaire en annexe) l Un résumé des recommandations faites par les évaluateurs lors de la dernière évaluation ainsi qu’un résumé des correctifs qui ont été faits l Une comparaison avec les programmes de même taille d’autres universités l Le cheminement et la progression des étudiants dans le programme (formation spécialisée et générale) l Une présentation du corps professoral et du personnel de soutien

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 8 Auto-evaluation Report Should include... l Teaching loads of full-time staff and part-time staff for the last three years l Assessment of the contribution of part-time staff to the program l Assessment of the implication of full-time staff in the teaching of introductory courses l Inter-faculty initiatives and collaboration with other universities l Summaries of teaching evaluations (with data in appendix) l Teaching loads of full-time staff and part-time staff for the last three years l Assessment of the contribution of part-time staff to the program l Assessment of the implication of full-time staff in the teaching of introductory courses l Inter-faculty initiatives and collaboration with other universities l Summaries of teaching evaluations (with data in appendix)

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 9 l Une perspective sur l’encadrement académique des étudiants l Un survol de la composition et de l’évolution des effectifs étudiants l Une réponse à la question: Que sont devenus les diplômés? l Une évaluation de l’infrastructure pour l’enseignement et pour le bon fonctionnement des programmes (laboratoires, secrétariat, bureaux, salle de classe, etc.) l Une perspective sur l’encadrement académique des étudiants l Un survol de la composition et de l’évolution des effectifs étudiants l Une réponse à la question: Que sont devenus les diplômés? l Une évaluation de l’infrastructure pour l’enseignement et pour le bon fonctionnement des programmes (laboratoires, secrétariat, bureaux, salle de classe, etc.) Rapport d’auto-évaluation Doit inclure...

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 10 Auto-evaluation Report S hould not … l Include a discussion of the graduate program l Repeat in the main text, items that are in the calendar (for ex. admission criteria to COOP programs) l Contain bold or far-reaching statements based on the opinion of one or two individuals (students or professors) in the department l Include a discussion of the graduate program l Repeat in the main text, items that are in the calendar (for ex. admission criteria to COOP programs) l Contain bold or far-reaching statements based on the opinion of one or two individuals (students or professors) in the department

Évaluation des programmes de premier cycle/Evaluation of undergraduate programs Université d’Ottawa/ University of Ottawa 11 l A one-word answer to a question found in the senate document l For an important topic (for ex., student clientele), a one-sentence reference in the main text to an appendix without some kind of explanation or interpretation l A text that is totally in French or in English l A one-word answer to a question found in the senate document l For an important topic (for ex., student clientele), a one-sentence reference in the main text to an appendix without some kind of explanation or interpretation l A text that is totally in French or in English Auto-evaluation Report S hould not include: